Gå til innhold

Gutt som mobber jenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har ei datter på snart 9 år som skal starte i 4. klasse til høsten. Hun er veldig smart, og har mange venninner på skolen. Problemet er bare at i klassen hennes går det en gutt som elsker å plage og være ekkel mot alle jentene i klassen inkludert dattera mi. Han sier stygge ting, geiper, viser fingeren osv. Og nå i det siste har det utviklet seg til fysisk vold. I midten av april spente han bein på dattera mi i friminuttet slik at hun falt og slo kneet sitt og begynte å blø. Og senest nå i begynnelsen av juni da jeg skulle hente dattera mi på skolen satt hun i gangen og snufsegråt mens bestevenninna trøstet henne. Jeg spurte hva som har skjedd og hvorfor hun gråt, og hun fortalte meg mens hun tårene trilte at den gutten hadde lugget henne, slått henne hardt i ansiktet, sparket henne, dytta henne, spytta på henne osv. Han hadde også sagt til dattera mi at dersom hun prøver å sabotere ham en gang til så skulle han drepe henne. Årsaken var at dattera mi tidligere denne dagen hadde prøvd å redde ei venninne fra å bli plaget av denne gutten. Jeg ble sjokkert der jeg sto og holdt rundt dattera mi og trøstet henne og strøk henne på kinnet. Stakkars jenta mi. Jeg har tatt det opp med lærer og rektor, de har tatt ganske mange alvorsprater med denne gutten, men han tar ingen av beskjedene han får seriøst, og han gliser hver gang han blir kjefta på. Han er rett og slett en mobber! Helt siden 1. klasse har både dattera mi og venninnene hennes fått mye dritt og stygge kommentarer slengt etter seg av denne gutten. Det har vært flere episoder hvor dattera mi har vært lei seg når hun kom hjem fra skolen fordi hun har blitt plaga av denne gutten. Dattera mi er ei veldig snill og omtenksom jente, hun er utrolig skoleflink, elsker alle skolefagene hun har, og har god oppførsel rundt absolutt alt. Jeg synes at det er ufortjent, og rett og slett ufattelig at ei englebarn som henne skal bli mobbet på denne måten. Føler jeg er rasende på denne gutten og har mest lyst til å klappe til ham, men det kan jeg ikke gjøre. Noen av dere som har erfaring om hvordan man kan få en slutt på denne mobbingen? Kan den gutten bli tatt ut av skolen dersom han ikke legger om på oppførselen sin?

Anonymkode: ba0d2...eca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke satt meg godt nok inn i alle lover og regler.

men skolen er pliktig å følge opp mobbing med mer en kun en tilsnakking. De skal ha en oppfølgingsplan.

med tanke på omfanget du beskriver er det rart gutten får lov gå alene rundt i skole gården, hadde krevd en voksen på han hvert friminutt!

Anonymkode: f73fe...b1b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og dette godtar du???! Jaja. Hadde det vært meg så hadde jeg tatt ham for meg først, deretter ringt på hjemme hos han og sagt et sannhetens ord til foreldrene.

Anonymkode: 7fc2b...c01

• Liker 2
Skrevet

Meld til fylkesmann og mobbeombudet med en gang, så de tar tak i det så snart skolen starter opp til høsten.

Helt uakseptabelt at de bare gir tilsnakk, han MÅ få egen assistent som følger han frem til oppførselen blir bedre, ellers må han fjernes fra skolen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vedder på at gutten blir utsatt for vold hjemme og om du skulle banke gutten TS så kommer ikke det til å løse noe som helst. Ville tatt kontakt med barnevernet og gitt en bekymringsmelding ang gutten.

Anonymkode: 3df41...045

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette godtar du???! Jaja. Hadde det vært meg så hadde jeg tatt ham for meg først, deretter ringt på hjemme hos han og sagt et sannhetens ord til foreldrene.

Jeg godtar slettes ikke at noen mobber datteren min!! Har tatt det opp med både lærere og foreldrene til denne gutten, men ingenting har blitt bedre!

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedder på at gutten blir utsatt for vold hjemme og om du skulle banke gutten TS så kommer ikke det til å løse noe som helst. Ville tatt kontakt med barnevernet og gitt en bekymringsmelding ang gutten.

Anonymkode: 3df41...045

Selvfølgelig kommer jeg ikke til å banke gutten, men jeg føler jeg blir ordentlig sinna! Det hadde nok du også gjort dersom ungen din hadde blitt utsatt for mobbing.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Lær dattera di å slå tilbake.

• Liker 1
Gjest xfs367
Skrevet

Dette er ikke mobbing. Det er vold, og det er totalt uakseptabelt, men mobbing er det ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du virkelig tatt gutten for deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at det er ufortjent, og rett og slett ufattelig at ei englebarn som henne skal bli mobbet på denne måten.

Din jente er ikke noe mer verdt enn de andre jentene selv om hun er en "engel"

Du må snakke med skolen og få slutt på at gutten behandler jentene dårlig. Foreldrene til gutten må også inn på banen. Kansje dere skal ta en samtale? Han må få irettesettelse og dere må ha god dialog. Men anbefaler deg å bli litt mer voksen på måten du presenterer problemet på.

Anonymkode: ac022...5b7

AnonymBruker
Skrevet

Min datter, også 9 år, har opplevd mye fra to gutter i klassen. Blandt annet har de banket henne, kastet stein på henne, truet og rispet henne med kniv. Ringt foreldrene hver gang og nå har jeg meldt fra til barnevernet. Foreldrene trenger tydelig hjelp med oppdragelse og adferd.

Anonymkode: ec4a4...1be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med mobbeombudet og helsesøster. 

Skolen skal melde i fra, når barn gjør fysisk skade på andre barn. 

Anonymkode: 5b074...8ce

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, semperflorens skrev:

Lær dattera di å slå tilbake.

Nå tror jeg kanskje du har sett litt for mye på Lilyhammer? hevn er ikke løsningen.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter, også 9 år, har opplevd mye fra to gutter i klassen. Blandt annet har de banket henne, kastet stein på henne, truet og rispet henne med kniv. Ringt foreldrene hver gang og nå har jeg meldt fra til barnevernet. Foreldrene trenger tydelig hjelp med oppdragelse og adferd.

Stakkars jenta di. Dette hørtes ikke noe koselig ut i det hele tatt, føler med henne. 😢 For håpe det blir bedre når hun starter i 4. klasse til høsten da.

Anonymkode: 339ae...7c1

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg kanskje du har sett litt for mye på Lilyhammer? hevn er ikke løsningen.

Stakkars jenta di. Dette hørtes ikke noe koselig ut i det hele tatt, føler med henne. 😢 For håpe det blir bedre når hun starter i 4. klasse til høsten da.

Anonymkode: 339ae...7c1

Har faktisk ikke det, kanskje jeg må sjekke det ut ;)

Men å slå tilbake mot noen som utøver vold er ikke hevn, men selvforsvar.

Edit: Og når skolen ikke vil ta tak i det, er man nødt til å gjøre det selv. Tenker det er en god verdi å lære bort til jenter generelt, at de skal stå opp for seg selv og forsvare seg når noen angriper. Usikker på om de har selvforsvarskurs for 9åringer, men jeg ville sett om de har det i deres område, ts.

Endret av semperflorens
  • Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Mt3 said:

Meld til fylkesmann og mobbeombudet med en gang, så de tar tak i det så snart skolen starter opp til høsten.

Helt uakseptabelt at de bare gir tilsnakk, han MÅ få egen assistent som følger han frem til oppførselen blir bedre, ellers må han fjernes fra skolen.

Jeg har erfaring med en gutt som ble mobbet. Før man melder til Fylkesmannen, må skolen ta grep. Det gjøres normalt et paragraf 9a vedtak, som skal sikre et trygt opplæringsmiljø. Hvilke tiltak er jo individuelt, men man setter en plan. Dersom ingenting virker, eller skolen er helt uvillig, da først klager man til Fylkesmannen. Lykke til, det er grusomt det dere går gjennom. Ja, også en ting til, dersom denne ungen seriøst slår ned jentungen, meld til politiet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du melder om mobbing skal skolen sette opp tiltaksplan. Denne skal dere gjennomgå etter noen uker, og eventuelt må nye tiltak settes inn. Er dette gjennomført?

Min erfaring er at mer blir gjort av skolen enn foreldrene tror. På min arbeidsplass har vi sjelden fått inn nobbesaker, men de to gangene jeg har vært med på det, har ekstra personale blitt ansatt/ansatte har fått ekstra timer. Disse blir brukt til å følge opp mobber (og ev. ofre) i garderobe, overgangssituasjoner og friminutt, slik at en voksen hører ALT som blir sagt. Vi har samtalegrupper, møter med mobbers foreldre, møter med PPT og BUP (med og uten foreldre) og møte barnevern (men da snakket vi anonymt). 

Mobbeofferets foreldre får ikke vite om direkte tiltak rettet mot mobber, men får vite om hva vi gjør for å beskytte mobbeofrene. Dette grunnet taushetsplikt

-Lærer 

Anonymkode: b1376...82d

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg godtar slettes ikke at noen mobber datteren min!! Har tatt det opp med både lærere og foreldrene til denne gutten, men ingenting har blitt bedre!

Ts

Har du gitt de skriftlig beskjed via sms, mail, digitalmeldingsbok?  

Om ikke så bør du gjøre det til lærer og sende kopi til rektor, der du etterspør om de har satt inn tiltak. Og der du gir beskjed om at de må følge bedre med siden han har lugget, slått og sparket.

En kan ta kontakt med mobbeombudet uansett om skolen er i gang med sine tiltak eller ei, der kan både foreldre og skole få hjelp og veiledning.  

Skrevet
11 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg har erfaring med en gutt som ble mobbet. Før man melder til Fylkesmannen, må skolen ta grep. Det gjøres normalt et paragraf 9a vedtak, som skal sikre et trygt opplæringsmiljø. Hvilke tiltak er jo individuelt, men man setter en plan. Dersom ingenting virker, eller skolen er helt uvillig, da først klager man til Fylkesmannen. Lykke til, det er grusomt det dere går gjennom. Ja, også en ting til, dersom denne ungen seriøst slår ned jentungen, meld til politiet.

Skolen må få beskjed om hendelsen/hendelsene, og tid til å reagere. Men når gutten har fått herje siden 1.klasse så er det på høy tid å klage saken videre. 

En SKAL klage videre når en har gitt skolen tilstrekkelig med tid, men ingenting er blitt bedre. Og når de nå skal starte i 4 klasse så har det gått langt over rimelig tid, uansett hvilke tiltaksplaner skolen kan vise til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkar. Hvordan har hun det nå i sommerferien, da? Hvilken klasse starter hun i til høsten? Får håpe det blir bedre da.

Anonymkode: 86e18...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...