Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et par kjøp hvor jeg valgte å dele opp betalingen -klarna og afterpay. Vil dette vises som gjeld i registeret fra 1.juli?

Anonymkode: 35251...66b

Du må søke opp deg selv, enten nå, eller i morgen 1.7.19 når registeret skal være i full drift. 

Jeg var nettopp inne på meg selv, og der er ikke alle kredittkort kommet inn. Det står at de kortene som er inne ble oppdatert klokken 07.01 i dag. Kort brukt i går er oppdatert med kjøp fra i går, men ikke dagens nullstillig/innbetaling som har skjedd etter oppdateringen klokken 07.01. 

Også kort som ikke er i bruk og aldri har vært brukt eller søkt om er intatt i registeret. Så de skal jeg få slettet. 

Anonymkode: 0600c...217

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bankene sjekke uten videre, eller er det kunn ved fremtidige lånesøknader?

Anonymkode: 09baf...089

Et gjeldsregister blir sjekket av andre enn deg selv, når du stifter ny gjeld, søker lån eller kredittkort, søker om å få bytte fra en mobiloperatør til en annen eller andre lignende forhold. Arbeidsgiver og andre har ikke lov til å bruke gjeldsregisteret til hva som helst når som helst. 

Gå på lovdata og finn loven om gjeldsregister så får du førstehånds info om hva som er lov og ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må søke opp deg selv, enten nå, eller i morgen 1.7.19 når registeret skal være i full drift. 

Jeg var nettopp inne på meg selv, og der er ikke alle kredittkort kommet inn. Det står at de kortene som er inne ble oppdatert klokken 07.01 i dag. Kort brukt i går er oppdatert med kjøp fra i går, men ikke dagens nullstillig/innbetaling som har skjedd etter oppdateringen klokken 07.01. 

Også kort som ikke er i bruk og aldri har vært brukt eller søkt om er intatt i registeret. Så de skal jeg få slettet. 

Ok, men dette er ikke kredittkort jeg har. Jeg kjøpte en trampoline og en sykkel til barna, og valgte å dele opp betalingen. Vet ikke om dette kommer opp som forbruksgjeld i gjeldsregisteret 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, men dette er ikke kredittkort jeg har. Jeg kjøpte en trampoline og en sykkel til barna, og valgte å dele opp betalingen. Vet ikke om dette kommer opp som forbruksgjeld i gjeldsregisteret 

Det gjør det nok. Det er jo gjeld.

Anonymkode: dedbe...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har et kredittkort man bruker og betaler hver måned på det som skal betales MEN man har null kredittscore og er overhodet ikke kredittverdig kan det selskapet da inndra kortet ?

Eller er det lite  sannsynlig at de sjekker allerede etablerte kunder som betaler som de skal? 

Anonymkode: 27182...187

Gjest Blondie65
Skrevet
På 30.6.2019 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Hvis man har et kredittkort man bruker og betaler hver måned på det som skal betales MEN man har null kredittscore og er overhodet ikke kredittverdig kan det selskapet da inndra kortet ?

Eller er det lite  sannsynlig at de sjekker allerede etablerte kunder som betaler som de skal? 

Anonymkode: 27182...187

Gjeldsregisteret viser gjelden du har. Når du opptar ny gjeld vil det som vises i registeret telle negativt dersom du søker f.eks. boliglån. Men det er da mengden gjeld som er problemet. Ingen vil finne på å inndra kortet til en god betalende kunde.

AnonymBruker
Skrevet
På 30.6.2019 den 1.04, AnonymBruker skrev:

For noen jobber så er faktisk dårlig personlig økonomi grunn nok til å ikke bli ansatt. Det er gjerne jobber som krever høy sikkerhet, type forsvaret osv.

Grunnen er at folk med høy gjeld kan bli fristet til å f.eks selge informasjon o.l. aktiviteter. Når jeg jobbet i forsvaret, der vi håndterte veldig sensitiv informasjon, så gikk de årlig gjennom vår personlige økonomi. Hadde du høy gjeld, så måtte det forklares.

Anonymkode: 00b7d...479

Når man jobber i forsvaret må kan kunne sikkerhetsdeklareres. Da vil man få beskjed om det i forkant.

Anonymkode: 388d3...48a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...