Gå til innhold

Barn som ikke får lov til å ha meninger. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener noen voksne at barn ikke skal ha meninger? At de er for unge til å ha meninger, hallo, skjønner at de voksne bestemmer, men jeg synes likevel at barna kan få ha egne meninger. Hva tenker dere her inne?

Anonymkode: 2db6e...e60

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle har en mening og det er lov, også for barn. Tenker at det er fint å vise at man lytter til barna og tar deres følelser og tanker på alvor selv når barnet "tar feil". Samtidig så tenker jeg også at det er viktig å sette grenser for når det passer å ta en diskusjon. Jeg lar for eksempel ikke barna mine lage store scener når vi er på butikken eller på besøk hos andre. Hvis vi ikke blir enige så er dealen at mamma/pappa bestemmer, og diskusjonen tar vi hjemme. Jeg er også opptatt av å si ifra når en diskusjon går over i ren kverrulering der de samme argumentene går i ring. 

Anonymkode: 04ec4...a5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo, hva mener du liksom? Syns seriøst at alle barn jeg kjenner får ha sine egne meninger i kanskje altfor stor grad (inkl mine egne). Hvem og hva stopper dem? Det er ikke akkurat slik at de ikke sier hva de mener, tenker, ønsket, tror, uoppfordret og direkte oppfordret. Og vi lar dem bestemme, litt for mye ofte. Så hva er greia du snakker om? 

Anonymkode: 347d4...519

Gjest xfs367
Skrevet

Så klart skal de få ha meninger. Men jeg personlig driter i hva unger mener om f.eks. klima, for å si det sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri fått lov å ha  egne meninger om noe som helst - jeg måtte ikke diskutere hjemme. "Du sier ikke oss imot!!. ble jeg slått og truet med hjemme. Min søster derimot fikk lov å ha egne meninger og hun benyttet seg av å hoverere  mens hun trampet hardt i gulvet- og fikk det som regel som hun ville. Mens jeg ble mer og mer hjernevasket og underkuet taus og unnselig uten at jeg skjønte hvorfor  . Så etter atskillige år våknet jeg sakte men sikkert og så alt veldig tydelig utenfra. Jeg gjenfant meg selv- men det falt ikke i god jord hos dem. Da ble deres taktikk å sykeliggjøre meg. Men nå vet jeg at det er dem som er syke- en sykdom som kalles psykopati .

Anonymkode: 271b7...265

Skrevet

Klart barn skal få ha egne meninger. De skal bli hørt, få bestemme noe, men mye skal bestemmes av voksne. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...