Gjest heipådeg91 Skrevet 30. juni 2019 #1 Skrevet 30. juni 2019 Hei! Jeg er ei jente på 28 som er veldig klar for å flytte til en større plass. Jeg er imidlertid veldig forvirret over HVOR da jeg ikke føler at noen plasser i landet gir meg den følelsen av at «her vil jeg bo!» Jeg har vært veldig dratt mot Bergen, da jeg elsker vestlandsnaturen og ønsker komme en plass hvor jeg kommer meg mer ut. Jeg liker også at det er en ordentlig storby så utvalget av restauranter, museer, butikker osv er større, og at man har konserter, festivaler og flyplass i samme by. Jeg liker også regn! Når det kommer til minussiden, så er jeg redd jeg kan bli overveldet av antallet mennesker da det også er en by med veldig mye turisme. Jeg synes bilveiene er fryktelig knotete, og parkering i byen vanskelig. En annen by jeg har en stor interesse av er Kristiansand. Jeg er en ordensfreak uten like, så byen behager meg med at alt er så oversiktlig og gjennomført. Det er slett og slett en gjennomført pen by, med veldig fine veier. Kan se for meg jeg kan bo omtrent hvor som helst og jobbe omtrent hvor som helst. Minuset her er at det mangler det rå landskapet med fossefall, fjell og fjorder. Er også redd for om Kristiansand kan bli en smule lite? Trondheim er også av interesse, sånn jeg husker det var det en ganske oversiktlig by. Det blir vel større enn Kristiansand og mindre enn Bergen, så det kan høres midt i blinken ut sånn sett. Fortsatt redd det kan føles ut som en stille by, og at naturen der blir mer lik den på østlandet? Ellers info er at jeg er singel og kjenner ikke en sjel i noen av byene. Jeg må leie og regner med jeg må litt utenfor byen/sentrum med tanke på det og at jeg helst søker jobb på kjøpesenter. Jeg håper veldig at noen kan gi meg noen historier fra egne flytte erfaringer, eller kanskje er noen fra disse stedene og har noen tips eller råd? Hilsen forvirret jente i Hamar 😓
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #2 Skrevet 30. juni 2019 Jeg ha kun erfaring med Trondheim. En liten by, passet perfekt for meg. Har både bymarka og Estenstadmarka. Bymarka har jeg brukt mye. Gråkallen, Geitfjellet, Storheia, små fjell med fantastisk utsikt. Masse gode restauranter og bra uteliv. Mye bra konserter, men det kommer nok an på musikksmaken. Kommer ikke unna at det skjer mest om sommeren. Kjøpesentrene i Trondheim er for det meste i Midtbyen/sentrum, Lade og Tiller. Tiller blir litt "utenfor" selve Trondheim, men det er gode kollektivforbindelser så vidt jeg vet. Har selv bodd på Nyborg (Byåsen), Lade og Jakobsli. Trivdes best på Byåsen. Anonymkode: 828d8...2b2
Gjest heipådeg91 Skrevet 30. juni 2019 #3 Skrevet 30. juni 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ha kun erfaring med Trondheim. En liten by, passet perfekt for meg. Har både bymarka og Estenstadmarka. Bymarka har jeg brukt mye. Gråkallen, Geitfjellet, Storheia, små fjell med fantastisk utsikt. Masse gode restauranter og bra uteliv. Mye bra konserter, men det kommer nok an på musikksmaken. Kommer ikke unna at det skjer mest om sommeren. Kjøpesentrene i Trondheim er for det meste i Midtbyen/sentrum, Lade og Tiller. Tiller blir litt "utenfor" selve Trondheim, men det er gode kollektivforbindelser så vidt jeg vet. Har selv bodd på Nyborg (Byåsen), Lade og Jakobsli. Trivdes best på Byåsen. Anonymkode: 828d8...2b2 Tusen takk for svar! 🌹 Her har jeg litt jeg kan google 😊
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #4 Skrevet 30. juni 2019 Er vel ikke så mye «natur» av vestlandskarakter i Bergen akkurat. Har selv bodd i både Bergen og Trondheim og ville ha valgt Trondheim. Anonymkode: f0ad3...72d 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #5 Skrevet 30. juni 2019 Aldri bodd i Trondheim, forbinder det bare med studenter egentlig, selv om jeg vet det er veldig mye mer. Bergen og Kristiansand er jo begge flotte byer, og takler du bergensere og regn så ville jeg ikke nølt var jeg deg! Kommer fra, og bor i Kristiansand (men har bodd i mange av Norges byer), og det er også en nydelig plass. Mange fine strender, flott natur og både Oslo og Stavanger (hvorfor flytter du ikke dit egentlig? Fineste byen i verden!) er lett tilgjengelig. Hva skal du jobbe med? Kan du ikke bare søke jobber som er aktuelle, og så velge utifra hvor du får napp? Anonymkode: fdfde...6b3 2
Gjest heipådeg91 Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel ikke så mye «natur» av vestlandskarakter i Bergen akkurat. Har selv bodd i både Bergen og Trondheim og ville ha valgt Trondheim. Anonymkode: f0ad3...72d Lyst og utdype hvorfor? 😊 Vestlandsnaturen er ikke langt unna da, og fjellene omfavner jo Bergen. Synes det er pent. Her er landskapet helt flatt.
Gjest heipådeg91 Skrevet 30. juni 2019 #7 Skrevet 30. juni 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri bodd i Trondheim, forbinder det bare med studenter egentlig, selv om jeg vet det er veldig mye mer. Bergen og Kristiansand er jo begge flotte byer, og takler du bergensere og regn så ville jeg ikke nølt var jeg deg! Kommer fra, og bor i Kristiansand (men har bodd i mange av Norges byer), og det er også en nydelig plass. Mange fine strender, flott natur og både Oslo og Stavanger (hvorfor flytter du ikke dit egentlig? Fineste byen i verden!) er lett tilgjengelig. Hva skal du jobbe med? Kan du ikke bare søke jobber som er aktuelle, og så velge utifra hvor du får napp? Anonymkode: fdfde...6b3 Aldri likt meg i Oslo dessverre. Ikke helt følt Stavanger har talt til meg heller 😓 Hva mente du med «om du takler bergensere»? 😅 Jeg ønsker bare jobbe i butikk med klær, sko, interiør eller kosmetikk. Har begynt og søke i hytt og pine som du forslår, jeg er litt sånn at jeg tenker helt til jeg sitter med et svar men du kom med et godt poeng. Bare ta en ting av gangen kanskje... Så takk for svar 🌹 Blir fortsatt veldig glad for tilbakemeldinger uansett da!
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 Jeg er student i Trondheim, men bor ellers i Bergen. Kan si det er fine byer begge to, men jeg har mitt hjerte i Bergen siden det er en flott by, større miljø i forhold til mine interesser og et flott urbant liv som er større enn Trondheim. Bergensere er også hyggelige 😉 Jeg blir faktsk mobbet for dialekten min nå mens jeg bor i Trondheim! Det blir jeg ikke i Bergen (Jeg er fra vestlandet men er ikke Bergenser)! Jeg synes Trondheim er for langt nord også 😜 Det er også generelt kjøligere og mer snø i Trondheim (noe jeg ikke er så glad i) enn på vestlandet. Men begge har så klart mye, og Trondheim er mer enn bare for studenter. Siden du vil jobbe i butikk er det lurt å søke tidlig, send gjerne mail til butikksjef for å spørre om de trenger folk. Jobber i butikk selv. Anonymkode: 6e9d4...413 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #9 Skrevet 2. juli 2019 Har ikke bodd i verken Bergen eller Trondheim, så kan ikke råde deg der. Men har bodd i Kristiansand, og vil bare si at som innflytter er det vanskelig å komme inn på og bli kjent med sørlendingene. Anonymkode: 43508...091 1
Gjest heipådeg91 Skrevet 2. juli 2019 #10 Skrevet 2. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student i Trondheim, men bor ellers i Bergen. Kan si det er fine byer begge to, men jeg har mitt hjerte i Bergen siden det er en flott by, større miljø i forhold til mine interesser og et flott urbant liv som er større enn Trondheim. Bergensere er også hyggelige 😉 Jeg blir faktsk mobbet for dialekten min nå mens jeg bor i Trondheim! Det blir jeg ikke i Bergen (Jeg er fra vestlandet men er ikke Bergenser)! Jeg synes Trondheim er for langt nord også 😜 Det er også generelt kjøligere og mer snø i Trondheim (noe jeg ikke er så glad i) enn på vestlandet. Men begge har så klart mye, og Trondheim er mer enn bare for studenter. Siden du vil jobbe i butikk er det lurt å søke tidlig, send gjerne mail til butikksjef for å spørre om de trenger folk. Jobber i butikk selv. Anonymkode: 6e9d4...413 Når du sier du får kommentarer på dialekten din i Trondheim.. Kommer det av at det er større mangfold i Bergen, så folk det generelt er mer... jeg vet ikke.. har lest de er mer nysgjerrige og åpne? Er det lov og spørre hva interessene dine er i og med Bergen har større miljø som du skriver? 😊
Gjest heipådeg91 Skrevet 2. juli 2019 #11 Skrevet 2. juli 2019 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke bodd i verken Bergen eller Trondheim, så kan ikke råde deg der. Men har bodd i Kristiansand, og vil bare si at som innflytter er det vanskelig å komme inn på og bli kjent med sørlendingene. Anonymkode: 43508...091 Ja har lest dette i flere forum 😓 Det føles jo noe bekymringsverdig ut når man ikke kjenner en sjel dit man flytter og ønsker bygge opp et helt nytt nettverk. Bodde du der lenge uten og få noen gode vennskap ut av tiden der? Endret 2. juli 2019 av heipådeg91
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #12 Skrevet 2. juli 2019 29 minutter siden, heipådeg91 said: Ja har lest dette i flere forum 😓 Det føles jo noe bekymringsverdig ut når man ikke kjenner en sjel dit man flytter og ønsker bygge opp et helt nytt nettverk. Bodde du der lenge uten og få noen gode vennskap ut av tiden der? Jeg bodde der i to år, ble kjent med to stk på skolen jeg gikk på, men ikke lett ellers. Det er ikke en by jeg vil anbefale noen å flytte til. Jeg ville gått for Bergen! Større by, mer mangfold! Anonymkode: 43508...091 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #13 Skrevet 2. juli 2019 Det er stort sett alltid enklere å bli kjent med folk som student enn når en flytter et sted uten den rammen. Anonymkode: 76c9c...fde
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #14 Skrevet 2. juli 2019 Jeg bor i Kristiansand og trives med byen veldig mye! Jeg liker også oversikten, det er veldig fint her og spesielt om sommeren føler jeg det er mye man kan gjøre. Har ingen erfaring med Bergen og Trondheim. Anonymkode: 6cd90...7f3
Ava+, Skrevet 2. juli 2019 #15 Skrevet 2. juli 2019 Jeg vil absolutt anbefale Bergen (men har aldri vært i Trondheim altså). Byen er akkurat passe liten/stor, og har alt av tilbud man skulle trenge. Det beste med Bergen er nærheten til naturen. Jeg har bodd i Stavanger, men det blir for lite, og naturen er ikke like tilgjengelig. I Bergen kan man bo midt i byen, og naturopplevelser er likevel bare en liten spasertur unna. Helt herlig! Og ja, det regner en del her, men jeg tror at hele kystnorge er utsatt for mye regn, og at Bergen ikke skiller seg så altfor mye ut sånn egentlig. Når solen først kommer frem her så er det en helt spesiell stemning i byen, helt herlig! Jeg har besøkt Kristiansand, og jeg synes det blir altfor lite og kjedelig. Send en pm om du ønsker mer info. Eller en guide 😁👌 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #16 Skrevet 2. juli 2019 Flytt dit du kan få den jobben du vil trives best med. Skulle du mistrives for mye der på grunn av stedet kan du søke andre steder. For øvrig vil jeg anbefale at du tar deg en utdannelse først hvis ikke du har det. Lavnivåjobber på kjøpesentre vil bli automatisert bort lenge før du er pensjonist. Anonymkode: 18140...d88 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #17 Skrevet 2. juli 2019 Bergensere er visst ikke vanskelige å bli kjent med, ifølge innflyttere jeg har snakket med. Om du vurderer annet enn å jobbe i butikk vet jeg at kundeservice - sentrene i både BKK og Fjordkraft har svært gode sosiale miljøer, med unge mennesker. Tror de rekrutterer via rekrutteringsselskaper, så du bør isåfall høre med dem om hvilke de bruker. Da får man jo umiddelbart et miljø via jobb. Kan også være andre lignende selskaper. En idé er jo også å begynne i et kollektiv, gjerne sentralt i byen. Da blir man også fortere kjent med mange, og har noen å omgås allerede fra start. Så kan man etter et år eller to, når man har fått bekjente, flytte for seg selv. Jeg elsker Kristiansand, men har også hørt at det kan være vanskelig som innflytter. Jeg har familie der, så da jeg var yngre tenkte jeg at akkurat det skulle jeg klare å takle, men dessverre ble det aldri til at jeg fikk forsøke. Anonymkode: f6cfa...412 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #18 Skrevet 2. juli 2019 11 timer siden, heipådeg91 skrev: Når du sier du får kommentarer på dialekten din i Trondheim.. Kommer det av at det er større mangfold i Bergen, så folk det generelt er mer... jeg vet ikke.. har lest de er mer nysgjerrige og åpne? Er det lov og spørre hva interessene dine er i og med Bergen har større miljø som du skriver? 😊 Det er nok større mangfold i Bergen ja, og mer internasjonalt i tillegg. Selv om jeg treffer en god del folk fra hele Norge i Trondheim også, flere er fra østlandet enn sør-vest Norge. Men dette mangfoldet kommet mer av studenter, mens i Bergen er det naturlig mangfold i befolkningen. Jeg driver med dans, de har det i Trondheim også, men det er større i Bergen (skjer oftere opplegg). Jeg er også blitt lettere kjent med folk i Bergen selv uten å være student der. Anonymkode: 6e9d4...413 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #19 Skrevet 2. juli 2019 Jeg bor i Bergen, og turistene er jo ikke noe problem annet enn akkurat i høysesongen (og knapt nok da). Turistene holder seg mest på bryggen og ved fløybanen. Jeg jobber i sentrum, og bor 10 min kjøretur fra sentrum, og turistene ser jeg knapt med mindre jeg går forbi turistfellene (som er lette å unngå). Jeg elsker å ha naturen så nært, samtidig som byen er såpass stor. Byfjellene er lett tilgjengelige, og det er ikke lange kjøreturen før man får enda mer fjell og enda mindre folk å dele dem med. Anonymkode: 0bfa3...2c0 1
Kontorotta Skrevet 2. juli 2019 #20 Skrevet 2. juli 2019 Er du helt fri som fuglen, ville jeg kanskje søkt på de mest fristende jobbene. Flyttet dit den beste jobben er og ut fra det skapt et eventyr. Trondheim er flott i flott vær. Kan være kald. Mye natur rundt, men ikke så spektakulær. Relativt kort vei til svenskegrensa og harryhandel. Begynner å bli bra på konserter og festivaler. Mange mener den er intim og fin. Studentmiljø som kan trekke opp på det sosiale og utelivet. Bergen er jo flott om du liker vær og ikke blir deprimert av regn. Flotte turområder. Kjenner mange som har elsket årene som student i Bergen. En av de beste studentbyene g god på uteliv. Kristiansand. Elsker Kristiansand. Ikke storslåtte fjell, men du kan finne flotte turperler i området likevel. Er du mobil, skal du ikke så langt for å finne fosser også. Elsker utviklingen som byen har tatt. Sørlendinger kan være litt treige når det gjelder å bli kjent med nye folk, men det er jo et studentmiljø i den byen også. En del tilflyttere og får du jobb en plass med flere på din alder, er det jo lettere å skape et nytt nettverk. I tillegg er byen nær til masse. Ei ferge unna Danmark. Buss både vestover og østover. Tog. Fly.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå