Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Dere, jeg er litt usikker på no her. Har lasta ned Grete Roede appen. Der står det at jeg skal ligge på 1600 kalorier om jeg skal ned i vekt. Husker ikke den maks greia, men si den er på 2000 kalorier da. Jeg har vært veldig flink til å holde meg på 1600 kalorier. Men om jeg plutselig får kommet meg over, la oss si 100 kalorier over, er det sånn at man legger på seg da, eller står man da bare på stedet hvil? Eller om jeg en dag spiser 1900 kalorier så går jeg opp? Jeg skjønner det at man ikke går opp 10 kg av å spise 1900 kalorier en dag liksom. Men over tid. Vanskelig å forklare detta😂 jeg har i hvertfall liggi 2 dager på ca 17-1800 kalorier. 

Endret av Gravidnr1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. La oss si at som kvinne så er ditt kcal-dagsbehov 2000 kcal. Denne mengden kcal gjør at du opprettholder vekten din. Alt under dette gjør at du går ned i vekt. Som om du ligger stabilt på 1600 kcal, og én dag havner på 1700 kcal, så skjer absolutt ingenting i forhold til vekta og planen. Fordi 100 kcal er en liten differanse, og fordi du allerede er godt under dine 2000 kcal som gjør at du opprettholder vekta. Så du går fortsatt ned i vekt. 

Spiser du f.eks 1900 kcal over lang tid, så holdes vekten din noenlunde stabilt, med svært lav vektreduksjon. 

Du skal ikke tenke på det hvis du overskriver innimellom, så fremt du holder deg under 2000 kcal og til planen ellers. 

Skrevet
1 minutt siden, Juks skrev:

Nei. La oss si at som kvinne så er ditt kcal-dagsbehov 2000 kcal. Denne mengden kcal gjør at du opprettholder vekten din. Alt under dette gjør at du går ned i vekt. Som om du ligger stabilt på 1600 kcal, og én dag havner på 1700 kcal, så skjer absolutt ingenting i forhold til vekta og planen. Fordi 100 kcal er en liten differanse, og fordi du allerede er godt under dine 2000 kcal som gjør at du opprettholder vekta. Så du går fortsatt ned i vekt. 

Spiser du f.eks 1900 kcal over lang tid, så holdes vekten din noenlunde stabilt, med svært lav vektreduksjon. 

Du skal ikke tenke på det hvis du overskriver innimellom, så fremt du holder deg under 2000 kcal og til planen ellers. 

Tusen takk for svar😃 

AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel noen tall som er greit å ha med seg; ditt gjennomsnittlige kaloriforbruk på en normal dag, ditt "basis"-kaloriforbruk og hvor du bør ligge for vektnedgang.

Hvis du søker litt rundt på nett ser du at daglig kaloriforbruk ofte kalles TDEE (Total Daily Energy Expenditure) og minimum kaloriforbruk kalles BMR (Basic Metabolic Rate). BMR er det kroppen krever bare for å holde seg gående, som om du lå i sengen hele dagen. Det finnes mange ulike kalkulatorer du kan bruke.

Det er veldig vanskelig å vite akkurat hvor mye man forbrenner i løpet av en normal dag. Alle mennesker er ulike, og alle dager er ulike. Skal man ned i vekt er det derfor greit å legge seg litt under. 

For å ta meg som eksempel; kvinne, 175 cm, 62 kg. En normal dag uten trening kan jeg forbrenne ca. 1900 kcal. For moderat (veldig treg) vektnedgang kan jeg legge meg på ca. 1600. Med normalt skjønn kan jeg fortsatt da spise 1700  eller 1800 kalorier, og fortsatt gå i minus. Men det er også en mulighet for at jeg en ganske passiv dag ikke har forbrent mer enn det, og går i null. Eller har forbrent lite, og går litt i pluss. Har man små marginer, skal det lite til, og det er jo nettopp det som er slitsomt med de siste "forfengelighetskiloene". Nettopp derfor er det greit å legge til trening, for å ha marginene på sin side. 

Anonymkode: 85050...235

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er som regel noen tall som er greit å ha med seg; ditt gjennomsnittlige kaloriforbruk på en normal dag, ditt "basis"-kaloriforbruk og hvor du bør ligge for vektnedgang.

Hvis du søker litt rundt på nett ser du at daglig kaloriforbruk ofte kalles TDEE (Total Daily Energy Expenditure) og minimum kaloriforbruk kalles BMR (Basic Metabolic Rate). BMR er det kroppen krever bare for å holde seg gående, som om du lå i sengen hele dagen. Det finnes mange ulike kalkulatorer du kan bruke.

Det er veldig vanskelig å vite akkurat hvor mye man forbrenner i løpet av en normal dag. Alle mennesker er ulike, og alle dager er ulike. Skal man ned i vekt er det derfor greit å legge seg litt under. 

For å ta meg som eksempel; kvinne, 175 cm, 62 kg. En normal dag uten trening kan jeg forbrenne ca. 1900 kcal. For moderat (veldig treg) vektnedgang kan jeg legge meg på ca. 1600. Med normalt skjønn kan jeg fortsatt da spise 1700  eller 1800 kalorier, og fortsatt gå i minus. Men det er også en mulighet for at jeg en ganske passiv dag ikke har forbrent mer enn det, og går i null. Eller har forbrent lite, og går litt i pluss. Har man små marginer, skal det lite til, og det er jo nettopp det som er slitsomt med de siste "forfengelighetskiloene". Nettopp derfor er det greit å legge til trening, for å ha marginene på sin side. 

Anonymkode: 85050...235

Ja sant det :) Jeg skal bare ned siste rest etter graviditet ( " bare 10 kg🤦") Jeg er egentlig ganske flink ang de 1600 , allerede gått ned 3 kg, derfor litt småpanikk at jeg har gått de opp igjen da jeg har liggi på 17-1800 et par dager 🙈 nei takk for svar begge dere som har svart, hjelper meg mye😀 får komme meg igang med treningen å!

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke gå opp i vekt, men bare gå saktere ned i vekt dersom du har mange dager på 1700-1800 kcal. 

Anonymkode: 8f743...2e5

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke gå opp i vekt, men bare gå saktere ned i vekt dersom du har mange dager på 1700-1800 kcal. 

Anonymkode: 8f743...2e5

Da får jeg skjerpe meg framover 😊 er egentlig ganske lett å holde seg på 1600 om man spiser sunt. Men veldig vanskelig om man absolutt må sprekke på en sjokkis eller bolle🤦 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener 3 - 5 ganger i uka, har en jobb hvor jeg står i 8 timer (hvor mye jeg jobber er litt variabelt, er deltidsjobb), så jeg har kommet fram til at jeg forbrenner ca 2300 kalorier gjennomsnittlig per uke. Noen dager forebrenner jeg sikkert opp mot 3000 kalorier hvis jeg trener og jobber samme dag, og andre dager kan jeg sikkert ligge på 1900 kalorier hvis jeg er lite aktiv den dagen :) Men alt brenner jo kalorier. Husk også nok søvn, for kroppen forbrenner fett når du sover

Anonymkode: bdc28...4e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Gravidnr1 skrev:

Da får jeg skjerpe meg framover 😊 er egentlig ganske lett å holde seg på 1600 om man spiser sunt. Men veldig vanskelig om man absolutt må sprekke på en sjokkis eller bolle🤦 😂

Helt sant. Kaloritelling er veldig effektivt for å se hvor mye kalorier det er i endel matvarer. 

Anonymkode: 1752b...2cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...