Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 15 og to andre barn som er litt yngre. Vi er på ferie i varmen med basseng, beach, shopping, tivoli ja you name it med aktiviteter og kos. Vi har brukt mye penger på dette og den eldste tenåringen er så sur som en sitron. Klager og syter, på varme, på kulde, på maten, på senga, på vannet, kjeder seg ja ALT er et problem og geipen henger ned på knærne...Et lite problem er at dette er mitt fosterbarn, og holdningen hennes smitter over på resten av barna. Utrolig vanskelig, prøver så godt vi kan å stette alle behovene hennes, gir henne egentid, ro, ekstra internett, ja det meste en tenåring ønsker. Hun kjenner oss godt, har bodd hos oss i 7 år...

Vanskelig å konfrontere henne da hun blir enda surere, og helt stille. 

WHAT TO DO?? 

Anonymkode: 4fdbe...0ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her snudde humøret til vår tenåring når hun fant seg venninner på hotellet i fjor. 

I år skal hun ha med bestevenninnen sin på ferie med oss og to yngre søsken. 

Tipper datteren din kjeder seg.

Anonymkode: e132b...651

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Se for deg at det var et av dine andre barn som gjorde det samme som den eldste gjør nå, ville du reagert på samme måte? Noen ganger tror jeg folk er litt ekstra redde for å ta ordentlig i når det er barn som ikke er egne i bildet. For meg virker det som om du ser på henne tilnærmet lik dine egne barn, og derfor bør ta like hardt tak i henne som du ville gjort om det var en av de. 

Her har dere gjort et ordentlig forsøk på en fin ferie også er hun så utakknemlig. Kan du ikke si det? 

Anonymkode: e667d...13e

• Liker 3
Skrevet

Spør henne om det er noe hun har lyst til å gjøre, evt om dere to skal gjøre en liten dagstur ut av det, vis det er to voksne på turen. Det hjelper nok litt for henne vis hun føler at det ikke er noe press til å ta hensyn til de to yngre barnene. Kanskje hun åpner seg litt mer om hva hun syntes om reisen og hvilken forventning hun har hatt.

• Liker 12
Gjest xfs367
Skrevet

Ta henne med på besøk til et barnehjem, og fortell henne at hun blir igjen der hvis hun ikke ruller inn geipen.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel helt vanlig for en 15 åring. Husker når jeg var 16 og skulle reise med mine foreldre og deres venner. De voksne ertet meg for mitt humør og jeg ble ikke møtt med forståelse. Det hjalp så klart ikke : ) Hun holder på å bli for gammel til å like turer med voksne og små barn.

Anonymkode: 9a5cb...b47

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen fra da jeg var på hennes alder.

Jeg ville bare bli sett og hørt.

Vær rolig og spør om det er noe som plager henne eller noe hun vil gjøre. Ikke bli oppgitt eller sur over humøret hennes, det er mye man ikke kan styre i denne alderen

Anonymkode: cbc8a...288

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende hun kjeder seg og tar det ut på feil måte. Snakk med henne om hva som er galt? Var på sånn tur selv da jeg var på den alderen og hata det. Forklar at du vil høre på henne men hun kan ikke oppføre seg sånn. 

Anonymkode: cd2d1...b47

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gjetter også på at hun kjeder seg. En tur med foreldrene og yngre søsken er ikke så spennende i den alderen. Hun er jo så stor at venner er veeeeldig spennende og antageligvis sosial. Neste gang - ta med en venninne? 

Endret av Sylveon
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det går faktisk an å være forelder og si fra at oppførselen er uakseptabel!

Hadde aldri akseptert slik oppførsel fra mine barn! Hadde heller ikke dullet rundt og prøvd å tilrettelegge for at hun skulle bli mindre sur... Makan!

Anonymkode: d320d...e46

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Beach? Mener du strand?

Anonymkode: a55ea...8e0

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beach? Mener du strand?

Anonymkode: a55ea...8e0

🙄

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg har forklart meg litt dårlig, yngre søsken, nestemann er 13 så de er ikke små de andre. Som sagt har tilrettelagt for egentid, shopping, spurt henne om hva hun ønsker, men det må jo gå en grense for hva man skal akseptere. Hun er jo for ung til å være hjemme alene to uker liksom, og man kan jo kanskje ta litt egne initiativ. Vi gjør absolutt ikke narr av hennes humør, men jeg er liksom der at jeg også vil ha litt ferie og ikke bare stette andre sine behov hele ferien. Er jeg egoistisk da? Blir litt vanskelig når det ikke er "mitt eget" om dere skjønner, oppfører meg som mor for henne på alle andre områder akkurat som mine egenfødte, men å bli streng, eller sette grenser syns jeg er vanskelig. Med Beach mente jeg strand ja😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En del av foreldreoppgavene er jo å være streng og å sette grenser, av og til. 

Hun er tenåring. Det går over. ;) 

Anonymkode: bdb2a...73e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner igjen det der ja. Utrolig bittert når man bruker mye penger på fin ferie. Gi det tre, fire år så blir tonen en annen. Og inntil da burde hun bli hjemme om hun ikke kan sette pris på det hun får. 

Anonymkode: 1269f...678

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

«Jeg forventer at dere tar dere såpass sammen at det er hyggelig å tilbringe tid sammen med dere, alternativet er at dere faktisk får se sur. Og blir jeg sur så blir det slutt på moroa for da gidder jeg ingenting. Da blir det null basseng, null noe før dere får meg blid igjen. Deres valg.»

Og jeg blir sur. For jeg orker ikke slikt. Og da stopper all moroa opp. Jeg driver ikke å pleaser folk som ødelegger humøret mitt.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser jeg har forklart meg litt dårlig, yngre søsken, nestemann er 13 så de er ikke små de andre. Som sagt har tilrettelagt for egentid, shopping, spurt henne om hva hun ønsker, men det må jo gå en grense for hva man skal akseptere. Hun er jo for ung til å være hjemme alene to uker liksom, og man kan jo kanskje ta litt egne initiativ. Vi gjør absolutt ikke narr av hennes humør, men jeg er liksom der at jeg også vil ha litt ferie og ikke bare stette andre sine behov hele ferien. Er jeg egoistisk da? Blir litt vanskelig når det ikke er "mitt eget" om dere skjønner, oppfører meg som mor for henne på alle andre områder akkurat som mine egenfødte, men å bli streng, eller sette grenser syns jeg er vanskelig. Med Beach mente jeg strand ja😊

Å bli streng og sette grenser er helt nødvendig for å være en bra omsorgsperson. 

Jeg var på ferie alene med to tenåringer i fjor, og opplevde mye det samme. Etter noen dager der jeg løp rundt som en tulling, fordi de ville ditt og datt, for så å være misfornøyd likevel, og ville noe helt annet, så hadde jeg en regelrett utblåsning om at jeg også hadde ferie, og når de var misfornøyd uansett hva vi gjorde så syntes jeg at det var helt berettiget å prioritere mitt behov for å slappe av istedenfor. Så fikk de sitte på rommet med mobilen om så var, for jeg nektet å bruke mine to helt nødvendige ferieuker på å stå til service for to som ikke var fornøyd uansett hva jeg gjorde. 

De tok det til seg, og resten av ferien ble langt hyggeligere. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

OT, men er dette vanlig oppførsel blant tenåringsgutter også? 

Anonymkode: f136c...42a

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt! Men utrolig irriterende for resten😅 Her fikk 16 åringen slippe å være med på alle utfluktene, og heller bli igjen på hytta med snop og ipad. I den alderen tror jeg de trenger en del alenetid for å holde ut med resten av oss, selv om de er aldri så urimelige😆 Men han fikk selvfølgelig beskjed om at vi ikke ville høre noe klaging på NOE, når resten av oss prøvde å gjøre turen så hyggelig som mulig. Jeg gidder ikke forstå meg ihjel på tenåringsfakter heller.

Anonymkode: c05e5...365

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en jente på 15 og to andre barn som er litt yngre. Vi er på ferie i varmen med basseng, beach, shopping, tivoli ja you name it med aktiviteter og kos. Vi har brukt mye penger på dette og den eldste tenåringen er så sur som en sitron. Klager og syter, på varme, på kulde, på maten, på senga, på vannet, kjeder seg ja ALT er et problem og geipen henger ned på knærne...Et lite problem er at dette er mitt fosterbarn, og holdningen hennes smitter over på resten av barna. Utrolig vanskelig, prøver så godt vi kan å stette alle behovene hennes, gir henne egentid, ro, ekstra internett, ja det meste en tenåring ønsker. Hun kjenner oss godt, har bodd hos oss i 7 år...

Vanskelig å konfrontere henne da hun blir enda surere, og helt stille. 

WHAT TO DO?? 

Hvorfor duller du med henne? Den ipaden eller hva hun nå bruker til å surfe på internett hadde ryket med engang og bltt borte resten av ferien. Hadde tatt en alvorsprat og latt ungdommen velge mellom å sitte på rommet pottesur hele ferien eller delta i familien. Dårlig humør skal ikke gå utover resten av turfølget...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...