AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #81 Del Skrevet 30. juni 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: kan det siteres noe steder? eller er det kun en muntlig praksis? Anonymkode: 90630...1da "Fraflytting Når boligen skal fraflyttes plikter leietaker i tiden før fraflytting i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på boligen. Den dagen leieforholdet opphører, skal leietaker stille boligen med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til boligen. Forlater leietakeren boligen på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det." Fra denne siden: https://jussformidlingen.no/tjenester/rettslig-info/husleierett/ Anonymkode: 0c3e0...f10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #82 Del Skrevet 30. juni 2019 Når du leverer nøkler så skal vel begge to signere på at nøkler er levert/mottatt? Da ville jeg bare fått en kopi eller tatt bilde av det, og latt være å betale noe mer. Når nøkler er levert så disponerer ikke du leiligheten og skal ikke betale mer. Anonymkode: c36c5...2b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #83 Del Skrevet 30. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Fraflytting Når boligen skal fraflyttes plikter leietaker i tiden før fraflytting i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på boligen. Den dagen leieforholdet opphører, skal leietaker stille boligen med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til boligen. Forlater leietakeren boligen på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det." Fra denne siden: https://jussformidlingen.no/tjenester/rettslig-info/husleierett/ Anonymkode: 0c3e0...f10 Der har vi det. En veldig grei formidling hvordan det fungerer i praksis! Denne var suveren! Anonymkode: 90630...1da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xfs367 Skrevet 30. juni 2019 #84 Del Skrevet 30. juni 2019 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker said: Kun for en ting: Få det overstått. Ts Anonymkode: 2bfd8...df4 Men er det ikke da en grei avtale at du leverer nøklene nå mot at du slipper å komme tilbake og gjøre reint igjen ved slutten av måneden? Hvis du tror du kan få husleien igjen også, eller noe av den, så gå for all del for det. I det hele tatt er dette et forhandlingsspørsmål mellom deg og huseier, så da er det bare å forhandle i vei. Og kommer dere ikke til noen enighet, er det bare rett og rimelig at du beholder nøkkelen, men kommer tilbake og gjør rent på nytt i slutten av måneden (som jo er utgangspunktet før forhandlinger). Endret 30. juni 2019 av xfs367 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lalaB Skrevet 30. juni 2019 #85 Del Skrevet 30. juni 2019 Enig med flere her om tidspunkt for vaskingen. Om en måned ligger nok både støv og døde fluer rundt omkring.. Ville dog ha forhandlet litt på leia, men ser ingen grunn til å lage konflikt og være vanskelig, og dette gjelder selvfølgelig begge parter. Utleier kan ikke kreve nøkkelen, men jeg forstår godt at han prøver seg, når du har flyttet ut og i tillegg tatt utvask allerede nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #86 Del Skrevet 30. juni 2019 Spurte huseier om du kunne levere nøkkel, eller krevde han det? Jeg har foreldre som har leid ut en leilighet hele mitt liv. De er så hyggelige som de kan være (uten å tape mange tusen mellom hver leietaker). Om de hadde sett at noen hadde flyttet ut før tiden, og de i tillegg hadde bedt om godkjenning for vaskingen, ville de spurt etter nøklene. Ikke for å leie ut til neste, men for at man da er ferdig med leieforholdet, og kan gå videre. Har man godkjent vask, skal ikke leiligheten disponeres av leietaker mer. Da blir det jo skittent igjen. Et alternativ jeg vet de også har benyttet seg av, er å spørre om leietaker ønsker halv leie mot at de begynner å male den siste uken E. L. (Man bruker ikke 1 mnd på å flikke på en liten leilighet) Anonymkode: 4f40d...156 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #87 Del Skrevet 30. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spurte huseier om du kunne levere nøkkel, eller krevde han det? Jeg har foreldre som har leid ut en leilighet hele mitt liv. De er så hyggelige som de kan være (uten å tape mange tusen mellom hver leietaker). Om de hadde sett at noen hadde flyttet ut før tiden, og de i tillegg hadde bedt om godkjenning for vaskingen, ville de spurt etter nøklene. Ikke for å leie ut til neste, men for at man da er ferdig med leieforholdet, og kan gå videre. Har man godkjent vask, skal ikke leiligheten disponeres av leietaker mer. Da blir det jo skittent igjen. Et alternativ jeg vet de også har benyttet seg av, er å spørre om leietaker ønsker halv leie mot at de begynner å male den siste uken E. L. (Man bruker ikke 1 mnd på å flikke på en liten leilighet) Anonymkode: 4f40d...156 Du kan ikke reglene. Så det blir mye surr i det du skriver. Anonymkode: 90630...1da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #88 Del Skrevet 30. juni 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: PS: hvis du er konfliktsky kan du alltids si til han at du muligens har familiemedlemmer som vil bruke boligen på ferie etc Anonymkode: 1f5a4...b77 Det er faktisk ikke helt lov. Det er ikke lov for leietaker å låne bort leiligheten til andre. Leien er personlig. Framleie er ofte ikke godtatt av utleier. Hva ville du ha følt om en du leide ut til sa at noen du ikke hadde godkjent skulle bo der i en mnd? Anonymkode: c4128...218 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #89 Del Skrevet 30. juni 2019 3 timer siden, Gud skrev: Det var ein utrivelig kommentar. Er det noko av det eg skriv som du ikkje er samd i? Det er jo veldig unødvendig arbeid. Eg skjøner at du ikkje vil gi frå deg nøklar, men eg skjøner ikkje kvifor du har vaska ein månad før det skal vere reint. Det tar typ 1 halvtime å tørke av flater som benker og bord, og en sveip over gulvet. Det produseres minimalt med støv i en tom leilighet. Det legger seg ikke støv på tak og vegger og andre vertikale flater i en tom leilighet. Det er noe som heter at det er godt med det som er gjort. Ikke alle er slik at de utsetter alt til siste liten. Ts skal selvsagt ikke gi fra seg nøklene før 31.07 med mindre hun slipper leie for de dagene i juli der hun ikke disponerer leiligheten. Anonymkode: 10904...a98 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #90 Del Skrevet 30. juni 2019 Det er veldig enkelt og slik det står reglene, gir man seg fra nøkkelen, så har utleier igjen fått kontroll over sin egen leilighet. Per definisjon så betyr det at leietaker slipper å betale nye leie for bolig. Anonymkode: 90630...1da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 30. juni 2019 #91 Del Skrevet 30. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det jeg selv som kan ordne å få ut depositumet? Det er på BN bank. Trodde utleier måtte ordne dette? Han som opprettet depositumskonto der. ts Anonymkode: 2bfd8...df4 Her var det mye skittkasting og rare påstander om utleiere. Utleier leier ikke ut for å være snill og grei, men for å ha inntekt på eiendom. Å påstå at utleiere er psykopater og lign. er så idiotisk at det fortjener ikke noen kommentar. Utleiere er som folk flest. Det hele er veldig enkelt. 1, Leiligheten er sagt opp og kontrakten avsluttes den 31. juli. Leieboer beholder nøkler og betaler leie frem til 31/7. 2. Deretter utbetales depositum og dette må både utleier og leietaker bekrefte med BankID. Ikke mulig for en av partene å ta ut depositum på egenhånd. 3. Alternativt gjøres det en avtale (skriftlig) med utleier om tilbakelevering av leilighet den 1. juli. Da leveres nøkler tilbake og leietaker slipper å betale husleie for juli mnd. Depositum tilbakebetales på vanlig vis. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #92 Del Skrevet 30. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Leietager kan også ta kontakt med banken, da får utleier beskjed fra banken om at depositumskontoen skal gjøres opp og det er en frist på noen uker på å komme med innsigelser hvis ikke blir kontoen oppgjort. Anonymkode: 0c3e0...f10 Ja, selvsagt, begge må være enige. Hva er poenget ditt? Dette handler ikke om depositumskonto vs. Privat konto. Jeg personlig hadde ikke godkjent en utvask før jeg fikk nøklene i hånden. Hvis leietaker vil ha en utvask godkjent før oppsigelsestiden er omme vil jeg ha nøkler. Noe annet er risikosport. Anonymkode: 2ac2e...a2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #93 Del Skrevet 30. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, selvsagt, begge må være enige. Hva er poenget ditt? Dette handler ikke om depositumskonto vs. Privat konto. Jeg personlig hadde ikke godkjent en utvask før jeg fikk nøklene i hånden. Hvis leietaker vil ha en utvask godkjent før oppsigelsestiden er omme vil jeg ha nøkler. Noe annet er risikosport. Anonymkode: 2ac2e...a2e Herregud, du har ikke lest saken engang, her kommer du med merkelige konklusjoner som bare gjelder i ditt eget hode. Anonymkode: 90630...1da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #94 Del Skrevet 30. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også opplevd at utleier flytter og så ender det med at jeg aldri får nøkkelen. Da ender man opp med låsbytte. Anonymkode: 34718...7ba ??? Anonymkode: 2ac2e...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #95 Del Skrevet 30. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Leietaker* selvsagt. Anonymkode: 34718...7ba Ja nettopp! Jeg har brent meg på å godkjenne en utvask for tidlig og endt opp med å selv måtte vaske ut😖 Anonymkode: 2ac2e...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #96 Del Skrevet 30. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror utleiere at det er de som skal "godkjenne vask". En utvask av en leilighet er en objektiv standard. Så lenge den objektive standarden er nådd spiller det overhode ingen rolle hva utleier måtte mene om vasken. Utrolig hvordan utleiere tror de sitter på makten til definere hva som god nok vask eller ikke. TS. Du er sikkert så god i matte at du også skjønner at utleier ikke skal kreve leiligheten tilbake samtidig som du skal betale for den. I så fall får utleiere både i pose og sekk. Det må du for all del ikke gå med på. Det er som å gi bort 6500 kr. Ja du er sikkert gavmild og liker å gi penger til andre folk for å gjøre de glade, men 6500 kr kan du bruke til mye annet på deg selv, tenk på det før du gir bort penger. Anonymkode: 8ec9e...c50 Vel, man må jo bli enige for at et fult depositum skal utbetales. Hos oss er det ikke noen «objektiv standard». Med hver ny leietaker går jeg igjennom en liste over ting som er vasket FØR hun/han flytter inn og de får inspisere at det er vasket, evt. Protestere på utvasken der og da. Så skriver de under på at nøyaktig samme ting skal vaskes rent når de flytter , og vi går igjen igjennom listen. Har brent meg SÅ mange ganger. Anonymkode: 2ac2e...a2e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #97 Del Skrevet 30. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men så betaler hun jo faktisk for den i 4 uker til og er sånn sett i sin fulle rett til å bruke den. Huseier kan komme innom for å godkjenne vasking i slutten av leieforholdet. Anonymkode: 45234...cf6 Men, da gidder jeg jeg jo ikke komme og godkjenne noe 2 ganger. Hvorfor skulke jeg det? Da vil jeg heller godkjenne EN gang når nøklene overleveres etter endt leieforhold. Enklere leietakere som skal flytte langt og ikke gidder og komme tilbake for å vaske/overlevere nøkler etter at de har flyttet, har vi ordnet med at vasken og overlevering av nøklene ble gjort tidligere. Anonymkode: 2ac2e...a2e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #98 Del Skrevet 30. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: hater bolighaier! Det finnes ingen empati, kun kritiske blikk og stor pengebok. Anonymkode: 90630...1da 🤣🤣🤣 hvorfor er hun «bolighai» fordi hun ønsker at ting skal være rent? Jeg smykker meg fir øvrig med tittelen bolighai, tar det som et stort kompliment😁 Anonymkode: 2ac2e...a2e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #99 Del Skrevet 30. juni 2019 5 timer siden, Blondie65 skrev: Og med den innstillingen synes jeg det er merkelig at du vasker ut nå. Dette kunne du ventet med. Jeg er enig i at du beholder nøkler så lenge du har betalt for, jeg er uenig i tidspunktet for godkjenning av utvask. Dette! Da må du vente med godkjenning av utvask. Anonymkode: 2ac2e...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #100 Del Skrevet 30. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Det er fordi alt av tingene mine er ute av leiligheten at jeg tenkte leiligheten like så godt kunne bli vasket ferdig nå så er jeg ferdig med det. Kommer ikke til å være der og mørke det til igjen. Men jeg vil ha nøklene så lenge jeg betaler. TS Anonymkode: 2bfd8...df4 Det har jo utleier 0 garantier for. Anonymkode: 2ac2e...a2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå