Gå til innhold

Venninnen til min datter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter har ei venninne som er blid og hyggelig. Det er hyggelig å ha henne her, men problemet er at hun aldri drar igjen... hvis hun overnatter, blir hun gjerne til middag dagen etterpå også. Eller gjerne en natt til. De er så og si bare hos oss. Det har alltid vært sånn, og det er ikke jenta sin skyld, foreldrene har ikke de samme grensene og tankene rundt feks besøkstid, som jeg har. Men nå kjenner jeg at jeg irriterer meg. Synes ting bare går en vei, og jenta mente det nok ikke vondt, men var etter min vurdering litt vel husvarm sist hun var her. Har noen av dere erfaring med barn som ikke drar igjen? Hvordan løse dette på en grei måte?

Anonymkode: 343b6...0fd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min datter har ei venninne som er blid og hyggelig. Det er hyggelig å ha henne her, men problemet er at hun aldri drar igjen... hvis hun overnatter, blir hun gjerne til middag dagen etterpå også. Eller gjerne en natt til. De er så og si bare hos oss. Det har alltid vært sånn, og det er ikke jenta sin skyld, foreldrene har ikke de samme grensene og tankene rundt feks besøkstid, som jeg har. Men nå kjenner jeg at jeg irriterer meg. Synes ting bare går en vei, og jenta mente det nok ikke vondt, men var etter min vurdering litt vel husvarm sist hun var her. Har noen av dere erfaring med barn som ikke drar igjen? Hvordan løse dette på en grei måte?

Jeg vet ikke, men følger tråden, siden jeg opplever mye av det samme selv...

Anonymkode: d8e39...5e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet. La datteren din ha venninna på besøk! Er det rart at folk blir asosiale når man skal ha regler for alt? Folk overnatter og er på besøk hos hverandre i mange mange timer hver eneste dag i sør-europa.

Anonymkode: 65007...1ad

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Send henne hjem da?

Anonymkode: 3b8a2...eba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke venninnen det noe bra hjemme, og derfor vil hun heller være hos dere? Jeg var hos venninnen min hele tiden fordi jeg ikke hadde det noe bra hjemme. 

Anonymkode: 83ffd...300

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

hvor gammel er datteren din og venninen? Hvis de er små så burde vel foreldrene hennes ha samsnakket med deg om at det er greit hun er der lengre osv? 

Anonymkode: 3273b...924

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet. La datteren din ha venninna på besøk! Er det rart at folk blir asosiale når man skal ha regler for alt? Folk overnatter og er på besøk hos hverandre i mange mange timer hver eneste dag i sør-europa.

En overnatting pleier å ta et par timer i Norge også.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vær voksen og send henne hjem. Jeg sender hjem unger når de har vært lenge nok eller jeg sender alle ungene ut for å leke 

Anonymkode: 115a7...511

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I vårt tilfelle blir datteren også sliten av å ha besøk over flere dager i strekk, men hun liker ikke å si fra allikevel, for å ikke støte venninnen.

Vi voksne prøver å vennlig si fra at det er på tide å dra hjem osv, eller finner på unnskyldninger om ting vi skal slik at det ikke skal virke som vi kaster henne ut, og jeg skjønner jo at det er grunner for at barnet helst vil være på besøk, men et sted må grensen gå.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hvor gammel er datteren din og venninen? Hvis de er små så burde vel foreldrene hennes ha samsnakket med deg om at det er greit hun er der lengre osv? 

De er tenåringer nå, men det har vært sånn i en del år da. De har vært venninner lenge, så jeg vil ikke ødelegge noe. Kjenner bare at jeg har nådd en grense, og blitt irritert over enveiskjøret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et sånt barn/ungdom, og jeg ble lenge fordi jeg hadde rusavhengige foreldre/dårlige hjemmeforhold. 

Jeg ble fordi jeg trivdes godt hos enkelte, og ikke hadde den trivselen hjemme. Nå er jeg voksen og ønsker å være imøtekommende ovenfor andre barn/ungdom - så lenge det ikke blir helt på viddene selvsagt.

Anonymkode: b7592...d94

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I vårt tilfelle blir datteren også sliten av å ha besøk over flere dager i strekk, men hun liker ikke å si fra allikevel, for å ikke støte venninnen.

Vi voksne prøver å vennlig si fra at det er på tide å dra hjem osv, eller finner på unnskyldninger om ting vi skal slik at det ikke skal virke som vi kaster henne ut, og jeg skjønner jo at det er grunner for at barnet helst vil være på besøk, men et sted må grensen gå.

Ja akkurat det samme her. Det pleier egentlig å være nok etter en natt, men så blir hun bare her allikevel. Jeg er ikke så flink til å finne på unnskyldninger, og det skal en del til for at hun drar igjen også. Hun er husvarm, og kan gjerne gå i pysjen her hele dagen. Så vanskelig å finne på noe greit å si for at hun skal dra igjen synes jeg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du endrer tankegangen din. Fet er en grunn til at hum er hos dete, fet er bedre enn hjemme.

Du må bare være takknemlig for at du kan tilby henne noe hennes egne foreldreikke klarer, og så behandlerdu henne ikkesom en gjest, men som en datter. Det vil si at hun kan få være med å se film ogspise middag sammen med hele familien, men hun skal også ta inn og ut av oppvaskmaskinen. Spillkveld er også med henne, men da må hun og din datter vaske badet først.

Er du lei av dem, så finner du frem støvler og paraply og sender dem ut en time eller to. Behandle henne som du ville gjortmed ditt eget barn. Enten setter hun pris på det, eller så slutter hun å komme..

Anonymkode: ea1de...d17

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er tenåringer nå, men det har vært sånn i en del år da. De har vært venninner lenge, så jeg vil ikke ødelegge noe. Kjenner bare at jeg har nådd en grense, og blitt irritert over enveiskjøret.

Tror det er ofte sånn at det er den enede er mest til hvis de er mye sammen. Trenger ikke å være fordi hun ikke har det greit hjemme, men det kan jo være det også. Tar hun mye plass når hun er der? Hva er det som irriterer deg? Du skriver ikke om noe spesiell grunn annet enn at hun er der? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde ha tatt tak i dette mye tidligere, når det har pågått over flere år er det vanskeligere å gjøre noe nå. Jeg var mye hos nabojenta i oppveksten og der kom moren alltid inn på rommet når det var tid for å gå, hun sa alltid i en blid stemme at nå må xxx gå hjem for nå er det sent, natta, vi skal bort e.l, var null stress det. Jeg hadde ingen grunn for å være mye borte annet enn at jeg syntes mine leker var kjedeligere etc. 

Anonymkode: a2a58...a77

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er ofte sånn at det er den enede er mest til hvis de er mye sammen. Trenger ikke å være fordi hun ikke har det greit hjemme, men det kan jo være det også. Tar hun mye plass når hun er der? Hva er det som irriterer deg? Du skriver ikke om noe spesiell grunn annet enn at hun er der? 

Tror hun har det bra hjemme. Hun er hyggelig og blid, men hun tar litt mer plass enn min datter ja. Litt mer lyd, mat, osv. Men hun er ikke et problembarn. Hun er ei grei jente. Det bare er litt vanskelig når hun aldri drar. I mitt hode er det litt frekt, Hun skal på en liten utflukt med oss i sommer også, og hun var litt pågående med planleggingen her i sta. Men det er jo tross alt hun som får bli med oss på tur, så jeg synes det var litt frekt. Hun forventer liksom litt av mat og utflukter osv. Så jeg kan bli litt sliten. Særlig når det går dagevis, så blir jeg lei. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke venninnen det noe bra hjemme, og derfor vil hun heller være hos dere? Jeg var hos venninnen min hele tiden fordi jeg ikke hadde det noe bra hjemme. 

Anonymkode: 83ffd...300

Hun har foreldre som er veldig glad i henne, men de har det nok litt annerledes enn her. Jeg liker å ha det sånn nogenlunde ryddig, der er de ikke så nøye på det. Så jeg merker at hun tenker at en del ting er greit her, som vi ikke pleier da. En husvarm gjest på en måte. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var et sånt barn/ungdom, og jeg ble lenge fordi jeg hadde rusavhengige foreldre/dårlige hjemmeforhold. 

Jeg ble fordi jeg trivdes godt hos enkelte, og ikke hadde den trivselen hjemme. Nå er jeg voksen og ønsker å være imøtekommende ovenfor andre barn/ungdom - så lenge det ikke blir helt på viddene selvsagt.

Anonymkode: b7592...d94

Det er ikke noe rus eller slike ting i bildet. Kanskje jeg bare har lav toleranse. Blir bare så sliten av folk som aldri drar igjen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde ha tatt tak i dette mye tidligere, når det har pågått over flere år er det vanskeligere å gjøre noe nå. Jeg var mye hos nabojenta i oppveksten og der kom moren alltid inn på rommet når det var tid for å gå, hun sa alltid i en blid stemme at nå må xxx gå hjem for nå er det sent, natta, vi skal bort e.l, var null stress det. Jeg hadde ingen grunn for å være mye borte annet enn at jeg syntes mine leker var kjedeligere etc. 

Anonymkode: a2a58...a77

Det er nok mer som du beskriver her. Jeg lager mat hun liker, og de koser seg. Men er det ikke noe med å kjenne sin besøkstid?? Jeg ringer min datter hvis hun har vært borte lenge. Spør om det er på tide å komme hjem. Ift middag osv, så er det ikke alle som synes det er så topp med gjester i flere døgn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde nok bli flinkere til å si at nå er det på tide at du drar igjen på en grei måte. Må tygge litt på den..,

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...