Gå til innhold

Katten klarer ikke passe territoriumet sitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er voksen jentepus og litt liten i størrelse.

Hannkatter kommer hit og pisser og mjaaauuer. Han ene hannkatten har angrepet katten vår rett utenfor huset vårt. 

Hun sleiker seg rundt munnen og er livredd for den hannkatten. Hun klarer rett og slett ikke forsvare plassen sin her. Og han pisser og tar plass. Jeg blir så forbanna inni meg. Han kommer såklart på natten og bråker. Og min pus er livredd.

Når hun er inne vil hun ut nesten med en gang for å holde vakt, hun er ofte veldig stresset over dette med territoriumet hun ikke klarer å vokte... 

Hva kan vi gjøre? Vil at hun skal føle seg trygg og ikke være så stresset heletiden... 

Anonymkode: 901ef...b75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er kastrert regner jeg med? 

Hunnkatter er ofte ikke like «på» når det kommer til å vokte territorium. Det jeg gjør er å kjeppjage alle katter som truer min katt, vi har en nabopus som er bestis med vår pus, men også et par kranglefanter. Ingen veit hvem de to kranglefantene tilhører og dyrebeskyttelsen gidder ikke å hjelpe oss med å fange dem for å sjekke dem for chip etc så da jager vi dem bort.

Anonymkode: 25954...d25

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en jentepus, som er liten av størrelse. Da vi flyttet var det en stor katt som også "eide" vår tomt. Det tok ikke mange dagene før den forsto at her rådet en dronning. Stor eller liten motstander, hun finner seg ikke i overtredelser. :)

Vet ikke om man kan lære katter slikt, men du kan nå gjøre ditt for å sprøyte vann eller jage den andre, så hagen deres ikke blir ansett som behagelig og trygt oppholdssted. 

Anonymkode: 25a00...83d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er kastrert regner jeg med? 

Hunnkatter er ofte ikke like «på» når det kommer til å vokte territorium. Det jeg gjør er å kjeppjage alle katter som truer min katt, vi har en nabopus som er bestis med vår pus, men også et par kranglefanter. Ingen veit hvem de to kranglefantene tilhører og dyrebeskyttelsen gidder ikke å hjelpe oss med å fange dem for å sjekke dem for chip etc så da jager vi dem bort.

Anonymkode: 25954...d25

Hun er kastrert ja. Er det derfor hun ikke vokter?

Hun har kattevenner også slik som din.

Den værste hannkatten er veldig skvetten, bare jeg åpner terassedøren så stikker han langt vekk. Men kommer alltid tilbake når jeg har lagt meg i sengen og lager bråk.

Kansje jeg skal skrive en lapp i området om at de som eier katten må ordne opp i det. De har helt sikkert ikke kastrert den.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Han markerer for å kurtisere din katt, ikke for å markere revir. Ukastrerte hankatter har ikke revir. Han sjekker ståa om hvorvidt din katt er klar for parring. 

Men hva vil du at evt eier skal gjøre? Og er det en ukastrer hannkatt så er det vel en uansvarlig eier som ikke bryr seg med beskjeden din uansett. Er den kastrert så kan jo ikke eier bare holde den inne fordi din katt ikke klarer å vise seg som dominant eller submissive. 

Anonymkode: b03e0...bfc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uten å ha noe inngående kunnskap om temaet så vil jeg tro det handler om personlighet, alder og erfaring. Når min var ung løp hun, og tok ikke kampen. Nå deler hun ut juling til alle. Hun får ikke være ute med mindre jeg kan sitte og følge med. Så bryter jeg opp potensielle slosskamper med vannsprut. Kan du være ute med pusen, kanskje hun føler seg litt tøffere da? 

Anonymkode: fc099...86c

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten å ha noe inngående kunnskap om temaet så vil jeg tro det handler om personlighet, alder og erfaring. Når min var ung løp hun, og tok ikke kampen. Nå deler hun ut juling til alle. Hun får ikke være ute med mindre jeg kan sitte og følge med. Så bryter jeg opp potensielle slosskamper med vannsprut. Kan du være ute med pusen, kanskje hun føler seg litt tøffere da? 

Anonymkode: fc099...86c

Ja, hun liker veldig godt at jeg er der ute sammen med henne. Hun prater og det virker som hun forteller meg hva som har skjedd.

Men jeg har andre plikter å gjøre, så det kan ikke være hele tiden. Men jeg kan prøve å være ute med hun oftere og kjøpe vannpistol😊takk for tips.

Skrevet

Samme problem her. Jeg løste det ved å jage vekk nabokatten det sekundet jeg så den, ropte etter den og løp som faen for å få den vekk og den skjønte etter hvert at her var det ikke trygt. Fulgte med i vinduet ofte for å se om den kom i de tidspunktene den pleide. Etter en stund med det samme har jeg ikke sett den på over 2 uker og katten min har heller ikke slåst. Må minne at jeg jager ikke vekk snille katter.

AnonymBruker
Skrevet

Hunkatter er ikke så opptatt av å passe territoriet sitt for hankatter på frierferd. Dessuten er hankatter veldig ivrige til å komme på besøk når de skjønner at det bor en hunkatt der, - uavhengig om de er steriliserte eller ei. 

Anonymkode: 83095...ff9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en katt som gjorde dette mot vår kastrerte hannkatt. Fikk nok en dag da jeg kom hjem og fikk se katten min trengt oppi et hjørne på trappa vår, mens den fremmede katten satt over og spytta ut pelsdotter fra katten vår. Han ville ikke flytte seg heller da jeg forsøkte å jage han. Så jeg fylte en mugge med vann og helte det over katta. Var det siste jeg så til den. 

NB: Dette var midt på sommeren. Jeg anbefaler ikke å dynke katter med vann om det er kaldt ute.

Anonymkode: cceeb...d76

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...