AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #1 Skrevet 30. juni 2019 Jeg får jernteppe når det kommer en person og plutselig snakker engelsk til meg. Jeg skulle ønske jeg var trygg og flinkere til å snakke Engelsk. Hvordan kan man bli trygg og god i Engelsk når man kun bruker Norsk hele tiden da? Har du noen enkle tips om å lære å snakke Engelsk og være trygg på å prate engelsk? Vil så gjerne bli trygg og god på å prate engelsk.. Anonymkode: 3e84a...fc7
MortenMinstelønn Skrevet 30. juni 2019 #2 Skrevet 30. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen enkle tips om å lære å snakke Engelsk og være trygg på å prate engelsk? Vil så gjerne bli trygg og god på å prate engelsk.. Det ryktes om at det finnes en del engelske og amerikanske TV-serier og filmer:) 4
Rumle Skrevet 30. juni 2019 #3 Skrevet 30. juni 2019 Jeg synes det hjelper litt å lese mye på engelsk Men, det beste er nok å få snakket engelsk med noen jevnlig. Jeg gjorde det før, men nå skjer det sjelden og det merker jeg godt, jeg føler meg mye mer selvkritisk nå. 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 30. juni 2019 #4 Skrevet 30. juni 2019 Les en bok på engelsk høyt for deg selv
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #5 Skrevet 30. juni 2019 Start med gaming der du prater med de du prater med. Anonymkode: 2d335...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 Jeg har samme problem, bare at for meg er det norsk. Jeg er en utlendning som har levd i Norge veldig lenge, men veldig isolert. Derfor er norsken min veldig dårlig. Engelsken min, derimot, er veldig god. Hvorfor? Fordi jeg diskuterte masse med engelsktalende folk på Reddit. Jeg snakker og skriver så god Engelsk at folk tror jeg er fra enten USA eller England. Så uansett, dette er mitt tips til deg: Delta i diskusjoner med engelsktalende, da blir du tvunget til å skrive og tenke på engelsk, og deretter blir engelsken din veldig god. Lykke til Anonymkode: ebd07...61c 2
Amantheia Skrevet 30. juni 2019 #7 Skrevet 30. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Start med gaming der du prater med de du prater med. Anonymkode: 2d335...4c2 Dette har eg gjort, og føler sjølv eg er betre i engelsk no enn eg var for rundt 5 år sidan (før eg starta å game noko særleg). Har også lest mykje engelske bøker, og har lar vere å ha tekst på tv når eg ser engelske seriar. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #8 Skrevet 30. juni 2019 Det som hjelper mer enn noe annet er å høre og snakke så mye engelsk som mulig. Se filmer og serier på engelsk og med engelsk undertekst for å lære sjargong og uttrykk. Dette kommer kanskje ikke til å være relevant for deg, men jeg streamer på Twitch hvor jeg prater engelsk i et par timer hver dag. Det er VELDIG tydelig forskjell på engelsken min i dag og for et år siden Du kan for eksempel prøve å spille inn videoer av deg selv hvor du snakker om et tema du er interessert i. Du trenger såklart ikke å poste de noe sted, men å prate høyt og høre tilbake på det i etterkant hjelper veldig! Anonymkode: 1a7f3...9a9 1
MortenMinstelønn Skrevet 30. juni 2019 #9 Skrevet 30. juni 2019 11 minutter siden, Luna Llena skrev: Les en bok på engelsk høyt for deg selv Ingen dum ide. Men vil anbefale å gjøre det alene. Ikke på T-banen:) 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #10 Skrevet 30. juni 2019 Jeg har først og fremst lært mest engelsk av å se på TV. Fikk ikke TV før jeg var 12 år, og før det slet jeg veldig med engelsk på skolen. Når vi fikk TV begynte jeg å se på engelske/amerikanske tv-serier, leste tekst og lyttet til språket. Hjernen klarer etterhvert å knytte det du hører til det du leser. Som voksen har jeg begynt å høre lydbøker på engelsk. I begynnelsen var det utfordrende å ikke ha den visuelle støtten (jeg behøver ikke tekst på engelsktalende TV/film, men når man ser på TV har man en visuell støtte i at man ser hva som skjer). Det gikk ikke så lang tid før jeg ikke behøvde å anstrenge meg for å følge med, dessuten føler jeg at det å lytte mye til engelsk bedrer uttalen min når jeg snakker engelsk selv. Også bedrer det ordforrådet enormt 😁 anbefaler deg sterkt å høre på ‘You- av Caroline Kepnes’. Den er på storytel blant annet (husk å høre på engelsk). Han som leser inn boka har sykt bra innlevelse. Det er en veldig god lydbok 😁👍🏼 Anonymkode: eb1b4...966
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #11 Skrevet 30. juni 2019 Er det så ofte at folk prater engelsk til hverandre i Norge? HAr opplevd at folk prater tysk til meg... Anonymkode: eb971...f9d
Gjest #Rasshøl Skrevet 30. juni 2019 #12 Skrevet 30. juni 2019 Når du ser på film å serier kan du ha underteksten på engelsk, les engelske blader og magasiner, hør på engelskspråklige radiokanaler/podkaster. Begynn å tenk på engelsk, og skriv på engelsk. Etter jeg har vært på kg. i nesten to år har jeg blitt kjempe flink til å skrive på norsk. Tidligere blanda jeg norsk og engelsk hele tiden. Eller skrev på engelsk fordi det er lettere. For meg personlig er det lettere å uttrykke meg på engelsk. Jeg bruker faktisk tritrans.net veldig mye for å vite hva ordet er på norsk, når jeg ikke kommer på det selv i stedet for å skrive det på engelsk. (Jeg gidder ikke alltid å gjøre det, men jeg har gjort det flere ganger mens jeg skrev denne teksten for eksempel.)
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #13 Skrevet 30. juni 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har samme problem, bare at for meg er det norsk. Jeg er en utlendning som har levd i Norge veldig lenge, men veldig isolert. Derfor er norsken min veldig dårlig. Engelsken min, derimot, er veldig god. Hvorfor? Fordi jeg diskuterte masse med engelsktalende folk på Reddit. Jeg snakker og skriver så god Engelsk at folk tror jeg er fra enten USA eller England. Så uansett, dette er mitt tips til deg: Delta i diskusjoner med engelsktalende, da blir du tvunget til å skrive og tenke på engelsk, og deretter blir engelsken din veldig god. Lykke til Anonymkode: ebd07...61c Var det ikke du som nettopp laget den andre tråden? Hvorfor følger du bare ikke dine egne råd gitt her, til eget bruk? Du sier du vil bli bedre i norsk, vel du vet jo hvordan man blir bedre i engelsk, så gjør det samme for å bli bedre i norsk:) Anonymkode: a2843...f44 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #14 Skrevet 30. juni 2019 Jeg trives svært godt med engelsk, har god uttale men vil ikke si jeg har ordforråd utover hva som er vanlig. Se filmer og serier på engelsk uten undertekster, evt. ha engelske undertekster. Les engelske bøker, aviser, blogger osv. Sett alle innstillinger på pc og mobil på engelsk. Google ting på engelsk. Få deg en chat-venn:) Enten en med engelsk som morsmål eller bare en annen som snakker engelsk, og utveksle beskjeder eller ha en live voice-chat:) Anonymkode: 333b0...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #15 Skrevet 30. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Var det ikke du som nettopp laget den andre tråden? Hvorfor følger du bare ikke dine egne råd gitt her, til eget bruk? Du sier du vil bli bedre i norsk, vel du vet jo hvordan man blir bedre i engelsk, så gjør det samme for å bli bedre i norsk:) Anonymkode: a2843...f44 Jeg følger ikke rådet mitt pga. 2 grunner: 1. Jeg er flau over hvor dårlig norsk jeg skriver. Derfor skriver jeg alltid korte kommenterer, slik at jeg ikke vise folk hvor dårlig norsk jeg egentlig skriver. 2. Jeg rett og slett orker ikke. Å skrive norsk er for meg veldig utfordrende, og jeg blir lett sliten. Derfor bruke jeg mest tid på engelske forum heller. Anonymkode: ebd07...61c
Ariana807 Skrevet 30. juni 2019 #16 Skrevet 30. juni 2019 Ting jeg gjorde for å gå fra 2/3 til 6 i karakter i engelsk: -Lese bøker på engelsk, gjerne med høytlesing til deg selv. -Se film/tv-serier med engelsk tekst. -Herme etter det som blir sagt på tv/film. Meg mens jeg ser på Harry Potter «Nearly headless, how can you be nearly headless?» i det som utviklet seg til å bli en ganske fin britisk uttale Det er bare å kontinuerlig utsette seg selv for engelsk konstant. Jeg har nå den dag i dag til og med drømmer på engelsk 🙀 tror kanskje jeg har fått inn litt vel mye 😅😂 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Er det så ofte at folk prater engelsk til hverandre i Norge? HAr opplevd at folk prater tysk til meg... Anonymkode: eb971...f9d Ja jeg snakker engelsk hver dag, på min arbeidsplass er arbeidsspråket engelsk. Jeg bor å jobber i Norge Anonymkode: 82278...871
ablaze Skrevet 1. juli 2019 #18 Skrevet 1. juli 2019 Syng! Syng i bilen eller andre steder ingen hører deg. Skru ned litt slik at du hører uttale og kan terpe/øve på ord. Ta et engelskkurs hvor du må gjenta ting høyt for deg selv (i bien eller hjemme) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå