GÃ¥ til innhold

Barn og bankkort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi har ei jente som skal begynne i 2.klasse.  Hun har fortalt om 3jenter i klassen som fikk eget bankkort i våres...jeg synes dette er alt for tidlig, enn ønsker samtidig ikke å være en kjip forelder som alltid gir tillatelse til ting sist (mobiltlf, utetider, bankkort, ukelønn...) Om ditt barn har eget kort, hvor gammelt var barnet de eget kort ble gitt? Hvordan kontrollerer dere kortbruken?

Anonymkode: f95c5...17e

Skrevet

Alle større banker har egne kort tilpasset barn der foeldrene har full kontroll. Litt rart at du ikke har fått med deg dette.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Antoinette said:

Alle større banker har egne kort tilpasset barn der foeldrene har full kontroll. Litt rart at du ikke har fått med deg dette.

Når ble det vanlig å gi andreklassinger bankkort? Det har aldri jeg hørt om, og garantert flere med meg. Selvfølgelig skal foreldre ha full kontroll når det gjelder et "småbarn", men likevel. Ikke alle på den alderen klarer å huske koder, skjule kode, huske å ikke si koden høyt til noen. Kortet kan selvsagt ligge hjemme, eller i lommeboka til en av foreldrene om barnet ikke skal bruke det til noe, - men uansett hvordan det løses er det greit å være forsiktige når det er et så lite barn.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Millimani skrev:

Når ble det vanlig å gi andreklassinger bankkort? Det har aldri jeg hørt om, og garantert flere med meg. Selvfølgelig skal foreldre ha full kontroll når det gjelder et "småbarn", men likevel. Ikke alle på den alderen klarer å huske koder, skjule kode, huske å ikke si koden høyt til noen. Kortet kan selvsagt ligge hjemme, eller i lommeboka til en av foreldrene om barnet ikke skal bruke det til noe, - men uansett hvordan det løses er det greit å være forsiktige når det er et så lite barn.

Hele poenget med å gi barn bankkort handler om å lære dem alt dette. På akkurat samme måte som man før ga barn penger for at de skulle lære hvordan å behandle dem. Dermed er barnekortene administrerte og med mye mindre risiko enn det voksne kort er. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Teoretisk er det ikke noe problem å kontrollere bruken på et barne/ ungdomskort, dere kan styre det neste fra nettbanken deres. Men i praksis kan det kanskje lage et press når de er så unge, at de alltid har mulighet til å kjøpe noe.

Så dere kan jo sende med henne kortet, i stedetfor feks 30 kr i cash,  når de skal kjøpe seg noe, og begrense uttaksmulighetene deretter. 

Men jeg synes 6-7åringer er vel unge. Min erfaring etter å ha hatt tre barn gjennom skoleløpet, er at det i alle klasser /barnehagegrupperer noen få som er (alt for) tidlig ute med å få ting som de fleste oppfatter som mer egnet for litt større barn (eller uegnet i det hele tatt).  (Telefoner, øreplugger, sminke, airwheel, bikini i voksen-fasong, vinterjakke til 4000, piercing i ørene ..) Hvis vi andre (80-90 %) av foreldrene sier «ja jeg ser at Angelica og Victoria har fått det, men jeg ser ikke at det er noe du har behov for nå», så kan det gå flere år før alle andre får det og det blir et gruppepress. 

Så mitt råd er å ha is i magen, følg med på om det blir et reelt behov, og sett deg inn i hvilke tilbud de ulike bankene har, slik at når dere en gang bestiller et kort til barnet, velger ett som er trygt og godt for deres behov.

Anonymkode: 314a0...f5c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min datter fikk bankkort for et par måneder siden, da hun skulle på en utflukt uten at noen av oss skulle være med. Hun går i sjette klasse. Noen av venninnene hennes har hatt bankkort lenge, men de trenger det strengt tatt ikke. Min sønn går i femte, og har ikke bruk for bankkort. Hvis han trenger penger får han det, og skal større innkjøp til er jeg med og betaler. 

En andreklassing er 7 år. Hva skal en sjuåring med bankkort? Jeg skjønner at de skal lære seg pengebruk etc, men de er fortsatt små barn. Det er mange år til de trenger å lære seg pengebruk. 

Anonymkode: 25c89...546

• Liker 2
Skrevet

Eldstemann fikk bankkort da han var 13. Yngste var vel 12. Jeg tror det er viktig å lære om økonomi gradvis - og gjerne så tidlig som mulig! Men tror det er lettere og mer håndgripelig hvis de forholder seg til kontanter til å begynne med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter fikk bankkort når hun var 12 ca. Minsten på 8 trenger ikke bankkort enda, men jeg tenker å åpne en bankkonto til han, så kan han ha penger der istedet for at det "flyter" kontanter rundt. Jeg vil jo ta ut til han med behov. 

Anonymkode: 331fe...916

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Millimani skrev:

Vårt barn har et kort og jeg anser det som ganske mye tryggere enn å la henne ha kontanter på seg. 

Kortet er utstyrt med navn, men ikke fødselsnummer eller bilde, så kortet inneholder ikke sensitiv informasjon. Det er også lett for meg å sperre kortet ved et tastetrykk i nettbanken, så om hun skulle være så uheldig å miste det så blir jo ikke pengene tapt på samme måte som hvis hun hadde mistet kontanter.

Et bankkort gjør det også vanskeligere for andre å stjele penger. På idrettslaget til datteren min hendte det titt og ofte at tjuekroninger ol. forsvant fra bagger og sekker i garderoben, mens bankkortene får ligge i fred og er mindre fristende. Vi kan jo selvsagt aldri være helt sikre på at ikke andre får tak i koden, men det er heller ikke snakk om store beløp vi overfører om gangen heller akkurat. Med vipps og straksoverføring trenger hun ikke å ha mye penger liggende på kortet sånn i tilfelle, det holder at jeg overfører ved behov. 

Ellers så er jo sjansen stor for at barna våre kommer til å bruke kort mye oftere enn kontanter i fremtiden, så det er ganske nyttig læring. For eksempel så krever jo kort at barna i større grad planlegger og disponerer pengene nøyaktig. Kontanter kan brukes "til det er tomt", mens kortet krever at hun husker å sjekke saldo og tidligere transaksjoner for å vite om kortet er gyldig eller ikke. 

Anonymkode: fb3e5...9e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk på en smell som foreldre da datteren vår skulle på klassetur og sendte henne avgårde med kontanter. De tok ikke kontanter der de skulle og heller ikke der de stoppet for å kjøpe is. Det var en ganske forbannet unge som kom hjem og erklærte at nå var hun drittlei av å være den eneste i klassen uten mobil, eget nettbrett og bankkort.

Vi fikset alt i løpet av en uke. Det ble en bratt lærekurve for oss. 

Anonymkode: 5b197...b5f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør livet vårt enklere ihvertfall, vi har jo «aldri» kontanter tilgjengelig når hun trenger. Datteren vår fikk nå nettopp, hun har blir 11. Er jo ikke ubegrensa med penger på det -kun det hun skal bruke der og da. Mange som har hatt kort en god stund allerede på hennes alder.

Anonymkode: 3908c...323

AnonymBruker
Skrevet

Vi ga kort da hun var 12. Det var egentlig behov for å gi tidligere. Jeg ville tenke 8 9 år er passende alder.

Anonymkode: c59cc...9b7

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste er 8 år. Jeg har ikke noe problem med å gi henne bankkort. Det er jo tilpasset alderen. Men, det er vanskelig for henne å holde styr på hvor mye hun har brukt og hvor mye hun har igjen med kortet. Jeg ønsker at hun i hovedsak bruker kontanter en stund til, slik at hun fysisk ser hvor mye penger hun har, hvor mye hun bruker og hvor mye hun har igjen.

Anonymkode: 28d27...e1e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Vi har ei jente som skal begynne i 2.klasse.  Hun har fortalt om 3jenter i klassen som fikk eget bankkort i våres...jeg synes dette er alt for tidlig, enn ønsker samtidig ikke å være en kjip forelder som alltid gir tillatelse til ting sist (mobiltlf, utetider, bankkort, ukelønn...) Om ditt barn har eget kort, hvor gammelt var barnet de eget kort ble gitt? Hvordan kontrollerer dere kortbruken?

Om barn skal ha bankkort eller ikke, bestemmes ikke av alder men av forståelsen fo4eldrene har gitt dem av penger og pengers verdi. 

Faktisk ser jeg fordelene med bankkort til små barn i at vi kan se hvor pengene har blitt brukt og når tid.. Bankkortenes andre fordel er at du kan bestemme og styre hvor mye penger barnet har på lortet. Barn trenger ikke ha kort med en liten formue på, men nok penger til bussen og kinoen, nok til handleturen hun skal på osv. Da snakker jegmom småpenger der de store pengene er på en annen konto bankkortet ikke er knyttet opp til.

Men forstår ikke barnet at kr. 200 på kortet skal rekke til bussen, kinoen og godterier på samme måte som en 200 lapp i hånda, da må dette innlæres tør du slipper barnet løst med et bankkort. 

Så hrr må du begynne pengepraten før du begynner kortpraten og vurdere barnet ditt sitt kunnskapsnivå. Vis henne din nettbank og forklar hvordan tingene fungerer dersom hun skal få kort. Lær henne også at kode er privat og at man ikke deler annen kortinfo selv ikke med bestevenninnen. 

Anonymkode: 76cd0...397

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Vi bruker S Banken, og yngste fikk i fjor bankkort der. Barnet var da 8. Barnet har ikke med seg kortet til vanlig. Men kan ta det med når det skal ut på noe hvor det kan hende de bare tar kort. Kontoen er registrert på meg og dermed styrer jeg alt fra nettbanken. I tillegg har både jeg og barnet en app, hvor jeg legge inn plikter som barnet må kvittere ut for å ha utført og jeg godkjenner for eksempel overføring av ukelønn. På samme app, kan barnet følge med på hvor mye det har på kontoen. For oss fungerer det veldig fint. Samtidig må det sies at vi har et sparsommelig barn, slik at når det har gått en viss tid, overføres beløp til sparekontoen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min var 15 da han fikk bankkort, og det var på høy tid. Jeg var luta lei av å alltid passe på å ha kontanter, ta ut kontanter, løpe i butikken og ta ut når han skulle noe, ha penger når han plutselig ville kjøpe noe..... bare å svippe penger over på kortet. Han kunne ringe hjem og spørre; kan jeg kjøpte ditt og datt? Hvis ja, vippses bare noen penger over på kortet der og da.

Han har aldri hatt nevneverdige store beløp på kortet, i tilfelle han mister det, og for å kontrollere bruken. Men det er veldig praktisk at barna har kort, for da kan de ringe hjem og spørre om penger hvis de brått er i en situasjon der de trenger det, og så ordnes det digitalt.

Anonymkode: b654c...a7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge våre fikk bankkort da de var 9. Ikke noe problemer med det. Begge fikk også Vipps da det var tilgjengelig for barn. iPhone har de også hatt siden 9 år. 

Anonymkode: 93150...eb6

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter begynner i 3.klasse til høsten og hun fikk bankkort av meg  nå i vår. Bankkort for barn. Jeg prater og lærer henne om penger og kortbruk ofte, og regler etc. Har gått fint det. Når hun får penger på kortet, så går halve beløpet inn på sparekonto, og resten kan brukes når vi skal på turer, eller hun vil kjøpe seg noe hun har ønsket lenge og spart opp til.

Skrevet (endret)

Gi like godt barna chippen med en gang, i dåpsgave, så er det gjort.
Finansmakta ser på dem som slaver uansett.
Så kan de få mobil 5 årsgave. Kanskje de tåler strålinga bedre om de bare begynner tidlig nok....vel, strålinga får de uansett fra wifi-trafikken i boligen, fra TV, DECT-telefon, AMS smartmeter, laptoper, brett og pcer.
På buss, bane, tog og kjøpesenter har de hundrevis av stråleenheter rundt seg. Glemte jeg noe?  Jo, alle basestasjonene rundt i bygd og by, oppe i mastene og på bygningene. Og der er før 5G-mastene er kommet ordentlig i gang, langs veier - som perler på en snor snart.

Endret av slask

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...