Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å «være tilstede» når jeg tilbringer tid med barna. Jeg har de rundt meg hele dagen, og jeg er en tenkende person som har et rikt indre liv, og et behov for å løsrive meg litt innimellom fra lego bygging, dukkelek osv. Tankene flakser til jobbrelaterte ting, og mer personlige ting. Barna lar meg ikke få fem minutter i fred med en kaffekopp før de roper og maser. Aviser på nettet er også nyttig få med seg innimellom. 

Flere som ikke har fokus på barna og føler seg utilstrekkelige av denne grunnen?

Anonymkode: 0b5cb...b9e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er også en person som ofte faller til dagdrømmeri og må jobbe med å holde meg fokusert. Har alltid vært slik og klarer ikke styre det 100 prosent men jobber med saken. Tips er å legger bort telefon/tv/avis og andre tidstyver, og fokuserer på å være tilstede når en er med barna. Når jeg er med barna er jeg med dem, når jeg ser på film ser jeg på film, når jeg går tur, går jeg tur feks og ikke tenker på alt annet samtidig. Skal ikke si jeg lykkes alltid men øvelse gjør mester . Mye av det samme går igjen i mindfullnes som jeg anbefaler på det sterkeste. 

Anonymkode: 9d737...355

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg har 100% omsorg så det er ingen å "spille" på heller. Når vi er sammen med andre er det roligere, men da er det noen voksne som jeg må være sosial med, er hyggelig det, men jeg får ikke dekt mitt behov for indre liv og tanker bl.a. Min datter snakker ustanselig fra øya spretter opp til de lukker seg på kvelden. Jeg er rett og slett overbelastet føler jeg. Og det fører til at jeg kan merke at jeg nok kan være litt fjern innimellom. Men så tar jeg meg i det og har full fokus og tar  initiativ, da kan det bli en litt rolig tid etter det. 

Anonymkode: ee91c...ada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kopp kaffe gjør underverker for kropp og sjel. Du har flere barn, virker det som. Ergo kan de underholde seg selv sammen (antar jeg, hva er alderen på minste?) mens du drikker kaffekoppen. Avhengig av alderen på minste bør du se an om du kan holde på med mobilen da. Mitt sterkeste tips til deg er å legge vekk telefonen og Kvinneguiden + nettaviser mens du er med de. Det vil gjøre det slik at tankene er mer på de.

Du vil nok også føle at du strekker til litt mer i hverdagen om du legger slike aktiviteter (Kvinneguiden, mobil i så stor grad som det lar seg gjøre og nettaviser) til kveldstid etter at de har lagt seg!

Anonymkode: f2227...c30

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er 100% unødvendig å ha full fokus på barna hvert eneste minutt de er våkne, så jeg synes du kan legge fra deg den dårlige samvittigheten. Jeg vet det ikke nødvendigvis alltid funker, men jeg synes du bør prøve å lære barna dine at du trenger tid på "voksenting" i løpet av dagen, som å drikke kaffe og lese avisen. 

Anonymkode: 806b5...28b

• Liker 5
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er 100% unødvendig å ha full fokus på barna hvert eneste minutt de er våkne, så jeg synes du kan legge fra deg den dårlige samvittigheten. Jeg vet det ikke nødvendigvis alltid funker, men jeg synes du bør prøve å lære barna dine at du trenger tid på "voksenting" i løpet av dagen, som å drikke kaffe og lese avisen. 

Jeg er helt enig. Jeg vil gå så langt som å si at barna trenger å lære at voksne ikke alltid har tid eller lyst til å leke, og at voksne også må få slappe av å gjøre det de vil innimellom. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere 😊 Føler ikke det er mobilen i seg selv som skaper denne «fraværende» følelsen. Heller tilstanden min om dere forstår. Er ikke påkoblet barna hele tiden, men faller inn i mine egne tanker. Barna merker dette, da de innimellom kommenterer «mamma se hva jeg har tegnet» som eksempel, selv om jeg «ser», men er i egne tanker. «Ja, men du så jo ikke» kan de utbryte når jeg sier at jo, jeg ser jo. Osv. Litt rotete skrevet. Må nok trene meg på å holde fokus. Er kanskje min personlighet som er slik, litt drømmende om dere forstår.

TS

Anonymkode: 0b5cb...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ikke trene på å holde fokus. Du må trene barna dine på at de ikke alltid skal være i fokus, og det er normalt, og til og med bra, at voksne tenker på andre ting av og til. Vi er sånn alle mennesker, og vi blir mentalt ødelagte dersom vi skal være 100% "tilstede" mentalt hele tiden. Det er faktisk ikke alltid det barna tegner er superfint eller interessant, dersom du later som om det er det, fratar du dem gleden ved prosessen, selve tegningen i seg selv. Har du 100% fokus og alltid roser og berømmer, lærer du barna dine at det kun er produksjonen og resultatet som har verdi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er viktig å holde fokus, og merker jeg trives bedre når jeg er mentalt til stede med det jeg holder på med. Jeg mener ikke at barna skal ha fokus til enhver tid hjemme, det tilpasser man alderen og behovene deres. Men jeg kan ikke fordra å være rundt folk som halvveis er på tlf/tv/mentalt borte, og halvveis til stede i en samtale. Og det tror jeg barna mine også irriterer seg over når jeg halvveis er med på leken. Da er det ofte bedre med enten/eller. Nå er mine store nok til å få høre at mamma holder på med noe, og de får klare seg selv litt, eventuelt hjelpe til med det jeg driver med, middag, klesvask, etc. Jeg legger alltid vekk telefonen, med mindre jeg aktivt skal lese nettavis eller svare på meldinger. Så jeg sitter aldri med telefonen samtidig som jeg ser på tv feks, for da er hjernen to plasser på én gang, og det blir ikke helt avkobling for min del. 

Anonymkode: 9bb7e...c58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...