Gå til innhold

Masteroppgave i juss, skrive oppgave andre har skrevet om tidligre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om ett år skal jeg skrive masteroppgave i juss. På mitt universitet UiB så ligger det ute en liste over mulige problemstillinger man kan velge om man selv ikke kommer på sin egen problemstilling. Velger man noe på listen så ender man som regel med å skrive noe flere har skrevet om tidligere. Det jeg lurer på er hvordan blir vurderingen av masteroppgaven om man velger problemstillinger som det er skrevet masteroppgaver om tidligere?  

Anonymkode: 4cc41...a12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du skriver om noe det er skrevet om tidligere, kreves det normalt en kreativ innfallsvinkel, og det stilles nok høyere krav til struktur. Skrev selv om et tema som var behandlet av andre. Ble trukket for å ha valgt samme oppbygning som andre teoretikere, men fikk fortsatt en god karakter. 

Anonymkode: 47928...247

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om ett år skal jeg skrive masteroppgave i juss. På mitt universitet UiB så ligger det ute en liste over mulige problemstillinger man kan velge om man selv ikke kommer på sin egen problemstilling. Velger man noe på listen så ender man som regel med å skrive noe flere har skrevet om tidligere. Det jeg lurer på er hvordan blir vurderingen av masteroppgaven om man velger problemstillinger som det er skrevet masteroppgaver om tidligere?  

Så lenge du ikke plagierer og skriver godt, har oppgaven din like stor sjanse til å bli vurdert som god, som alle andres.

det eneste du likevel må tenke på, er om de problemstillingene som er ferdige , er noe som virkelig engasjerer deg. Det er dumt å skrive om noe du ikke erså interessert i.

har du ikke en veileder? Du kan jo spørre ham/henne om de har noen forslag? 

Master er hardt arbeid, og hvis du ikke er virkelig engasjert i temaet, kan du score dårligere. Dessuten kan det jo hende du en dag vil ta en doktorgrad, og da trenger du gode nok karakterer. 

Hva brenner du for innen faget ditt? Finn ut av dette, og så kommer problemstillingen senere. Min problemstilling var ikke fullstendig før det siste halvåret.

lykke til!

Anonymkode: 93ed5...d1a

• Liker 2
Skrevet

Er du sikker på at du har forstått riktig? Høres rart ut med en emnebank med temaer som er skrevet om tidligere. 

Undersøk emnebanken fra juridisk fakultet i Oslo. Det står det forslag til problemstillinger som nettopp ikke er behandlet og som ønskes nærmere belyst. Du kan jo risikere at noen velger samme tema som deg, men du spisser problemstillingen mens du arbeider, og det skal mye til at det blir to like oppgaver. 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fantastisk urovekkende at det ikke er mulig å å spy ut en problemstilling som i det minste fenger en selv og som ikke fire hundre tusen har skrevet om tidligere, eller er kreative nok til å finne en ny vinkling på et gammelt tema. Brenner slike studenter ikke for noe? Er det ingen ting de er nysgjerrig på? 

Anonymkode: e2ffc...b0e

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fantastisk urovekkende at det ikke er mulig å å spy ut en problemstilling som i det minste fenger en selv og som ikke fire hundre tusen har skrevet om tidligere, eller er kreative nok til å finne en ny vinkling på et gammelt tema. Brenner slike studenter ikke for noe? Er det ingen ting de er nysgjerrig på? 

Synes dette er en lite hyggelig melding. Denne studenten gjør sikkert dette for første gang. Ha litt takhøyde. 

Anonymkode: 93ed5...d1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brenner litt for å ikke dø før jeg er ferdig med en eventuell masteroppgave..Du vil bli forbauset over hvor vanskelig det blir å engasjere seg i teoretiske ting, når du får vite om du skal leve eller dø hver tredje måned. Jeg synes det er urovekkende at folk er så tankeløse og fordømmende, uten å faktisk kjenne andres situasjon. 

Anonymkode: 2de78...3bf

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo å bygge på forskningen. Arbeidet ditt blir jo forskning og til nytte for alle andre i tillegg til deg. Hva med å se på et aktuellt problem og prøve å løse det?

Anonymkode: e1809...1df

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er hvordan blir vurderingen av masteroppgaven om man velger problemstillinger som det er skrevet masteroppgaver om tidligere?  

Hvis sensor er profesjonell, så skal ikke din oppgave sammenlignes med andres. Sensor skal starte med blanke ark, med blankt minne og med nytt syn når vedkommende sensurerer en ny oppgave. Problemet er at selvfølgelig blir din oppgave ubevisst sammenlignet med kanskje de aller beste. Førsteinntrykk, sånn er det alltid. Spesielt når vedkommende leser flere besvarelser med akkurat samme problemstilling på rad. Men i teorien skal ikke sensor veie din besvarelse opp mot de andre, men hva som faktisk er sensur angående faglig innhold, struktur osv. 

Men en masterbesvarelse kan jo likevel være veldig forskjellig fra de andre, selv med samme problemstilling. Så bruk kreativiteten og kunnskapen.

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brenner litt for å ikke dø før jeg er ferdig med en eventuell masteroppgave..Du vil bli forbauset over hvor vanskelig det blir å engasjere seg i teoretiske ting, når du får vite om du skal leve eller dø hver tredje måned. Jeg synes det er urovekkende at folk er så tankeløse og fordømmende, uten å faktisk kjenne andres situasjon. 

Anonymkode: 2de78...3bf

jeg kjenner til situasjonen og har gått igjennom samme rælet selv, derfor blir jeg også forbauset over hvor lite innsats enkelte (ikke nødvendigvis deg) legger i å finne en god problemstilling. mener ikke at an skal finne opp kruttet på nytt men i det minste forsøke tenke litt kreativt. beklager om det virket fordømmende, det var ikke meningen, sorry 😕 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...