Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan fremtidige arbeidsgivere sjekke personer i dette nye gjeldsregistret?

Anonymkode: 27182...187

Gjest Blondie65
Skrevet

Ikke uten videre. De kan kredittsjekke sne ansatte men det vil selvsagt bli gitt gjenpartsbrev til den ansatte om at de har forespurt.

AnonymBruker
Skrevet

nei. 

Anonymkode: b0a83...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig teit å kalle det gjeldsregister. Det riktige ville vært kredittregister.

Anonymkode: b69d1...cf0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Blondie65 said:

Ikke uten videre. De kan kredittsjekke sne ansatte men det vil selvsagt bli gitt gjenpartsbrev til den ansatte om at de har forespurt.

Og folk kan selvfølgelig sette en kredittsperre, om de er redd for datasnoking og ID-tyveri :-) 

Anonymkode: 00b7d...479

Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Hvorfor skal arbeidsgiver kredittsjekke sine ansatte?!? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Thyra said:

For noen jobber så er faktisk dårlig personlig økonomi grunn nok til å ikke bli ansatt. Det er gjerne jobber som krever høy sikkerhet, type forsvaret osv.

Grunnen er at folk med høy gjeld kan bli fristet til å f.eks selge informasjon o.l. aktiviteter. Når jeg jobbet i forsvaret, der vi håndterte veldig sensitiv informasjon, så gikk de årlig gjennom vår personlige økonomi. Hadde du høy gjeld, så måtte det forklares.

Gjest Blondie65
Skrevet
8 timer siden, Thyra skrev:

1) Den ansatte skal arbeide med store beløp for bedriften eller klienter. Det kan være greit å vite om vedkommendes økonomiske forhold slik at man ikke ansetter en som potensielt ikke greier å skille mellom mitt og ditt.

2) Bedriften skal gi den ansatte lån. Det kan være greit å vite om vedkommende har betalingsanmerkninger.

3) Det kan være - på generell basis - greit å vite om den ansatte er en potensiell lønnstrekk kandidat - disse er det mye arbeid med for lønningskontoret.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er greit at alle arbeidsgivere kredittsjekker samtlige ansatte, jeg bare viser til eksempler der dette kan være et behov. For et lite firma kan en tyv, svindler eller voldsomt krevende lønnsmottaker være nok til å endre balansen i likviditet og arbeidsmengde til det svært negative.

Gjest Blondie65
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen jobber så er faktisk dårlig personlig økonomi grunn nok til å ikke bli ansatt. Det er gjerne jobber som krever høy sikkerhet, type forsvaret osv.

Grunnen er at folk med høy gjeld kan bli fristet til å f.eks selge informasjon o.l. aktiviteter. Når jeg jobbet i forsvaret, der vi håndterte veldig sensitiv informasjon, så gikk de årlig gjennom vår personlige økonomi. Hadde du høy gjeld, så måtte det forklares.

Det blir en slags økonomisk vandelsattest. Jeg er helt for at det må gjøres i enkelte yrker, men det hjelper ingen at folk med gjeldsproblemer ikke får jobb noe sted. Altså må bedriften ha et legitimt behov for kredittsjekken.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem kan egentlig bruke gjeldsregisteret? 

Anonymkode: 4b54a...164

Skrevet

Hvorfor viser ikke gjeldsregisteret all gjeld? Jeg har bare sånn halvparten av kredittkortene der. Har visst et kredittkort i DnB med 45 000 i kredittgrense. Aner ikke hvilket kort det kan være.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Hvorfor viser ikke gjeldsregisteret all gjeld? Jeg har bare sånn halvparten av kredittkortene der. Har visst et kredittkort i DnB med 45 000 i kredittgrense. Aner ikke hvilket kort det kan være.

Årsaken kan være at gjeldsregistret ikke er ferdig enda. 
Det skal være fullstendig fra 1. juli. 

DnB utsteder kredittkort for mange, fram til nyttår så var det DnB som var kortutsteder på mitt Amex, av en eller annen grunn. Det kan også være handlekonto ett sted... 

Skrevet
6 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

DnB utsteder mange kredittkort. Har man f.eks Trumf Visa eller Cresco er dette i realiteten DNB-kort. Bare for å nevne noen kort.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og folk kan selvfølgelig sette en kredittsperre, om de er redd for datasnoking og ID-tyveri 🙂

Hva tror du en kredittsperre er? 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan fremtidige arbeidsgivere sjekke personer i dette nye gjeldsregistret?

Anonymkode: 27182...187

Ingen kan kredittsjekke noen uten at den de sjekker får gjenpart av kredittsjekken i egen postkasse med navn på den som har sjekket en. 

Derfor er det uhyre viktig å følge med på denne typen brev. Ved id tyveri og når noen da prøver å tegne abn eller skaffe kredittkort i ditt navn så får du brev om at du er sjekket. Kjenner du da ikke til saken, bør varselklokkene ringe. 

Anonymkode: 0600c...217

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Fordi alle ikke har innrapportert, enda. Etternølere finnes overalt. 

Å ha kort du ikke har kontroll på, er lite smart. Du får logge deg inn her https://www.nettkonto.no og se om du får kontroll på kortene dine. 

AnonymBruker
Skrevet

De har kun DNB foreløpig.

Anonymkode: 53829...f0c

AnonymBruker
Skrevet

Kan bankene sjekke uten videre, eller er det kunn ved fremtidige lånesøknader?

Anonymkode: 09baf...089

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har kun DNB foreløpig.

Anonymkode: 53829...f0c

Det stemmer overhodet ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken kan være at gjeldsregistret ikke er ferdig enda. 
Det skal være fullstendig fra 1. juli. 

DnB utsteder kredittkort for mange, fram til nyttår så var det DnB som var kortutsteder på mitt Amex, av en eller annen grunn. Det kan også være handlekonto ett sted... 

Jeg har et par kjøp hvor jeg valgte å dele opp betalingen -klarna og afterpay. Vil dette vises som gjeld i registeret fra 1.juli?

Anonymkode: 35251...66b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...