Gå til innhold

Koker dere fisk til katten deres?

Marsipan86

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det bare jeg som alltid gir rå fisk? 🤔

Anonymkode: 98843...e32

Jeg mener å ha hørt at katter ikke har godt av rå fisk, derfor har jeg alltid kokt, men det kan selvfølgelig være en myte. Hvem vet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som alltid gir rå fisk? 🤔

Det er ikke bra med rå fisk :) 

Veldig mange typer fisk inneholder et enzym som ødelegger vitaminet, og blir det for ille kan katten få alvorlige nevrologiske forstyrrelser. Disse enzymene finnes i størst konsentrasjon i innvollene til fisken og blir dessuten ødelagt ved varmebehandling, så om du fjerner innvoller eller koker fisken først minsker du drastisk sjansen for at det skjer.

Anonymkode: dff46...99a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid gitt det rått. Råforer kattene mine med div. rått kjøtt/fisk + frukt/grønnsaker/matrester. Bruker ikke tørrfor.

Anonymkode: 83f07...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig mange typer fisk inneholder et enzym som ødelegger vitaminet, og blir det for ille kan katten få alvorlige nevrologiske forstyrrelser. Disse enzymene finnes i størst konsentrasjon i innvollene til fisken og blir dessuten ødelagt ved varmebehandling, så om du fjerner innvoller eller koker fisken først minsker du drastisk sjansen for at det skjer.

Ifølge dette virker det som man må gi dem store mengder rå fiskeinnvoller for at de skal være i fare for å få disse "alvorlige nevrologiske forstyrrelsene", og det er det vel knapt noen katter som får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge dette virker det som man må gi dem store mengder rå fiskeinnvoller for at de skal være i fare for å få disse "alvorlige nevrologiske forstyrrelsene", og det er det vel knapt noen katter som får...

Vanlig rå fisk (uten innvoller) kan også utgjøre en rissiko, men det skal en del til ja. Men jeg er ikke villig til å ta sjansen når det er så enkelt å varmebehandle den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koker dere fisk til katten deres?

Nix! :jolie: Sokrates har da sin egen kokk, må vite :closedeyes:

Anonymkode: 4fc27...9da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg lager trekt fisk til meg selv, så får dem en bit. 
Har jeg litt større stykker som skal steke fisk, så tar jeg av en bit først, og trekker til pusene. 
Krydrer alltid fisk om jeg steker den, så derfor tar jeg av til pus før steking. 

Men vanligvis kjøper jeg fisk i porsjonspakker, så det er kanskje max en gang i måneden de får fisk. 
Har tre puser, minste småspiser bare litt av fisken, mellomste forsvinner ut av rommet om jeg serverer fisk, så er kun eldste som egentlig vil ha fisk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Brunhilde said:

Jeg har prøvd å koke fisk til katten, men hun er ikke spesielt glad i det. Hun er heller ikke spesielt glad i våtfor, så hun spiser tørrfor. Det går til gjengjeld ned på høykant. Tror egentlig det eneste "ekstra" hun liker er fløte, så det får hun en gang i blant selv om det ikke er spesielt bra for katter.

Kjøp laktosefri fløte, så kan hun få så mye hun vil :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to siste katter har bare sett dumt på meg når jeg har tilbudt dem nykokt fisk :fnise:

Men, den første katten min elsket det! Så hun fikk mye kokt fisk. Selvfisket til og med :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, men jeg gir kun filet, så da går det nok greit. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika

Ja, vi for mye fisk og kjøtt til kattene. Koker torsk og sei (selvfisket), men får også også rått av og til. De får også rått storfekjøtt, reker og krabbekjøtt. 

Gir de aldri bløtfor, men selvfølgelig tørrfôr. Friske og glade kattepuser! 

Salter selvfølgelig ikke fisken vi koker til de, og reker og krabbe er snacks og lørdagsgodt.

Endret av Malika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det en gang i blant, men kun torsk eller sei. Kattene her i huset vil ikke ha rød fisk. 

dogs-have-owners-cats-have-staff-5091656.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katten elsker fisk, så når vi fisker koker vi hoder og avskjær, plukker bort bein og fryser til senere bruk (om det ikke spises samme dag). Katten får også rester når vi koker fisk til oss selv, og litt avskjær når vi steker fisk.

Katten har en ganske sart mage, så den tåler ikke så mye rå fisk. Den får gnage litt på noen finner når vi har fisket, men ellers blir all fisken kokt.

Kjøtt kan den derimot spise rått, så det får den en gang i blant.

Ellers er det bare tørrfor, men da dyrt veterinær-for, og merket må byttes noen ganger i året så stakkars katten ikke skal bli matlei og sultestreike. Våtfor spises bare i ekstremt nødsfall, og da kun for å stille den verste sulten. Sausen på våtfor er derimot veldig god, men det er grenser for hvor kresen en liten katt skal få lov til å være.

Anonymkode: 149c9...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte av og til en blokk med frossen sei, og skar av en bit og kokte den. Det var en lidelse for katten og gå og vente på at fisken skulle bli kald nok til å spises, da remjet hun og var helt fra seg. Det var det beste hun visste. Kokte som regel en stor nok bit til at hun hadde fisk å spise i et par dager da.

Husker ikke hvor ofte jeg ga katten det, men hun spiste den vanlige maten sin fordet. Gikk ikke til noen matstreik for å få mer fisk, såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, MxM skrev:

Kan dem spise alle typer fisk, eller er det noen som er bedre enn andre? :)

Sei og torsk er poppis blant katter, hvit fisk generelt. Ørret var kjempepopulært blant kattene hos bestefar husker jeg, men laks ville de ikke ha (han fisket av og til laks).  

Sei er også en rimelig fisk å kjøpe i frosne blokker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Million skrev:

Sei og torsk er poppis blant katter, hvit fisk generelt. Ørret var kjempepopulært blant kattene hos bestefar husker jeg, men laks ville de ikke ha (han fisket av og til laks).  

Sei er også en rimelig fisk å kjøpe i frosne blokker.

Vår pusefrøken er helt gal etter laks 😂 går å bærer seg til den er kald nok tim at hun kan få 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Minya said:

Kjøp laktosefri fløte, så kan hun få så mye hun vil :)

DET visste jeg ikke! Takk for tips :) Jeg har faktisk en boks laktosefri fløte i kjøleskapet "as we speak", flaks for katten! :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, skruf skrev:

Koker fisk av og til, når vi har vært ute å fisket. Får som oftest mest «kattfisk» når jeg fisker med stang, dvs fisk som er for liten i størrelsen til at det blir nok til middag. 

Kattene våre elsker kokt fisk, de blir elleville og spiser seg stappmette, går rett inn i fiskekoma og ligger å snorker i timesvis 😄

Heheheh,måtte bare sitere for jeg syntes denne kommentaren var så morsom 😆😆😆Fiskekoma, haha. 😂 Disse kattene altså , hva hadde livet vært uten dem sier jeg bare ❤️❤️❤️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...