snilla Skrevet 30. juni 2019 #1 Skrevet 30. juni 2019 (endret) Vi har solgt huset vårt og skal nå flytte. Ser da at under matta i gangen er det ganske stor fargeforskjell fra gulvet ellers (oljet eikeparkett). Dvs at under matta er gulvet lysere enn ellers i gangen, men også gråaktige da det har tatt farge av matta. La ikke merke til det da vi vasket før foto/visning (det var ikke jeg som vaska gangen). Matta er ganske stor (ca 1,5x2 meter) og har ligget der siden vi flyttet inn for 3 år siden (fordi det er upraktisk med eikeparkett i gangen). Har prøvd å vaske, men det har ikke blitt særlig bedre. må vi da slipe og olje gulvet i gangen? Eller trenger vi ikke det siden leiligheten er solgt som den er og kjøperne har hatt mulighet til å se under matta på visning? Kjøperne var på to visninger. takk. Endret 30. juni 2019 av snilla
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #2 Skrevet 30. juni 2019 Jeg mener nei, dere trenger ikke gjøre noe med gulvet. MEN jeg er ikke 100% sikker på dette. Anonymkode: 91637...f03 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #3 Skrevet 30. juni 2019 Mener nei, men er heller ikke sikker. Er d mulig å la matten være igjen? Kanskje ser de det praktiske med matte .. Anonymkode: 98c8d...f3c 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #4 Skrevet 30. juni 2019 Jeg vil si JA. Selger (dere) har opplysningsplikt, og dette er så åpenbart en mangel dere visste om, så om dere ikke har opplyst om dette i egenerklæringen må det rettes opp. Anonymkode: 91e07...846 9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #5 Skrevet 30. juni 2019 Når vi kjøpte huset vårt så lå det tepper flere steder. De hadde tydeligvis lagt der i mange år, for når vi overtok så vi at det var to store firkanter på gulvet i stuen som var lysere. Gulvet har blitt solskadet av lyset som kommer inn, helt normalt. Vi hadde ikke kommet noen vei hvis vi skulle klaget på det (ikke at vi hadde tenkt å klage over det). Hadde da fått beskjed om at vi er pliktet til å sjekke grundig når man er på visning. Anonymkode: e1123...4e9 11
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 Står det i kontrakten at leiligheten er solgt som den er så trenger dere ikke gjøre noe med det Anonymkode: 5292a...91e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #7 Skrevet 30. juni 2019 Her har nok kjøper undersøkelsesplikt, men denne regelen er egentlig noe tull for hvordan i huleste skal man kunne sjekke alt mulig rart i løpet av en times visning? Anonymkode: b5737...831 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #8 Skrevet 30. juni 2019 Nei. Dette er vanlig ved bruk. Anonymkode: 83f2b...786 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #9 Skrevet 30. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si JA. Selger (dere) har opplysningsplikt, og dette er så åpenbart en mangel dere visste om, så om dere ikke har opplyst om dette i egenerklæringen må det rettes opp. Anonymkode: 91e07...846 Jeg vil kalle det normal slitasje/normal bruk. Anonymkode: a8184...43c 19
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #10 Skrevet 30. juni 2019 29 minutter siden, snilla skrev: Vi har solgt huset vårt og skal nå flytte. Ser da at under matta i gangen er det ganske stor fargeforskjell fra gulvet ellers (oljet eikeparkett). Dvs at under matta er gulvet lysere enn ellers i gangen, men også gråaktige da det har tatt farge av matta. La ikke merke til det da vi vasket før foto/visning (det var ikke jeg som vaska gangen). Matta er ganske stor (ca 1,5x2 meter) og har ligget der siden vi flyttet inn for 3 år siden (fordi det er upraktisk med eikeparkett i gangen). Har prøvd å vaske, men det har ikke blitt særlig bedre. må vi da slipe og olje gulvet i gangen? Eller trenger vi ikke det siden leiligheten er solgt som den er og kjøperne har hatt mulighet til å se under matta på visning? Kjøperne var på to visninger. takk. Snakk med megler og få problemet inn i kontrakten. Ville her også latt kjøper få beholde matta, siden den passer til flekken. Anonymkode: d9aeb...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #11 Skrevet 30. juni 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si JA. Selger (dere) har opplysningsplikt, og dette er så åpenbart en mangel dere visste om, så om dere ikke har opplyst om dette i egenerklæringen må det rettes opp. Anonymkode: 91e07...846 Det er ikke en mangel, det er rent estetisk og kan ikke klages på. Anonymkode: 40d68...a44 11
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #12 Skrevet 30. juni 2019 32 minutter siden, snilla skrev: Vi har solgt huset vårt og skal nå flytte. Ser da at under matta i gangen er det ganske stor fargeforskjell fra gulvet ellers (oljet eikeparkett). Dvs at under matta er gulvet lysere enn ellers i gangen, men også gråaktige da det har tatt farge av matta. La ikke merke til det da vi vasket før foto/visning (det var ikke jeg som vaska gangen). Matta er ganske stor (ca 1,5x2 meter) og har ligget der siden vi flyttet inn for 3 år siden (fordi det er upraktisk med eikeparkett i gangen). Har prøvd å vaske, men det har ikke blitt særlig bedre. må vi da slipe og olje gulvet i gangen? Eller trenger vi ikke det siden leiligheten er solgt som den er og kjøperne har hatt mulighet til å se under matta på visning? Kjøperne var på to visninger. takk. Sjekk med mekler. Han/hun vet. Anonymkode: 4092e...bb2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #13 Skrevet 30. juni 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si JA. Selger (dere) har opplysningsplikt, og dette er så åpenbart en mangel dere visste om, så om dere ikke har opplyst om dette i egenerklæringen må det rettes opp. Anonymkode: 91e07...846 De visste jo ikke om det??? Anonymkode: c1bcd...4cc
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #14 Skrevet 30. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De visste jo ikke om det??? Anonymkode: c1bcd...4cc Så kjøper har undersøkelsesplikt men ikke selger ? Den som BOR i huset og har tilgang til det 24 timer i døgnet over flere år burde jo ha større grunn til å ha oppdaget dette enn en stakkar kjøper som har sett boligen i under en time ? Vasker dere aldri gulvet, TS? Anonymkode: b5737...831
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #15 Skrevet 30. juni 2019 Det er ikke en viktig mangel, og kjøper kunne fint oppdaget det på visning om kjøper hadde sjekket (vi sjekket slike ting på visning) Det vil være vennlig av dere å tilby at matta følger med, siden kjøper da slipper å finne en matte som dekker flekken og siden det jo er upraktisk med eikeparkett i gangen. Anonymkode: bf7f9...838 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #16 Skrevet 30. juni 2019 Det er helt vanlig slitasje i så måte. Ikke noe å gjøre. Kjøper får velge om de vil legge teppe over, olje på nytt eller slipe ned. Anonymkode: 2de37...cfe 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #17 Skrevet 30. juni 2019 Det må man regne med når det ligger tepper på parkett. Ikke noe å tenke på! Anonymkode: 78698...b7f 5
snilla Skrevet 30. juni 2019 Forfatter #18 Skrevet 30. juni 2019 Takk for svar! Lurt å tilby kjøper å beholde matta, det skal vi gjøre. Tar også en telefon til megler i morgen for å høre. TS
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #19 Skrevet 30. juni 2019 Det er vanlig slitasje, og ingenting dere trenger å opplyse om. Kjøper hadde heller ikke kommet noen vei ved å klage på det. Som kjøper har man plikt til å sjekke ting som er laaangt vanskeligere enn å bare løfte på ei matte. Jeg ville vasket på vanlig vis og latt matta ligge igjen der den er. Anonymkode: 7dc87...00a 3
Brunello Skrevet 4. juli 2019 #20 Skrevet 4. juli 2019 På 30.6.2019 den 18.35, AnonymBruker skrev: Så kjøper har undersøkelsesplikt men ikke selger ? Den som BOR i huset og har tilgang til det 24 timer i døgnet over flere år burde jo ha større grunn til å ha oppdaget dette enn en stakkar kjøper som har sett boligen i under en time ? Vasker dere aldri gulvet, TS? Anonymkode: b5737...831 Dette er ikke noe man oppdager. Dette er noe man vet. Har man tepper eller matter på parkettgulv, blir det fargenyanser. Absolutt ingen mangel. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå