Gå til innhold

Søtpotet med mugg på

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde en søtpotet i kjøleskapet som jeg tenkte bruke i mos i dag. Men det er mugg på den ene enden og litt "blått" i et par flekker på skallet. Den ser elllers helt grei ut. Forstått det sånn at man kan bruke harde grønnsaker selv om de har mugg. Er det korrekt? Og i såfall: hvor mye bør jeg skære bort?

Anonymkode: 01dce...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg er for lite kresen på sånt, men jeg skjærer bare bort skallet som er muggent, og evt. misfarget potet inni. Har ikke noen regel for hvor mye jeg skjærer bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.6.2019 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en søtpotet i kjøleskapet som jeg tenkte bruke i mos i dag. Men det er mugg på den ene enden og litt "blått" i et par flekker på skallet. Den ser elllers helt grei ut. Forstått det sånn at man kan bruke harde grønnsaker selv om de har mugg. Er det korrekt? Og i såfall: hvor mye bør jeg skære bort?

Mugg på mat kaster du. Mugg lager tråder og giftstoffer langt inn i matvarene enten de er harde eller myke. 

Hvor mye muggstoffgifter du tåler før leveren og nyrene dine begynner å krangle, kan ingen forusi. 

Før trodde man at mugg bare skulle skjæres bort, men så kom Ingrid Espelid og opplyste folk. Da blr det sjokktilstander inne på de flrste kjøkken fordi hun opplyste slik at god mat måtte kastes. 

Anonymkode: 0e237...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mugg på mat kaster du. Mugg lager tråder og giftstoffer langt inn i matvarene enten de er harde eller myke. 

Hvor mye muggstoffgifter du tåler før leveren og nyrene dine begynner å krangle, kan ingen forusi. 

Før trodde man at mugg bare skulle skjæres bort, men så kom Ingrid Espelid og opplyste folk. Da blr det sjokktilstander inne på de flrste kjøkken fordi hun opplyste slik at god mat måtte kastes. 

Anonymkode: 0e237...34c

Hvorfor sier de overalt at harde grønnsaker og frukter kan spises selv om de har mugg, om det er skadelig da? Har du belegg for å si at ALT med mugg skal kastes? Jeg er opptatt av å ikke kaste mat, men ønsker ikke dø av det heller..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei du må absolutt ikke kaste søtpoteter pga litt mugg. Skjær det bort og lukt på der du skar og se at det ser greit ut. De sier man skal skjære bort ca en cm innenfor der det er mugg. Det er forskjell på at den er litt muggen på enden og når det er flere bløte flekker med mugg på den, da kaster man selvsagt.

Anonymkode: a466a...405

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...