Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har fått innvilget ufør men uten ung ufør tillegget, noe jeg mener er feil. Jeg jobbet kun et år etter vgs før jeg fikk redusert arbeidsevnen 100%. Jeg var 20 år på dette tidspunktet, altså godt under ung ufør grensen som er 26 år. 

Etter mange år i behandling, utprøvninger, tiltak osv så bestemte jeg meg for å prøve å ta meg en utdannelse, som et siste forsøk på å unngå ufør. Jeg ble lærling i et forholdsvis enkelt og rolig håndverksfag, og selv om jeg var veldig flink og elsket det jeg drev med så innhentet problemene meg og jeg slet veldig. 

Men med verdens mest forståelsesfulle læremester som ga meg mye fleksibilitet og støtte så klarte jeg å kjempe meg igjennom utdannelsen til tross for mye fravær og dårlige dager. 

Desverre var ikke dette godt for helsen min og rett etter jeg var ferdig så møtte jeg veggen skikkelig og kom meg ikke opp igjen. Nå var alt prøvd og helsa var verre enn noen gang. I tillegg var jeg nå fylt 28 år. 

Så nå (i en alder av 30 og etter ennå et par tiltak) har nav endelig innsett at jeg ikke har arbeidsevne og jeg fikk innvilget ufør. Men pga mitt forsøk på utdannelse så fikk jeg ikke ung ufør. Jeg mener som sagt dette er feil og føler det urettferdig at jeg straffes for å ha prøvd alt før jeg ga opp. 

Jeg vet man kan kontakte advokat og prøve å anke saken, men det kan jo fort bli svindyrt og om det ikke går igjennom så sitter jeg jo der med skjegget i postkassen. :( 

Er den noen her som har erfaring med situasjoner som dette? Er det vits i å kjempe, eller burde jeg bare slå meg til ro med at jeg dumma meg ut som tok utdannelse og bare vært glad for at jeg i alle fall fikk vanlig ufør? 

Anonymkode: 8b1cc...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du taper ingenting på å klage på et vedtak. Det er en rettighet å klage, noe alt for få benytter seg av. Om du er uenig i vedtaket, klag og legg fram hva du mener er feil og hvilken endring du mener bør endres. Dette kan du gjøre helt til Trygderetten, uten at det koster deg en krone.

AnonymBruker
Skrevet

Om du får det tillegget eller ikke handler jo om alvorlighetsgraden på sykdommen din, ikke om du har tatt utdannelse eller ei. Jeg fikk nettopp søknaden min om ufør innvilget og da fikk jeg det tillegget selv om jeg er 31år. Årsaken er pga diagnosen min.

Du kan høre inne på facebook-gruppen nav-spørsmål?, der kan du også få en time gratis advokathjelp eller noe sånt😊 (ikke NAV selv som driver gruppen, men dyktige folk som kan NAV-systemet veldig)

Anonymkode: 4d448...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du får det tillegget eller ikke handler jo om alvorlighetsgraden på sykdommen din, ikke om du har tatt utdannelse eller ei. Jeg fikk nettopp søknaden min om ufør innvilget og da fikk jeg det tillegget selv om jeg er 31år. Årsaken er pga diagnosen min.

Du kan høre inne på facebook-gruppen nav-spørsmål?, der kan du også få en time gratis advokathjelp eller noe sånt😊 (ikke NAV selv som driver gruppen, men dyktige folk som kan NAV-systemet veldig)

Jeg pratet med saksbehandleren min på nav og hun mente at det faktum at jeg hadde fullført en utdannelse viste at alvorlighetsgraden ikke var ille nok, at det var grunnen. Jeg skal ærlig innrømme at de siste månedene har vært litt «tåkete» for meg, så kan være at jeg har oversett noe info her. 

Men tusen takk for tipset! Det skal jeg benytte meg av. :) 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har fått innvilget ufør men uten ung ufør tillegget, noe jeg mener er feil. Jeg jobbet kun et år etter vgs før jeg fikk redusert arbeidsevnen 100%. Jeg var 20 år på dette tidspunktet, altså godt under ung ufør grensen som er 26 år. 

Etter mange år i behandling, utprøvninger, tiltak osv så bestemte jeg meg for å prøve å ta meg en utdannelse, som et siste forsøk på å unngå ufør. Jeg ble lærling i et forholdsvis enkelt og rolig håndverksfag, og selv om jeg var veldig flink og elsket det jeg drev med så innhentet problemene meg og jeg slet veldig. 

Men med verdens mest forståelsesfulle læremester som ga meg mye fleksibilitet og støtte så klarte jeg å kjempe meg igjennom utdannelsen til tross for mye fravær og dårlige dager. 

Desverre var ikke dette godt for helsen min og rett etter jeg var ferdig så møtte jeg veggen skikkelig og kom meg ikke opp igjen. Nå var alt prøvd og helsa var verre enn noen gang. I tillegg var jeg nå fylt 28 år. 

Så nå (i en alder av 30 og etter ennå et par tiltak) har nav endelig innsett at jeg ikke har arbeidsevne og jeg fikk innvilget ufør. Men pga mitt forsøk på utdannelse så fikk jeg ikke ung ufør. Jeg mener som sagt dette er feil og føler det urettferdig at jeg straffes for å ha prøvd alt før jeg ga opp. 

Jeg vet man kan kontakte advokat og prøve å anke saken, men det kan jo fort bli svindyrt og om det ikke går igjennom så sitter jeg jo der med skjegget i postkassen. :( 

Er den noen her som har erfaring med situasjoner som dette? Er det vits i å kjempe, eller burde jeg bare slå meg til ro med at jeg dumma meg ut som tok utdannelse og bare vært glad for at jeg i alle fall fikk vanlig ufør? 

Det er tre vilkår for å få oppfylt ung ufør. Ingen av dem handler om utdannelse. Er det kun alvorlighetskravet du ikke har oppfylt i følge Nav? Og det begrunner de med utdannelsen? Var du innunder Nav under hele din utdannelse (dvs som tiltak i AAP)?

Anonymkode: a453b...07c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har Nav satt som uføretidspunkt i vedtaket? Er dette før fylte 26 år?

Anonymkode: 0564e...b6b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pratet med saksbehandleren min på nav og hun mente at det faktum at jeg hadde fullført en utdannelse viste at alvorlighetsgraden ikke var ille nok, at det var grunnen. Jeg skal ærlig innrømme at de siste månedene har vært litt «tåkete» for meg, så kan være at jeg har oversett noe info her. 

Men tusen takk for tipset! Det skal jeg benytte meg av. :) 

Bra, de kan garantert gi deg gode råd!😊 Jeg har fått masse hjelp fra dem!

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ung ufør da jeg var 29. Men hadde mislykkes i alle utdanningsforsøk

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk først avslag, selv med en alvorlig diagnose. Jeg klaget og la ved en tilsvarende dom som lignet min situasjon og fikk den godkjent. 

Anonymkode: bb3f5...319

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på om du har en «godkjent» diagnose eller ikke. Har du en mer «diffus» lidelse som ME, så får du nok ikke gjennom ung ufør. Med Asberger, alvorlig ADHD og/eller andre ting på den listen deres er det Ikke like umulig. 

Men det skader aldri å prøve.

Anonymkode: 6e35f...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke ung-tillegget med MS, så skal vist mye til for å få det!

Anonymkode: 45c66...db6

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke ung-tillegget med MS, så skal vist mye til for å få det!

Anonymkode: 45c66...db6

Det kommer helt an på alvorlighetsgraden det! Jeg har fått tillegget med «lillebroren» til MS som (i mitt tilfelle) ikke er like alvorlig som MS, så alt er mulig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på alvorlighetsgraden det! Jeg har fått tillegget med «lillebroren» til MS som (i mitt tilfelle) ikke er like alvorlig som MS, så alt er mulig!

Hva er lillebroren til MS? 

Og tildeles ung ufør på grunnlag av individets nedsatte funksjonsnivå, slik som uføretrygden gjør, eller går ung ufør kun etter diagnose?

Anonymkode: 1730f...1e7

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og tildeles ung ufør på grunnlag av individets nedsatte funksjonsnivå, slik som uføretrygden gjør, eller går ung ufør kun etter diagnose?

Det er (poly)nevropati, i mitt tilfelle en sjelden variant.

Er ikke helt sikker, men sånn jeg har skjønt det så har funksjonsnivået veldig mye å si. I tillegg vet jeg at med min diagnose så skal man automatisk regnes som ung ufør dersom man blir ufør før fylte 36år. Og i vedtaksbrevet mitt står det at jeg har fått ung ufør-tillegget fordi jeg ble alvorlig og varig syk før jeg fylte 26år.

AnonymBruker
Skrevet

Klag absolutt! Jeg fikk godkjent med ung ufør tillegget selv etter jeg fullførte videregående mens jeg gikk på AAP.

Anonymkode: ff7b9...d70

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
På 1.7.2019 den 5.19, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Oppfordrer deg absolutt  til å søke om ung ufør trygd.    Har du rett på det, så skal du selvagt ha etterbetalt, og  gjir bedre økonomisk  uttelling   

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en sjelden variant av polynevropati. Det er funksjonsnivået som avgjør, men det står spesifisert feks. lammelser og alvorlige nevrologiske sykdommer på de diagnosene som er på listen over de som mest sannsynlig får ung ufør. Dette går da på alvorlighetsgrad, og at det må være klart dokumentert diagnose. 

Anonymkode: a453b...07c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...