Gå til innhold

Noen her som har hatt barn med dovegring og sen bleieslutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som blir 4 tidlig på høsten, som nekter å tisse på do eller potte. Han har prøvd en gang å tisse på do for 2 uker siden, men har etter dette låst seg helt og nekter. Han har tisset to ganger på do denne dagen for 2 uker siden. Han er forsinket med språket og skal utredes for dette til høsten, vet ikke hvor stor sammenheng det har. Det har ikke funket å gi premie hittil. Bekymrer meg for at han fortsatt ikke har sluttet med bleie. Jeg kommer til å søke råd hos helsesøster hvis vi fortsatt ikke har kommet noen vei med bleieslutt etter ferien. Hvis han bruker truse, så skjer det uhell fordi han ikke sier ifra. Han kan imidlertid gå med truse i 2-3 timer før det skjer uhell. 

Anonymkode: 5d387...5a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Potte?

Anonymkode: 5aa39...c57

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn var nesten 5 før han sluttet med bleie. Han nektet på tross av at tvillingsøsteren sluttet  da hun var 2. Jeg lot han få den tiden han trengte og rett før han var 5 bestemte han seg for at han ville slutte. Da var han helt klar og har knapt hatt uhell verken natt eller dag fra første dag han kuttet bleien. Da hadde vi prøvd å mase  på han om å slutte sommeren før. Ble bare masse uhell. Tror han måtte føle skikkelig kontroll før han sluttet. Min hadde  også språkproblemer og en del andre utfordringer. Nå 9 år gammel har han akkurat fått autisme diagnose. 

Anonymkode: 06637...f48

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn var nesten 5 før han sluttet med bleie. Han nektet på tross av at tvillingsøsteren sluttet  da hun var 2. Jeg lot han få den tiden han trengte og rett før han var 5 bestemte han seg for at han ville slutte. Da var han helt klar og har knapt hatt uhell verken natt eller dag fra første dag han kuttet bleien. Da hadde vi prøvd å mase  på han om å slutte sommeren før. Ble bare masse uhell. Tror han måtte føle skikkelig kontroll før han sluttet. Min hadde  også språkproblemer og en del andre utfordringer. Nå 9 år gammel har han akkurat fått autisme diagnose. 

Anonymkode: 06637...f48

Takk for svar! Godt å vite at det ikke bare er oss som er i den situasjonen. Man føler seg alene om det. Så føler jeg så stort ansvar for at jeg må hjelpe gutten min på rett vei med bleieslutt, men akkurat nå er det lettere sagt enn gjort. Han er snart 4, og det er forventet at han allerede skulle sluttet. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva som anses som "sent", men min eldste sønn var nesten 3,5 da han sluttet. Han nekta å sitte på do, eller gikk av etter kort tid uten å ha gjort noe. Ble bare uhell når han gikk uten bleie. Men så plutselig ville han bare slutte, 3 år og 4-5 mnd. Tror det hjalp litt at han fikk en venn som var et år eldre og selvsagt ikke brukte bleie. Han ble tørr med én gang, både natt og dag, og har vel knapt hatt et eneste uhell siden.

Har inntrykk av at det er flere eldstebarn som sliter med dette enn yngstebarn, yngstemann her slutta uten problemer da han var 2,5, han ville være stor og ikke bruke bleie. Hjelper å ha noen å se opp til, tror jeg.

Anonymkode: b5036...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres akkurat ut som oss! Min datter ble 4 i vår, nektet å gå på do og det nyttet ikke med skryt, premier eller å motivere henne til å bruke "storjente"-truse. Uhellene kom i trusa, okke som. Men! Helt plutselig, ikke lenge etter hun fylte 4, fant hun ut at hun skulle begynne å gå på do av eget initiativ. Hun er også forsinket med språk, men sliter på andre områder i tillegg og skal også utredes for dette nå.

Datteren vår er av typen som trenger å ta ting i sitt eget tempo. Vi spurte jevnlig om hun ville gå på do, og vi gjorde alt mulig for å la det virke positivt og lystbetont, men tvang henne aldri til noe. Hun måtte bare bli klar selv. Etter hun bestemte seg for å slutte med bleie har det vært veldig lite uhell. Noen i starten, men etter dorutinen ble en vane har vi ikke hatt et eneste ett på dagtid. Bare noen få uhell på natta hittil :) 

Det ordner seg! Og når han først er klar, er han 100% klar :) 

Anonymkode: abfd7...474

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres akkurat ut som oss! Min datter ble 4 i vår, nektet å gå på do og det nyttet ikke med skryt, premier eller å motivere henne til å bruke "storjente"-truse. Uhellene kom i trusa, okke som. Men! Helt plutselig, ikke lenge etter hun fylte 4, fant hun ut at hun skulle begynne å gå på do av eget initiativ. Hun er også forsinket med språk, men sliter på andre områder i tillegg og skal også utredes for dette nå.

Datteren vår er av typen som trenger å ta ting i sitt eget tempo. Vi spurte jevnlig om hun ville gå på do, og vi gjorde alt mulig for å la det virke positivt og lystbetont, men tvang henne aldri til noe. Hun måtte bare bli klar selv. Etter hun bestemte seg for å slutte med bleie har det vært veldig lite uhell. Noen i starten, men etter dorutinen ble en vane har vi ikke hatt et eneste ett på dagtid. Bare noen få uhell på natta hittil :) 

Det ordner seg! Og når han først er klar, er han 100% klar :) 

Anonymkode: abfd7...474

Så godt å høre at det er flere som har vært i samme båt! Og så fint at datteren deres endelig ble klar. Håper du har rett i at når sønnen vår er klar så slutter han helt. Skal prøve å få kjøpt et dosete for barn med kult motiv og kanskje klistremerker selv om jeg ikke har helt trua på at det vil hjelpe akkurat nå. Kanskje han trenger noen dagers pause fra å bli oppfordret til å sitte på do dagen lang. Takk til deg AB over her også som delte din erfaring!

TS

Gjest Albbas
Skrevet

Foreldrerådet har en podcast om bleieslutt, og "eksperten" der mente at alt innen 5 år var normalt for bleieslutt. Altså ikke nødvendig å oppsøke hjelp før barnet er 5. Kan være greit å høre den podcasten kanskje? 

Har dere mulighet til å være ute? Bare prøve å fjerne bleia en helg (si at det er tomt) og la han tisse stående ute. Det kommer til å være mangemange uhell de første dagene før han lærer å si ifra. Men ikke tving det gjennom hvis han blir hysterisk uten bleie. 

AnonymBruker
Skrevet

La ham beholde bleia. Bytt evt til bleietruse på dagtid, om dere ikke allerede bruker det.

Vent et par uker, helt uten å nevne so/bleieslutt/potte.

Presenter et skjema med to-tre ruter. Å gå på do gir merke i dagens rute. Hver eneste gang. (Ikea har/hadde noen stempelpenner som var geniale til formålet.) Stempel i alle rutene gir premie, uavhengig av antall. Velger han å ikke gå på do en dag, neivel, da forsøker vi på nytt i morgen med første blanke rute. Bleia beholdes under denne prosessen (trygghet) og alle tørre bleier påpekes og skamroses. 

Dette funket på min, som egentlig var rent fysisk klar/ble det i løpet av prosessen, men ikke turte stole på at hun hadde kontroll, og egentlig ikke hadde spesielt lyst til å slutte. 

Anonymkode: dcaba...b03

AnonymBruker
Skrevet

Barnet tisset på do fra 3 års alder, men måtte få på bleie når det var tid for bommelom, helt frem til det var fylt 5 år. Nyttet ikke presse. Det gikk seg til av seg selv.

Anonymkode: ee5a9...6f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...