Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg sett flere Facebook statuser fra nybakte foreldre som er noe ala: idag ble jeg englemamma til ei jente/vår lille englegutt ble født idag. Når jeg ser på kommentarene og bildene ser jeg jo at dette en en levende baby! Betyr ikke  englebaby/englemor/englefar at babyen er død i denne sammenhengen?

Anonymkode: 58c1f...cbf

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, som oftest er det slik jeg har forstått uttrykket.

Anonymkode: da483...a79

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

«Idag ble jeg mor til en engel😍» forbinder jeg ikke med døden, men med ei som ikke helt har fått meg seg engleuttrykket.

»Idag ble jeg englemamma...» Dødfødsel uten tvil tenker jeg. Uheldig.

«Hun er et englebarn» blir ødelagt av assosiasjoner til døden.

Anonymkode: 41f06...869

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

«Idag ble jeg mor til en engel😍» forbinder jeg ikke med døden, men med ei som ikke helt har fått meg seg engleuttrykket.

»Idag ble jeg englemamma...» Dødfødsel uten tvil tenker jeg. Uheldig.

«Hun er et englebarn» blir ødelagt av assosiasjoner til døden.

Anonymkode: 41f06...869

Sånn oppfatter jeg det også.

Englemamma/englebarn er dødfødsel/mistet sent i svangerskap (ikke MA eller SA i starten), men at man faktisk hadde kommet langt nok til å måtte føde barnet selv.

Det er vel ikke mange som misforstår det tenker jeg, og om det er bilde av et frisk og levende barn så skjønner vel folk hva de mener?

Anonymkode: 40979...ce3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det vanlig å si 'englebarn" om en som oppfører seg eksemplarisk. Men englemamma er å være mamma til en som ikke lever. 

Anonymkode: 572b7...b38

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, englebarn er et vanlig uttrykk, men når det blir brukt på en nyfødt tenker jeg dødfødsel..0

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i at uttrykket "englemamma" egentlig bare har en betydning, at man er mamma til en baby eller barn som døde. At dagen man blir englemamma er den tristeste dagen i livet. Men jeg ser også at noen bruker det litt feil, som i at de har blitt mamma til en fantastisk liten unge. Håper noen forklarer de det gjelder hvordan det kan oppfattes. 

Englebarn syns jeg er litt vanskeligere, der må man se mer på kontekst. Jeg er også vokst opp med at englebarn er barn som oppfører seg eksemplarisk, så om man snakker om større barn eller f.eks. en baby som gråter lite og sover godt om natten, så er det hva man mener. Men når det gjelder fødsel så får jeg også umiddelbart inntrykk av at det gjelder en avdød baby og at det bare er trist.

Jeg syns det er uheldig at uttrykket brukes på så vidt forskjellige situasjoner, det må være veldig vondt for foreldre til avdøde babyer å se lykkelige nybakte foreldre omtale den friske nyfødte som en "englebaby". 

• Liker 4
Skrevet

Engel/englemamma etter dødfødsel oppfatter jeg som et moderne begrep skapt i sosiale medier. Hørte aldri noe slikt som barn eller ung. Derimot var det helt vanlig å benevne en baby som en liten engel. 

• Liker 1
Skrevet

Englebarn er et innarbeidet uttrykk for barn som oppfører seg eksemplarisk. Ordet engel benyttes også i forbindelse med at folk oppfører seg bra. Eksempelvis kan man si: «Er du en engel og gjør ditt eller datt». Engelmamma i betydning at man har født et dødt barn er nor relativt nytt tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
På 30.6.2019 den 9.38, Lilypond skrev:

Jeg syns det er uheldig at uttrykket brukes på så vidt forskjellige situasjoner, det må være veldig vondt for foreldre til avdøde babyer å se lykkelige nybakte foreldre omtale den friske nyfødte som en "englebaby". 

Hvorfor skal det være vondt? Det kan være flere årsaker til at man kaller barnet sitt en englebaby. Skal ikke være hard, men man må slutte å være så hårsår når det kommer til andre. Ingen er like og hva man assosierer til englebaby kan være så mangt. Dessverre kan man ikke ta hensyn til alle. Tåler mang ikke slikt bør man kanskje la være å logge på sosiale medier. 

Anonymkode: d156d...c20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker hverken ordet englemamma eller englebarn. Jeg har mistet barn men har aldri brukt ordene. Jeg er en mamma til fem som har mistet ett av barna, ferdig snakka liksom. Har heller aldri omtalt mine levende barn som annet enn.... barna mine. 

Anonymkode: 28986...081

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det være vondt? Det kan være flere årsaker til at man kaller barnet sitt en englebaby. Skal ikke være hard, men man må slutte å være så hårsår når det kommer til andre. Ingen er like og hva man assosierer til englebaby kan være så mangt. Dessverre kan man ikke ta hensyn til alle. Tåler mang ikke slikt bør man kanskje la være å logge på sosiale medier. 

Ufølsom tankegang.

Anonymkode: d9ee1...348

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn er ikke engler, hverken levende eller døde. Meen alle må kunne få lov til å bruke begrepet som de vil uten at andre mener så jæ... mye bestandig. Mitt barn er med meg, i hjertet og i handlinger. Det føles fint for akkurat meg, mens englebarn føles riktig og fint ut for andre. 

Anonymkode: 28986...081

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ufølsom tankegang.

Anonymkode: d9ee1...348

Nei faktisk ikke. Da er det ufølsomt å få barn fordi det er vondt for de som ikke får.

AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2019 den 23.10, AnonymBruker skrev:

I det siste har jeg sett flere Facebook statuser fra nybakte foreldre som er noe ala: idag ble jeg englemamma til ei jente/vår lille englegutt ble født idag. Når jeg ser på kommentarene og bildene ser jeg jo at dette en en levende baby! Betyr ikke  englebaby/englemor/englefar at babyen er død i denne sammenhengen?

Folk blir bare mer og mer skrullete. Englebarn har alltid vært et ord brukt om døde barn.

Eller brukt spydig om barn som smisker. Type, lærens englebarn.

Hva tenker folk mrd som omtaler seg som englemamma og barnet sitt som englebarn?  

Anonymkode: 04a12...a12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...