Gå til innhold

Spise proteiner før trening. Er det vits?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Jeg har som mål å få i meg rundt 180 gram proteiner, noe som betyr at jeg må få i meg endel. Jeg har den siste tiden begynt å trene styrketrening rundt kl 17, så det jeg lurer på da er.

Er det vits å få i meg, si 50-60 gram proteiner før treningsøkten? Vil jeg ikke forbrenne vekk proteinene under økten? Man forbrenner jo kalorier.

Anonymkode: 78387...000

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Med mindre du er toppatlet holder det å spise vanlig, sunn mat.

Anonymkode: 84bf7...e11

• Liker 2
Skrevet

Spis i så fall heller protein etter trening 👍

Skrevet

Det har ingenting å si utover eventuell invirkning på treningsøkten din. Fordøyelsen fungerer ikke sånn at proteiner eller andre næringsstoffer du nettopp har konsumert forbrukes med en gang. I teorien kan du spise all maten du trenger ila en dag til frokost uten at det gjør noen forskjell på næringsinntaket ditt, men i de fleste tilfeller vil dette kanskje være mer utfordrende å få til enn å fordele maten gjevnt utover.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

180 gram protein? Er du en 120 kg mann som trener som en toppatlet? Hvis ikke har du nok regnet feil når du kom frem til det tallet i utgangspunktet..

Anonymkode: 9b58a...8f6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Karbohydrater før trening, proteiner etter. Men så lenge du ikke er toppidrettsutøver utgjør det ikke så stor forskjell. 

Anonymkode: 1e06b...bd4

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

180 gram protein? Er du en 120 kg mann som trener som en toppatlet? Hvis ikke har du nok regnet feil når du kom frem til det tallet i utgangspunktet..

Anonymkode: 9b58a...8f6

Nei, er en kar på 86 kg som driver å deffer, om du vet hva det er :) Da ligger jeg på 2 gram protiener pr kroppsvekt, sånn at musklene ikke går vekk mens jeg kutter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Karbohydrater før trening, proteiner etter. Men så lenge du ikke er toppidrettsutøver utgjør det ikke så stor forskjell. 

Men kan ikke ha i meg 180 gram proteiner etter treningen, som er kl 18. Må jo ha i meg noe før det? 

Må ha i meg den mengden, siden jeg driver å deffer/cutter, så 2gram/pr kroppsvekt.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan ikke ha i meg 180 gram proteiner etter treningen, som er kl 18. Må jo ha i meg noe før det? 

Må ha i meg den mengden, siden jeg driver å deffer/cutter, så 2gram/pr kroppsvekt.

Det er ingen grunn til å ha i seg 2g per kg kroppsvekt, og du fordeler vel over mer enn to måltider per dag. Det skal være en liten karbohydrat «snack» før trening for best utholdenhet, men det du spiser etter trening kan jo være en god middag. Det haster ikke på minuttet etter trening, men innen et par timer. Velger du å spise frokost, lunsj, pre-workout, middag og kveldsmat bør du klare å fordele ut proteinene lett om du går for en high-protein diet. Velg mat som har høyt proteininnhold over mat med mye fett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen grunn til å ha i seg 2g per kg kroppsvekt, og du fordeler vel over mer enn to måltider per dag. Det skal være en liten karbohydrat «snack» før trening for best utholdenhet, men det du spiser etter trening kan jo være en god middag. Det haster ikke på minuttet etter trening, men innen et par timer. Velger du å spise frokost, lunsj, pre-workout, middag og kveldsmat bør du klare å fordele ut proteinene lett om du går for en high-protein diet. Velg mat som har høyt proteininnhold over mat med mye fett. 

Men om jeg spiser proteiner til frokost/middag, også trener på kvelden. Vil jeg forbrenne vekk de proteinene jeg spiste noen timer før treningen?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om jeg spiser proteiner til frokost/middag, også trener på kvelden. Vil jeg forbrenne vekk de proteinene jeg spiste noen timer før treningen?

Jeg tror du misforstår konseptet med forbrenning. Ikke bekymre deg så mye for det, de proteinene du spiser utnytter kroppen. Spiser du for mye protein så brukes de som energi, noe skyller kroppen ut i urinen og noe lagrer seg som fett (akkurat som andre overskudd av kalorier) Så lenge du får i deg ca 56g protein (mann)/ 46g protein (dame) om dagen er du dekket for det minste «daglig inntaket» som er minimum for ditt kjønn, og trener du kan det være lurt å ha mellom 1,2-1,6 kg per kroppsvekt (er variabelt utifra kjønn, muskelmasse osv).  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke slik det fungerer.

Anonymkode: 8278b...11f

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen bygger jo ikke muskler bare kort tid etter trening, den reparerer og bygger i lang tid. 

Anonymkode: a9901...401

AnonymBruker
Skrevet
On 7/2/2019 at 7:07 AM, AnonymBruker said:

Jeg tror du misforstår konseptet med forbrenning. Ikke bekymre deg så mye for det, de proteinene du spiser utnytter kroppen. Spiser du for mye protein så brukes de som energi, noe skyller kroppen ut i urinen og noe lagrer seg som fett (akkurat som andre overskudd av kalorier) Så lenge du får i deg ca 56g protein (mann)/ 46g protein (dame) om dagen er du dekket for det minste «daglig inntaket» som er minimum for ditt kjønn, og trener du kan det være lurt å ha mellom 1,2-1,6 kg per kroppsvekt (er variabelt utifra kjønn, muskelmasse osv).  

Hvis TS er i et underskudd, kan det være lurt å ligge oppmot 2 g/kg kroppsvekt for å bevare mest mulig muskelmasse. 

Anonymkode: 8820c...04e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...