AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #21 Skrevet 1. juli 2019 2 timer siden, Kontorotta skrev: Vi bruker S Banken, og yngste fikk i fjor bankkort der. Barnet var da 8. Barnet har ikke med seg kortet til vanlig. Men kan ta det med når det skal ut på noe hvor det kan hende de bare tar kort. Kontoen er registrert på meg og dermed styrer jeg alt fra nettbanken. I tillegg har både jeg og barnet en app, hvor jeg legge inn plikter som barnet må kvittere ut for å ha utført og jeg godkjenner for eksempel overføring av ukelønn. På samme app, kan barnet følge med på hvor mye det har på kontoen. For oss fungerer det veldig fint. Samtidig må det sies at vi har et sparsommelig barn, slik at når det har gått en viss tid, overføres beløp til sparekontoen. Så da har barnet egen mobil også? Hva skjedde med barndommens frihet og bare sveve med? Anonymkode: f95c5...17e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #22 Skrevet 1. juli 2019 2 timer siden, Kontorotta skrev: Vi bruker S Banken, og yngste fikk i fjor bankkort der. Barnet var da 8. Barnet har ikke med seg kortet til vanlig. Men kan ta det med når det skal ut på noe hvor det kan hende de bare tar kort. Kontoen er registrert på meg og dermed styrer jeg alt fra nettbanken. I tillegg har både jeg og barnet en app, hvor jeg legge inn plikter som barnet må kvittere ut for å ha utført og jeg godkjenner for eksempel overføring av ukelønn. På samme app, kan barnet følge med på hvor mye det har på kontoen. For oss fungerer det veldig fint. Samtidig må det sies at vi har et sparsommelig barn, slik at når det har gått en viss tid, overføres beløp til sparekontoen. Hvilken app bruker dere? Anonymkode: 7e4b7...61c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #23 Skrevet 1. juli 2019 6 minutter siden, Minlillesky skrev: Min datter begynner i 3.klasse til høsten og hun fikk bankkort av meg nå i vår. Bankkort for barn. Jeg prater og lærer henne om penger og kortbruk ofte, og regler etc. Har gått fint det. Når hun får penger på kortet, så går halve beløpet inn på sparekonto, og resten kan brukes når vi skal på turer, eller hun vil kjøpe seg noe hun har ønsket lenge og spart opp til. Hvordan får du henne til å sette 50% på sparekonto? Overfører hun selv, eller gjør du det for henne. Vårt barn får kontanter i ukelønn og fra besteforeldre til bursdag. Hun har også solgt noen leker, fått penger. Hun har spart over 1000kr ,som hun fritt kan bruke, men foreløøig blir det bare mere sparing da hun ikke vet hva hun vil bruke de på. Hun er aldri alene et sted hun trenger penger, så hun får kontanter av oss om hun skal handle. Vi går på kino eller teater sammen , og ferie har vi også sammen. Så da tenker jeg lærdommen i økonomi fortsetter med fysiske penger noen år til 😉 Anonymkode: f95c5...17e
Antoinette Skrevet 1. juli 2019 #24 Skrevet 1. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da har barnet egen mobil også? Hva skjedde med barndommens frihet og bare sveve med? Anonymkode: f95c5...17e Barn som ikke henger med blir bakskrevere.
Kontorotta Skrevet 1. juli 2019 #25 Skrevet 1. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken app bruker dere? Anonymkode: 7e4b7...61c Lurer på om den heter Minibank.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #26 Skrevet 1. juli 2019 1 minutt siden, Antoinette skrev: Barn som ikke henger med blir bakskrevere. Men egen mobil når de er 9år-og en iPhone! Holder det virkelig ikke med en Samsung eller lignende, ca 2-3 år gammel? Jeg er tante til flere 9-åringer i Oslo,ingen av de har egen mobil? Sist vi snakket om tema med venner med barn på samme alder var inntrykket at 11-12 års alder var gjeldende....tror dette må bli et tema på høstens f.møte på skolen. Jeg synes det er viktig at vi foreldre er enig om felles grenser så vi kan stå sammen mot presset ovenfor barna våre...... Anonymkode: f95c5...17e 1
Kontorotta Skrevet 1. juli 2019 #27 Skrevet 1. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da har barnet egen mobil også? Hva skjedde med barndommens frihet og bare sveve med? Anonymkode: f95c5...17e Barnet har egen mobil ja. Var ikke den første i klassen, men heller ikke den siste. Ca midt på treet tenker jeg. Barnet legger igjen mobilen når det skal ut å leke. Herjer i flere timer ute daglig. Være seg sykle til og fra venner, hoppe på trampoline, spille slåball i gata med mange barn, gjemsel er populært. Fisketurer, rollespill. Vinteren tilbringes ute på ski og skøyter. Så brukes mobilen til å gi oss foreldre beskjed når barnet er kommet hjem fra skolen, ringe venner. Spiller gjerne sin tilmålte skjermtid på mobilen. Spiller da gjerne ved at barnet og venner ringer hverandre, kobler opp slik at de kan snakke flere på en gang. Dette var det faktisk min 9 åring som lærte meg hvordan man skal gjøre. Ut fra hva barnet har lærts seg i forhold til bruk av mobil og nettbrett, hjelper barnet bestemora når hun har problemer med både det ene og det andre på mobil og nettbrett. Jeg ser bekymringen din og jeg vet også at mange blir sittende inne, men om vi foreldre setter grenser, så ser jeg utrolig mange fordeler også. Barn skal være barn, men det er en helt annen verden nå enn da jeg vokste opp på 70 og 80 tallet. 1
Kontorotta Skrevet 1. juli 2019 #28 Skrevet 1. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men egen mobil når de er 9år-og en iPhone! Holder det virkelig ikke med en Samsung eller lignende, ca 2-3 år gammel? Jeg er tante til flere 9-åringer i Oslo,ingen av de har egen mobil? Sist vi snakket om tema med venner med barn på samme alder var inntrykket at 11-12 års alder var gjeldende....tror dette må bli et tema på høstens f.møte på skolen. Jeg synes det er viktig at vi foreldre er enig om felles grenser så vi kan stå sammen mot presset ovenfor barna våre...... Anonymkode: f95c5...17e Vår 9 åringen startet med en gammel, Samsung med sprekk. Null problem. Stolt som bare det. Fikk ny mobil til jul. Ny Huwahei, kostet oss under 1000 kroner og var gave fra oss foreldre og besteforeldre. Enda stoltere barn. Ser jeg tilbake på 15 år, da de to eldste fikk mobiler, fikk de dette i en alder av 9 og 10 år. Så det er liten endring på alderen i løpet av disse årene. Og i og med at dette er på to forskjellige kanter av landet, har jeg hvert fall to referansepunkter og ikke bare Oslo. 1
Ulrikke Skrevet 1. juli 2019 #29 Skrevet 1. juli 2019 Jentungen her var 9. Nå er hun snart 14. Har aldri hatt noen uheldige erfaringer med det. "Bedre" å rote bort kortet enn 500 kroner i kontanter, hvis de skal noe og man skal sende med dem penger! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå