Gå til innhold

Angrepille på legevakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og partneren min hadde samleie i formiddag, men desverre sprakk kondomet. Jeg hadde ikke mulighet til å oppsøke apotek og har derfor ikke tatt noen angrepille. I morgen er det søndag og stengt.

Tror dere at jeg kan dra på legevakten i morgen tidlig og be om angrepille eller innsettelse av kobberspiral? Eller burde jeg vente og få hastetime hos lege på mandag for kobberspiral?

Kan hende dette er dumme spørsmål, men jeg er veldig redd og har ikke mye erfaring med uønsket graviditet.

Anonymkode: e734b...ae0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vel på bensinstasjon.

Anonymkode: 6ca86...035

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke mulighet til å dra på apoteket men du kan reise på legevakten? Legevakten i Oslo (Hvis du bor i Oslo) har apotek som er åpent hele døgnet, og det finnes sikkert et apotek i nærheten som er åpent hele døgnet. Du kan også vente til i morgen og dra på apoteket tidlig på morgningen. 

Anonymkode: 107a6...e0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke resept på angrepille. Kjøp det på vaktapotek i morgen evt på apoteket på mandag. 

Anonymkode: d6459...010

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig er det ikke vanlig at legevakt har angrepiller liggende, så apoteket er nok løsningen. 

Anonymkode: d6459...010

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finnrs også en angrepille som hetter EllaOne den må tas innen 5 døgn, fåes på apotek.

Anonymkode: 459f9...739

AnonymBruker
Skrevet

Takk for raske svar!

Vet dere om angrepille virker under eller etter eggløsning? Nå er det ca.14 dager siden sist menstruasjon og jeg er ganske sikker på at jeg har/har hatt eggløsning.

Gjest #Rasshøl
Skrevet

Man kan vente 72t med å ta den. Så du kan kjøpe på mandag. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for raske svar!

Vet dere om angrepille virker under eller etter eggløsning? Nå er det ca.14 dager siden sist menstruasjon og jeg er ganske sikker på at jeg har/har hatt eggløsning.

TS

Skrevet
4 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Man kan vente 72t med å ta den. Så du kan kjøpe på mandag. 

Jeg trodde sjansen for at den hindrer graviditet var større jo raskere man tar den. 

"Pillen må tas så tidlig som mulig, helst med én gang etter samleiet." 

"Hvis et egg har blitt beruktet og begynt å feste seg i livmoren så vil ikke en angrepille virke." 

https://www.ung.no/oss/graviditet/268197.html

• Liker 7
Gjest #Rasshøl
Skrevet
7 minutter siden, petterm skrev:

Jeg trodde sjansen for at den hindrer graviditet var større jo raskere man tar den. 

"Pillen må tas så tidlig som mulig, helst med én gang etter samleiet." 

"Hvis et egg har blitt beruktet og begynt å feste seg i livmoren så vil ikke en angrepille virke." 

https://www.ung.no/oss/graviditet/268197.html

196C25DE-6B7A-4F64-9D05-AA0FCD78E1AB.thumb.png.93ba26bb39b4b3527876a6f15aaf4eb1.png

https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/medisin/prevensjon/angrepille/a/A383

Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)
4 minutter siden, petterm skrev:

"Tabletten skal tas så raskt som mulig etter ubeskyttet sex, helst innen 12 timer" 

Så da er vi vel enige? 

Jada, men det står at man KAN ta den ene innen 72t og den andre innen fem døgn. Altså man KAN vente lenger enn 12t. Ts. KAN vente til mandag. 

Endret av #Rasshøl
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg og partneren min hadde samleie i formiddag, men desverre sprakk kondomet. Jeg hadde ikke mulighet til å oppsøke apotek og har derfor ikke tatt noen angrepille. I morgen er det søndag og stengt.

Tror dere at jeg kan dra på legevakten i morgen tidlig og be om angrepille eller innsettelse av kobberspiral? Eller burde jeg vente og få hastetime hos lege på mandag for kobberspiral?

Kan hende dette er dumme spørsmål, men jeg er veldig redd og har ikke mye erfaring med uønsket graviditet.

Legevakten har verken kobberspiraler eller angrepiller. 

Fastleger har for det meste bare akutte timer for øhj nå i fellesferien. Om du får en time for det aktuelle, kan ikke jeg fortse. 

Alle steder skal det være vaktapotek tilgjengelig. Angrepiller får du også kjøpt i butikk dersom du er over 18. år.  Bruksanvisning for angrepiller finner du på felleskatalogen.no eller ved å bruke google. Her må du regne ut antall timer fra samleie og til du evt. tar angrepille. 

Anonymkode: 88469...e77

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, #Rasshøl skrev:

Jada, men det står at man KAN ta den ene innen 72t og den andre innen fem døgn. Altså man KAN vente lenger enn 12t. 

Man kan vente, men jo lenger man venter jo større sjanse er det for å bli gravid.

• Liker 2
Gjest #Rasshøl
Skrevet
2 minutter siden, petterm skrev:

Man kan vente, men jo lenger man venter jo større sjanse er det for å bli gravid.

Ja, det er åpenbart. Men angrepillen utsetter eggløsningen, og de færreste blir gravide. 

Skrevet

TS er usikker på om hun har hatt eggløsning. Derfor er det viktig å ta nødprevensjon så raskt som mulig. Hvis TS har hatt eggløsning så virker ikke angrepillen, og hvis hun venter til mandag så er sjansen enda større for at hun får eggløsning i mellomtiden. 

"Nødprevensjon virker hovedsakelig ved å utsette eggløsningen, og gjør at den kommer noen dager forsinket. Hvis eggløsningen har kommet før du tok nødprevensjon, vil nødprevensjonen trolig ikke ha effekt." 

https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/nodprevensjon/#

• Liker 1
Skrevet

De har angrepille på 7-eleven. Hvorfor ikke bare kjøpe det der? Den er åpen på søndager... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...