AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Jeg eier en 2 roms til ca 2.600.000, hvis jeg selger kan jeg kjøpe kontant for nesten 4.000.000, en 3 roms. Ja dette er Oslo. Har pr nå kapital i boligen som er nedbetalt og på høyrentekonto. Samt noe i fond, men det skal ikke røres. Er 33. Håper å finne en mann å kjøpe hus med innen noen få år, så det koster jo å selge og kjøpe 3 roms i mellomtiden, så spørsmålet er jo om det likevel er lønnsomt? Har bodd i 2 romsen i snart 7 år. Hører jo at folk har opparbeidet seg kapitalen sin ved kjøp og salg av boliger. Anonymkode: 4d1e5...b67
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Glemte å skrive at en 3 roms koster mer i løpende utgifter som felleskostnader. Men slipper da å betale formueskatt, uten at dette går helt opp i opp. Samt at jeg vil få litt mer utbetalt da jeg ikke skatter av rentene som jeg nå har på konto og skatter av. Anonymkode: 4d1e5...b67
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 Jeg hadde heller kjøpt utifra livssituasjonen her og nå, enn å te kr at du skal kjøpe hus med en fiktiv mann om noen år. Anonymkode: 61ac0...1a8 13
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier en 2 roms til ca 2.600.000, hvis jeg selger kan jeg kjøpe kontant for nesten 4.000.000, en 3 roms. Ja dette er Oslo. Har pr nå kapital i boligen som er nedbetalt og på høyrentekonto. Samt noe i fond, men det skal ikke røres. Er 33. Håper å finne en mann å kjøpe hus med innen noen få år, så det koster jo å selge og kjøpe 3 roms i mellomtiden, så spørsmålet er jo om det likevel er lønnsomt? Har bodd i 2 romsen i snart 7 år. Hører jo at folk har opparbeidet seg kapitalen sin ved kjøp og salg av boliger. Anonymkode: 4d1e5...b67 Hvis du i dag er alene så synes jeg du skal tenke på deg selv og dine behov for ekstra plass. Å basere fremtiden på at du skal møte en fyr og at dere sammen skal kjøpe hus - alt innen "noen få år" kan være skummelt å basere avgjørelser på. Anonymkode: 1d72a...42f 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 Fordi den prosentmessige verdistigningen er relativt lik på alle boliger i Oslo, vil det alltid lønne seg å eie så dyr bolig som overhode mulig. (Dvs, det vil lønne seg hvis målet ditt er å opparbeide deg så mye egenkapital som mulig i boligen gjennom verdistigning). Vi brant oss litt på dette da vi kjøpte vår nestsiste bolig- vi makset ikke ut det vi kunne få i boliglån fordi vi tenkte det kunne være deilig å leve litt romsligere økonomisk i noen år. Vi visste imidlertid at vi ikke skulle bli boende der i all evighet, fordi vi planla barn i løpet av noen år. Den typen bolig vi planla å kjøpe «i neste omgang» gikk da for rundt 7-8 millioner. Vi kjøpte isteden en bolig til 6 mill, for å kunne ha det romsligere økonomisk, som sagt. Nå er vi kommet dit at vi trenger en større bolig- og boligene som kostet 7-8 mill for 5 år siden, koster nå rundt 12. Boligen vi skal selge, kan vi regne med å få rundt 8 mill for. Dvs at vi nå må låne 4 mill mer for å få en større bolig, mens vi for fire år siden hadde greid oss mer 1-2 mill mer i lån for å få den samme boligen. Vi har vært litt ergerlige over at vi tok et såpass kortsiktig økonomisk valg for 5 år siden, kan du si...! (Så blir selvsagt ikke konsekvensene like store for deg, enten du velger å beholde eller kjøpe deg oppover i markedet, siden boligen din uansett ligger lavere i pris. Men det tjener godt som eksempel på hvorfor det, i dagens boligmarked i Oslo, faktisk lønner seg å kjøpe så dyrt man bare greier, så lenge man vet at man ikke er ved «endestasjonen», altså at man vet at man vil komme til å ønske å kjøpe seg noe dyrere om noe tid. Anonymkode: 45b2d...ba4 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 jeg ville oppgradert. Et toroms til 2,6 virker billig for å være i Oslo, er den veldig liten, og i "dårlig" område? Uansett, får du jo selvsagt bedre bolig til 4 mil. Om jeg var det ville jeg valgt beliggenhet fremfor standard, for du kan pusse opp selv etterhvert, men beliggenhet er det vanskelig å gjøre noe med. Du får ikke 3 roms sentralt i Oslo for 4 millioner da.. Anonymkode: d4b2e...bb9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg ville oppgradert. Et toroms til 2,6 virker billig for å være i Oslo, er den veldig liten, og i "dårlig" område? Uansett, får du jo selvsagt bedre bolig til 4 mil. Om jeg var det ville jeg valgt beliggenhet fremfor standard, for du kan pusse opp selv etterhvert, men beliggenhet er det vanskelig å gjøre noe med. Du får ikke 3 roms sentralt i Oslo for 4 millioner da.. Anonymkode: d4b2e...bb9 Jeg lav vel kanskje av litt, 2 romsen er på 58 km og ligger fint til syd-øst i oslo. Det er nok verdt vertfall 2.800.000 når jeg tenker meg om. Vill ikke bo sentralt, tenker å køpe i bydel Østensjø eller bydel Nordstrand. Anonymkode: 4d1e5...b67
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 Jeg synes du skal forholde deg til situasjonen slik den er nå, ikke basere på hva du vil gjøre med en mann du ikke har møtt en gang. Kanskje møter du mannen du tenker på snart men: - han har ikke mulighet til å ta opp lån og bidra til boligkjøp pga. økonomisk situasjon - han eier allerede fint hus eller leilighet du kan kjøpe deg inn i heller enn at dere kjøper noe sammen - han er steinrik og du kan leie ut din leilighet og leve på ham osv osv Synes det høres ut som at du bør oppgradere nå om du faktisk har mulighet til det + hvis oppgradering vil gi deg bedre livskvalitet (bedre plass eller finere leilighet eller finere område) Det du kanskje bør gjøre er å se på andels- eller aksjeleilgheter så du slipper å betale dokumentavgift, det er jo litt bortkastede penger om man tenker at man potensielt skal selge igjen og flytte inn med mann om mindre enn 4 år. Har inntrykk av at forskjell på selveier og borettslag ikke er så stor lenger, ialfall ikke når du selv skal bo der og ikke tenker på utleie. Anonymkode: 63225...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 Takk for alle gode råd, de høres fornuftige ut☺ Har ikke behov for oppgradering egentlig. Men tenker på den evt. økonomiske gevinsten. Anonymkode: 4d1e5...b67
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 Vil ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men min egen erfaring: Jeg hadde nettopp oppgradert til større leilighet da jeg møtte mannen i mitt liv. Han hadde større leilighet og mere sentralt, så jeg flyttet inn hos han og leide ut min. Begge hadde så og si null boliglån. Så da vi fant ut at vi trengte større bolig, hoppet vi over rekkehus/tomannsbolig og rett på enebolig. Vi fikk bra egenkapital da vi solgte hans leilighet og valgte heller å ta opp lån, enn å betale kontant. Leiligheten min eier jeg fortsatt og leieinntekten kom godt med da vi bygde på en utleiedel på huset vi bor i nå og i tillegg øker verdien på både enebolig og leilighet. Anonymkode: 8295b...319
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #11 Skrevet 1. juli 2019 har du fått takst på leiligheten eller er det kun synsing 7 år tilbake i tid? Anonymkode: 9cf6c...585
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: har du fått takst på leiligheten eller er det kun synsing 7 år tilbake i tid? Anonymkode: 9cf6c...585 Jeg har fulgt med på markedet og sett hva tilsvarende leiligheter i området går for. Har slått av litt da min ikke er "ny oppusset". Anonymkode: 4d1e5...b67
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #13 Skrevet 2. juli 2019 Det er jo absolutt lurt på oppgradere uansett hva som skjer fremover! Møter du noen som også har en stor leilighet kan dere bo i en, og leie ut den andre. Du kan også leie ut det ekstra soverommet, enten permanent eller litt om sommeren. Anonymkode: 116c0...905 1
Sjøstjernen Skrevet 2. juli 2019 #14 Skrevet 2. juli 2019 På 1.7.2019 den 10.35, AnonymBruker skrev: Hvis du i dag er alene så synes jeg du skal tenke på deg selv og dine behov for ekstra plass. Å basere fremtiden på at du skal møte en fyr og at dere sammen skal kjøpe hus - alt innen "noen få år" kan være skummelt å basere avgjørelser på. Anonymkode: 1d72a...42f Kjøper du nytt nå finner du garantert en mann om kort tid. Slik har det vært for alle jeg kjenner. Så om du vil ha mann, kjøp nytt 😂 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #15 Skrevet 2. juli 2019 26 minutter siden, Sjøstjernen skrev: Kjøper du nytt nå finner du garantert en mann om kort tid. Slik har det vært for alle jeg kjenner. Så om du vil ha mann, kjøp nytt 😂 Hehe, han er velkommen💕 Anonymkode: 4d1e5...b67
Anonym90059005 Skrevet 2. juli 2019 #16 Skrevet 2. juli 2019 På 1.7.2019 den 10.43, AnonymBruker skrev: Fordi den prosentmessige verdistigningen er relativt lik på alle boliger i Oslo, vil det alltid lønne seg å eie så dyr bolig som overhode mulig. (Dvs, det vil lønne seg hvis målet ditt er å opparbeide deg så mye egenkapital som mulig i boligen gjennom verdistigning). Vi brant oss litt på dette da vi kjøpte vår nestsiste bolig- vi makset ikke ut det vi kunne få i boliglån fordi vi tenkte det kunne være deilig å leve litt romsligere økonomisk i noen år. Vi visste imidlertid at vi ikke skulle bli boende der i all evighet, fordi vi planla barn i løpet av noen år. Den typen bolig vi planla å kjøpe «i neste omgang» gikk da for rundt 7-8 millioner. Vi kjøpte isteden en bolig til 6 mill, for å kunne ha det romsligere økonomisk, som sagt. Nå er vi kommet dit at vi trenger en større bolig- og boligene som kostet 7-8 mill for 5 år siden, koster nå rundt 12. Boligen vi skal selge, kan vi regne med å få rundt 8 mill for. Dvs at vi nå må låne 4 mill mer for å få en større bolig, mens vi for fire år siden hadde greid oss mer 1-2 mill mer i lån for å få den samme boligen. Vi har vært litt ergerlige over at vi tok et såpass kortsiktig økonomisk valg for 5 år siden, kan du si...! (Så blir selvsagt ikke konsekvensene like store for deg, enten du velger å beholde eller kjøpe deg oppover i markedet, siden boligen din uansett ligger lavere i pris. Men det tjener godt som eksempel på hvorfor det, i dagens boligmarked i Oslo, faktisk lønner seg å kjøpe så dyrt man bare greier, så lenge man vet at man ikke er ved «endestasjonen», altså at man vet at man vil komme til å ønske å kjøpe seg noe dyrere om noe tid. Anonymkode: 45b2d...ba4 Du tar det for gitt at boligprisene skal stige. Det kan man ikke vite, hverken hun nå, eller dere for 5 år siden. Etterpåklokskap gir liten nytte. Så å si at man skal "kjøpe så dyrt som mulig" er absolutt ingen fasit. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 Kjenner ei i din situasjon. Endte med å oppgradere boligen først som enslig 45-åring, etter å ha gitt opp å vente på mannen... Gjør det som er fornuftig for deg for de neste årene! Anonymkode: 47476...8df 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 23 timer siden, Anonym90059005 skrev: Du tar det for gitt at boligprisene skal stige. Det kan man ikke vite, hverken hun nå, eller dere for 5 år siden. Etterpåklokskap gir liten nytte. Så å si at man skal "kjøpe så dyrt som mulig" er absolutt ingen fasit. På sikt vil boligprisene uansett stige i Oslo. Jeg er temmelig sikker på at, for de aller, aller fleste i Oslo, vil det alltid lønne seg å kjøpe så dyrt som mulig. Skulle prisene, mot formodning, synke i en kortere periode, er det ikke verre enn at man heller venter en liten stund med å selge. Over tid vil prisene alltid gå opp igjen, til mer enn hva de var før prisene sank (altså dersom det, mot formodning, skulle skje). Anonymkode: 45b2d...ba4
Økonomisk sans Skrevet 7. juli 2019 #19 Skrevet 7. juli 2019 Det kommer jo litt an på om en ny bolig "good to have" eller "need to have"? Som du selv sier, å selge bolig er ikke gratis. Hvis du skulle kjøpe ny nå, og treffe en mann som for eksempel allerede har hus, må du i verste fall måtte selge to boliger - som tilsammen gjerne vil koste godt over 200 000 kroner. Selv om boligprisene har steget omtrent sammenhengende siden tidlig på 90-tallet, er ikke noen garanti for at de vil fortsette å gjøre det, særlig ikke med stigende boligrenter som nå. Dessuten bør du eie en bolig noen år før man normalt kan forvente prisøkning. Hvis perspektivet ditt er mindre enn 3-4 år, spørs det veldig om vinningen går opp i spinningen. Men tenker du å bli boende i ny leilighet er selvsagt saken en helt annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå