AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Hadde dere snakket med foreldrene om svaret de ga? Er foreldrene som lar barnet få bryte avtale bare fordi «en vil/ikke vil». Til syvende og sist er det foreldrenes adferd vi reagerer på. Hva ville du gjort? Anonymkode: 6f248...72d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Jeg ville bare tenkt mitt, tatt med barnet mitt på kino selv og ikke anstrengt meg for å be dette andre barnet med ved andre anledninger. Til mitt eget barn ville jeg sagt at det var dårlig gjort og ikke sånn man oppfører seg. Anonymkode: 502be...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 Ts her igjen. tenker at om det er slik foreldrene tenker, så vil dette bli et tema om og om igjen. De går i samme klasse og er så langt nære venner. Synd om vennskapet skal bli ødelagt pga foreldrenes holdninger til avtaler? ts Anonymkode: 6f248...72d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts her igjen. tenker at om det er slik foreldrene tenker, så vil dette bli et tema om og om igjen. De går i samme klasse og er så langt nære venner. Synd om vennskapet skal bli ødelagt pga foreldrenes holdninger til avtaler? ts Anonymkode: 6f248...72d Jo jo, men det er foreldrene som oppdrar sitt barn, og de har jo fortalt hvordan de tenker. Dere oppdrar deres barn, det er bare å si når situasjonen er motsatt, at å ombestemme seg er ikke greit. For ditt barn. Du kan jo ikke diskutere med dem og få dem til å endre seg, og det var bare en kinoavtale. Folk er forskjellige, noen er kjipe, noen oppdrar barna sine annerledes enn man selv gjør. Barna kan da være like gode venner fordet? Både dere og din sønn vil sikkert være litt obs i tilsvarende situasjoner, men de kan jo unngås. Anonymkode: 502be...d6d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 Jeg er i samme situasjon, har en nabo jeg er venn med, og våres jenter er beste venner. Men de bryter avtaler hele tiden, enten fordi det får et bedre tilbud, eller ikke gidder. Det kan være avtale om kino, så blir det avlyst rett før, fordi den andre jenten fikk tilbud om å dra i svømmehallen med en annen, mitt barn blir ikke inkludert da. Og dette gjentar seg hele tiden. Så jeg lager minst mulig avtaler med de. Eller så inkluderer jeg flere, skal vi på kino, blir flere av jentene invitert, da gjør det ikke noe, om det ene barnet ikke vil. Og er de mange som har avtalt noe, så møter jo alltid det barnet opp. For da kan det jo gå glipp av noe spennende. Anonymkode: 75b20...180
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo jo, men det er foreldrene som oppdrar sitt barn, og de har jo fortalt hvordan de tenker. Dere oppdrar deres barn, det er bare å si når situasjonen er motsatt, at å ombestemme seg er ikke greit. For ditt barn. Du kan jo ikke diskutere med dem og få dem til å endre seg, og det var bare en kinoavtale. Folk er forskjellige, noen er kjipe, noen oppdrar barna sine annerledes enn man selv gjør. Barna kan da være like gode venner fordet? Både dere og din sønn vil sikkert være litt obs i tilsvarende situasjoner, men de kan jo unngås. Anonymkode: 502be...d6d Først og fremst er det jenter det gjelder. Orket bare ikke diskusjon ala:»typisk jenter å være så vinglete» og lignende. Mer enig i mye av det du sier. Men på sikt om det hender igjen, kan det være greit å snakke om dette. Min sjuåring er min yngste og har to eldre søsken som ofte drar ut med venner og deres familier. Er ikke så ofte enda at sjuåringen er med andre. Var kanskje derfor det ble ekstra sårt. ts Anonymkode: 6f248...72d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i samme situasjon, har en nabo jeg er venn med, og våres jenter er beste venner. Men de bryter avtaler hele tiden, enten fordi det får et bedre tilbud, eller ikke gidder. Det kan være avtale om kino, så blir det avlyst rett før, fordi den andre jenten fikk tilbud om å dra i svømmehallen med en annen, mitt barn blir ikke inkludert da. Og dette gjentar seg hele tiden. Så jeg lager minst mulig avtaler med de. Eller så inkluderer jeg flere, skal vi på kino, blir flere av jentene invitert, da gjør det ikke noe, om det ene barnet ikke vil. Og er de mange som har avtalt noe, så møter jo alltid det barnet opp. For da kan det jo gå glipp av noe spennende. Anonymkode: 75b20...180 Det er trist å høre flere opplever det slikt. Alle går ikke like godt overens, samtidig er det nettopp pga slike hendelser at det forsterkes. Hadde man måttet holdt avtalene, så hadde de kanskje knyttet bedre bånd også. Hadde de ikke kunne vært venner i utgangspunktet, ville de aldri laget en avtale? ts Anonymkode: 6f248...72d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 Vet dette er en gammel tråd, men svarer allikevel. Min sønn har en slik venn som kan selv ta initiativ til å lage avtaler, men ombestemmer seg stadig vekk i siste liten. Noen ganger får denne vennen "bedre" tilbud av andre, andre ganger vil han bare ikke likevel. Tenker jo mitt om at foreldrene hans bør ta en prat med ham om å ikke love ting man ikke klarer å holde da dette fort kan føre til at vennene hans etter hvert kommer til å skyve ham fra seg. I tillegg kan det få de han gjør dette mot til å føle seg lite verdsatt når det skjer såpass ofte. Anonymkode: 8b3c1...c9c
GammelKaktus Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 Guttungen luker ut de som ikke klarer å holde avtaler, de avtaler han aldri noe med, gidder ikke å ta de med hjem og slikt. Tenker det er foreldre sitt ansvar å lære barn å holde avtaler, hvis ikke kan de miste venner å gå glipp av ganske så mye. Ser det at flere av de som guttungen luket ut i første klasse er de som folk unngår å invitere med på ting nå i fjerde for folk er lei av at de ikke kommer på det som er avtalt... De barna som ikke holder avtaler er som oftest de samme som har foreldre som ikke dukker opp på foreldremøtet og så man har liksom ingen dialog med de heller.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 FrøkenMånestråle skrev (3 timer siden): Guttungen luker ut de som ikke klarer å holde avtaler, de avtaler han aldri noe med, gidder ikke å ta de med hjem og slikt. Tenker det er foreldre sitt ansvar å lære barn å holde avtaler, hvis ikke kan de miste venner å gå glipp av ganske så mye. Ser det at flere av de som guttungen luket ut i første klasse er de som folk unngår å invitere med på ting nå i fjerde for folk er lei av at de ikke kommer på det som er avtalt... De barna som ikke holder avtaler er som oftest de samme som har foreldre som ikke dukker opp på foreldremøtet og så man har liksom ingen dialog med de heller. Fikk litt vondt av å lese dette. Jeg var et av de barna som ofte brøt avtaler. Fordi mamma plutselig på på sofaen lammet av angst, eller var så sint at jeg bare endte opp på rommet mitt gråtende i stedet, eller at hun var i et lunefull humør og rett og slett bestemte at jeg ikke fikk være med den personen. Eller så måtte hun plutselig ut på noe og jeg måtte passe lillebroren min. Jeg har alltid vært utenfor og fikk ikke ordentlig venner før på videregående. Skulle ønske noen var der for meg selv om jeg ikke kunne være der for de. Kanskje jeg hadde fått en god venn jeg kunne betro meg til før jeg var nesten voksen. Anonymkode: f006a...0a1 3
GammelKaktus Skrevet 10. april 2021 #11 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fikk litt vondt av å lese dette. Jeg var et av de barna som ofte brøt avtaler. Fordi mamma plutselig på på sofaen lammet av angst, eller var så sint at jeg bare endte opp på rommet mitt gråtende i stedet, eller at hun var i et lunefull humør og rett og slett bestemte at jeg ikke fikk være med den personen. Eller så måtte hun plutselig ut på noe og jeg måtte passe lillebroren min. Jeg har alltid vært utenfor og fikk ikke ordentlig venner før på videregående. Skulle ønske noen var der for meg selv om jeg ikke kunne være der for de. Kanskje jeg hadde fått en god venn jeg kunne betro meg til før jeg var nesten voksen. Anonymkode: f006a...0a1 Det kan jeg forstå men man kan ikke forvente at andre sine barn skal blir skuffet igjen og igjen heller. Man skal avgårde til kino så får man en telefon at lille Per gidder ikke for han fikk tilbud om å gå på teateret heller. Eller man skal til trampolineneparken og har ventet i 30 minutter på Pål så sender man en melding til foreldrene og for beskjed om at nei lille Pål ville heller være med Pondus på tivoli. Vi inviterer de selvsagt til bursdag og slike tilstelninger som vi gjør med de andre elevene vi spør bare ikke om de vil være med på noe privat og vi sier aldri ja til noe. For det blir ALLTID endring i planene.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #12 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fikk litt vondt av å lese dette. Jeg var et av de barna som ofte brøt avtaler. Fordi mamma plutselig på på sofaen lammet av angst, eller var så sint at jeg bare endte opp på rommet mitt gråtende i stedet, eller at hun var i et lunefull humør og rett og slett bestemte at jeg ikke fikk være med den personen. Eller så måtte hun plutselig ut på noe og jeg måtte passe lillebroren min. Jeg har alltid vært utenfor og fikk ikke ordentlig venner før på videregående. Skulle ønske noen var der for meg selv om jeg ikke kunne være der for de. Kanskje jeg hadde fått en god venn jeg kunne betro meg til før jeg var nesten voksen. Anonymkode: f006a...0a1 Huff, det er jo selvsagt helt forferdelig for de barna det gjelder og det er sikkert en del barn som dessverre har det slik. Men hvis barn avlyser fordi et bedre tilbud kommer opp og man vet at det er den ordentlige grunnen er det jo ikke greit. Det er foreldres ansvar å lære barna sine å holde avtaler, ikke avlyse fordi noe bedre kommer opp eller fordi man ikke vil (om man ikke har en god grunn, vel å merke). Anonymkode: cee70...3fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå