AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #1 Skrevet 29. juni 2019 I Frankrike er jo aldersgrensen for øl og vin 16 år. Ville det da vært naturlig å la 16-åringen ta seg et glass vin på restaurant i Paris? Jeg føler det blir helt feil, men hva synes dere? Anonymkode: 7a014...37c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #2 Skrevet 29. juni 2019 Et glass til maten burde jo gå helt fint. Anonymkode: 971f2...0a1 30
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #5 Skrevet 30. juni 2019 For det første er dere i et land hvor det er lovlig, for det andre kan det være fint å la h*n smake på et glass sammen med deg/dere. Er jo ikke snakk om å dra på fylla sammen men lære åpenhet og riktig bruk av alkohol. Anonymkode: 5d423...7d9 34
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #6 Skrevet 30. juni 2019 Nei, synes ikke du skal lære 16-åringen at dette er greit. Anonymkode: a09a7...641 12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #9 Skrevet 30. juni 2019 Jeg synes det ikke er noe fasitsvar og hver forelder selv må gjøre opp sin mening. Når det er sagt så gjør en det nok lettere for seg ved å kjøre nulltolleranse enn om man skal diskutere hvor mye og når ens unger kan få drikke. Anonymkode: 3fe12...361 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #10 Skrevet 30. juni 2019 Hvorfor vil du gi barnet ditt vin? Anonymkode: 2b40d...111 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #14 Skrevet 30. juni 2019 Nei. Ikke lær barn umoral. Anonymkode: a61f6...b91 3
Hedersbrukeren Skrevet 30. juni 2019 #15 Skrevet 30. juni 2019 Haha, en 16-åring, folkens. De fleste i den alderen har drukket i flere år allerede. I tillegg er det visst lov i Frankrike, så ser overhodet ikke problemet. Er ikke snakk om å drikke seg dritings, bare litt kulturinnsprøyting 30
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #16 Skrevet 30. juni 2019 Det går fint å la barnet smake, så lenge du forklarer tenåringen at det er forskjell på franske lover og norske lover ift blant annet alkohol. Det er bedre å la tenåringen smake på slikt med dere i nærheten, enn på fest med venner (i alle fall de første gangene). Jeg fikk smake på snaps (=brennevin?) en gang da jeg var tenåring, og var med mine foreldre på ferie i utlandet. De fikk det servert etter maten automatisk, uten å ha bedt om det, da de ikke drikker alkohol. Smaken av det gjorde at jeg fikk fullstendig avsmak for alkohol i mange år. Dessuten er det stor forskjell på om dere sier at tenåringen kan få ett glass, og å drikke seg helt full. Det er to ulike ting. Anonymkode: 0d7a3...e60 3
Ulrikke Skrevet 30. juni 2019 #17 Skrevet 30. juni 2019 Det er ikke sikkert at 16-åringen liker vin engang... Har han/hun ikke smakt før? 13-åringen her har smakt, og vil ikke smake flere ganger. Hun synes det smaker pyton. Hun er yngre, men vi har ufarliggjort det veldig. Når jeg sier smakt betyr det selvfølgelig at hun har stukket tunga borti, ikke noe mer... Ser ikke for meg at hun ville takket ja til vin om et par år (Hun er snart 14), men jeg kan selvfølgelig ta grundig feil! Hvis 16-åringen synes det smaker godt får man heller ta diskusjonen. Jeg vet ikke hva jeg ville endt opp med, men franske tenåringer vokser jo opp stort sett ok! Og jeg synes jo faktisk at det er bedre at de får et normalt forhold til alkohol enn en første erfaring med flatfyll hjemme hos en venn i 16-årsalderen.... Men så er det jo pr definisjon ikke lov i Norge, så jeg ser dilemmaet. Finn ut først om ungdommen faktisk liker vin, og ta det derfra! 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #19 Skrevet 30. juni 2019 Tja. Som han fikk beskjed om, politikeren som ble dømt for å ha oppsøkt et bordell i utlandet - norsk lov gjelder også for norske statsborgere i utlandet. Bortsett fra det, tviler jeg på at noen bryr seg. Jeg hadde glatt latt en sekstenåring smake vin både hjemme og i Frankrike - og i alle andre land som tillater alkohol. Hvis sekstenåringen ba om å få smake. Anonymkode: 7d135...5af 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #20 Skrevet 30. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja. Som han fikk beskjed om, politikeren som ble dømt for å ha oppsøkt et bordell i utlandet - norsk lov gjelder også for norske statsborgere i utlandet. Bortsett fra det, tviler jeg på at noen bryr seg. Jeg hadde glatt latt en sekstenåring smake vin både hjemme og i Frankrike - og i alle andre land som tillater alkohol. Hvis sekstenåringen ba om å få smake. Anonymkode: 7d135...5af De fleste norske tenåringer drikker før 18-årsalderen, og ingen kan straffes for å drikke et glass vin. Anonymkode: aadd2...adf 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå