Gå til innhold

Hvilken type turist er du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du en planleggingstype som helst leser deg opp om stedet på forhånd, finner spisesteder på Tripadvisor etc? Kanskje du også foretrekker all inclusive og trygge pakkeopplevelser.

Eller er du en spontan reisende, som rusler gatelangs og velger det som byr seg av mat og aktiviteter uten masse googling? Kanskje du velger litt mindre turistaktige reisemål også.

Her i huset er vi en av hver - jeg er nok mest nummer 1, mens samboer er nummer 2. Det byr på noen utfordringer iblant :fnise: 

Anonymkode: f72e4...a4a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av delene - eller begge delene. Jeg leser meg veldig lite opp og planlegger i allfall ikke hvor jeg skal spise. Da forsvinner litt av feriefølelsen for meg. Jeg rusler gjerne gatelangs og hiver meg inn et sted for å spise når jeg blir sulten. 

Men jeg tar gjerne all inclusive og trygge pakkeopplevelser også hvis jeg bare skal slappe av. 

Skrevet (endret)

Jeg liker ikke all inclusive og den type pakkeløsning, men jeg liker å planlegge og lese meg opp litt om stedet jeg skal til. Ser gjerne også på spisesteder og attraksjoner før jeg drar, men det er ikke hugget i stein :)

Stort sett blir det til at jeg ser diverse jeg har lyst til å se eller steder jeg ønsker å spise mens jeg vandrer rundt, men jeg liker å ha en plan siden mat er viktig for meg og jeg liker å føle en viss trygghet før jeg drar. Noen attraksjoner kan være en delvis grunn til at jeg drar til akkurat det stedet.

Jeg kan gjerne dra på charter om jeg har mulighet til litt frihet, men jeg liker også mindre turistaktige steder. Stort sett er alle steder man drar til preget av turisme uansett hvor mye man vrir og vender på det.

Endret av Elaine Marley
La til noe.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser ingen plasser uten at jeg har en viss kontroll på hvor jeg skal, hva jeg skal gjøre, hvor langt det er til ditt og datt. Ikke av den impulsive typen som kan kaste passet i sekken og bare dra...
Liker ikke typiske turiststeder. Naboen drar til Piteå, jeg drar ikke dit. Naboen drar til Mallorca, jeg drar til Vietnam.

Anonymkode: 41331...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker backpacking, planlegger ruten, men alt annet tar jeg spontant underveis. Elsker friheten når ingenting er planlagt.

Anonymkode: 7153e...1d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler. Mye av moroa ligger i lesing og planlegging, men setter også av tid til å oppdage og utforske underveis.

Anonymkode: 32d90...92a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestiller fly tur retur og rom for de første dagene. Resten blir til mens jeg reiser. 

Velger både turiststeder og små steder utenfor allfarvei hvor jeg er den eneste turisten. 

Googler mye, men tar oftest bestemmelser på hvor jeg skal videre kort tid i forveien. Har noen tanker men veien blir til underveis. 

Hater all inclusive og charter. Elsker å reise alene og møte folk fra hele verden jeg blir kjent med og deler opplevelser med. 

Mat er kjempeviktig. Spiser lokalt og billig. 

Elsker store byer. Både det å besøke kjente attraksjoner, men også å bare gå rundt en hel dag og bare være. Gå meg litt bort, finne fine steder uten turister. 

Aaaah, for noen flotte opplevelser! 

Anonymkode: c6d3d...e95

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har stort sett en liten liste av landemerker/steder jeg vil se, så om det er i en by gjør jeg meg ferdig med de første 1-2 dagene. Resten av turen liker jeg å rusle rundt, gå meg "vill" i gatene og se steder turister kanskje ellers ikke ville fartet. Sjeldent jeg planlegger steder å spise utenom å unngå kjeder vi kjenner til i Norge, men har innimellom en håndfull matsteder jeg vil innom basert på videoer jeg har sett.

Endret av Moonwalker
  • Liker 1
Skrevet

Charter og all inclusive er ikke noe for meg, men jeg liker å lese meg opp før jeg drar. Noen ganger er det attraksjoner på stedet som jeg har ønsket å se lenge, og da leser jeg meg ofte litt opp på billetter og bestiller på nett om det er mulig så jeg slipper å stå i kø. Om jeg reiser rundt i et land eller en region så leser jeg meg opp på hvordan transportsystemet fungerer, og om det lønner seg å ta buss eller tog. Hvor jeg skal spise og handle er noe som skjer litt mer tilfeldig, med mindre jeg har fått tips om noe som hører veldig bra ut, da er det i alle fall oppe til vurdering om det passer sånn i løpet av turen. Jeg hater å ha full timeplan, jeg må ha en del tid til å bare rusle rundt i nabolag og se hva jeg kan finne av bakgater, små restauranter og kafeer, spennende lokale butikker, mindre kjente museer og så videre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt av begge 2. Planlegger godt hvor jeg skal og hva jeg skal der. Liker å være spontan og fleksibel i forhold til endringer og hater steder hvor det er turister.Foretrekker å reise alene. Liker ikke sånn pakke reiser. For min del så handler all mine reiser om å oppleve ferien som en lokal ikke som en turist.

Anonymkode: 66d3d...068

Skrevet

Jeg leser meg opp på forhånd over ting jeg vil se,  hva som er gøy å gjøre og gode shoppingsteder. Sjekker også hvilke restauranter som  blir anbefalt, og planlegger hvilke vi skal besøke.  

Men all inclusive styrer vi unna.  Kunne ikke tenke meg å spise på samme sted under hele oppholdet.  Vi styrer også unna store hoteller med masse aktiviteter for barn.  

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du en planleggingstype som helst leser deg opp om stedet på forhånd, finner spisesteder på Tripadvisor etc? Kanskje du også foretrekker all inclusive og trygge pakkeopplevelser.

Eller er du en spontan reisende, som rusler gatelangs og velger det som byr seg av mat og aktiviteter uten masse googling? Kanskje du velger litt mindre turistaktige reisemål også.

Her i huset er vi en av hver - jeg er nok mest nummer 1, mens samboer er nummer 2. Det byr på noen utfordringer iblant :fnise: 

Anonymkode: f72e4...a4a

Jeg er ekstrem kontrollfreak når det gjelder å reise. Liker å han 100% kontroll på absolutt alt. Hvor jeg skal, hva jeg skal gjøre, hvor jeg skal bo, selve reisen med mere. Jeg må planlegge ned til minste detalj. Halve ferien er jo all planlegginga i forveien. Men all inclusive vil jeg ikke ha. Men kan godt like å bo på hotell med halvpensjon, altså frokost og middag. 

Skrevet

Jeg bare drar jeg. Ikke minste planlegging. Sist så måtte jeg jo pga bryllupp, men jeg dro rundt alene etter tre dagers feiring. 

Nå kan jeg bare sette meg i en park og sitte der også da. Bare føle på den ubeskrivelig gode følelsen av at ingen vet hvem en er. Og at jeg ikke vet hvem andre er 🙂 verdens beste følelse. 

Men jeg plukker ofte ut små, litt bortgjemte hoteller og vertshus. Ikke pga økonomi, for det er ikke akkurat billigere. Men det er det at jeg slipper turistgryta. Og det er det dagligdagse jeg får oppleve i andre land. Jeg liker det. Jeg er frihetsfreak da. 

Skrevet (endret)

Jeg er en kompleks turist. Neida. Joda. Nei, altså, jeg har, som så mange andre, flere sider som gjør at jeg liker mange ulike typer ferier utifra hva jeg faktisk vil og ønsker med ferien.

Jeg er først og fremst organisatoren. Min samboer er heldigvis ikke det, så jeg får gleden av å planlegge ferien akkurat slik jeg vil at den skal planlegges. Og før noen steiler fullstendig; jeg får alltid samboer til å komme med en hel haug med ting han har lyst til å gjøre, og ting han har lyst til å spise osv, og så lager jeg en plan vi begge liker. Jeg har nå gjort det slik de siste fire år, og han digger det.

Samboer er som mine foreldre; happy go lucky - det ordner seg. Og det gjør det jo, som regel, men jeg hater å kaste vekk tid på å gå rundt og finne restauranter eller ikke ha mål eller mening. MEN, det gjør også at man kan være ganske spontan; har vi ikke lyst til å spise på det eller det stedet, dropper vi det, og spiser et annet sted. Men stort sett gjør jeg mye research på forhånd, og til dags dato har jeg ennå ikke funnet et spisested eller ting å gjøre som ikke har vært godt likt av verken samboer eller meg.

Nå er jo jeg veldig organisatorisk av meg - jeg elsker system. Det er en grunn til at dvd-samlingen (yes, jeg har fremdeles dvd'er) er sortert både alfabetisk, etter type osv. Det samme med mitt walk-in-closet; sortert etter farge, type og funksjon. Jeg elsker å organisere og planlegge. Og jeg vet jeg sikkert er superrar.

Kanskje har dette noe med hvordan jeg opplevde feriene som barn; mine foreldre som dro meg med på sykkeltur i Danmark og som bare så på et kart, tegnet en strek og så var vi på tur. Den verste ferien vi noen gang har hatt, riktignok fordi mamma ble skikkelig syk - og når man ikke har planlagt noe som helst, vet man heller ikke hvor noe som helst er.(..) Men jeg elsket feriene vi hadde i utlandet, men det verste jeg visste var at man gikk rundt på måfå for å finne passende spisested. Jeg kunne dra meg selv i håret antallet ganger man gikk rundt og surret vekk tid fordi man "måtte finne et sted å spise".

Jeg er ikke der i det hele tatt. Foreldrene mine var med samboer og meg på ferie i fjor sommer, og selv om det kanskje høres voldsomt ut at jeg hadde peilet ut samtlige restauranter etter mye research til frokost, lunsj og middag, fikk jeg mye skryt - nettopp fordi ingen tid ble kastet bort. Da fikk vi tid til å gjøre alle de andre morsomme tingene. :) Og foruten én eneste gang hvor en restaurant holdt uforutsett stengt tidlig, ble måltidene en stor suksess. 

Så skal det også sies at planen er først og fremst for min del egen del; om folk vil gjøre andre ting får de bare gjøre det. Altså; ikke misforstå; jeg planlegger med tanke på at de som er med skal trives de også - men de er ikke nødt til å være med om de ikke vil det. Men de fleste ganger ville både mine samboer og mine foreldre være med. 

Jeg er også en person som planlegger alle aktiviteter og organiserer alle ting som trengs; bussbilletter, togbilletter, spisesteder de ulike steder vi besøker osv. Jeg bruker timesvis på å finne en plan som ikke bare inneholder god mat og drikke, men aktiviteter alle kan trives med. Som regel har jeg en plan; i dag besøker vi byen x. Lunsj her og middag der. Forslag til aktiviteter: museum x, strand x eller shopping i x. Om man da ikke liker noe av dette, setter jeg ofte opp forslag til ting man kan gjøre i stedet. Det ligger mange timer, mye omsorg og mye glede bak en slik plan. Jeg ønsker at alle skal være fornøyde.

Så er jeg i tillegg svært introvert, så jeg foretrekker at man også har mye frihet til å velge selv. I sommer når samboer og jeg skal besøke våre favorittsteder, eller nye steder for den saks skyld, gjør vi kanskje noen aktiviteter sammen, og en del hver for oss. Og så møtes vi gjerne vi gjerne til lunsj og middag. ;)

De senere år har jeg altså stort sett reist på ferier hvor jeg tar meg av all planlegging. Men jeg har også vært på all inclusive, på vanlige charterferie, storbyferier osv. Storbyferier vil jeg helst planlegge alt selv, på charterferie kan jeg planlegge noe, og jeg har også vært på all inclusive, der målet kun var bading, avslapning og egentlig ikke gjøre noe annet. Det er greit det også, hvis målet ikke er å oppleve så mye. Noen ganger trenger man kanskje det også, ihvertfall jeg. 

Men jeg setter veldig pris på feriene vi har til UK, hvor vi har en blanding av opplevelser, badeferie og storbyferie. Det er den aller beste ferien. Jeg gleder meg til vi skal besøke museum og spa i Bath, ligge på strendene i Exmouth og St. Ives, shoppe i Plymouth, Exeter og London. Sitte på bussen og toget og lese massevis av bøker og høre på musikk (for det å ta buss og tog er faktisk en fin ting i seg selv, så lenge man senker skuldrene og tar det for det det er).

Jeg er nok veldig rar, men jeg elsker det, og skammer meg ikke. ;) 

Endret av SPOCA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...