Gå til innhold

Barn som legges, er lenge våken, men som ikke sier fra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn (ca 2,5 år). Barnet har fra det var liten lagt seg uten å klage og virket fornøyd med å bli lagt. Noen ganger har det hendt at barnet har blitt lagt og blitt liggende våkent opp mot 1- 1,5 time før det har sovnet. Når jeg ser inn til barnet smiler det stort, mens det blir liggende i senga. Enkelte dager forsøker jeg å legge barnet senere nettopp fordi det kan bruke tid på å sovne og jeg får vondt av barnet. Jeg tenker at det må være slitsomt/ kjedelig/ trist å ligge lenge alene før det sovner. Men kan det være at barnet trives i eget selskap før det sovnet?  Har du noen tanker om det er «normalt» at barnet virker tilfreds med å bli lagt? Er ikke det litt rart? Barnet er en introvert type, og blir sliten av for mye stimuli, endringer i rutiner o.l, men er et trygt og tilfreds barn på dagtid, koser, prater, leker, ler, gråter om det er trist og søker oss når det trengs å «lades». Det skal sies, at barnet sier fra når det er våkent etter soving (både dagtid og morgenen) men om morgenen ligger han og prater med seg selv før han vil stå opp. 

Anonymkode: f6196...2e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første som slår meg det høres ut som du har et rolig, harmoniske og trygt barn. Men snakk med helsestasjonen om du er urolig:) 

Anonymkode: 0fc6d...d8d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er egentlig ikke urolig, bare «fikk det litt over meg» 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Et barn som er trygg og fornøyd i sengen, bare nyt det. :) De sier fra om det er noe og om de vil opp. 

Anonymkode: c415a...5ac

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en herlig unge :)

Anonymkode: e4e51...02e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har liksom tenkt om barnet har erfart at det ikke plukkes opp selvom det sier fra eller gråter, og at det har blitt passivt.. men det har ikke skjedd det heller. Går jo inn til det ved det minste klynk... nettopp fordi det er en rolig kid ❤️

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Selv som voksen elsker jeg den timen i sengen før jeg sovner.

Ta der opp på helsestasjonen neste gang om du er urolig?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en herlig unge :)

Det er det!! Verdens beste, men vil jo ikke at det skal ha det ensomt eller noe ved å bli liggende så lenge i senga 😢

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det!! Verdens beste, men vil jo ikke at det skal ha det ensomt eller noe ved å bli liggende så lenge i senga 😢

Jeg ser den.

Men du sier jo noe om at barnet trenger å lade batteriene endel, og jeg ser for meg at kanskje dette er grunnen til at h*n ikke sier ifra om ønske om oppmerksomhet?

Min hylte så halve nabolaget hørte det og var lynforbanna. 

Om du opplever eksempelvis at barnet reiser seg kjapt opp i senga og søker kontakt/strekker armene mot deg om du titter inn, så kan det mer hende at h*n ikke helt «tør» si ifra på et vis. 

Anonymkode: 6e59f...829

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok en del barn er glad i litt egentid og koser seg i eget selskap før de sovner. Har en slik selv. Pusler i alt fra 15-90 minutter før han sovner på egenhånd. «Leser» bøker og leker seg. Ta det som et sunnhetstegn:-) 

Anonymkode: 7e4bf...807

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aww du er virkelig verdens beste forelder❤️ Ta det opp med helsestasjonen om du er usikker på om barnet ditt ikke har det bra når h*n ligger der. De har sikkert fått det spørsmålet før :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den.

Men du sier jo noe om at barnet trenger å lade batteriene endel, og jeg ser for meg at kanskje dette er grunnen til at h*n ikke sier ifra om ønske om oppmerksomhet?

Min hylte så halve nabolaget hørte det og var lynforbanna. 

Om du opplever eksempelvis at barnet reiser seg kjapt opp i senga og søker kontakt/strekker armene mot deg om du titter inn, så kan det mer hende at h*n ikke helt «tør» si ifra på et vis. 

Anonymkode: 6e59f...829

Barnet strekker armene når det vil opp, men når barnet er lagt skjer ikke det, annet enn om det er sykt. Da gir det beskjed (feber, vondt i magen, vondt i halsen eller lignende). Det våknet og sa også i fra St. Hans aften. Da luktet det litt røyk på rommet da jeg gikk inn. Men, er «alt som det pleier» ligger det bare og «slapper av».

AnonymBruker
Skrevet

Takk for betryggende og fine svar. Tror og mener selv at vi har et trygt og tilfreds barn, men trengte å lufte det.. for tenk om jeg tar feil! Det hadde vært skadelig for barnet og det hadde IKKE vært greit ❤️❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet

Barnet liker nok å ligge der og filosofere og tenke litt. Tror nok ikke det er ensomt. 

Anonymkode: c3aec...edd

• Liker 3
Skrevet

Sånn var jeg som baby også. Fikk beskjed av muttern at jeg pleide å ligge å prate med meg selv lenge før jeg sovnet og ofte etter at jeg våknet også. Er fremdeles sånn som voksen. Altså jeg prater ikke med meg selv lenger, men jeg liker å ha litt alenetid på kvelden og morgenen før hverdagens kjas og mas setter inn. 

• Liker 2
Skrevet

Så lenge barnet får nok søvn. Min lå en time eller to og sprellet og sovnet derfor for sent. Det var trøtte og tunge morgener. Så fikk han begynne på melatonin, fikk den søvnen han trengte og våknet uthvilt hver morgen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Så lenge barnet får nok søvn. Min lå en time eller to og sprellet og sovnet derfor for sent. Det var trøtte og tunge morgener. Så fikk han begynne på melatonin, fikk den søvnen han trengte og våknet uthvilt hver morgen.

Han virker uthvilt om morgenene. Ellers tar han det igjen med en litt lengre dupp på dagtid..

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke bekymret meg. Her er 2 åringen også våken lenge etter han blir lagt. Sovnet ikke før kl 22-23. Men han ligger ikke i senga å smiler. Han ommøblerer rommet, hopper og spretter rundt. Er midt i en fase hvor vi skal kutte dagsøvn 😂

Anonymkode: fc9dd...c41

• Liker 1
Skrevet

Det er så deilig å ha det slik! Jeg tenker at så lenge barnet ikke er skremt fra å stå opp og derfor ikke gir lyd fra seg (det er imidlertid bekymringsverdig), så finnes det jo ingenting bedre, det er ingenting å bekymre seg over 🙂 De fleste av oss liker nok også å få noen minutter for oss selv til å bare koble helt av før vi legger oss til for å faktisk sovne 🙂  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gjør dette, han trives med det :) er han trøtt nok sovner han på to minutter, andre dager koser han seg med en bamse i en time. Hører godt når han ikke vil ligge i senga :) er 3,5 år

Anonymkode: 2b309...9d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...