Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer dersom man får et avvik på seg? Hvor mange må man ha før lederen tar tak i det? Jeg er sykepleierstudent og har til sammen to avvik som jeg vet om, et av de var ikke min feil. Er det sånn at dette følger meg når jeg skifter jobb, at de på den nye plassen kan søke meg opp i systemet? Er så nervøs! Takk for svar. 

Hilsen student 25

Anonymkode: 71ddc...204

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avvik er ikke ment for å ta noen. Men for å gjøre avdelingen obs på systemsvikt. Kanskje rutiner må endres som konsekvens av avviket. La oss si du har gitt feil medisin og det skrives avvik. Da kan konsekvensen bli at det i avdelingen alltid skal være dobbeltkontroll ved administrering av medisiner.

Dersom du har gjort en alvorlig feil og det vurderes at det må få konsekvens (feks fare for stryk i praksis) skal dette alltid gå via skolen. Veileder må altså ta dette opp med lærer på skolen og læreren tar saken videre. 

Avvik følger aldri deg som person. Et avvik skal være anonymisert og skal ikke være personrettet. 

Anonymkode: f9d04...28b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på. Har du gjort noe veldig galt/farlig, eller ble avviket skrevet av noen som skriver avvik for tull og ingenting? Det er forskjell på å gi dobbel dose morfin og å glemme å ta med søpla når du går ut av et pasientrom. 

Anonymkode: d3b2d...887

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på. Har du gjort noe veldig galt/farlig, eller ble avviket skrevet av noen som skriver avvik for tull og ingenting? Det er forskjell på å gi dobbel dose morfin og å glemme å ta med søpla når du går ut av et pasientrom. 

Anonymkode: d3b2d...887

Noen sendte med meg for mye medisin (multidose) , jeg oppdaget det før jeg utleverte det til pasienten og måtte komme tilbake to ganger da det ikke var noen sykepleier på som kunne utlevere riktig. Han har tatt overdose på andre substanser før, derfor ble det stor ståhei da jeg hadde sagt til pasienten "beklager men jeg må komme tilbake, har tatt med for mye". Pasienten hadde overdrevet til neste person som da skrev avvik på meg selv om det aldri i verden hadde skjedd at jeg utleverte for mye medikament. Han har utlevering for en uke, mens de som sendte med meg ga meg for to. Ugh, kjipe greier. Og et avvik for at jeg glemte søpla hos en pasient og hunden rotet det utover.. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen sendte med meg for mye medisin (multidose) , jeg oppdaget det før jeg utleverte det til pasienten og måtte komme tilbake to ganger da det ikke var noen sykepleier på som kunne utlevere riktig. Han har tatt overdose på andre substanser før, derfor ble det stor ståhei da jeg hadde sagt til pasienten "beklager men jeg må komme tilbake, har tatt med for mye". Pasienten hadde overdrevet til neste person som da skrev avvik på meg selv om det aldri i verden hadde skjedd at jeg utleverte for mye medikament. Han har utlevering for en uke, mens de som sendte med meg ga meg for to. Ugh, kjipe greier. Og et avvik for at jeg glemte søpla hos en pasient og hunden rotet det utover.. 

-TS

Da var det isåfall den som ga deg multidosen som gjorde feil, du oppdaget jo feilen. Avvik på søppel var jo bare helt unødvendig å skrive avvik på, antakelig noen som ikke forstår hvorfor man skriver avvik. 

Anonymkode: f9d04...28b

• Liker 4
Skrevet

Det er lovpålagt å skrive avvik, og hele poenget med å skrive avvik er å forbedre kvaliteten på helsetjenestene og øke pasientsikkerheten. Det kan være mange grunner til at en uønsket hendelse inntreffer og det er i svært få tilfeller at dette slår tilbake på en ansatt, men det kan skje.

Et eksempel er snoking i pasientjournal. Dersom det kommer inn avvik på det, loggene kontrolleres, og blir det avdekket uautorisert tilgang til pasientjournal, så kan det føre til advarsel og til slutt oppsigelse. 

Det er ikke en samhandling mellom helsevirksomheter når det gjelder avvikssystemer, så et avvik som er avdekket et sted vil ikke være kjent i annen virksomhet. Dette på godt og vondt. Vedkommende må miste autorisasjonen for at dette skal få konsekvenser hos andre arbeidsgivere. Det er ca 70 sykepleiere som mister den per år og det er i de fleste tilfeller rusmisbruk.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Avvik havner i personalmappa di. Men det jeg synes er rart, er at hvem som helst kan skrive avvik på en.

La oss si man ikke liker en person, så kan denne personen få avvik på seg sånn uten videre??!

Anonymkode: 5a05d...6c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...