AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #1 Skrevet 30. juni 2019 Kan Elling ha Asperger? Det lurer jeg på. Det tror jeg faktisk. Anonymkode: fff6c...d04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #2 Skrevet 30. juni 2019 Han har hvertfall psykoser. Og er paranoid. Kjenner igjen tankegangen. Og siste boken var råbra. Ingvar Ambjørnsen er genial. Anonymkode: 513ef...06e
kaleidoskop Skrevet 30. juni 2019 #3 Skrevet 30. juni 2019 Jah... Han har vel mer en bare asperger. Bøkene handler jo om to litt "trege" gutter/menn. Og morsomme situasjoner som kan oppstå når man tenker litt kort. Eller det er feil å si, når man tenker litt anderledes
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #4 Skrevet 30. juni 2019 Men du kan ha rett. Han har fått gjennomgå fordi han er annerledes. Og dette kan føre til paranoide tanker om andre mennesker og fordi han har levd skjermet så har han ikke hatt mulighet til å utvikle sine sosiale ferdigheter heller. Han er også veldig preget av ensomhet. Hans mor gjorde han en bjørnetjeneste ved å skjerme han så mye. Anerledesheten kan være Asberger. Men det vet jeg ikke. Og han er ikke bare treg. Det er mye intelligent i tankene hans. Men han bruker tid på å reagere og blander sammen fakta. Psykose kan komme av at det ble for stor påkjenning. Anonymkode: 513ef...06e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #5 Skrevet 30. juni 2019 Jeg tenker også et sted på autisme-spekteret. Vansker med å lese sosiale koder, "hang ups" og tvangstanker, mye kunnskap om smale tema og manglende evne til å omsette kunnskapen til noe nyttig, vansker med å sette seg inn i andres situasjon også videre, er jo typiske for mange med vansker innenfor autisme. Samtidig så synes jeg at Ambjørnsen er god på å lage personer som ikke bare er en karikatur av en bestemt diagnose. Anonymkode: 0ca24...71f
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker også et sted på autisme-spekteret. Vansker med å lese sosiale koder, "hang ups" og tvangstanker, mye kunnskap om smale tema og manglende evne til å omsette kunnskapen til noe nyttig, vansker med å sette seg inn i andres situasjon også videre, er jo typiske for mange med vansker innenfor autisme. Samtidig så synes jeg at Ambjørnsen er god på å lage personer som ikke bare er en karikatur av en bestemt diagnose. Anonymkode: 0ca24...71f Og dette fant du på Wikipedia? Anonymkode: fe0ed...7ca
Djungelvrål Skrevet 30. juni 2019 #7 Skrevet 30. juni 2019 Han virker på meg som lettere psykisk utviklingshemmed. Jobber i det feltet seg og kjenner igjen mye av han i jobbsammenheng.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenker også et sted på autisme-spekteret. Vansker med å lese sosiale koder, "hang ups" og tvangstanker, mye kunnskap om smale tema og manglende evne til å omsette kunnskapen til noe nyttig, vansker med å sette seg inn i andres situasjon også videre, er jo typiske for mange med vansker innenfor autisme. Samtidig så synes jeg at Ambjørnsen er god på å lage personer som ikke bare er en karikatur av en bestemt diagnose. Anonymkode: 0ca24...71f Det er nok fordi han bruker mye av seg selv i personene. Elling er nok den ekstreme versjonen av hans egen sosiale angst og mistilpassethet. Ikke for å skrive noe stygt om han altså, fyren er genial. Anonymkode: aa1d9...851 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 Kan dere ikke bare nyte disse bøkene / filmene, uten å spekulere i slikt tull? Dere har vel NULL peiling uansett, og burde egentlig vite bedre enn å slenge ut psykiske diagnoser om alle og enhver... Anonymkode: 0f610...d6b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 Leste de på 90-tallet. Anonymkode: a7280...0fc
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #11 Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Leste de på 90-tallet. Anonymkode: a7280...0fc Den som kom nå i mai2019 har du ikke lest på 90 tallet med mindre du hadde tidsmaskin Anonymkode: 513ef...06e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den som kom nå i mai2019 har du ikke lest på 90 tallet med mindre du hadde tidsmaskin Anonymkode: 513ef...06e Jeg leste de som kom ut på 90-tallet, den du snakker om har jeg ikke lest. Anonymkode: a7280...0fc 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 Noen som tror Opp Oridongo handler om Elling? Anonymkode: fff6c...d04
Gjest Optimo Skrevet 2. juli 2019 #14 Skrevet 2. juli 2019 Noen som klarer å se Per Christian Ellefsen og IKKE tenke "Elling!"? Stakkars mann.
Djungelvrål Skrevet 2. juli 2019 #15 Skrevet 2. juli 2019 45 minutter siden, Guile skrev: Noen som klarer å se Per Christian Ellefsen og IKKE tenke "Elling!"? Stakkars mann. Ja, men Per C E i karakteren så helt annerledes ut enn jeg hadde forstilt meg. Det sto ingenting i bøkene om hvordan han faktisk så ut. Jeg forestilte meg han med litt langt ustelt hår, blek og fargeløs og med litt slaskete klær. Også er jo karakteren i filmen kortklipt og ganske pen men dog konservativ i klesveien. Ble helt feil for meg. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #16 Skrevet 2. juli 2019 57 minutter siden, Guile skrev: Noen som klarer å se Per Christian Ellefsen og IKKE tenke "Elling!"? Stakkars mann. Jeg tenker Elling når jeg ser ham... Anonymkode: a7280...0fc
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #17 Skrevet 2. juli 2019 8 minutter siden, SupaWoman said: Ja, men Per C E i karakteren så helt annerledes ut enn jeg hadde forstilt meg. Det sto ingenting i bøkene om hvordan han faktisk så ut. Jeg forestilte meg han med litt langt ustelt hår, blek og fargeløs og med litt slaskete klær. Også er jo karakteren i filmen kortklipt og ganske pen men dog konservativ i klesveien. Ble helt feil for meg. Utseende er omtrent som jeg forestilte meg, men han snakker alt for tilgjort. Anonymkode: fff6c...d04 2
Djungelvrål Skrevet 2. juli 2019 #18 Skrevet 2. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Utseende er omtrent som jeg forestilte meg, men han snakker alt for tilgjort. Anonymkode: fff6c...d04 Ja, det er jeg enig i. Elling i bøkene snakket liksom ikke slik. Spørs om ikke Per C E har fått ganske frie tøyler når han skulle tolke karakteren.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #19 Skrevet 4. juli 2019 I første boka er Elling beskrevet som en over middels høy mann i 30-årene. Men etter at filmene kom, så leser jeg bøkene med P. Chr. Ellefsen i tankene. Han fyller rollen godt, om enn på en annen måte enn den er portrettert i bøkene. I mitt hode er Elling autist, i større eller mindre grad. Anonymkode: dbaab...4c8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #20 Skrevet 28. juli 2019 På Thursday, July 04, 2019 den 15.22, AnonymBruker skrev: I første boka er Elling beskrevet som en over middels høy mann i 30-årene. Men etter at filmene kom, så leser jeg bøkene med P. Chr. Ellefsen i tankene. Han fyller rollen godt, om enn på en annen måte enn den er portrettert i bøkene. I mitt hode er Elling autist, i større eller mindre grad. Anonymkode: dbaab...4c8 Typisk hobby-psykolog på Kvinneguieen... Anonymkode: 0f610...d6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå