Gå til innhold

Funker bæresjal til baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser på nydelige bæresjal i ulike farger og mønstre, det er så mange på både nettbutikker og svært mange på Finn, og er selvsagt fristet til å kjøpe før baby kommer. Ser at noen sjal koster flere tusen, mens andre er mer fornuftig priset 🙂

Men lurer på hvordan det fungerer i praksis - er det smart eller styrete? Trenger man å gå på kurs for å lære seg det? Noen som vil dele erfaringer, evt merker å anbefale?

Anonymkode: 847c9...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas

Trenger ikke kurs, holder med YouTube. Jeg bruker sjal på min baby 6-9 timer hver dag. Hun er ekstrem da. 😅 

Det finnes tusenvis av sjal, så det er helt meningsløst å anbefale merke egentlig. Jeg er glad i designet til Oscha, det er sjal som koster litt men ikke mange tusen. Mye handler jo om hva slags smak man har. :)

Som nybegynner er det lurt å velge brukt da de er mykere. Følg med på kjøp og salg for bæretøy på Facebook (husker ikke ordrett hva den heter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doggo

Jeg hadde en caboo til min første. Både baby og jeg var veldig glad i denne. Så koselig å ha babyen så nær og så hadde jeg begge hender fri. Er gravid nå og å bruke bæretøy er det jeg gleder meg mest til. Jeg turte ikke helt å bruke det før baby var 4 uker gammel, og da angret jeg på at jeg ikke startet før da det var så koselig. Jeg kjøpte aldri sjal fordi jeg er så klønete med praktiske ting. En caboo (finnes mye lignende) et halvveis «ferdigknyttet» sjal. Veldig praktisk og enkelt og bruke, syntes jeg.

https://www.bereglede.no/instruksjonsvideo-caboo-close-carrier/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg brukte også Caboo, men som elastisk sjal er den bare behagelig til babyen veier 5-6-7 kg. Etter det har jeg brukt vevd sjal, bæreseler og nå får jeg snart en meh dai også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min første var bærebaby, og det er det koseligste i verden! Jeg hadde elastisk sjal først, og mei tai senere. Litt styrete med knyting i starten, men du lærer deg det kjapt. Et tips er å øve på plassering av babyen mens du er i dobbeltsenga. Jeg var så redd for å miste han i gulvet. Litt mindre skummelt å miste i dobbeltsenga. Dette var da ikke med sjalet, men mens jeg øvde på å kaste over skulderen opp på rygg i meitaien. 

Anonymkode: f12cf...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Albbas said:

Jeg brukte også Caboo, men som elastisk sjal er den bare behagelig til babyen veier 5-6-7 kg. Etter det har jeg brukt vevd sjal, bæreseler og nå får jeg snart en meh dai også. 

Har sett at det er forskjell på elastisk og vevd sjal ja. Det vevde gir flere muligheter over lengre tid men krever mer å sette seg inn i ser det ut som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Min første var bærebaby, og det er det koseligste i verden! Jeg hadde elastisk sjal først, og mei tai senere. Litt styrete med knyting i starten, men du lærer deg det kjapt. Et tips er å øve på plassering av babyen mens du er i dobbeltsenga. Jeg var så redd for å miste han i gulvet. Litt mindre skummelt å miste i dobbeltsenga. Dette var da ikke med sjalet, men mens jeg øvde på å kaste over skulderen opp på rygg i meitaien. 

Anonymkode: f12cf...e7b

Godt tips! Synes det ser litt skummelt ut å sette ungen oppi sjalet selv med elastisk sjal. Skal bruke sengen som underlag når den tid kommer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første barn hadde jeg bare en slynge, men hun trivdes godt med å sitte i den (da hun ble stor nok).

Med nummer to har jeg prøvd elastisk sjal, slynge og tilogmed babybjørn (desperat) men hun hater ALT. 

Så det kan være lurt å låne en noen timer og prøve om babyen liker det, før du investerer mye penger i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sett at det er forskjell på elastisk og vevd sjal ja. Det vevde gir flere muligheter over lengre tid men krever mer å sette seg inn i ser det ut som

På nyfødt anbefales elastisk, og som nybegynner også. Så avanserer du til vevd når du har teken på knytingen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser på nydelige bæresjal i ulike farger og mønstre, det er så mange på både nettbutikker og svært mange på Finn, og er selvsagt fristet til å kjøpe før baby kommer. Ser at noen sjal koster flere tusen, mens andre er mer fornuftig priset 🙂

Men lurer på hvordan det fungerer i praksis - er det smart eller styrete? Trenger man å gå på kurs for å lære seg det? Noen som vil dele erfaringer, evt merker å anbefale?

- meld deg inn i bæregrupper på facebook (Norsk Bæregruppe er en start, så finnes det sikkert lokale grupper der du bor også)

- gå på bæretreff, der får du både hjelp til å lære knytinger samt mulighet til å prøve ulike sjal. Det er ingenting i veien for å gå på bæretreff mens du er gravid, feks for å se hvordan andre bærer og for å se på / lære om sjal.

- kjøp for all del brukt sjal når du skal kjøpe vevd. De som er nye er mye vanskeligere å knyte greit med (de er for stive og må jobbes mye med for å bli gode)

- det finnes tusenvis av sjal, i mange lengder. Ulike lengder for ulike typer knyting (og for ulike størrelser på kroppen til den som bærer). Det er derfor vanskelig å anbefale enkelte sjal, vi har alle våre favoritter. Men de fleste som selger sjal brukt er ærlige på hva som egner seg for nybegynnere og ikke

- min erfaring er at det er lurt å ha både sele og sjal (med mindre ungen ikke vil bæres da, de ungene finnes). Seler for de kjappere bæringene hvor du ikke har tid til å knyte (eller gir opp etter å ha svetta deg ut på en ny knyting :-))

- det krever litt trening å lære seg å knyte på en måte som er både behagelig for deg og ungen. Gå derfor på bæretreff og lær.

- vær ekstra oppmerksom på bæring av helt små babyer, ifht å passe på rett temperatur og at de har frie luftveier. Igjen, gå på bæretreff og lær. 

- og for å si det med bærespråket; pass deg for kaninhullet 🙂 

Kos deg med bæring og velkommen inn i en helt fantastisk verden!! Hilsen hun som snart er motvillig bærepensjonist...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte et billig elastisk sjal før fødsel. Glad vi ikke brukte mer penger på det, for vi fikk aldri dressen på bæringen. 

Anonymkode: 16cda...26b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er smak og behag. Ville aldri brukt skal, orker ikke tanken på det engang. Mens andre trives med det og synes det er praktisk. Jeg foretrekker vogn eller bæresele, sjelden vi bruker bæresele.

Anonymkode: cc1ff...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte er brukt elastisk som jeg brukte fra uke 2, og det var helt fantastisk. Mange sjal og andre bæredingser og 2 gode år med aktiv bæring senere er det eneste jeg angrer på at jeg ikke prøvde vevd sjal tidligere. Har ny baby på vei, og håper hun vil bæres, det er både praktisk og uendelig mye kos 💕

Anbefaler å starte med et tynt og fint elastisk sjal. Aldoria og Sino er gode merker. Se en YouTube film og øv på knytingen mens mini enda er i magen, så er terskelen lavere når du skal prøve første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det var veldig verdt det med et tynt elastisk sjal den første tiden (hadde Sino). Vi har hund, og det var lettere å få luftet den ordentlig med sjal framfor vogn. Jeg meldte meg inn i norsk bæregruppe før fødselen, men syns det var litt overveldende. Nå bruker jeg en meh dai (kombinasjon av sjal og sele) til å bære barnet på ryggen. Vevd sjal har jeg ikke hatt overskudd til å øve på, men jeg tror ikke det er så vanskelig hvis man har lyst og går inn for det.

Anonymkode: fefe4...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldoria :) veldig enkelt å bruke. Sjalet er elastisk og svalt!

Anonymkode: 488e6...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det funker kjempefint! Jeg har bært siden fødsel, og bærer fortsatt eldstemann på 2 år til og fra bhg. 

Men stor forskjell på sjalene man bruker rett etter fødsel, og på å bære en toårsplugg 3-4 kilometer om dagen altså ;)

Anonymkode: c0757...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elastisk sjal er jo veldig fint til nyfødte, og lettere å få til som nybegynner enn vevd sjal. Men vevd sjal er så bra når babyen blir for tung for det elastiske. Jeg begynte å bruke vevd sjal til barn nr tre og angrer på at jeg ikke hadde det til de to andre også. Da brukte jeg ergonomisk sele etter at de ble for tunge for elastisk sjal. Men jeg syns vevd sjal er mer behagelig enn sele. Dvs jeg bruker sele når jeg skal handle i butikken med alle barna, for da får jeg minstemann kjapt over på ryggen og unna veien (babyen bør være seks mnd før man bærer på rygg). Vevd sjal krever mer jobb når man skal bære på rygg, særlig for min gutt som nesten alltid vrir seg som en mark akkurat når jeg skal knyte ham fast. Men når han først sitter der, er det den mest behagelig måten å bære på, syns jeg, og han koser seg også. På skogsturer og fjellturer bruker jeg sjal framfor sele. Mens mannen min velger sele når han bærer. 

Så det er litt å sette seg inn i, og det kommer an på hva man selv liker og trenger. Det går jo an å gjøre litt research først og så se etter fødsel hva slags baby du får, og så evt kjøpe bæretøy om du trenger da. Noen nyfødte ligger jo bare og sover pent for seg selv mange timer om dagen, mens andre babyer krever mye nærhet. 

Kan også anbefale å se på videoene til @baerehjelpen på Instagram, hun viser masse om hvordan man kan bære på ulike måter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...