Gå til innhold

Lukt sengetøy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sengetøyet som ikke er i bruk synes jeg ikke lukter noe godt. Det er nyvasket når det blir lagt på plass, men etter en liten stund kommer lukten. Flere som føler det samme? 

Anonymkode: e9912...21b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har akkurat samme problemet! Lurer på om det er fordi det ikke er helt perfekt knusktørt før det legges bort, og at det lagres tett under senga... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Har også merket det. 

Anonymkode: e0bd5...f1d

Skrevet

Enten vasker dere det feil, det er ikke tørt nok når det legges vekk eller så oppbevarer dere dere det feil. 

Lintøyskap anbefales. 

• Liker 2
Skrevet

Mener du at det ikke lukter vaskemiddel/skyllemiddel etter noen uker? Det er helt normalt. Om det lukter vondt, så ville jeg sett på det du oppbevarer det, er det fuktighet evt mugg der? Kan du oppbevare det litt mer luftig? Er det helt tørt når du legger det bort? Du bør ikke legge tøy i et skap om det ikke er helt tørt. Evt, har du vasket det på høy nok temperatur? Sengetøy bør vaskes på minst 60 grader, gjerne høyere om det tåler det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Merker det jeg også, hvis det blir liggende en stund.

Anonymkode: f6c4a...375

AnonymBruker
Skrevet

Her er  problemet et skap som dessverre står inntil yttervegg.

Anonymkode: ef1c6...f7f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Antoinette skrev:

Enten vasker dere det feil, det er ikke tørt nok når det legges vekk eller så oppbevarer dere dere det feil. 

Lintøyskap anbefales. 

Hva er spesielt med lintøyskap? Er det luftigere for tøyet på en måte? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg passer på at sengetøy er knusktørt når det brettes sammen og legges i skapet. Jeg har aldri opplevd lukt i sengetøyet, bruker ikke skyllemiddel som kan gi lukt, og det er ikke fukt der sengetøyet oppbevares.

Anonymkode: 9c0dc...bdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er spesielt med lintøyskap? Er det luftigere for tøyet på en måte? :) 

Luftigere enn i en tett boks under sengen f.eks. 

Anonymkode: 9c0dc...bdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det lukter ikke vondt, det har bare ligger såpass lenge at det har mistet den "nyvasket"-lukten. Akkurat på samme måten som man blir immun mot lukten i sitt eget hus, mens besøkende kan lukte det med en gang. Hadde en fremmed luktet på sengetøyet hadde det luktet godt/rent

Anonymkode: dbe2e...a0f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sengetøyet som ikke er i bruk synes jeg ikke lukter noe godt. Det er nyvasket når det blir lagt på plass, men etter en liten stund kommer lukten. Flere som føler det samme? 

Anonymkode: e9912...21b

Nei. Men vi legger sengetøy og mye klær vi ikke daglig bruker i tette smartstore plastkasser for å ha orden i skapet, unngå for mye støv og beskytte mot møll. 

Anonymkode: b851b...b27

AnonymBruker
Skrevet

Lar alt tøy henge luftig ganske lenge før jeg legger sammen og bort. Bretter ikke sammen tøyet før jeg må, så det kan lett få flere dager ekstra lufting. Oppbevarer klær og tøy luftig. Ikke i tette plastposer eller -esker og liknende. Velg noe som puster. Det er viktig å dosere vaskemiddel riktig. Kan hende dere bruker for mye vaskemiddel over tid.

"En annen konsekvens av å bruke for mye vaskemiddel, er at det kan begynne å lukte surt i maskinen, og dermed også surt av klærne."   https://www.dinside.no/bolig/slik-vasker-du-klaer-riktig/71028671

Anonymkode: 6bbda...d3f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lar alt tøy henge luftig ganske lenge før jeg legger sammen og bort. Bretter ikke sammen tøyet før jeg må, så det kan lett få flere dager ekstra lufting. Oppbevarer klær og tøy luftig. Ikke i tette plastposer eller -esker og liknende. Velg noe som puster. Det er viktig å dosere vaskemiddel riktig. Kan hende dere bruker for mye vaskemiddel over tid.

"En annen konsekvens av å bruke for mye vaskemiddel, er at det kan begynne å lukte surt i maskinen, og dermed også surt av klærne."   https://www.dinside.no/bolig/slik-vasker-du-klaer-riktig/71028671

Anonymkode: 6bbda...d3f

Er tøyet tørt, er fullstendig uproblematisk å legge tøy i tette plastkasser med lokk. 

Det jeg her vil tro er at ts har fukt i skapene sine, og dermed tar tøyet tilseg "skaplukt" dvs. Lukt av mugg i eller bak skapet. 

Anonymkode: b851b...b27

AnonymBruker
Skrevet

Stryker du sengetøyet? Hvis: slutt med det og se om det hjelper.

Anonymkode: 63273...4e9

Skrevet

Jeg kan ta fram sengetøy som er vasket for 2 mnd og det lukter som om det er nyvasket.  Vasker det på 70 eller 90 gr, oppbevarer det i kjelleren i en skyvedørsgarderobe, har avfukter i kjelleren så det er knusktørt der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...