Gå til innhold

Elendig ledelse og overtidsarbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en privat bedrift. Vi har fastlønn men jobber ofte 12-15 timers vakter. Er dette innafor i privat sektor? Ofte går arbeidet på på kvelden og noen ganger natt. Uten noe tillegg. 

Ledelsen ser ikke ut til å bry seg om dette og gir heller folk sparken når de klager på det. 

Ingen I bedriften har arbeidsavtale. 

Vi har ikke faste vakter og blir ofte kalt inn på jobb helt plutselig og må møte iløpet av kort tid (maks 1 time) 

Merker at dette går hardt utover familielivet da jeg aldri kan legge planer eller dra noe sted med familien min. Har kone og to barn og alle begynner å bli lei den ugunstige arbeidstiden og uforutsigbarheten. 

Men hva har jeg rett på, og hvordan legge dette frem for sjefen uten å få sparken. Om man sparker meg har jeg jo ingen rettigheter fordi jeg ikke har kontrakt eller arbeidsavtale. 

Anonymkode: b9e49...3c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet noe om dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Be sjefen om å få arbeidskontrakt. Om du er redd for å få sparken ringer du arbeidstilsynet først og forhører deg om hva du skal gjøre. 

Anonymkode: 7c96f...4cd

• Liker 7
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i en privat bedrift. Vi har fastlønn men jobber ofte 12-15 timers vakter. Er dette innafor i privat sektor?

Selvfølgelig ikke. Dem må forholde seg til AML om arbeidstid på lik linje som resten av bedriftene. 

Arbeidstid er særdeles godt lovregulert: 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Be sjefen om å få arbeidskontrakt. Om du er redd for å få sparken ringer du arbeidstilsynet først og forhører deg om hva du skal gjøre. 

Anonymkode: 7c96f...4cd

Har mast om det siden februar. Ser ikke ut som han har tenkt å gi meg det.   

Skrevet

Dette høres ikke bra ut!

Oppsigelse skal være skriftlig, og den skal være saklig. Kravet til saklighet er ganske strengt.

Jeg ville vurdert å tipse arbeidstilsynet. Dessuten ville jeg organisert meg. Du trenger ikke gi beskjed til arbeidsgiver om at du er organisert, men det er greit å ha hjelp hvis du trenger det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Juks skrev:

Selvfølgelig ikke. Dem må forholde seg til AML om arbeidstid på lik linje som resten av bedriftene. 

Hva vil dette si? Kan jeg bare Google aml og lese om det? Erdet merjeg burde undersøke? 

AnonymBruker
Skrevet

§ 10-3.Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Men har jeg rett på en arbeidsplan også i privat sektor? 

• Liker 1
Skrevet

Fra aml:

"Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. 

Dessuten skal dere ha betalt for overtid. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fastlønn men jobber ofte 12-15 timers vakter.

Dette er brudd på arbeidstidsbestemmelsene i henhold til AML.

Uten noe tillegg. 

Dette er brudd på overtidsbestemmelsene i henhold til AML.

Ingen I bedriften har arbeidsavtale. 

Dette er brudd på bestemmelsene om lovpålagt arbeidskontrakt i henhold til AML.

Men hva har jeg rett på, og hvordan legge dette frem for sjefen uten å få sparken.

Oppsigelse må skje saklig, uansett hva! Også i henhold til AML.

Med tanke på den ekstreme arbeidsbelastningen, kan det også være brudd på AML's paragrafer iht HMS.

ALT I ALT: Svært alvorlig! Og dere bør kontakte Arbeidstilsynet snarest! For deres egen sikkerhet. 

Og du? Prøv å skaff deg ny jobb ASAP, fordi dette er ikke levbart! 

Kontakt arbeidstilsynet:

https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/tips/

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, nei, dette, ingenting av det du skriver er greit! NEI. Ring arbeidstilsynet, kontakt fagforening, kontakt verneombud. Det er da vel ingen tvil om at dette ikke er ok??

Anonymkode: 5da54...28a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt en samtale med sjefen ang kontrakt og manglende betaling og samtidig tatt opp samtalen. Sjefen driver kriminell virksomhet og bør bli tatt for det.

Anonymkode: 918ec...b83

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har jeg rett på en arbeidsplan også i privat sektor? 

AML gjelder alle, og kan som regel ikke avvikes ved avtale med arbeidsgiver. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmiljøloven har regler om daglig og ukentlig arbeidsfri. Dette er for å sikre at arbeidstakere får nok hvile og fritid. 

Arbeidstakere har krav på minst:

• 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer
  • 35 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 7 dager

Kan noen forklare hva disse 35 timene betyr? Er de snakk om fri i helg? For det har jeg så å si aldri

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsmiljøloven har regler om daglig og ukentlig arbeidsfri. Dette er for å sikre at arbeidstakere får nok hvile og fritid. 

Arbeidstakere har krav på minst:

• 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer
  • 35 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 7 dager

Kan noen forklare hva disse 35 timene betyr? Er de snakk om fri i helg? For det har jeg så å si aldri

35 timer betyr at du i løpet av én uke har krav på minst 35 timer sammenhengende arbeidsfri. Uansett hvilken dag dette er. 

Minner om at AML også lovfester at du har krav på fri annenhver søndag hele året.

Du kan lese hele AML her, og den gjelder absolutt ALLE bedrifter i hele Norge, både privat og offentlig. 
https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor legger ikke lønnskontoret merke til div lovbrudd når de gir ut lønn basert på timelister hvor det ikke betales overtid? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor legger ikke lønnskontoret merke til div lovbrudd når de gir ut lønn basert på timelister hvor det ikke betales overtid? 

Fordi dem har fastlønn uten tillegg kanskje. Arbeidstid blir da ikke gjenspeilet gjennom lønnen.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Juks skrev:

Fordi dem har fastlønn uten tillegg kanskje. Arbeidstid blir da ikke gjenspeilet gjennom lønnen.

Men timelistene våre gjenspeiler jo vår arbeidstid. Gjør ikke da lønnskontoret noe ulovlig ved å overse at det jobbes 12 timers vakter med kun 5-6 timers pause imollom og ingen overtidsbetalt? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men timelistene våre gjenspeiler jo vår arbeidstid. Gjør ikke da lønnskontoret noe ulovlig ved å overse at det jobbes 12 timers vakter med kun 5-6 timers pause imollom og ingen overtidsbetalt? 

Men får dere ikke fastlønn, sa du? Selv om du skriver timeliste, så er det ikke sikkert lønnskontoret får disse. Men heller ledelsen som holder kontroll. Får du timeslønn, så burde lønnskontoret fange dette opp. 

Men i bunn og grunn så er det jo ikke lønnskontoret som er den store stygge ulven her. Det er jo arbeidsgiver og ledelsen. Det er dem dere, alle ansatte, må angripe. Med bistand. Regner ikke med at dere har fagforening eller verneombud heller, ettersom dere har null struktur og lovverk på jobben. Så da må Arbeidstilsynet inn, hvis dere alle ansatte ikke velger å gå sammen og gå i mot ledelsen. Lykke til med det siste, det kan bli tøft. Derfor er det viktig med bistand!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...