Gå til innhold

Adopsjon - Godkjenning

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Foreldre In Spe

Noen som har adoptert som kan fortelle meg litt om hvordan prosessen med det lokale sosialkontoret forløp?

Jeg er veldig engstelig i forhold til det jeg har fått høre om kryssforhør og strenge kuratorer!

Jeg skjønner selvsagt at dette er nødvendig, men lurer på om noen kan forberede meg litt på hva jeg har i vente!! :)

Sikkert ikke noe å grue seg til, men jeg har hørt så mange "røverhistorier" at jeg begynner å bli litt nervøs!

Gjorde dere mye forberedelser til hjemmebesøk?

Hører jo om de som vasker ned hele huset og baker og står i på en stormåte..

Uansett, håper at noen har noen synspunkter og erfaringer å dele med oss!

Hilsen foreldre in spe (håper vi!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Foreldre In Spe

Glemte også å få med at vi har valgt å benytte Adopsjonsforum. Fint om noen har erfaringer med dem og kan fortelle litt!

På forhånd takk!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest som har adoptert

Hei, vi har adoptert to barn og dermed hatt sosialkontoret på besøk 4 ganger.

Det kommer naturligvis anpå hvordan menneskene som kommer til dere er, men ikke stress med tanken på "kryssforhør"...

Det finnes en "mal" på hva man skal ta med i en sosialrapport.

Svar avslappet og greit i forhold til de spørsmålene som blir stilt og ha et åpent sinn om at dette ikke skal være noe som har utgangspunkt i å få frem negative ting.

Normalt så er dette en veldig OK jobb å gjøre for sosialkontoret og et avbrekk i hverdagen og alle tragediene som de opplever.

Intervjuene er ment til å gi nok informasjon for en anbefaling fra sosialkontoret - ikke å pumpe dere for private opplysninger.

Vi har hatt veldig koselige møter og kuratorene har også i ettertid vært gode ressurser å ha i enkelte fagspørsmål som vi har hatt!

Lykke til og kos dere på møtet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :-) Jeg var med på å intervjue og skrive sosialrapporter da jeg hadde praksis i barneverntjenesten. Dette blir nok gjort forskjellig i de ulike kommunene, men vi gjorde det slik at vi besøkte parene i hjemmene deres ved første møte, og at de kom til oss på kontoret et par ganger. Som noen andre har skrevet, følger man en mal til sosialrapport. Vi stilte parene spørsmål bl.a. om deres forhold, deres bakgrunn/oppvekst, hvorfor de valgte å få barn gjennom adopsjon, om de hadde gjort seg opp noen tanker rundt det å ha et barn med annen hudfarge, hva de tenkte om at barnet kanskje en dag ville ønske å finne sin biologiske familie, hva barnet i familien mente om adopsjonen osv. Vi stilte hovedsaklig spørsmål fra malen ved første møte, og brukte de andre møtene til å stille utfyllende spørsmål. Parene fikk mulighet til å lese gjennom rapporten før vi sendte den videre til adopsjonsbyrået, så de kunne påpeke evt. misforståelser/feil.

Jeg har forståelse for at de som skal godkjennes for noe, enten det er adopsjon, fosterforeldre el gruer seg. Men min erfaring er at det absolutt ikke dreier seg om noe kryssforhør! Jeg anbefaler dere å ikke anstrenge dere med å vaske og rydde mer enn dere ville gjort ved et "vanlig" besøk! Den saksbehandleren jeg var med påpekte overfor meg at det strøkne hjemmet og lukten av nybakte boller var noe som ble gjort for å gjøre et ekstra godt inntrykk, og at det ikke dermed var sagt at hjemmet var sånn ellers. Mitt råd er å vise hvem dere er :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...