Gå til innhold

Når burde barnet gå alene på do?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei jente på 3,5 år. Slutta med bleie for ett år siden. Hun går på do selv men trenger hjelp til å tørke seg. Når hun forsøker og tørke seg etter tissing tørker hun feil vei og ikke bra nok, så hun blir rød og sår. Vi tørker derfor fortsatt, men hvordan lære henne hvordan man skal gjøre det? Har forklart mange ganger, men ser ikke ut til at hun får det hele til likevel.. Når det er avføring klarer hun heller ikke. 

Når burde de klare seg helt alene på do? 

Anonymkode: 6b178...b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår er 4 og kan det ikke. Tenker de bør kunne det til skolestart. Synes det er litt mye og forlange at en 3 åring kan det selv

• Liker 4
Skrevet

Seinest innen skolestart. Om noen klarer det mye tidligere enn dette er individuelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2.

Anonymkode: e4d3f...760

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2.

Anonymkode: e4d3f...760

Hvordan lærte du det bort i den alderen? Trenger tips 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt på 4 ordner alt selv. Han får likevel ikke gå på offentlige toaletter selv siden mange voksne er noen griser. 

Anonymkode: 28a8a...131

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Mine klarte seg alene ved tissing fra 4-årsalderen, men trengte hjelp til å tørke seg bak frem til nærmere 5 år, tror jeg. Eller, de mente de klarte det selv, men så jo av bremsespora at de ikke gjorde det... 

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Tenker kanskje det er lettere med gutter? Har en ettåring som tisser på do og der er det jo veldig enkelt å tørke når han kun har tissa.. 

AnonymBruker
Skrevet

Til skolestart bør alt være i boks. Kan ikke sitte på skolen å rope om hjelp tenker jeg. 

Anonymkode: a9a1b...80f

AnonymBruker
Skrevet

Barn må klare seg selv på do til skolestart. 

Husker kameraten til sønnen min, han satt å ropte ferdig! på do her, og da gikk han i 2. klasse. Ikke særlig hyggelig å måtte tørke en 8 åring bak! 

Anonymkode: e7663...b00

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å få bort alle bæsjerestene med papir. Selv voksne kan slite med det periodevis. 

Anonymkode: 52d2e...08e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å få bort alle bæsjerestene med papir. Selv voksne kan slite med det periodevis. 

Anonymkode: 52d2e...08e

wtf??

Anonymkode: de9fd...bc6

AnonymBruker
Skrevet

Vi har investert i Geberit Aquaclean der man spyler rumpa ren på do. Sliter selv med rester av bæsj hvis jeg har løs mage innimellom. Er voksen. 

Anonymkode: bf0c3...b8e

AnonymBruker
Skrevet

Tenker man burde lære barna å vaske med vann etter man har bæsjet mtp bæsjerester... Tenk på voksne, hvis man har hår der i tillegg, blir jo som å tørke bort peanøttsmør fra et langhåra teppe. 

Anonymkode: e999d...64f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har investert i Geberit Aquaclean der man spyler rumpa ren på do. Sliter selv med rester av bæsj hvis jeg har løs mage innimellom. Er voksen. 

Jeg regner med at barnet ditt kommer til å bruke andre toaletter enn det hjemme i løpet av livet sitt? Da burde det uansett lære seg å tørke seg ordentlig. 

Anonymkode: 09880...17e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker man burde lære barna å vaske med vann etter man har bæsjet mtp bæsjerester... Tenk på voksne, hvis man har hår der i tillegg, blir jo som å tørke bort peanøttsmør fra et langhåra teppe. 

Peanøttsmør?? Jeg tror du bør gjøre noen endringer i kostholdet ditt...

Anonymkode: 09880...17e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager har det med saken å gjøre?? 🙈 

Her er det snakk om hvor gamle barn er når de lærer å tørke seg selv. Prøver du å si at man aldri lærer å tørke seg, derfor må man ha spyle-i-raua-do? 

Anonymkode: e7663...b00

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Tenker kanskje det er lettere med gutter? Har en ettåring som tisser på do og der er det jo veldig enkelt å tørke når han kun har tissa.. 

De sier jo at gutter normalt er tregere enn jenter. Min sitter og tisser, så iblant bli pungen også våt. 

Anonymkode: 28a8a...131

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂

Anonymkode: db4ba...e13

AnonymBruker
Skrevet

For noen motbydelige svar som er kommet i denne tråden!

Et barn bør være stuerent rundt 3 års alder synes jeg. Mitt barn på 17 måneder skal begynne med pottetrening nå. Begynner i barnehage til høsten. Der har de et mini-toalett til de minste barna. Satser på at barnet mitt kan venne seg til å ta det i bruk i løpet av året.

Anonymkode: 532a3...ade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...