Gå til innhold

Dere som praktiserer ukepenger, hvor mye gir dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 6 år, begynner på skolen nå i høst. Har nå forstått verdien av å jobbe for penger. Er i tvil hvor mye vi ska gi. I dag har jeg fått ekstra hjelp til rydding av flere rom, sortering av klær, vasking av bad i to timer! Synes det er lenge og bør bli verdsatt. Men heller ikke for mye. Regner med jeg får litt ekstra hjelp nå å da. Så hva sånn ca skal det bli? Hva gir dere? Fra kr til kr?

Anonymkode: 26433...08a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

500kr uka gis her, ungen er 13.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Raspera skrev:

Hvorfor så mye?

Anonymkode: 00dde...342

• Liker 8
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor så mye?

Det er ikke mye i mine øyne.

Folk er forskjellige, så om du syntes 100kr er nok så er det nok, enkelt og greit.

Endret av Raspera
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Raspera skrev:

Oi! Så mye unger får i dag, 2.000 pr mnd i rene lommepenger til et barn.

Ikke rart folk i dag vokser opp med urealistiske forventninger, breake downs og psykiske lidelser. Samt at de er kravstore. 

Hva gjør hun for pengene?

Anonymkode: 54126...09e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Raspera skrev:

Det er ikke mye i mine øyne.

Folk er forskjellige, så om du syntes 100kr er nok så er det nok, enkelt og greit.

Men hva bruker en 13-åring 500kr i uka på? Går det til sparing til noe de ønsker seg? Jeg bare lurer, jeg synes det var mye, men jeg har bare en 1åring så jeg vet ikke hva som er vanlig. Men jeg regner med de får mat utenom, så da luer jeg på hva de bruker 500kr i uka på i den alderen? Jeg bruker jo ikke så mye på «kos» eller klær selv.

• Liker 5
Skrevet

Da våre var på den alderen der så tror jeg de fikk fast ukelønn på 25kr, men hadde mulighet til å få 50kr i uken. 

Dvs 25kr var bankers, en fast sum som de fikk uansett. Gjorde de oppgaver/hjalp til så kunne de tjene 25kr i tillegg. 

Vi hadde en pizzamagnet på kjøleskapet der pizzaen var delt inn i biter. For hver ting som ble gjort så kunne de sette på plass eb ny pizzabit, og var pizzaen hel da det ble fredag så fikk de 50kr. Var den ikke hel så ble det mindre utbetaling. 

Så små unger som 6-åringer trenger ikke hundrevis av kroner i ukelønn

• Liker 6
Skrevet

Vasking av bad,vaske gang, vaske trappa, støvsuge stuene, rydde ut og inn av oppvaskmaskin, samt vaske benker, steketopp og bord, sortere og brette klær, og legge på plass pluss andre småting som må gjøres. Syntes ikke 500kr er urimelig når alt i dagens samfunn koster en fot og en arm.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva bruker en 13-åring 500kr i uka på? Går det til sparing til noe de ønsker seg? Jeg bare lurer, jeg synes det var mye, men jeg har bare en 1åring så jeg vet ikke hva som er vanlig. Men jeg regner med de får mat utenom, så da luer jeg på hva de bruker 500kr i uka på i den alderen? Jeg bruker jo ikke så mye på «kos» eller klær selv.

Hun har spart 300kr av de 500kr hver uke de siste 3 årene. De siste 200kr bruker hun på hva enn hun vil, kino osv med venner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Raspera skrev:

Hun har spart 300kr av de 500kr hver uke de siste 3 årene. De siste 200kr bruker hun på hva enn hun vil, kino osv med venner.

Da skjønner jeg det bedre, sett fra mitt ståsted. Om man er flink til å spare så lærer man jo, men 13-åringer som «kaster bort» 500kr i uka er noe annet.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da skjønner jeg det bedre, sett fra mitt ståsted. Om man er flink til å spare så lærer man jo, men 13-åringer som «kaster bort» 500kr i uka er noe annet.

Enig.

AnonymBruker
Skrevet

Gir 30 kroner i uka til 6-åringen, det skal dekke lørdagsgodt og det som blir til overs går i sparebøssa så hun kan spare til en litt større leke.

Når hun blir større, kommer jeg til å øke beløpet, men også hva det skal dekke (nå spanderer jo jeg kino f.eks., siden vi gjerne gjør det som familie).

Anonymkode: 7eb33...fb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må ikke være i form av penger, men for eks at hun før belønning i lørdagsgodt eller at dere finner på noe gøy osv til helga hvis hun har vært flink med plikter, eller gi noe hun har ønsket seg fra butikken. Har sett mange varianter, finn ut hva som passer dere best.😊

Anonymkode: 110d5...1a8

Skrevet

Jeg ville tenkt gjennom om du vil at bidrag til å få husholdningen til å gå rundt skal knyttes til «lønn». Om du gir en oppgave en viss verdi, sier du også indirekte at barnet kan droppe oppgaven om det ikke synes innsatsen er verdt pengene. Du gjør det også veldig tydelig at husarbeidet er ditt prosjekt, at barnet gjør deg en tjeneste ved å bidra, og det blir mindre tydelig at det bør være naturlig at alle bidrar etter evne til alles beste. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg syns ikke at oppgaver og penger bør knyttes opp mot hverandre. Ukelønn bør man få for å lære å bruke pengene rett. Da kan barna f. Eks kjøpe lørdagsgodt og is selv (lære hvor mye pengene er verdt) . Oppgaver hjemme er felles, og alle må bidra for at man skal ha det fint sammen. Gjør man en ekstra innsats, kan man gjøre noe ekstra kjekt sammen. 

• Liker 3
Skrevet

Datteren min på snart 13 år får 500kr i mnd. 

Hun rydder rommet og rer opp sengen. Legger tøyet i skittentøykurven og sorterer når jeg skal vaske klær. Dekker på bordet til middag og hjelper å rydder av. Går med søppel. Lager matpakke. Rydder etter seg. Legger på plass brettet håndkler og sengetøy på plass etter at de er vasket. 

Ellers hjelper til når jeg spør👍🏻

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

9år, 50,- i uka

Anonymkode: a2d0b...c12

AnonymBruker
Skrevet

10 kr per uke, men hun er da bare 17 måneder😅. Har begynt å «hjelpe til» med å ta ut av vaske- og oppvaskmaskin. Lar henne gjøre det fordi jeg ser hun har lyst selv, og tenker det er fint at hun tidlig lærer å  bidra litt i husholdningen og gleden sv å kunne hjelpe til. Legger pengene på sparebøssen.

Hadde jeg hatt en 5åring hadde hun kanskje fått 15kr uken til å legge av til sparing. Fint å lære hvordan penger vokser. 500 per uke høres mye ut. 

Anonymkode: 15719...b1d

AnonymBruker
Skrevet

Trodde lommepenger var litt gammeldags. De kan lære om sparing og økonomi uten å få lommepenger. Men vet ikke hva som er best. 

Anonymkode: 1e1d1...f6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fyller 400 kr på minibankkortene hver uke.

Anonymkode: 05890...c4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...