AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #1 Skrevet 30. juni 2019 Er dette virkelig det BV vi vil ha her i Norge? Der unger blir truet til å bli med dem MED TVANG? Disse gjør altså det som er best for "barna"? https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-skjedde-da-jenta-13-nektet-a-bli-med-barnevernet/71218235 Anonymkode: f5623...e19
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #2 Skrevet 30. juni 2019 Du kjenner ikke hele historien. Her er det politiet som tok med seg barnet med håndjern. Barnevernet bestemmer ikke over hvordan politiet skal ta med seg barna. BV hadde prøvd å ta med seg barnet gjennom dialog, det gikk ikke og det hadde oppstått en trusselsituasjon som sikkert da er grunnen til at politet ble tilkalt. Så klart det er skremmende for barnet. Spørsmålet er hvorvidt det er verre for barnet å være hjemme med foreldrene. Og det vet vi ingenting om. Anonymkode: 78b0b...192 42
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #4 Skrevet 30. juni 2019 Barn er lojale mot sine foreldre selv om de har gjort dem urett. Bv kan være i sin fulle rett. Men mye fishy de driver med også. Kun de det gjelder kan vite. Derfor bør vi andre ligge unna ettersom spekulering kan skade uskyldig part. Anonymkode: 792a0...e19 17
Tatja Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette virkelig det BV vi vil ha her i Norge? Der unger blir truet til å bli med dem MED TVANG? Disse gjør altså det som er best for "barna"? https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-skjedde-da-jenta-13-nektet-a-bli-med-barnevernet/71218235 Anonymkode: f5623...e19 Du kjenner EN side av saken, altfor lite til å mene noe som helst. Bra med debatt, men tror du BV har egeninteresse av å fjerne barn fra egne hjem? 15
Helgeline Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 Stakkars jente. Utsatt for overgrep både når hun bodde hjemme og i fosterhjem. Så nytt overgrep, fjernet fra hjemmet med tvang.... Sett fra mitt ståsted høres dette helt feil ut. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 47 minutter siden, Helgeline skrev: Stakkars jente. Utsatt for overgrep både når hun bodde hjemme og i fosterhjem. Så nytt overgrep, fjernet fra hjemmet med tvang.... Sett fra mitt ståsted høres dette helt feil ut. Ditt ståsted er sannsynligvis det samme som de fleste andres; vi leser en artikkel i avisa.... Og får presentert EN side av saken. BV sier som vanlig ikke noe pga taushetsplikt, så da kan familien ture frem og si hva de vil uten å bli motsagt. Så vidt jeg kan lese er hun ikke utsatt for overgrep i fosterhjemmet, men av en mann hun møtte på et kjøpesenter. Av naturlige årsaker hadde kanskje ikke fosterhjemmet jenta under overvåkning til enhver tid? Jenta er tretten og skal selvsagt få oppholde seg alene og sammen med venner uten overvåking.. Hvis hun var vurdert til å ikke leve som en vanlig tenåring ville hun blitt plassert på institusjon med en gang, ikke i fosterhjem. Når det kommer til håndjernene: BV har ikke hentet jenta i håndjern, det gjorde politiet. BV bestemmer ikke hvordan politiet skal håndtere situasjonen, det er fullstendig opp til de betjentene. De vurderte det som nødvendig med håndjern og vi aner ikke hvorfor. Barn er ALLTID lojale mot sine foreldre uansett hvor dårlig de blir behandlet, snakker av egen erfaring. Det virker som om folk tror at barn som gråter hysterisk når de føres bort fra hjemmet aldri ville oppført seg sånn dersom de hadde det dårlig der. Det er skremmende. De fleste må fjernes med en eller annen form for tvang! Hvis du spør et barn som daglig brennes med sigaretter av mor eller far om han vil bo i fosterhjem eller hos foreldrene, så vil han nesten uten unntak velge foreldrene. Sånn er vi mennesker laget, vi har en uendelig lojalitet til opphavet, i alle fall i våre yngste år. Jeg aner like lite som deg om hvorfor dette ene barnet er fjernet fra foreldrene, men det skrives at hun ble voldtatt av en person utenfor familien. Fakta er at i mange land blir de voldtatte utstøtt av sin egen familie. Det er den voldtatte som bringer skam over familien...jeg tviler på at disse holdningene trylles bort selv om man har fått opphold i Norge. Ikke vet jeg om dette er saken her, men siden bare ett barn tas ut av hjemmet er det nærliggende å tro at hun har "gjort" noe som gjør at hun utsettes for vold i hjemmet. Anonymkode: 3c0f3...6c5 20
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 Foreldrene har flere barn som bor hjemme. Helt merkelig at kun den ene er tatt fra dem, mens de andre ble igjen. Er de dårlige omsorgspersoner så burde vel alle barna vært tatt? Anonymkode: 07531...994 3
Helgeline Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ditt ståsted er sannsynligvis det samme som de fleste andres; vi leser en artikkel i avisa.... Og får presentert EN side av saken. BV sier som vanlig ikke noe pga taushetsplikt, så da kan familien ture frem og si hva de vil uten å bli motsagt. Så vidt jeg kan lese er hun ikke utsatt for overgrep i fosterhjemmet, men av en mann hun møtte på et kjøpesenter. Av naturlige årsaker hadde kanskje ikke fosterhjemmet jenta under overvåkning til enhver tid? Jenta er tretten og skal selvsagt få oppholde seg alene og sammen med venner uten overvåking.. Hvis hun var vurdert til å ikke leve som en vanlig tenåring ville hun blitt plassert på institusjon med en gang, ikke i fosterhjem. Når det kommer til håndjernene: BV har ikke hentet jenta i håndjern, det gjorde politiet. BV bestemmer ikke hvordan politiet skal håndtere situasjonen, det er fullstendig opp til de betjentene. De vurderte det som nødvendig med håndjern og vi aner ikke hvorfor. Barn er ALLTID lojale mot sine foreldre uansett hvor dårlig de blir behandlet, snakker av egen erfaring. Det virker som om folk tror at barn som gråter hysterisk når de føres bort fra hjemmet aldri ville oppført seg sånn dersom de hadde det dårlig der. Det er skremmende. De fleste må fjernes med en eller annen form for tvang! Hvis du spør et barn som daglig brennes med sigaretter av mor eller far om han vil bo i fosterhjem eller hos foreldrene, så vil han nesten uten unntak velge foreldrene. Sånn er vi mennesker laget, vi har en uendelig lojalitet til opphavet, i alle fall i våre yngste år. Jeg aner like lite som deg om hvorfor dette ene barnet er fjernet fra foreldrene, men det skrives at hun ble voldtatt av en person utenfor familien. Fakta er at i mange land blir de voldtatte utstøtt av sin egen familie. Det er den voldtatte som bringer skam over familien...jeg tviler på at disse holdningene trylles bort selv om man har fått opphold i Norge. Ikke vet jeg om dette er saken her, men siden bare ett barn tas ut av hjemmet er det nærliggende å tro at hun har "gjort" noe som gjør at hun utsettes for vold i hjemmet. Anonymkode: 3c0f3...6c5 Det står i saken at det ikke er mistanke om oppdragervold, men at det er usikkert om foreldrene greier å møte jentas emosjonelle behov etter overgrepene. Og det er her jeg mener bv ofte kommer på glattisen, uten at jeg kjenner akkurat denne saken. Når man trekker inn noe så diffust som «emosjonelle behov» åpnes det for vill synsing, og det kan fort bli et for dårlig grunnlag for å ta et barn ut av hjemmet. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 Samme om barnevernet har rett eller ei. Ei jente er utsatt for to overgrep i barnevernets sin omsorg, mistet skolegang, kontakt med venner fordi barnevernet mener de kan gi bedre omsorg. De må bruke politi for å hente jenta som igjen må legge henne i håndjern. Hadde barnevernet gjort en god jobb her, og virkelig kjent jenta så godt som de selv sier! Ville denne jenta blitt med frivlig. Hadde foreldre gjort det samme mot sine barn og fått politiet til å hente dem på denne måten så hadde de blitt tatt fra barna med en gang. Jeg forstår ikke at barnevernet skal få lov til noe sånt. God omsorg er det ikke. Anonymkode: e0fcd...1e8 7
Gjest Albbas Skrevet 1. juli 2019 #11 Skrevet 1. juli 2019 2 hours ago, Helgeline said: Det står i saken at det ikke er mistanke om oppdragervold, men at det er usikkert om foreldrene greier å møte jentas emosjonelle behov etter overgrepene. Og det er her jeg mener bv ofte kommer på glattisen, uten at jeg kjenner akkurat denne saken. Når man trekker inn noe så diffust som «emosjonelle behov» åpnes det for vill synsing, og det kan fort bli et for dårlig grunnlag for å ta et barn ut av hjemmet. Det står at mistanke om oppdragervold gjorde at hun ble tatt ut av hjemmet i første omgang. De vurderer at det ikke er fare for vold I DAG - men det var oppdragervold som gjorde at hun ble tatt ut. Mener du at så lenge den fysiske volden er borte er det "godt nok" til å oppdra barn? Selvfølgelig har emosjonelle behov noe å si, blir ikke de emosjonelle behovene ivaretatt, eller man blir emosjonelt mishandlet, så kan det være MINST like alvorlig som fysisk vold. Ja det kan være vanskelig å avdekke, men nå sitter BV på tonnevis av mer informasjon enn deg, da.
Druid Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene har flere barn som bor hjemme. Helt merkelig at kun den ene er tatt fra dem, mens de andre ble igjen. Er de dårlige omsorgspersoner så burde vel alle barna vært tatt? Anonymkode: 07531...994 Det skinner vel ganske klart igjennom at vi her snakker om andre problemer som ikke ensidig ligger på foreldrene. 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette virkelig det BV vi vil ha her i Norge? Der unger blir truet til å bli med dem MED TVANG? Disse gjør altså det som er best for "barna"? https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-skjedde-da-jenta-13-nektet-a-bli-med-barnevernet/71218235 Anonymkode: f5623...e19 Mye bedre de griper inn med tvang enn at jenta ender opp som Ragnhild Embla Helsengreen. At ikke alle liker at bv griper inn får så være. Bv har en jobb å gjøre. Vi får ikke se eller høre bv sin stemme i disse sakene avisene slår stort opp. Og helle rikke i de trådene folk ensidig oppretter på forumet. Anonymkode: 37492...f2e 8
Raven Emerald Skrevet 1. juli 2019 #14 Skrevet 1. juli 2019 Ryddet for latterliggjøring. Raven Emerald, mod.
exictence Skrevet 1. juli 2019 #15 Skrevet 1. juli 2019 Det er utrygt for den '13 årige å være hjemme. Hun utsettes der for overgrep. Hun nekter å dra. Det er politiets og BV siste utvei å føre barn med seg på den måten, men hvordan skal de ellers gjøre det når barnet er rebelske og nekter? Uff stakkars 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 8 timer siden, Albbas skrev: Det står at mistanke om oppdragervold gjorde at hun ble tatt ut av hjemmet i første omgang. De vurderer at det ikke er fare for vold I DAG - men det var oppdragervold som gjorde at hun ble tatt ut. Mener du at så lenge den fysiske volden er borte er det "godt nok" til å oppdra barn? Selvfølgelig har emosjonelle behov noe å si, blir ikke de emosjonelle behovene ivaretatt, eller man blir emosjonelt mishandlet, så kan det være MINST like alvorlig som fysisk vold. Ja det kan være vanskelig å avdekke, men nå sitter BV på tonnevis av mer informasjon enn deg, da. Det var MISTANKE om oppdragervold som gjorde at hun ble tatt ut. Og vet du hva som er grunn nok til denne "mistanken"? Det ar foreldrene er utlendinger. Og ja, bare "mistanke" er nok for å ta barn ut av hjemmet. Sykt land. Anonymkode: 10742...463 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 Det barnevernet i den kommunen ikke forstår er at selv om barnet kan bli skadet av å være hjemme så kan barnet bli skadet enda mer av å bli tvangsplassert på en institusjon. Anonymkode: 33532...23e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #18 Skrevet 1. juli 2019 On 6/30/2019 at 10:08 PM, AnonymBruker said: Er dette virkelig det BV vi vil ha her i Norge? Der unger blir truet til å bli med dem MED TVANG? Disse gjør altså det som er best for "barna"? https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-skjedde-da-jenta-13-nektet-a-bli-med-barnevernet/71218235 Anonymkode: f5623...e19 En ting vil jeg du skal tenke over: I Norge er det færre barn som blir drept av sine foreldre enn i land som ikke har et velfungerende barnevern. Anonymkode: 2bbb9...321 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #19 Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En ting vil jeg du skal tenke over: I Norge er det færre barn som blir drept av sine foreldre enn i land som ikke har et velfungerende barnevern. Anonymkode: 2bbb9...321 Det er ikke dermed sagt at de ikke gjør mange fatale feil. Det er en del saker som kommer frem i media og noen foreldre har kanskje ikke vært helt ærlige hva angår deres situasjon, men jeg tviler sterkt på at alle sakene som har kommet frem i media er saker der BV har vært feilfrie. Anonymkode: f5623...e19
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #20 Skrevet 1. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ikke dermed sagt at de ikke gjør mange fatale feil. Det er en del saker som kommer frem i media og noen foreldre har kanskje ikke vært helt ærlige hva angår deres situasjon, men jeg tviler sterkt på at alle sakene som har kommet frem i media er saker der BV har vært feilfrie. Anonymkode: f5623...e19 Hovedmotivasjonen til de som ønsker å bli/er barnevernspedagoger er ikke penger, det er heller ikke et statusyrke. Ofte har de et brennende ønske om å gjøre en forskjell; å hjelpe. Dette presset som de står ovenfor kan ha en fatal konsekvens: De velger vekk barnevernet. Flere barn vokser opp med omsorgssvikt, vold og i verste fall død. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/3j3WnL/krigen-mot-barnevernet Anonymkode: 2bbb9...321 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå