AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #1 Skrevet 29. juni 2019 Datteren er 14 år og har blitt mobbet i flere år. Hun sliter sosialt og har få venner. I stallen har hun en sunt nettverk og trives veldig sosialt. Hun ønsker seg veldig en hest. Hun har hatt en hest på halvfor, men denne skal nå selges. Jeg har råd til å kjøpe hesten, men ikke å betale 50-60.000 i året for å ha den. Jeg har spart barnetrygd pluss litt ekstra i alle år. Disse pengene vet hun ikke om, jeg hadde tenkt å bruke de for å hjelpe henne med egenkapital til bolig. Har litt over 300.000 spart opp til henne. Vurderer nå å bruke noen av disse pengene på hestehold. Fordi jeg synes hun fortjener noe godt i livet sitt. Har hatt hest i mange år selv, så jeg vet hva det vil si. Men er det for drøyt å bruke boligpenger på pengesluket hest? Anonymkode: 6bcc6...90e 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #2 Skrevet 29. juni 2019 Kan du ta en samtale med datteren din om dette? Er hun klar for ansvaret og forpliktelsene som følger med det å ha hest? Kan hun selv tjene noen penger for å kjøpe utstyr etc til hesten? Og hva ville hun valgt: å kjøpe hest nå, eller å spare mer til bolig senere? Du trenger jo ikke si at du har spart 300 000, men at du har spart noe til bolig, som kan brukes på hest i stedet. Da må hun sørge for penger til bolig selv senere. Jeg synes for øvrig du er flott som tenker som du gjør. Hest er en fantastisk hobby, og hvis hun sliter sosialt ellers kan det redde en vanskelig tid. Anonymkode: 58c7e...8f8 23
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #3 Skrevet 29. juni 2019 Har hun ikke mulighet til å få en annen hest på halvfor? Anonymkode: a8b7c...390 31
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #4 Skrevet 29. juni 2019 Man kan være heldig men det å ha hest er dyrt og plutselig ryker man på titusener til dyrlege. En brukbar sal er over 10000. Kiropraktor trengs hos de fleste i ny og ne. Hovslager.. tannbehandling.. vitaminer og oljer.. annet utstyr.. Fint du har spart, men utenom det burde du ha penger til månedlige utgifter. Pengene er fort vekk om du bruker de på løpende utgifter. Få heller ny forhest så blir økonomien forutsigbar. Anonymkode: fe63c...c54 17
Lizbeth Skrevet 29. juni 2019 #5 Skrevet 29. juni 2019 Sett opp et budsjett der du inkluderer de månedlige utgiftene til hest + hva du bør ha på bufferkonto i tilfelle uforutsette utgifter (veterinær, sal eller annet utstyr, kiropraktor etc.) for å være sikret at hesten blir best mulig ivaretatt - uten at du går personlig konkurs. Om du ser at du får råd til det uten å ta av sparepengene til annet enn selve kjøpet; go for it! Om ikke, bør det kanskje vente til den økonomiske situasjonen er en annen, eller at hun selv blir stor nok til å ha det økonomiske ansvaret. Kan det eksempelvis være aktuelt for selgeren å sette ut denne hesten på helfòr frem til du har spart opp en god buffer i tillegg til de (egentlig øremerkede) sparepengene du allerede har? Eventuelt finne en annen helfòrhest? 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #6 Skrevet 29. juni 2019 Jeg anbefaler deg å ikke kjøpe i første omgang. Prøv å ha fòrhest først. Så får hun prøvd om det å eie hest er noe for henne. Da har dere en hest som om det var deres, med ansvar for alt arbeid og alle utgifter utenom kjøpet. Så kan du bruke pengene du ellers ville ha brukt på kjøpet til å betale stalleie i stedet. Anonymkode: 1f3da...26e 13
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #7 Skrevet 29. juni 2019 Og hest tar så mye tid at det vil kreve veldig mye i tillegg til skolen. Ekstrajobb utenom som nevnt over blir altfor tøft. Og å spørre en 14 åring om å bruke pengene straks eller spare til bolig.. hallo.. 14 åringer tenker ikke et sekund på bolig. Min datter har alltid hatt forhester gratis. Hun har kanskje vært heldig med akkurat det. Har aldri vært noe problem å få forhest. Anonymkode: fe63c...c54 12
stan Skrevet 29. juni 2019 #8 Skrevet 29. juni 2019 Finn en annen hest å ha på fôr. Det er en mye bedre løsning enn å kjøpe. Pengene har du spart til noe varig, og om få år vil de pengene komme godt med ved kjøp av en bolig. 17
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #9 Skrevet 29. juni 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Datteren er 14 år og har blitt mobbet i flere år. Hun sliter sosialt og har få venner. I stallen har hun en sunt nettverk og trives veldig sosialt. Hun ønsker seg veldig en hest. Hun har hatt en hest på halvfor, men denne skal nå selges. Jeg har råd til å kjøpe hesten, men ikke å betale 50-60.000 i året for å ha den. Jeg har spart barnetrygd pluss litt ekstra i alle år. Disse pengene vet hun ikke om, jeg hadde tenkt å bruke de for å hjelpe henne med egenkapital til bolig. Har litt over 300.000 spart opp til henne. Vurderer nå å bruke noen av disse pengene på hestehold. Fordi jeg synes hun fortjener noe godt i livet sitt. Har hatt hest i mange år selv, så jeg vet hva det vil si. Men er det for drøyt å bruke boligpenger på pengesluket hest? Anonymkode: 6bcc6...90e jeg tror det er drøyt å bruke det på hest. Et pengesluk. Men så er det til datteren din sitt beste? Hva betyr halvfor? Når du sier at du ikke har råd til å betale 50 - 60000 kr i året. Så vil jeg si at svaret er Nei. Ikke utsett deg økonomisk på det. For å satse på noe, så trenger man faktisk økonomisk overskudd og krefter til å stå løpet helt ut. Hvor lenge har man en hest? og selges den etterpå? Anonymkode: 3cae4...5fe 5
Iia Skrevet 29. juni 2019 #10 Skrevet 29. juni 2019 God tanke! Men å eie en hest koster mye mer enn 50-60.000 i året. Forsikring er dyrt, hovslager, dyrlege. Så skal hun ha undervisning, stevner, utstyr. Jeg tror nok det dobbelte er mer realistisk. Og Plutselig blit den halt og må leies i et halvt år.... La henne heller ha en annen hest på for. Eventuelt kjøp en som kan gå i rideskole halvparten av dagene mot gratis eller veldig rimelig oppstilling. Jeg håper datteren din får det bedre. Mobbing er fryktelig. 15
Gjest loveli Skrevet 29. juni 2019 #11 Skrevet 29. juni 2019 Hadde aldri brukt pengene på hest. Skaff ny forhest.
cilla89 Skrevet 29. juni 2019 #12 Skrevet 29. juni 2019 Huff, dette var vanskelig... 14 år gamle meg ville aldri ha tenkt på bolig, men 25 år gamle meg ønsket veldig en bolig, og hadde aldri kommet inn på boligmarkedet om min far ikke hadde stilt opp med sikkerhet i sitt hus. Har du/hennes far mulighet til dette? For uten EK og uten sikkerhet, da skal man spare i noen år. Om hun får hest nå, så ryker jo enten interessen på vgs, eller så fortsetter den. I hennes situasjon vil jeg jo tro den fortsetter, og om dere skal holde hest i så mange år så ryker jo hele sparingen. Det beste er så klart om hun får en ny på halvfor, er det en større stall så bør det gå greit. På en mindre stall så kan det jo være vanskeligere, forstår jo at hun ikke vil bytte stall om hun trives. 8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #13 Skrevet 29. juni 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg tror det er drøyt å bruke det på hest. Et pengesluk. Men så er det til datteren din sitt beste? Hva betyr halvfor? Når du sier at du ikke har råd til å betale 50 - 60000 kr i året. Så vil jeg si at svaret er Nei. Ikke utsett deg økonomisk på det. For å satse på noe, så trenger man faktisk økonomisk overskudd og krefter til å stå løpet helt ut. Hvor lenge har man en hest? og selges den etterpå? Anonymkode: 3cae4...5fe 50-60000 var veldig lite, ja. Anonymkode: fe63c...c54 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #14 Skrevet 29. juni 2019 I din situasjon hadde jeg kjøpt hest, men kanskje vurdert løsninger for å få rimeligere hestehold. Vi har 2 hester, ikke dyre hester, da vi fikk den ene gratis og den andre for 10.000kr. Det er turhester, og egner seg ikke til verken sprang eller dressur. Jenta vår på 14 år har MYE glede av dem. Hun har lyst på spranghest, men vet da at hun må kvitte seg med en av de vi har, og det vil hun ikke, så da blir det turhest. Det er mye arbeid med hest, mange timer hver dag, også tungt arbeid. Og det koster litt. Vi har vært heldig og hatt de hjemme, på utegang, så det har ikke kostet så mye. Nå skal vi ha de på stall hos andre grunnet flytting, og da blir det betydelig dyrere.... Anonymkode: 194cf...5ba 3
Gjest B_K_W Skrevet 29. juni 2019 #15 Skrevet 29. juni 2019 Din datter vil nok sette mye mer pris på penger til egenkapital, når hun blir eldre. Hva med å finne ny halvforhest? Jeg har hest og har hatt hest de siste 17 årene. Det går fort langt over 50 000,- i året på hestehold, selv med rimelig stallplass og jeg jobber som hovslager så har ingen utgifter på hovstell. Pengene flyr og plutselig er de oppsparte midlene borte...
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #16 Skrevet 29. juni 2019 Hvordan tenker du at hun skal komme inn på boligmarkedet om noen år, hvis hun får hest nå? Anonymkode: 2b028...c83 4
Anonymmm123 Skrevet 29. juni 2019 #17 Skrevet 29. juni 2019 Snakk m stalleier om dere kan hjelpe til med foring, ut og innslipp. Fast . Feks 2 helger i mnd. For å få redusert stalleie. På ene stallen jeg sto kunne jeg fått gratis stalleie om jeg gadd. Inkl kraftfor høy og inn og utslipp. Stalleien der var 4500kr for å jobbe en helg med inn/ utslipp, og 3 fôringer for dagen. (Lørdag/søndag) fikk jeg 2000kr. Så 2 helger i mnd var jeg nede på 500kr i stalleie. Denne stallen har også rideskole så hadde jeg giddet å hjelpe ti 1 kveld i uken hadde jeg nok fått rundt 300kr kvelden. Så om dere kan få en slik løsning på en stall i nærheten så lønner det seg. Og er dere to om jobben kan du evt avtale at du hjelper til m morgen og kveld for og inn og utslipp. Når du kjører og henter. Så må hun ta middsgsflring selv og være i stallen hele dager de 2 helgene i mnd evt. Om dere kan få til dette sitter du igjen med behandlinger, sko, vetrinæ, tannrasp, og evt trener og stevner. Skal datteren din ikke ri mye for trener og du selv kan trene henne litt. Så bør det ikke bli så dyrt i mnd. Ha en bra forsikring og ha de sparte pengene som en sikkerhet for veterinær. Så er kun faste utgifter hver mnd sko og forsikring. Om du kan dekke dette + tannrasp 2 gsnger i året og behandling 2 ganger i året på lønnen din, så go for IT. Om ikke du har råd til dette så absolutt NEI. Ikke kjøp hest. Den sparekontoen holder noen år for heste hold. Og det er det ikke verdt om hun kan få egenkapital isteden . 4
altflyter Skrevet 29. juni 2019 #18 Skrevet 29. juni 2019 Tanken er god, men som andre sier. En 14-åring tenker ikke på bolig. De tenker her og nå. Hun kommer til å ha langt mer behov for egenkapital om noen år. Og hva skjer om 5 år når hun skal begynne å studere? Hun vil ikke ha råd til den da. Hest et svindyrt. En av de dyreste hobbyene det er mulig å ha. Har dere råd til alt det uforutsette? Hun kommer til å sette mye mer pris på egenkapitalen om noen år. Er det noe annet du kan gjøre for å glede henne? Et annet litt billigere dyr som likevel gir glede og tid? 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #19 Skrevet 29. juni 2019 Dette kommer jo veldig ann på datteren din, og det forholdet hun har til hest. de er sykt mye penger som skal til for å ha en hest, og ja, de hadde kanskje kommet bedre til rette i en egenkapital situasjon. Men man må samtidig veie opp verdien. Prisen er jo ikke det samme, men jeg hadde valg å ha dyr (katt og hund) vs egenkapital. Dyrene mine har alltid hatt så enormt mye å si for min livskvalitet. Jeg var i min student tid i en situasjon hvor jeg nesten måtte velge mellom å ha hunden min eller et sted å bo (hadde lett bodd i telt om nødvendig). Dersom hest er så viktig for din datter, så er valget (nesten enkelt), dersom datteren din kan "klare" seg uten, så er det mye lurere å bruke pengene på bolig. Men man må veie opp hvor viktig det er. Anonymkode: 7984d...e03 4
Clefable Skrevet 29. juni 2019 #20 Skrevet 29. juni 2019 Det er mye lurere å fortsette og spare de pengene til bolig. Jeg tror dere begge vil angre hvis dere bruker det opp på en hobby i tenårene, uansett hvor viktig hest er for henne nå. Støtter ideen om å finne en annen til å ha på for. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå