Nerine_ Skrevet 30. juni 2019 #1 Skrevet 30. juni 2019 Har en t-skjorte og trøye som ikke er helt hvitt lenger, ett par flekker og litt gulaktig misfarging. Hvordan klorer jeg dette hvitt igjen? Har prøvd før engang, men det ble rosaskjoldete, og helt ødelagt.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #2 Skrevet 30. juni 2019 Hva slags stoff er det? 100 % bomull kan klores, andre materialer hadde jeg ikke prøvd å klore siden de ofte er farget hvite, og klorinen derfor tar knekken på hvitfargen i stedet for å bleke materialet. I tillegg er det mange syntetiske materialer som ikke tåler klor, og vil bli brutt ned/ødelagt. Om det er bomull hadde jeg blandet litt klorin og kaldt/lunkent vann i en ren bøtte e.l., og latt plagget ligge en stund. Pass på at det blir jevnt gjennomtrukket av klorvann, og beveg gjerne litt på det i blant for å få jevn fordeling. Sjekk tilstanden jevnlig, kanskje hver halvtime/time, avhengig av hvor sterkt du blander (jeg har alltid bare blandet på slump, ikke spesielt sterkt). Dette er en veldig omtrentlig fremgangsmåte, men jeg har stort sett bare bleket oppvaskkluter o.l., og ikke hatt behov for finjustering av dosering og tid. Anonymkode: b0a2d...81a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #3 Skrevet 30. juni 2019 Pass på at du klorer i noe som ikke farger av... Kloret hvite ting i en rød bøtte en gang, det ble rosa! Anonymkode: cc3d5...415 2
Nerine_ Skrevet 30. juni 2019 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags stoff er det? 100 % bomull kan klores, andre materialer hadde jeg ikke prøvd å klore siden de ofte er farget hvite, og klorinen derfor tar knekken på hvitfargen i stedet for å bleke materialet. I tillegg er det mange syntetiske materialer som ikke tåler klor, og vil bli brutt ned/ødelagt. Om det er bomull hadde jeg blandet litt klorin og kaldt/lunkent vann i en ren bøtte e.l., og latt plagget ligge en stund. Pass på at det blir jevnt gjennomtrukket av klorvann, og beveg gjerne litt på det i blant for å få jevn fordeling. Sjekk tilstanden jevnlig, kanskje hver halvtime/time, avhengig av hvor sterkt du blander (jeg har alltid bare blandet på slump, ikke spesielt sterkt). Dette er en veldig omtrentlig fremgangsmåte, men jeg har stort sett bare bleket oppvaskkluter o.l., og ikke hatt behov for finjustering av dosering og tid. Anonymkode: b0a2d...81a Det er 92% bomull, 8% elastan, går det da? 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pass på at du klorer i noe som ikke farger av... Kloret hvite ting i en rød bøtte en gang, det ble rosa! Anonymkode: cc3d5...415 Skal passe på hva jeg legger det i🙂 husker ikke hva jeg brukte sist, mulig det var problemet!
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #5 Skrevet 30. juni 2019 På europris så får du pulver i en boks (ligner mye på vanish sin) men det er fra merket effekt tror jeg, hvit boks og den funker fjell på hvitt tøy. Når det gjelder gule flekker, spesielt de under armhulen så bruker jeg å spraye ren eddik, det stinker men det funker Anonymkode: 10786...83c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 Eddik lukten forsvinner etter vask så bare å spraye Anonymkode: 10786...83c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #7 Skrevet 30. juni 2019 8 timer siden, Nerine_ skrev: Har en t-skjorte og trøye som ikke er helt hvitt lenger, ett par flekker og litt gulaktig misfarging. Hvordan klorer jeg dette hvitt igjen? Har prøvd før engang, men det ble rosaskjoldete, og helt ødelagt. Skal du bruke klorin, så er første bud at tekstilene er 100 % bomull, ellers blir det rosa, lilla eller andre merkelige farger. Neste bud er å følge anvisningrn på blekemiddelflaska angående blandingsforhold og at vann og blekemiddel blir godt blandet før du legger tøyet i. Pass opp for dråpesøl på andre ting, da dette gir hvite prikker. Anonymkode: 5a53a...ff5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #8 Skrevet 30. juni 2019 3 timer siden, Nerine_ skrev: Det er 92% bomull, 8% elastan, går det da? Skal passe på hva jeg legger det i🙂 husker ikke hva jeg brukte sist, mulig det var problemet! Det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Det er stor fare for at elastan ikke tåler klorin. Anonymkode: b0a2d...81a 2
lalaB Skrevet 30. juni 2019 #9 Skrevet 30. juni 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Det er stor fare for at elastan ikke tåler klorin. Anonymkode: b0a2d...81a Men om tøyet uansett er såpass stygt at det ellers bare blir kastet, så er det ikke verre enn å prøve tenker jeg..
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #10 Skrevet 30. juni 2019 2 minutter siden, lalaB skrev: Men om tøyet uansett er såpass stygt at det ellers bare blir kastet, så er det ikke verre enn å prøve tenker jeg.. Hadde heller prøvd med vask på høyere temperatur, flekkfjerning med Vanish e.l. først. Anonymkode: b0a2d...81a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #11 Skrevet 30. juni 2019 4 timer siden, Nerine_ skrev: Det er 92% bomull, 8% elastan, går det da? Skal passe på hva jeg legger det i🙂 husker ikke hva jeg brukte sist, mulig det var problemet! Bortkastet klorin og forsøk. Syntetfibre tåler ikke blekemidler. Kjøp heller farge og farg klærne enn å klore dem, alternativt legg det i bløt i Biotex eller Blendahvitt. Anonymkode: 5a53a...ff5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 Prøv biotex for hvitt tøy. Skal brukes i vaskemaskinen. Anonymkode: cefaa...f42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå