Gå til innhold

Oppsigelsestid og huseier vil ha nøkkel.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg leide engang hvor det ikke var bordkomfyr oppå kjøkkenbenken. Det betyr egentlig at jeg måtte stå på stol for å stekemat. Praktisk? NEEEI. 

Her kan jeg nevne mange tilfeller der utleiere ikke ville bodd der selv engang! 

Anonymkode: 90630...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
5 timer siden, Frostrose skrev:

I følge loven kan huseier bare ha nøkkel om dette avtales på forhånd. 

Hvilken lov og paragraf er det? Huseier eier boligen. Han kan ha så mange nøkler han vil. Det han derimot ikke har anledning til er å låse seg inn uten avtale eller benytte hele eller deler av leieobjektet ute eller inne mens TS betaler leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvilken lov og paragraf er det? Huseier eier boligen. Han kan ha så mange nøkler han vil. Det han derimot ikke har anledning til er å låse seg inn uten avtale eller benytte hele eller deler av leieobjektet ute eller inne mens TS betaler leie.

Huseierlover paragraf 5. Det står godt forklart her https://boligmentoren.no/har-utleier-krav-pa-a-ha-nokkel-til-utleieboligen/

Endret av Frostrose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg måtte true med advokat fordi huseier er urimelig. Du har vel også fått med deg at han nå flere ganger driver og låser seg inn i leiligheten uten å gi beskjed? Og det er dette med å la andre flytte inn jeg nettopp mener er problemet. Jeg opplever huseier som såpass slu at dette er han i stand til. 

Huseier var også så heldig og fikk tre nye panelovner til prisen av 2400 kr stående igjen i leiligheten og et nytt klesskap til 1000 kr. Dette uten at jeg krevde en kr for dette. Dette gjorde jeg for å være snill mot neste leieboer fordi det var noe jeg savnet da jeg flyttet inn i leiligheten. Leiligheten hadde ikke noe til klesoppbevaring. Dette fikk jeg ikke så mye som et takk for av huseier og da jeg nevnte dette til han igår, at jeg syntes jeg har vært mer enn snill nok nå som har tatt imot alle hans spydigheter og attpåtil vært så dum og latt han få dette i leiligheten, da svarte han at han hadde GLEMT disse tingene han fikk! Ja, for han har oversett et spilitternytt klesskap og tre flotte panelovner i glass som til og med kan stilles med wifi.. :klo:

TS

Anonymkode: 2bfd8...df4

Så si at du har ombestemt deg og hent de panelovnene og klesskapet... 

Anonymkode: a5a00...0e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, Frostrose skrev:

Huseierlover paragraf 5. Det står godt forklart her https://boligmentoren.no/har-utleier-krav-pa-a-ha-nokkel-til-utleieboligen/

Nei, det står ikke i paragraf 5.6 at huseier ikke har rett til å ha nøkler. Riktignok påstår Boligmentoren at eksklusiv rett betyr bare et sett med nøkler, men det er ingen som ville vunnet i retten med denne argumentasjonen.

Sitat

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Det er mange tilfeller der det vil finnes reservenøkler. Her i sameiet jeg bor, f.eks., finnes en masterkey som går til alle boligene. Denne har styret. Det betyr at dersom en skade skulle oppstå og eieren av seksjon er bortreist kan styret .- med eiers godkjenning gå inn i boligen. Noen ganger vil kanskje det å gå inn i bolig kunne både redde liv og materiell.

Når man som husvert har nøkkel er man selvsagt ansvarlig for at en ikke oppfører seg som om en kan komme og gå akkurat som en vil. Man skal faktisk ringe på døren og gå igjen dersom leietaker ikke er tilstede. Man har ikke lov å ta seg inn med mindre det er noe som brenner eller lekker. Jeg har hatt mange husverter og bare noen ytterst få har ikke respektert dette - og alle har hatt nøkler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nei, det står ikke i paragraf 5.6 at huseier ikke har rett til å ha nøkler. Riktignok påstår Boligmentoren at eksklusiv rett betyr bare et sett med nøkler, men det er ingen som ville vunnet i retten med denne argumentasjonen.

Det er mange tilfeller der det vil finnes reservenøkler. Her i sameiet jeg bor, f.eks., finnes en masterkey som går til alle boligene. Denne har styret. Det betyr at dersom en skade skulle oppstå og eieren av seksjon er bortreist kan styret .- med eiers godkjenning gå inn i boligen. Noen ganger vil kanskje det å gå inn i bolig kunne både redde liv og materiell.

Når man som husvert har nøkkel er man selvsagt ansvarlig for at en ikke oppfører seg som om en kan komme og gå akkurat som en vil. Man skal faktisk ringe på døren og gå igjen dersom leietaker ikke er tilstede. Man har ikke lov å ta seg inn med mindre det er noe som brenner eller lekker. Jeg har hatt mange husverter og bare noen ytterst få har ikke respektert dette - og alle har hatt nøkler. 

Leieboerforeningen er enig: https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/Annetnyttig/tabid/381/ID/2298/Utleier-misbruker-nkkel.aspx

De har skrevet det enda tydeligere her: https://www.ung.no/oss/lovogrett/118312.html

Og huseiernes landsforbund og loven (paragraf 5-6) sier at man må gi beskjed i god tid før man ev. kan låse seg inn (noe TS sin huseier ikke har gjort) : https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/tilsyn-i-utleieboligen-ikke-bare-a-lase-seg-inn/

MEN jeg er enig med deg at det er lurt å ha tilgang. Dette bør man derfor avtale når man inngår leieforhold. Det er en trygghet for begge parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
6 minutter siden, Frostrose skrev:

Leieboerforeningen er enig: https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/Annetnyttig/tabid/381/ID/2298/Utleier-misbruker-nkkel.aspx

De har skrevet det enda tydeligere her: https://www.ung.no/oss/lovogrett/118312.html

Og huseiernes landsforbund og loven (paragraf 5-6) sier at man må gi beskjed i god tid før man ev. kan låse seg inn (noe TS sin huseier ikke har gjort) : https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/tilsyn-i-utleieboligen-ikke-bare-a-lase-seg-inn/

MEN jeg er enig med deg at det er lurt å ha tilgang. Dette bør man derfor avtale når man inngår leieforhold. Det er en trygghet for begge parter. 

Jeg er uenig med deg at loven slår fast at huseier ikke kan ha nøkkel. Jeg er også uenig med deg i at huseierne skal være enig i en sånn uttalelse.

Sakens kjerne er vi imidlertid helt enig i - huseier har ingen rett til å låse seg inn uten ettertrykkelig avtale eller dersom det kan påberopes at man låser seg inn for å forhindre større skade.

Jeg er også enig i at det er sunt å avtale hvem som har nøkler i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk faktisk i den fella perioden jeg leide. Sa opp, vasket og flyttet. Men huseier påstod hun skulle ha nøkkel selv om jeg hadde betalt ut mnd. I tillegg tok hun dobbel leie da noen andre flyttet inn 😡 Kjipinger, og en dyr lærepenge. 

Anonymkode: 8011b...53d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei :) 

Ts her. Tusen takk for mange tilbakemeldinger! 

Fikk som sagt depositumet inn på konto så fort jeg hadde skrevet til huseier at jeg har snakket med Forbrukerrådet og en advokat. Så det har jeg heldigvis fått tilbake. 

Det siste som har skjedd nå er at huseier har sendt meg mld hvor han skriver at jeg må forstå at jeg ikke får noe av pengene jeg har betalt for denne mnd tilbakebetalt hvis jeg leverer nøklene nå. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det fordi du spurte?

Nei, jeg spurte ikke, han bare sendte mld om det.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Da hadde jeg svart "Det går fint. Da snakkes vi den 31 juli for overlevering av nøkler. Ses da." 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skjønner virkelig ikke poenget med å tviholde på den nøkkelen ut oppsigelsestiden. Joda du står i full rett til å gjøre det men er det nødvendig? Dere har en kontrakt med gitt oppsigelsestid. Denne hadde vært gjeldende om huseier hadde sagt opp kontrakten også. TS har funnet seg ny plass å bo tydeligvis. Jeg som selv er utleier hadde også satt pris på å fått nøklene før, for å fikse det som evt måtte ha blitt fikset på før nye leietakere skulle på plass.  

I mitt tilfelle så vet jeg at jeg hadde fått det for jeg har kjempegodt forhold til mine leieboere men kanskje en gang ts trenger en referanse. Da svarer det seg å ha en god tone vel? Så lenge du ikke trenger leiligheten så why bother? Pengene får du ikke igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Akay skrev:

skjønner virkelig ikke poenget med å tviholde på den nøkkelen ut oppsigelsestiden. Joda du står i full rett til å gjøre det men er det nødvendig? Dere har en kontrakt med gitt oppsigelsestid. Denne hadde vært gjeldende om huseier hadde sagt opp kontrakten også. TS har funnet seg ny plass å bo tydeligvis. Jeg som selv er utleier hadde også satt pris på å fått nøklene før, for å fikse det som evt måtte ha blitt fikset på før nye leietakere skulle på plass.  

I mitt tilfelle så vet jeg at jeg hadde fått det for jeg har kjempegodt forhold til mine leieboere men kanskje en gang ts trenger en referanse. Da svarer det seg å ha en god tone vel? Så lenge du ikke trenger leiligheten så why bother? Pengene får du ikke igjen.

Problemet er jo ikke å levere nøkkel, men da skal leietaker ha igjen pengene som er betalt for den perioden som er igjen. Det forstår vel du også som er huseier. Jeg har i hvertfall ikke problemer som huseier å forstå det.

Anonymkode: 8011b...53d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

tenk å mase sånn i så lang tid. 

Har du det fint der du bor nå? har du kjøpt eget så du slipper det tullet igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 5.7.2019 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lest hele tråden min tror jeg. Utleier maser etter nøkler selv om jeg har betalt for juli og måneden såvidt har begynt. Jeg mistenker huseier for at han skal ta inn ny leier denne mnd, samtidig som han har fått meg til å betale for hele mnd. Depositumet mitt fikk jeg fordi jeg måtte true med advokat og Forbrukerrådet, hadde jeg ikke gjort dette så hadde nok huseier tatt en god slant her også.

Angående rengjøringsfirma så var både jeg og andre i leiligheten for å sjekke over. Alt så i skjønneste orden ut og det var de andre som kikket enig i. Her var det nok mer huseier som var ute etter å ta meg på noe.

Ts

Tråden er veldig lang, så har ikke lest alt, men om du har vasket ut og fått depositum tilbake, hvorfor gir han deg ikke bare husleia for juli og får nøklene? Det er litt merkelig å ha fått godkjent utvasken en måned før du faktisk har flyttet, og fremdeles kan herpe hele leiligheten om du føler for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Melis87 skrev:

Tråden er veldig lang, så har ikke lest alt, men om du har vasket ut og fått depositum tilbake, hvorfor gir han deg ikke bare husleia for juli og får nøklene? Det er litt merkelig å ha fått godkjent utvasken en måned før du faktisk har flyttet, og fremdeles kan herpe hele leiligheten om du føler for det. 

stikkord:

bolighai

kynisme

finnes ikke empati

Mest sannsynligvis i OSLO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) 

Ts her. Tusen takk for mange tilbakemeldinger! 

Fikk som sagt depositumet inn på konto så fort jeg hadde skrevet til huseier at jeg har snakket med Forbrukerrådet og en advokat. Så det har jeg heldigvis fått tilbake. 

Det siste som har skjedd nå er at huseier har sendt meg mld hvor han skriver at jeg må forstå at jeg ikke får noe av pengene jeg har betalt for denne mnd tilbakebetalt hvis jeg leverer nøklene nå. 

Ts

Flott! 

Men da beholder du enkelt nøklene fram til den siste i måneden 👍

Anonymkode: a667f...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/5/2019 at 10:47 PM, Blondie65 said:

Om jeg ikke har misforstått noe så kan en leitaker i enkelte tilfeller bytte lås på inngangsdøren, slik at utleier ikke lenger har tilgang. Det kan f.eks. være aktuelt dersom utleier gjentatte ganger tar seg inn i leiligheten uten tillatelse. Så det er i alle fall ikke noen regler om at huseier skal ha nøkkel til leiligheten.

Anonymkode: fe4c7...8c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...