AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #1 Skrevet 30. juni 2019 Jeg har en sønn som begynner i barnehagen til høsten. Vi bor litt utenfor en storby og derfor pendler jeg til jobb. Har ca. 45 min reisetid totalt dersom alt klaffer helt perfekt. Mannen min jobber ganske fleksibelt men må til tider reise utenlands. Dette innebærer at han ofte kan hente tidlig i barnehagen, mens noen ganger kan han ikke hente i det hele tatt. Jeg jobber fra kl 9 til kl 16:30 hver dag (arbeidstidene kan ikke endres). Barnet MÅ hentes innen kl 16:45, og det er fysisk umulig for meg å rekke. Hvordan skal jeg greie å få hentet ungen i de periodene hvor mannen min er på utenlandsjobbing!? Vi har ingen familie som kan hjelpe i området. Har dere noen gode tips eller råd til meg? Jeg ville satt utrolig stor pris på det! P.S. Jeg kan ikke si opp og jeg kan ikke bytte jobb. Eller... det må i så fall være aller aller aller siste løsning. Anonymkode: 313ed...fe6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #2 Skrevet 30. juni 2019 Da ansetter du noen som kan hente for deg. Anonymkode: 82103...6b0 10
kaleidoskop Skrevet 30. juni 2019 #3 Skrevet 30. juni 2019 Spørre om å jobbe redusert de gangene mannen er borte. Mot mindre lønn 11
FantasDick Skrevet 30. juni 2019 #4 Skrevet 30. juni 2019 Som nevnt over, ansett noen. Eller hør med noen i bhg når dere blir litt mer kjent? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #5 Skrevet 30. juni 2019 Da må du få Au-pair eller annen ansatt til å hente i disse periodene, ja. Hvis det er utelukket å bytte jobb til helt i nærheten av barnehagen. Skjønner at det er vanskelig å få jobb i nærheten av hjemmet ofte, men da har du bare en mulighet. Ansett noen hvis ikke besteforeldre kan passe. Eller gå for dagmamma isteden. Anonymkode: 89ba3...174 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 *Hente, ikke passe (eller begge deler ) Anonymkode: 89ba3...174
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #7 Skrevet 30. juni 2019 Naboen har hentet for meg Så lenge man vet på forhånd så kan man planlegge med barnesete. Ellers så har familie endret på vaktene sine og fått det ordnet. Og i ett tilfelle har en sykemeldt person i bekjentskapskretsen ordnet med henting da bilen min stanset. Man må være kreativ og løsningsorientert. De ansatte kan heller ikke dra hjem med et barn igjen i barnehagen, men det er selvsagt ingen ordning man planlegger ut i fra. Permisjon uten lønn de gangene det trengs er også et alternativ Anonymkode: e08ba...95a 5
addict Skrevet 30. juni 2019 #8 Skrevet 30. juni 2019 Jeg kommer til å jobbe redusert da vi har den samme kabalen. Mann som jobber borte 1 uke i mnd og jeg som av og til må til 17 og 18. Skal bare tilbake 80%. 3
Rucula Skrevet 30. juni 2019 #9 Skrevet 30. juni 2019 Mannen min hadde også reise jobb, men sa opp jobben for at ikke barnet vårt skulle ha så lange dager i bhg. Vi leverer 08.30 og henter 15.00 Vi reduserer lønnen med 50% men tiden med vårt barn er høyeste prioritet. 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #10 Skrevet 30. juni 2019 Her var det mange gode innspill! Jeg vet at jeg har mange snille naboer, venner og sikkert andre foreldre i barnehagen man kan alliere seg med, men jeg synes det er veldig skummelt å måtte belage meg på det. Dere nevner at jeg kan ansette noen, og det kan jo kanskje være en løsning. Men hvordan gjør man det? Kontakter man finn.no og kjøper annonseplass? Finnes det et nettsted for dagmammaer? Vi ønsker ikke au pair da det ville blitt litt vel for intimt for vår smak. Igjen, tusen takk for innspill, jeg føler at dette kanskje kan løses uten jobbskifte nå... kanskje... Anonymkode: 313ed...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #11 Skrevet 30. juni 2019 Jeg tenker redusert stilling til å begynne med, eller dagmamma. Og når dere blir kjent med de andre foreldrene i bhg går det helt sikkert fint å gjøre noen avtaler. Jeg hadde hvertfall ikke hatt noe problem med å ta med et annet barn hjem noen timer etter bhg innimellom, serlig ikke hvis dere kan gjøre det samme for meg når tidsklemma kniper for oss😊 Anonymkode: 23ee3...d60 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 Evt prøve å få barnehageplass i nærheten av jobben istedenfor Anonymkode: 5c013...4d3 8
Mapacho Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 Jeg er alene med ett barnehagebarn, og jobber annenhver uke ettermiddag/kveld. Heldigvis har vi familie irundt oss som stiller opp, men har også hatt flere foreldre i barnehagen som har tilbudt seg fordi de vet jeg er alene. Venner og naboer av meg har også stilt opp. Ikke vær redd for å spørre kjente om hjelp, og legg bort den dårlige samvittigheten ovenfor barnet om du kjenner på det. I ditt tilfelle kommer du jo maks en time etterpå å tar over. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #14 Skrevet 1. juli 2019 Dere har antakeligvis mange år med barnehage foran dere. Jeg tror ikke det er nok å alliere seg med venner etc. her, det blir fort komplisert når det kommer til å knipe så ofte. Noe må nok endres. Hans jobb, din jobb, hvilken barnehage dere har. Nedsatt stilling, annen jobb. Mange muligheter, men dette høres ikke realistisk ut for meg slik det er i dag. Anonymkode: c380a...36b 13
Vera Vinge Skrevet 1. juli 2019 #15 Skrevet 1. juli 2019 Er det virkelig helt sikkert at du ikke kan få begynne en halvtime tidligere for å gå en halvtime før? Når det er snakk om noe så viktig som å få hentet barnet i barnehage? Hvis ikke, ville jeg bedt om å jobbe litt redusert, sånn at du kan hente før i disse periodene. Hvis det er ganske ofte, ville hvertfall ikke jeg følt meg komfortabel med å be om hjelp fra andre foreldre, med mindre det blir en gjensidig avtale hvor dere henter andres barn like ofte. 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 Få barnehage nærmere jobb, bytte jobb, mannen må bytte jobb, leie noen til å hente. Barnet ditt får jo uansett grusomt lange dage i bhg når han må leveres tidlig og hentes sist. Anonymkode: ac324...821 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 Er det ikke barnehager med lenger åpningstid i området? Visste du ikke dette da dere søkte plass? Jeg ville ha søkt om redusert stillingsprosent. Anonymkode: ec202...810 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #18 Skrevet 1. juli 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Evt prøve å få barnehageplass i nærheten av jobben istedenfor Anonymkode: 5c013...4d3 Skulle til å skrive det samme! Hvis jobben er urokkelig med tanke på arbeidstider ville jeg gjort det sånn. Anonymkode: df4b4...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #19 Skrevet 1. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Få barnehage nærmere jobb, bytte jobb, mannen må bytte jobb, leie noen til å hente. Barnet ditt får jo uansett grusomt lange dage i bhg når han må leveres tidlig og hentes sist. Anonymkode: ac324...821 Nå skal barnet hentes og leveres tidlig mesteparten av året, men til gjengjeld må barnet ha lange dager et par/tre dager i måneden. Det er ganske bra synes jeg. Jeg får nesten bare høre med arbeidsgiver hvilke muligheter jeg har (og ikke har). Takk igjen for alle innspill ❤️ Anonymkode: 313ed...fe6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #20 Skrevet 1. juli 2019 Hvordan er arbeidsgiveren din? Går det ikke an å snakke om problemet? Hvis det gjelder bare noen få dager i måneden, kan du da få dra en halvtime tidligere fra jobb, og heller jobbe tilsvarende overtid uten betalt når mannen din henter i bhg? Det er en lettere løsning enn å redusere stillingsprosent, og i min jobb hadde det ikke vært noe problem. Jeg har en forståelsesfull sjef jeg da. Et annet alternativ er å søke permisjon uten lønn noen timer de dagene det gjelder. Da slipper du å redusere stillingsprosenten. Snakk med sjefen. De aller fleste arbeidsgivere er jo familiefolk og greie mennesker, som går an å finne løsninger sammen med. Anonymkode: 4998a...49a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå