AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #1 Skrevet 30. juni 2019 https://www.tv2.no/nyheter/10699378/ Alle vet det lønner seg å spare i fond, men ingen gjør det. Og med det konkluderes det med at nordmenn ikke vet hva fond er. Jeezus!! Er det ingen osm har hørt om boliger? Ingen sparer i fond fordi boligmarkedet er langt mer lukrativt, ikke fordi vi ikke vet hva fond er. Selv eier jeg to boliger og er i ferd med å investere i en tredje. På de 7 årene jeg har vært i boligmarkedet har jeg tjent netto 3,7 millioner, en fortjeneste på 150%. Vis meg det fondet som slår den avkastningen, og jeg skal vise deg et svindel-fond. Anonymkode: 79a80...72f 5
Cata Skrevet 30. juni 2019 #2 Skrevet 30. juni 2019 Tja, jeg for min del har spart i fond siden jeg studerte. Jeg har riktignok ikke spart store summer men opp gjennom årene er det blitt litt - og flere fond også for den del.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #3 Skrevet 30. juni 2019 Er vel lurt å spre risikoen på investeringene sine. Litt i bolig, og litt i aksjemarkedet. Og litt til tant og fjas. Anonymkode: 488f6...955 9
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 30. juni 2019 #4 Skrevet 30. juni 2019 Jeg vokste opp på bondeland i arbeiderklassefamilien. Aksjer og fond er ikke noe jeg ante hva er før jeg leste om det selv. Jeg endte opp med å investere i litt av hvert, men kun fordi jeg fant den informasjonen selv. Så min erfaring er da selvsagt at om foreldrene ikke vet hva det er, så er det liten sjanse for at en selv ender opp med å putte penger der. For min del var det flaks, de pengene som har gått i + er flaks, slik jeg ser det. Om jeg ikke hadde lest eller hørt om aksjer og fond, så hadde jeg kun spart på "høyrentekonto" (høres så bra ut for en naiv, ung person)
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #5 Skrevet 30. juni 2019 Jeg har et fond på et par tusen.. Hva kan jeg gjøre med dette? SElge? Anonymkode: 37d82...ab7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 Siden jeg ikke akkurat har store summer til overs gidder jeg ikke spare i fond når jeg uansett må skatte av gevinst. Anonymkode: f062a...16e 2
Gjest loveli Skrevet 30. juni 2019 #7 Skrevet 30. juni 2019 (endret) Jeg har spart i fond, 5000,-. På 20 år har jeg tjent 1000,-. I 2008 hadde jeg tapt 2500,-. Vet det er rævva fond. Men, hadde jeg spart 1 mill hadde jeg ikke hatt hjerte til å følge med på fondene. Hadde fått infarkt i 2008... Kjøpte bolig rett etter 2010. Det har vært betydelig mer lønnsomt. Endret 30. juni 2019 av loveli
FrodeF Skrevet 30. juni 2019 #8 Skrevet 30. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden jeg ikke akkurat har store summer til overs gidder jeg ikke spare i fond når jeg uansett må skatte av gevinst. Anonymkode: f062a...16e Du gidder ikke jobbe heller da, siden du uansett må skatte av inntekt? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #9 Skrevet 30. juni 2019 Just now, FrodeF said: Du gidder ikke jobbe heller da, siden du uansett må skatte av inntekt? Hvis du har to likeverdige jobbtilbud så velger du den mest høyest lønn, gjør du ikke? Anonymkode: d6711...ed5 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #10 Skrevet 30. juni 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.tv2.no/nyheter/10699378/ Alle vet det lønner seg å spare i fond, men ingen gjør det. Og med det konkluderes det med at nordmenn ikke vet hva fond er. Jeezus!! Er det ingen osm har hørt om boliger? Ingen sparer i fond fordi boligmarkedet er langt mer lukrativt, ikke fordi vi ikke vet hva fond er. Selv eier jeg to boliger og er i ferd med å investere i en tredje. På de 7 årene jeg har vært i boligmarkedet har jeg tjent netto 3,7 millioner, en fortjeneste på 150%. Vis meg det fondet som slår den avkastningen, og jeg skal vise deg et svindel-fond. Anonymkode: 79a80...72f Boligmarkedet krever endel mer: Vedlikehold av hus/leilighet og usikkerhet mht. leieboer. Du finner både kravstore leieboere som krever at alt er helt tipp topp og leieboere som ikke betaler. Dessuten kan prisene på hus og leiiligheter falle, og ikke sikkert å få solgt med gevinst. Anonymkode: 380d9...3c9 3
Katten.2.0 Skrevet 30. juni 2019 #11 Skrevet 30. juni 2019 Sparer i fond fram til jeg kan kjøpe bolig. Er ikke alle som har fått muligheten til å komme inn på boligmarkedet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #12 Skrevet 30. juni 2019 Jeg sparer både i bolig og i fond. Jeg har nesten ingenting på vanlig konto lenger utover ordinær buffer. Boligen øker ikke mer i verdi av at jeg betaler den fortere ned, og fondene gjør det generelt bedre enn hva jeg sparer i renter på boligen. Så 75% av det jeg sparer går rett i fond, og resten går på bufferkontoen. Når bufferkontoen har vokst seg for stor så går noe av bufferen enten i fond eller til nedbetaling av lån. Det er alt etter hvordan humøret er. Noen perioder har jeg det gøy med å ha som mål at jeg skal flytte innfrielsesdatoen x antall måneder frem i tid, at det månedlige beløpet jeg betaler blir en hundrings mindre, eller at jeg har som mål å ha et rundt beløp på alle fondene mine. 😄 Jeg er ganske hekta på sparing ... og jeg finner mye moro i å vedde med meg selv om fondene mine. Alltid spennende å se hvilket som gjør det best. Anonymkode: 26360...775 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #13 Skrevet 30. juni 2019 12 minutter siden, loveli said: Jeg har spart i fond, 5000,-. På 20 år har jeg tjent 1000,-. I 2008 hadde jeg tapt 2500,-. Vet det er rævva fond. Men, hadde jeg spart 1 mill hadde jeg ikke hatt hjerte til å følge med på fondene. Hadde fått infarkt i 2008... samme erfaring omtrent. La inn 3000 i fond bare for å prøve, i 2007. Har nå 3800 i fond. Så så superlønsomt er det ikke, men sannhet er det vært 1,5 tusen på laveste, så sånn sett har det gått opp siden. Boligmarked i Oslo i samme tid har vært mye mer lukrativ investering, uten tvil. Anonymkode: 1bba7...391
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #14 Skrevet 30. juni 2019 12 minutter siden, FrodeF skrev: Du gidder ikke jobbe heller da, siden du uansett må skatte av inntekt? Haha, ikke helt du, men jeg sparer heller på måter som gir meg størst gevinst. Hadde jeg kunne spytta inn 50.000 hadde jeg nok valgt fond og valgt å skatte av gevinsten når jeg trengte det. Men når vi snakker om å kanskje få dytta inn 1000 kr i året på fond, så gidder jeg ikke. Anonymkode: f062a...16e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #15 Skrevet 30. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: samme erfaring omtrent. La inn 3000 i fond bare for å prøve, i 2007. Har nå 3800 i fond. Så så superlønsomt er det ikke, men sannhet er det vært 1,5 tusen på laveste, så sånn sett har det gått opp siden. Boligmarked i Oslo i samme tid har vært mye mer lukrativ investering, uten tvil. Anonymkode: 1bba7...391 Man må jo kjøpe andeler i fond hver måned for å spre risikoen. Engangskjøp er ren gambling. Sparing handler mye om å spre risiko, og å ikke ha alle eggene i en kurv Anonymkode: 488f6...955 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #16 Skrevet 30. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Man må jo kjøpe andeler i fond hver måned for å spre risikoen. Engangskjøp er ren gambling. Sparing handler mye om å spre risiko, og å ikke ha alle eggene i en kurv Anonymkode: 488f6...955 det var fordelt i 3 forskjellige fond. Men jeg byttet ikke hver måned nei, byttet kanskje 2 ganger på 12 år. Anonymkode: 1bba7...391
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #17 Skrevet 30. juni 2019 Saken ble jo uansett at jeg oppnådde det jeg ville - jeg fikk testet det, det var ikke så bra, jeg velger bolig. Anonymkode: 1bba7...391 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #18 Skrevet 30. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken ble jo uansett at jeg oppnådde det jeg ville - jeg fikk testet det, det var ikke så bra, jeg velger bolig. Anonymkode: 1bba7...391 Klart der er lurt å velge bolig. Men. Når du sitter med boligen og har en tusenlapp til overs når alt av regninger er betalt, så er sannsynligheten stor for at den vokser mer som fond enn hva du sparer i fremtidige renter ved å la den gå til boliglånet. Når du først er inne på markedet så kan det lønne seg å la pengene stå i fond inntil man kjøper bolig nummer to eller bytter til en dyrere bolig. Verdiøkningen er den samme uansett hvor du setter pengene. Så det er ikke boligsparing vs. fondsparing. Det er renteutgifter på boliglånet vs fondsparing. Anonymkode: 26360...775 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #19 Skrevet 30. juni 2019 Nå er det veldig få som har råd til å investere i flere boliger, da. De fleste har mer enn nok med sin egen. I tillegg er det ikke så sikkert at boliger stadig kommer til å være en sikker investering, det der har snudd flere ganger tidligere. De fleste av oss betaler ned jevnt og trutt på det ene boliglånet vi har, og da er det ikke så ille om en samtidig fører over 500 til 1000 i måneden til et fond. Anonymkode: 2a8d4...814 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #20 Skrevet 1. juli 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: det var fordelt i 3 forskjellige fond. Men jeg byttet ikke hver måned nei, byttet kanskje 2 ganger på 12 år. Anonymkode: 1bba7...391 Å sette penger i fond har mye høyere risiko enn å spare fast i fond. Hadde du spart fast et månedlig beløp hadde du kjøpt mange fler andeler da prisen var var lav, og du hadde sittet igjen med mye mer penger nå. Anonymkode: 320aa...74a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå