Gå til innhold

Vold i nære relasjoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplevd mye motgang i mitt liv.

Har blitt utsatt for mye psykisk og fysisk vold, fra både foreldre, søsken og partner. 

Disse menneskene klarer ikke ta ansvar for hva de har påført meg og det er tøft å aldri få en unnskyldning. 

I perioder føler jeg at jeg ikke fortjener annet enn å bli slått, så lenge folk bare har stått å sett på det, hjelpeapparatet har jo aldri gjort noe med dette, ei heller skolen, lege, politi, barnevern...når jeg ba om hjelp...Noe må deg da være jeg gjør galt? 4 stykker har funnet det riktig å slå meg ned både fysisk og psykisk? Hvorfor? Fordi jeg ikke har gjort det jeg ble kommandert til, eller jeg har en annen mening???  Jeg har aldri slått noen, kunne aldri gjort noe sånn.

Tatt det som en bekreftelse på at jeg ikke er verdt en lort noen ganger. 

Lever i dag alene og isolerer meg en del. Men familien min klarer alltids snile seg inn i livet mitt å ødelegge. Når det finnes så mange mennesker som bruker vold som kommunikasjon, er det rart jeg ikke kan stole på folk? Vil jo ikke gjennom dette igjen. 

Tips til å få en bedre hverdag? 

Anonymkode: 4135c...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første : ingen fortjener å bli mishandlet. 

Jeg tror du vet det, for såpass oppegående virker du absolutt. Men man blir i tvil og psyket ned når for mye skjer! Så klart. Har du tenkt på å snakke med legen og henvisning til psykolog? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 stykker har funnet det riktig å slå meg ned både fysisk og psykisk? Hvorfor?

Mennesker som mishandler andre er som oftest mennesker som liker å mishandle andre mennesker. Og slike mennesker plukker seg ofte ut ofre som har blitt mishandlet tidligere (reviktimisering). Det er IKKE din feil. Det er mishandlerne sin feil.

Menge erfarer svært god hjelp fra samtaler og terapi hos psykolog, etter å ha vært utsatt for vold i nære relasjoner.

Det kan være nyttig for deg å lese innlegg og linker i denne tråden: 

Anonymkode: ed3d9...82f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hjelpeapparatet har jo aldri gjort noe med dette, ei heller skolen, lege, politi, barnevern...når jeg ba om hjelp

Her er det mange som har sviktet deg. Har du fremdeles samme fastlege? I så fall ville jeg byttet fastlege før jeg ber fastlege om henvisning til psykolog.

Anonymkode: ed3d9...82f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut at politiet ikke tar tak i en slik sak. Vold i nære relasjoner skal prioriteres blant sakene i Norge. Er saken foreldet? Er dette en lukket familie der det er skam å snakke med politiet? Dette gjør det vanskelig å stå alene i det, men dette er noe som skal etterforskes. Spesielt hvis du er/ var mindreårig da volden skjedde. 

Det finnes voldsalarm, og det går an å få hemmelig id og skjult adresse. Men da må du anmelde. 

En annen mulighet er å flytte til et annet fylke eller land og starte på nytt. Det kommer du deg vekk. Skift telefonnummer. Du har rett til og ikke bli trakassert av dem. Du kan evt får besøksforbud hvis de ikke lar deg være. 

Anonymkode: 0cd37...6b3

• Liker 1
Gjest Made4u
Skrevet

Jeg tenker at du er ei som kommer til å havne i feil forhold igjen, årsaken til det er fordi du har en holdning som gir mer aksept for det enn hva damer normalt har, måten du fremstiller deg som et offer for eksempel (det er nor stakkarslig med det).

For all del, du er virkelig et offer også. Forsvarer ikke på noen måter dine ekser med dette, i mine øyne har de sunket så lavt som menn kan synke og har ikke evnet å handle rasjonelt og fornufrig...

Jeg sier bare at sjansene dine for å havne i slikt igjen er overveldende, nettopp fordi du planter deg midt i en offer-rolle i stedet for å stå mer opp for deg selv og vise verden andre sider. Menn som ønsker å kontrollere damer fanger raskt opp slikt, for oss andre så blir det bare en uattraktiv egenskap med deg...

Vis heller omverden, og ikke minst deg selv, dine styrker og de positive sidene. Da vil sjansen for at du havner i det samme igjen minimeres betraktelig, det vil luke ut de drittsekkene som heller vil se seg om etter noen som de anser som enklere å bryte ned.

Altså må du jobbe med eget fokus og ikke minst hva du viser om deg selv, dette ble bare helt feil synes jeg og skulle vært noe du tok i helt andre forum enn med hvermansen (for eksempel ved å snakke med noen profesjonelle).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...