AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #1 Skrevet 30. juni 2019 Lurer på om jeg vil ha barn, nå har jeg blitt 30 år. Er det hastverk å finne ut om jeg vil ha nå? Hvor lenge kan man få barn? Jeg elsker barn, og jeg er veldig flink med barn. Men jeg trenger også mye alenetid og ro... Alt det sosiale med foreldremøter osv.. Er noe jeg kommer til å misslike sterkt. Men samtidig er det en fantastisk tanke å bli mor og ta vare på ett lite menneske. Jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg vil. Jeg kjenner av og til ett sterkt ønske om å få barn for å så tenke at jeg ikke orker alt ansvaret. Så spørsmålet er: Hvordan finne ut om jeg vil bli mor? Hvor lenge kan jeg få barn? Anonymkode: 5f90e...d24
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Hvor bra tror du det er å leve på denne planeten om 40-50 år?, vi som lever nå og fremtidige generasjoner kommer til å se store omveltninger som ikke er av den positive sorten. Jeg elsker også barn, men har innsett at det å ønske seg barn bare fordi er veldig egoistisk. Kloden er overbefolket allerede og jeg har bestemt meg for å ikke sette unger til verden. Det er ikke for miljøet sin skyld men fordi at fremtiden ikke er veldig lys for kommende generasjoner, det gjelder også for barn som blir født i Norge. Anonymkode: 01866...d23 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 Foreldremøter er to ganger i året. Jeg ville ikke latt være å få barn pga det.. Du kan regne med å få barn til du er 35 ca. Da synker fruktbarheten markant, og det blir vanskeligere. For noen skjer det før, for andre senere, men ville ikke tenkt at det er trygt å vente lenger.. Anonymkode: a8f91...29b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Hvor bra tror du det er å leve på denne planeten om 40-50 år?, vi som lever nå og fremtidige generasjoner kommer til å se store omveltninger som ikke er av den positive sorten. Jeg elsker også barn, men har innsett at det å ønske seg barn bare fordi er veldig egoistisk. Kloden er overbefolket allerede og jeg har bestemt meg for å ikke sette unger til verden. Det er ikke for miljøet sin skyld men fordi at fremtiden ikke er veldig lys for kommende generasjoner, det gjelder også for barn som blir født i Norge. Anonymkode: 01866...d23 Jeg er helt for miljøvern og sånt, men denne skremselspropagandaen her blir litt for drøy. Folk har fablet om verdens undergang i alle år, det er ikke et nytt fenomen, og vi er her fremdeles. Du har dårlig tid om du innerst inne vet at du MÅ ha barn, men hvis du vet at du kan leve med at du ikke får barn så har du god tid. Hva jeg mener med det er at du fint kan prøve når du er 40+, det er mange som får det til (spesielt med hjelp av IVF og eventuelt eggdonor), men det er jo mindre sjanse enn om du starter nå. Hvis du allerede føler at du ikke takler å ende opp barnløs ville jeg ikke tatt meg supergod tid til å starte prøvingen. Barn er fantastisk! Lykke til Anonymkode: b52d7...1ee 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 Hvis du ennå ikke har funnet deg en mann, begynner det å haste litt med å komme i gang. Men dersom du egentlig ikke har så lyst på barn, så ville jeg droppet det. Det er mye jobb og livet snus på hodet. Ang foreldremøter og sånn, må jeg si at jeg generelt syns det er litt gøy og interessant å høre hva barnet mitt driver med om dagen, bli litt kjent med læreren osv. Dersom du feks har sosial angst eller noe, er det også lov å droppe disse møtene. Det er alltid noen som ikke kommer:) Anonymkode: 243da...f55
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 Det er felles foreldremøter to ganger i året, og to ganger personlige møter med lærere. Her legges det også opp til 4 samlinger i året med klassen og foreldre for at alle skal bli kjent med alle (program for forebygge mobbing). OG, det er ørten bursdager i året. Det er dugnader i forbindelse med fritidsaktiviteter. En ting er å like barn, men å ha et barn i huset med alt ansvaret. Jeg har et barn og er alene. Hvordan noen klarer flere, aner jeg ikke, all ære til de 😊 Har en barnefar som koster meg flesk da han saksøker om og om igjen. Og nei. Selv om han taper, så må jeg fremdeles betale egen advokat! Egentlig så er han mer slitsom enn barnet. Så, hvis du vil ha barn, gjør det gjerne via donor. Det hadde jeg gjort om jeg kunne tatt valget på nytt. Anonymkode: 62f47...e87 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 Du ser positive aspekter ved det å få barn, så kanskje om du ikke gjør det så kommer du til å angre? Mannen du har det med har også mye å si om det blir mer eller mindre slitsomt. Selv er jeg 34 og har alltid visst jeg ikke skulle ha. Man kan ha et godt innholdsrikt liv uten barn også. Anonymkode: 010c7...324 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 Om du i det hele tatt vurderer å få barn så har du ikke råd til å angre. Anonymkode: d74c4...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 Greia med å vente til siste liten med å få barn er at da er det svært små sjanser for å få et til.... Det er lett å være snusfornuftig og rasjonell om alle grunnene til å ikke få barn - og de er det mange av! Men har man det biologiske drivet etter barn, og velger å ta sjansen på å få et barn, er det store sjanser for at man ønsker flere! Anonymkode: 1d00f...442 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 https://www.thethings.com/15-tweets-that-explain-why-being-childfree-is-the-best/ https://greatist.com/live/why-child-free-by-choice-is-a-good-thing#1 Anonymkode: 4da45...850
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #11 Skrevet 1. juli 2019 Høres ikke ut som du har så lyst på det. Tenk at det også følger med et enormt ansvar. Det kan også skje mye som man ikke er forberedt på. Anonymkode: 30ae3...d07
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 Jeg er helt enig i at barnløshet er flott for mange. Men det er ikke flott for alle. Det er stor forskjell på frivillig barnefri og ufrivillig barnløshet. Også er det mange som faller et sted i mellom. Jeg var ufrivillig barnløs i mange år og det var slitsomt. Anbefales ikke! Anonymkode: b52d7...1ee
Gjest Warrior Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 Ikke stress. Du er bare 30 år. De fleste får barn i 30 årene nå. Mange får i 40 årene også. Er du usikker om du vil ha barn så venter du. Du får ikke barn bare for alle andre får eller for du må skynde deg. Det er bare tull.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #14 Skrevet 1. juli 2019 4 minutter siden, Kvelertak skrev: Ikke stress. Du er bare 30 år. De fleste får barn i 30 årene nå. Mange får i 40 årene også. Er du usikker om du vil ha barn så venter du. Du får ikke barn bare for alle andre får eller for du må skynde deg. Det er bare tull. Jeg er 30 år å fikk vite at jeg mest sannsynlig ikke kan få barn etter 35 år. Fikk også vite at det er mange som tror de har god tid etter fylte 30 å det stemmer ikke. At «Mange» får barn i 40 årene kan diskuteres. De sliter mye. De må gjennom masse tester. Prøverør etc. Etter 35 år synker fruktbarheten betraktelig. Å sjansen for søsken når første barnet kommer når du er 40 år er liten. Kjenner flere som ventet til de var 35-36 å som fortsatt sliter. Har en bekjent som er 39 å hun ble endelig gravid. Dette er første barnet. Hun tror dessverre ikke hun rekker å få en til. Ts om du vil ha barn bør du begynne snart er min mening. Det kan fort være at du ønsker mer enn ett barn å jo eldre du blir jo vanskeligere. Mange tror de har all verdens med tid etter fylte 30 år å det har man dessverre ikke. Eggene blir eldre. Større fare for sykdom. Det kan ta tid etc. Men det jeg faktisk anbefaler deg om du er usikker er faktisk å ta en fruktbarhetssjekk så får du vite «hvor god tid du har» Anonymkode: 55380...286 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #15 Skrevet 1. juli 2019 Du må ikke nødvendigvis få egne biologiske barn. Å adoptere er et veldig godt alternativ - gi et trygt hjem til et barn som allerede er født. Da kan du vente i ganske mange år, da noen land faktisk foretrekker å adoptere til foreldre som er nærmere 40 år enn 30 år. Når det gjelder når å få barn, om man faktisk bestemmer seg for å få barn, så tenker jeg at det også er greit å tenke over hvor gammel man blir når barna endelig flytter hjemmefra. Mange ser frem til friheten til å kunne ta langtidsreiser osv når barna flytter for seg selv. Da er det greit å ikke være for gammel til å kunne gjennomføre det. Et viktig moment med å få barn, er at man har noen til å hjelpe seg når en blir så gammel at man ikke klarer dette selv. Jeg vet om eldre barnløse mennesker som virkelig sliter med den praktiske hverdagen når de blir gamle, for det offentlige helsevesen er ikke laget slik at det tar seg av gamle mennesker slik en bør kunne forvente av sine barn. Jeg hadde aldri noe sterkt behov for å få barn, men jeg er veldig glad i de to jeg har og ville aldri vært de foruten. Men sant skal sies - småbarnstiden var ikke min beste tid som forelder. Det var etterhvert som vi kunne gjøre mer sammen uten "småbarnsmaset" at jeg syntes det ble kjekt. Nå storkoser jeg meg, med snart voksne barn som er med meg på ferier, på fjellturer, å samtale med osv. Anonymkode: 7c16b...529
Gjest Warrior Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 30 år å fikk vite at jeg mest sannsynlig ikke kan få barn etter 35 år. Fikk også vite at det er mange som tror de har god tid etter fylte 30 å det stemmer ikke. At «Mange» får barn i 40 årene kan diskuteres. De sliter mye. De må gjennom masse tester. Prøverør etc. Etter 35 år synker fruktbarheten betraktelig. Å sjansen for søsken når første barnet kommer når du er 40 år er liten. Kjenner flere som ventet til de var 35-36 å som fortsatt sliter. Har en bekjent som er 39 å hun ble endelig gravid. Dette er første barnet. Hun tror dessverre ikke hun rekker å få en til. Ts om du vil ha barn bør du begynne snart er min mening. Det kan fort være at du ønsker mer enn ett barn å jo eldre du blir jo vanskeligere. Mange tror de har all verdens med tid etter fylte 30 år å det har man dessverre ikke. Eggene blir eldre. Større fare for sykdom. Det kan ta tid etc. Men det jeg faktisk anbefaler deg om du er usikker er faktisk å ta en fruktbarhetssjekk så får du vite «hvor god tid du har» Anonymkode: 55380...286 Noen sliter etter 35 år ja, men noen sliter alt etter 25 år også. Noen kan bare ikke få barn uansett alder. Å får man ikke så får man ikke. Går ikke å få barn med den første man ser bare får å få barn før det er for sent. Det er egoistisk det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå