Gå til innhold

Barn, holde avtaler eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ang oppdragelse, tenker du at det er viktig at barnet lærer seg å holde avtaler, eller at det er greit å ombestemme seg å stå for det?

eksempel: to sjuåringer avtaler å bli med ene familien på kino. Når dagen kommer, sier barnet som skal reise med familien sin at h*n ikke ønsker å ha med den andre på dette. Den andre blir knust, hadde gledet seg i flere dager og spør til å med foreldrene om ikke det var slik at dette var en avtale. Barnet svarer at h*n ikke føler for å være sammen med andre barn den ettermiddagen.

Hva ville du gjort som kinobarnets foreldre? Tenker man har alternativ som: - Dette var en avtale, den må man holde. - Barnet må få bestemme selv hva den har lyst til å føler for.  Evnt andre forslag?

Anonymkode: fb577...288

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal avtalen holdes. 

Anonymkode: 4e1d1...728

• Liker 34
Skrevet

Jeg tenker også at avtalen selvfølgelig skal holdes, ellers hadde det ikke blitt kino på  noen om ikke ungen klarte å oppføre seg og være hyggelig. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal en holde avtaler som dette. 

Anonymkode: 85f0a...a59

• Liker 6
Skrevet

Selvsagt holder man avtaler i slike situasjoner. Men avlyser ikke fordi man ikke vil. Hadde barnet vært sykt hadde der vært noe annet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes vedkommenes foreldre duller fælt med ungen sin om de tillater hen å ekskludere denne vennen bare fordi hen ikke føler for å være med andre barn den dagen, og i tillegg må spørre andre hva som er rett i denne situasjonen. 

Anonymkode: fae04...7da

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet hele kinoen den dagen. Jeg hadde snakket om avtale brudd, droppet kino. 

Anonymkode: 2eaf2...99c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lengd de er gode venner ville jeg forklart at en avtale er en avtale (og at det kommer ganger hvor dere skal alene på kino). Skjønner det er vanskelig, men kunne selv ønske ar noen ordentlig lærte meg hva en forpliktelse er, det er så viktig når de blir eldre.

Anonymkode: 41bce...2d3

AnonymBruker
Skrevet

I den alderen så skifter det fort hvem de vil være sammen med, men akkurat der er vi strenge, har dem først lovet noe, så holder man avtalen🙂

Anonymkode: 0e4be...a58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man lærer selvsagt barnet å holde avtaler. 

Min datter kan finne på, sånn 30 minutter før, en bursdag og si at hun ikke vil gå. Det er ikke ok og hun må dra. Jeg forklarer henne hvorfor og at sånn er det. Man holder avtaler. 

Anonymkode: 963ce...605

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Avtalen holdes, da får barnet som ombestemte seg enten furte eller så blir det ingen kino på noen.

Eller hadde nok faktisk latt far blitt igjen med furten unge og tatt med meg vennen. 

AnonymBruker
Skrevet

En kinoavtale som denne er det jo de voksne som avtaler, så det kommer ikke på tale å bryte. 

Anonymkode: 7eed5...d4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg lurte nemmelig på om det var jeg som tenkte helt feil i denne situasjonen. Det var midt barn som ble lei seg pga avlyst kino. Foreldrene til vennen sa «Vi er glad for at barnet vårt tenker selv og sier i fra hva det ønsker og ikke. At det setter ned foten, det liker vi og synes skal respekteres!»

Jeg ble litt satt ut, fordi vi prøver til stadig å lære barna våre at en avtale skal holdes, derfor passer vi voksne på hva vi lover å ikke. Blir litt dumt å vise at andre barn kan love ting også bryte avtalen, etter dagsformen.

barnet vårt ble veldig lei seg. Og som sagt, spurte vennen sine foreldre om avtalen virkelig ikke ble noe av. Og der sto foreldrene og bare «beklager, NN ønsker ikke være sammen med andre barn i kveld». Selv om de sa «andre barn», så tolket barnet mitt det som «det er deg NN ikke vil være med».

Ble veldig glad for at flertallet her er enig i at vi foreldre må bestemme situasjoner som dette og vise hva som er rett og galt.

ts

Anonymkode: fb577...288

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ikke godtatt, man holder avtaler, og man tar hensyn til andres følelser. Blir sikkert en hyggelig en det der med tiden når, den lærer at det er greit å både misbruke andres tid og skuffe andre så lenge den selv gjør som den vil. jeg hadde nok ikke planlagt noe med det barnet framover, så lenge foreldrene er slik.

Anonymkode: 6e3fe...36d

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener absolutt man skal lære barn at avtaler skal holdes. Man skal også komme tidsnok til avtaler, og ha respekt for andre sin tid.

Syns ikke dere voksne her at andre voksne som ikke gjør overnevnte er skrekkelig irriterende? Såklart dette må inn når de er små. 

Skrevet

Jeg er enig med resten her. Avtaler skal holdes. Det eneste som kunne endret det var om barna hadde havnet i en konflikt man ikke klarte å løse rett i forkant av kinoen. Men det skal ekstremt mye til.

Skrevet

Hos oss så er det slik at har vi en avtale så skal den holdes, uansett. Man må jo lære de at man ikke bare kan trekke seg og hvis man først har avtalt med en så kan man faktisk ikke bare trekke seg om man for et "bedre tilbud.

Barna ser fort hvilke barn som holder avtaler og ikke, og det er som oftest de som ikke har noen å være med i helgene for de blir ikke prioritert siden man ikke vet om de holder avtalen. Synd at noen foreldre ikke ser at de ødelegger for barna i lengden når de ikke lærer de viktigheten av å holde seg til avtaler.

AnonymBruker
Skrevet

Det forbauser meg ikke. Mange foreldre tenker som disse. 

Anonymkode: 2eaf2...99c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig holder man avtaler. Dette er jo viktig å lære barna sine og. 

Anonymkode: 41779...8f7

AnonymBruker
Skrevet

Man skal holde en avtale. Når man avtaler noe, må man sjekke at det passer og kjenne på om man faktisk har lyst. Man kan ikke finne ut av det rett før man skal møtes.

Anonymkode: 83c12...d4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...