AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #1 Skrevet 29. juni 2019 Serveringsboller, skjærebrett, kjøkkenredskaper, barneservise, annet utstyr. Hvor mye er i plast? Vi har pinlig mye plastikk i hus og jeg ønsker å kvitte meg med det. Blir jo så fort slitt og stygt også. Men grunnen til at jeg har foretrukket plast er at det kan vaskes på høy temperatur i oppvaskmaskina. Føler meg tryggere med tanke på rå mat/behandlet mat da. Skal man ha en skjæreplate til rått kjøtt, en til stekt/kokt kjøtt, samme med fisk og grønnsaker så blir det jo ganske mye. Eller er dere ikke så nøye på det? Anonymkode: db168...484 1
SPOCA Skrevet 29. juni 2019 #2 Skrevet 29. juni 2019 Har ikke serveringsboller eller serviser i plast. Har noen plastbokser, som Tupperware etc, samt noen kjøkkenredskaper og skjærefjøler. Det meste av det vi har på kjøkkenet er ikke i plast. Handler veldig lite kjøkkenredskaper, så jeg holder meg til dem vi har. Ser det som sløseri å skulle bytte ut de kjøkkenredskapene jeg allerede har. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #3 Skrevet 29. juni 2019 Jeg har en del kopper og fat i plast, noe som er greit på tur og i barnebursdager. Jeg har også noen sporker i plast til turbruk, men hvis vi ikke skal gå så langt foretrekker jeg vanlig stålbestikk. Det settet jeg har er av ganske god kvalitet, så jeg har ikke merket noe slitasje. Jeg har tre skjærefjøler i plast. De brukes bare til kjøtt og fisk, siden jeg ikke liker å få kjøttsaft eller fiskelukt i trefjølene mine. Jeg føler at det ikke er helt hygienisk heller, siden det fort kan ta noen dager mellom hver gang jeg vasker opp for hånd. Jeg har noen bakeboller i plast. De er fra studietiden, og så lenge de ikke viser tegn til slitasje kommer jeg ikke til å kaste dem ut. Jeg har et par plastvisper og ei øse i plast. Jeg har fremdeles et par gryter med teflon, og da kan jeg ikke bruke metalredskaper i dem. Tresleiver har mange fine bruksområder, men visping av saus og servering av suppe er ikke blant dem. Jeg har en del oppbevaringsbokser av plast. De er vanntette, ganske lufttette, tåler mikro, fryser og oppvaskmaskin, knuses ikke og veier lite. De erstatter jeg etterhvert som de slites. Jeg har noen drikkeflasker i plast. De er lette og knuser ikke, og gir heller ikke vond smak til vannet slik som mange metallflasker. Jeg kommer ikke til å kaste noen plastting bare fordi det er plast. Plast er et veldig nyttig materiale. Problemet med plast er når det kommer på avveie. Anonymkode: 4359f...e69 8
lalaB Skrevet 29. juni 2019 #4 Skrevet 29. juni 2019 (endret) Vi har nok en del plast på kjøkkenet. Oppbevaringsbokser, matbokser og drikkeflasker til ungene, bakeboller, kjøkkenredskaper, skjærefjøler, og litt diverse. Men jeg kommer ikke til å kjøpe nytt i glass/metall/tre for så å kaste det jeg allerede har bare fordi det er plast. Hvor miljøvennlig er det? Endret 29. juni 2019 av lalaB 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #5 Skrevet 29. juni 2019 Noen ikea-bokser til oppbevaring/matbokser. Noen steikespader, og flere fjøler. De kom i 2-pakk. Ja, så har jeg ett par eldgamle tuppewarebokser fra min svigermor. Anonymkode: cb048...f8d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #6 Skrevet 29. juni 2019 Hva med å heller vurdere ting litt over langs? Plast er best egnet i forhold til noe på kjøkket, på andre ting kommer en like godt ut på andre materialer. Glass knuser og ting trekker inn i tre, så de materialene er ikke nødvendigvis egnet til alt. Skjærebrettene i plast f.eks. er bedre enn å få sauset all mulig dritt ned i tre. Ellers virker det ganske tåpelig å omplassere eller kaste plasten du alt har anskaffet deg. Hvilken nytte har det? Ute av øye, ute av sinn? Bruk heller redskapene du alt har til de er utslitt og vurder hvilket redskap som er best egnet når du trenger nytt neste gang. Å bli fanatisk og ekstrem er sjeldent særlig miljøvennlig. Anonymkode: cfba7...686 10
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #7 Skrevet 29. juni 2019 Har en del plast ja. Om noe må byttes ut ser jeg etter andre materialer, men hiver ikke ting fordi de er i plast. Anonymkode: a5f25...d85 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #8 Skrevet 29. juni 2019 Har lite plast. Matbokser, drikkeflasker og en bakebolle. Resten er i tre, stål og keramikk Anonymkode: e767f...a7e
Frostrose Skrevet 29. juni 2019 #9 Skrevet 29. juni 2019 Tenker du pga. miljøet? Plast er ikke skadelig for miljøet før det slippes ut i naturen. Tvert imot, det varer lenge i forhold til miljøutslipp i produksjonen. Så lenge du er nøye på å ikke kaste det ute er det ikke noe problem. Om du i tillegg bruker det så lenge som mulig (unngå å kjøpe nytt) er det bra. Av plast på kjøkkenet har vi flasker (mest tåteflasker til babyen), bakebollen, noen redskaper, 2 skjærebrett (vi bruker mest skjærebrett i tre, men det er greit å ha noen ekstra når vi lager mye mat) og matbokser. 4
Gjest Krampus Skrevet 29. juni 2019 #10 Skrevet 29. juni 2019 Har ikke veldig mye plast. Mest Tupperware. Liker ikke å bruke plast i skjærebrett for jeg får plast i maten og det er så ekkelt. Har et i marmor. Bruker ene siden til grønt og den andre siden til kjøtt. Det meste på kjøkkenet mitt er glass, tre, stål og porselen.
Gjest #Rasshøl Skrevet 29. juni 2019 #11 Skrevet 29. juni 2019 (endret) Har aller mest metall, stein, stål, tre og glass. Har noen tupperware bokser til å oppbevare mat i, og en salatslynge i plast. Endret 29. juni 2019 av #Rasshøl
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #12 Skrevet 29. juni 2019 7 minutter siden, Frostrose skrev: Tenker du pga. miljøet? Plast er ikke skadelig for miljøet før det slippes ut i naturen. Tvert imot, det varer lenge i forhold til miljøutslipp i produksjonen. Så lenge du er nøye på å ikke kaste det ute er det ikke noe problem. Om du i tillegg bruker det så lenge som mulig (unngå å kjøpe nytt) er det bra. Av plast på kjøkkenet har vi flasker (mest tåteflasker til babyen), bakebollen, noen redskaper, 2 skjærebrett (vi bruker mest skjærebrett i tre, men det er greit å ha noen ekstra når vi lager mye mat) og matbokser. Tenker mer på alle disse stoffene de sier vi får i oss via plast, som gir oss hormonforstyrrelser, kreft, gjør at vi mister et lem eller to og alt det der. Ikke skal varm mat serveres i/på plast, tilberedes varmt i/med plast eller vaskes i oppvaskmaskina for da frigjøres alle disse stoffene. Anonymkode: db168...484
Aragorn ll Elessar Skrevet 29. juni 2019 #13 Skrevet 29. juni 2019 Det meste jeg har er av metall, stål, tre og glass. Har noe plast men ikke så mye
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #14 Skrevet 29. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Serveringsboller, skjærebrett, kjøkkenredskaper, barneservise, annet utstyr. Hvor mye er i plast? Vi har pinlig mye plastikk i hus og jeg ønsker å kvitte meg med det. Blir jo så fort slitt og stygt også. Men grunnen til at jeg har foretrukket plast er at det kan vaskes på høy temperatur i oppvaskmaskina. Føler meg tryggere med tanke på rå mat/behandlet mat da. Skal man ha en skjæreplate til rått kjøtt, en til stekt/kokt kjøtt, samme med fisk og grønnsaker så blir det jo ganske mye. Eller er dere ikke så nøye på det? Anonymkode: db168...484 Hvorfor skal du kvitte deg med, kaste, plasttimgene før de er utslitt? Mye met miljøbelastende å kaste enn å bruke det du nå engang har kjøpt. Vi har mye Tupperware. Det kan forsvares fordi der er livstidsgaranti på kvalitetsproduktene. Og når noe går i stykker så leveres det i retur og blir smeltet om til nye produkter. Billig plast kjøper vi ikke. Anonymkode: 84627...854 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #15 Skrevet 29. juni 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Serveringsboller, skjærebrett, kjøkkenredskaper, barneservise, annet utstyr. Hvor mye er i plast? Vi har pinlig mye plastikk i hus og jeg ønsker å kvitte meg med det. Blir jo så fort slitt og stygt også. Men grunnen til at jeg har foretrukket plast er at det kan vaskes på høy temperatur i oppvaskmaskina. Føler meg tryggere med tanke på rå mat/behandlet mat da. Skal man ha en skjæreplate til rått kjøtt, en til stekt/kokt kjøtt, samme med fisk og grønnsaker så blir det jo ganske mye. Eller er dere ikke så nøye på det? Anonymkode: db168...484 Jeg håper virkelig du mener at du kommer til å kjøpe produkter som ikke er i plast når den dagen kommer at du må erstatte det du har, og IKKE at du ønsker å kaste brukbare ting av plast i søpla bare for å kjøpe noe som ikke er i plast? For DA skaper du unødvendig plastavfall da. Det er ikke helt gratis (miljømessig) å kutte ned et tre til en trefjøl heller. Glass trenger også litt for å produseres. I "verste fall" har du produkter i plast på kjøkkenet ditt som varer livet ut. Bruk de til det er på tide å erstatte de. Det kastes nok plast som det er. Blir som om jeg skulle ha gått og kastet alle de brukbare plastposene jeg har spart på (sikkert 15 stk), og erstatte de med handlenett i bomull bare fordi jeg synes plast er dumt liksom. Bomull må også produseres, gjøres om til handlenett, fraktes til butikkene og til slutt ende opp hjemme hos meg. Så bruk det du har til du er nødt til å erstatte det. Det er da du kjøper ting som ikke er plast. Men for å svare på spørsmålet ditt, så ja, jeg har en del ting i plast. Men har også masse i glass, og deriblant ett skjærebrett i plast samt ett skjærebrett i tre. Det i plast brukes til rått kjøtt og andre "farlige" ting, og det i tre brukes til det som ikke er "farlig". Bruker det jeg har til det går i stykker eller ellers ikke kan brukes mer. Når jeg kjøper nye ting velger jeg gjerne ting som ikke er i plast, men må også tenke på pris og om det kan vaskes i maskin eller ikke. Så føler jeg har en ganske god blanding av alle mulige materialer. Anonymkode: 8dc7b...069 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #16 Skrevet 29. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper virkelig du mener at du kommer til å kjøpe produkter som ikke er i plast når den dagen kommer at du må erstatte det du har, og IKKE at du ønsker å kaste brukbare ting av plast i søpla bare for å kjøpe noe som ikke er i plast? For DA skaper du unødvendig plastavfall da. Det er ikke helt gratis (miljømessig) å kutte ned et tre til en trefjøl heller. Glass trenger også litt for å produseres. I "verste fall" har du produkter i plast på kjøkkenet ditt som varer livet ut. Bruk de til det er på tide å erstatte de. Det kastes nok plast som det er. Blir som om jeg skulle ha gått og kastet alle de brukbare plastposene jeg har spart på (sikkert 15 stk), og erstatte de med handlenett i bomull bare fordi jeg synes plast er dumt liksom. Bomull må også produseres, gjøres om til handlenett, fraktes til butikkene og til slutt ende opp hjemme hos meg. Så bruk det du har til du er nødt til å erstatte det. Det er da du kjøper ting som ikke er plast. Men for å svare på spørsmålet ditt, så ja, jeg har en del ting i plast. Men har også masse i glass, og deriblant ett skjærebrett i plast samt ett skjærebrett i tre. Det i plast brukes til rått kjøtt og andre "farlige" ting, og det i tre brukes til det som ikke er "farlig". Bruker det jeg har til det går i stykker eller ellers ikke kan brukes mer. Når jeg kjøper nye ting velger jeg gjerne ting som ikke er i plast, men må også tenke på pris og om det kan vaskes i maskin eller ikke. Så føler jeg har en ganske god blanding av alle mulige materialer. Anonymkode: 8dc7b...069 Må du og flere her inne ta hodet ut av rumpa og les det jeg skriver da 🙈 Plasten blir fort slitt og stygg skriver jeg. Det varer ikke ett år engang. Barnas matesker og drikkeflasker er virkelig en forbruksvare. Samme med skjærebrett. Det blir jo dype hakk etter knivene, samt at plasten blir porøs og knekker etter noen runder i oppvaskmaskina. Serveringsbollene sprekker opp i kantene og alt av redskaper har også skader. Tror ikke vi har noe som er helt. Er dere alltid så flinke til å velge en liten ting å henge dere opp i at dere glemmer hva poenget faktisk er? Finnes det faktisk noen som fortsatt gidder å snakke med dere eller skyr alle dere som pesten siden dere alltid vil flisespikke på alt de sier og glemme poenget helt og spy ut deres meninger på en hatefulle måte? God sommer 🙃🌞 Anonymkode: db168...484
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #17 Skrevet 29. juni 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må du og flere her inne ta hodet ut av rumpa og les det jeg skriver da 🙈 Plasten blir fort slitt og stygg skriver jeg. Det varer ikke ett år engang. Barnas matesker og drikkeflasker er virkelig en forbruksvare. Samme med skjærebrett. Det blir jo dype hakk etter knivene, samt at plasten blir porøs og knekker etter noen runder i oppvaskmaskina. Serveringsbollene sprekker opp i kantene og alt av redskaper har også skader. Tror ikke vi har noe som er helt. Er dere alltid så flinke til å velge en liten ting å henge dere opp i at dere glemmer hva poenget faktisk er? Finnes det faktisk noen som fortsatt gidder å snakke med dere eller skyr alle dere som pesten siden dere alltid vil flisespikke på alt de sier og glemme poenget helt og spy ut deres meninger på en hatefulle måte? God sommer 🙃🌞 Anonymkode: db168...484 Jeg er sjokkert Hvordan behandler du plastproduktene dine? Vi har matbokser, drikkeflasker, skjærebrett og alt annet i årevis. At du ikke får tingene til å holde mer enn knapt et år er ubegripelig. Kjøper du billige engangsprodukter og forventer at de skal kunne brukes i evigheter? Eller vasker du på for høy temperatur i forhold til dårlige billigprodukter? Jeg forstår rett og slett ikke hva som får deg til å mene at produktene er utslitt etter kort tid. Grunnen er enkel, vi kjøper kvalitet og vasker og bruker med vett og forstand. Vi skjærer heller ikke skjærefjølen i stykker selv om vi bruker skjærefjølen til underlag når vi skjærer brød, grønnsaker eller andre ting. Dy synes å trenge en skjærefjøl i tre, nei, forresten du trenger en solid høggestabbe på kjøkkenet som tåler di røffe behandling med kniven. Er knivene dine slipt og kvalitetskniver, eller har du også der et problem? Jeg skjemst på dine vegne. Anonymkode: 84627...854 8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #18 Skrevet 29. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sjokkert Hvordan behandler du plastproduktene dine? Vi har matbokser, drikkeflasker, skjærebrett og alt annet i årevis. At du ikke får tingene til å holde mer enn knapt et år er ubegripelig. Kjøper du billige engangsprodukter og forventer at de skal kunne brukes i evigheter? Eller vasker du på for høy temperatur i forhold til dårlige billigprodukter? Jeg forstår rett og slett ikke hva som får deg til å mene at produktene er utslitt etter kort tid. Grunnen er enkel, vi kjøper kvalitet og vasker og bruker med vett og forstand. Vi skjærer heller ikke skjærefjølen i stykker selv om vi bruker skjærefjølen til underlag når vi skjærer brød, grønnsaker eller andre ting. Dy synes å trenge en skjærefjøl i tre, nei, forresten du trenger en solid høggestabbe på kjøkkenet som tåler di røffe behandling med kniven. Er knivene dine slipt og kvalitetskniver, eller har du også der et problem? Jeg skjemst på dine vegne. Anonymkode: 84627...854 Jeg signerer denne. Har hatt plastprodukter i flere år, og har aldri opplevd å ha må byttet verken drikkeflasker, matbokser eller skjærefjøler etter kort tid. Tror det handler mer om kvalitet og hvordan man behandler produktet. Anonymkode: e5735...8eb 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2019 #19 Skrevet 30. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sjokkert Hvordan behandler du plastproduktene dine? Vi har matbokser, drikkeflasker, skjærebrett og alt annet i årevis. At du ikke får tingene til å holde mer enn knapt et år er ubegripelig. Kjøper du billige engangsprodukter og forventer at de skal kunne brukes i evigheter? Eller vasker du på for høy temperatur i forhold til dårlige billigprodukter? Jeg forstår rett og slett ikke hva som får deg til å mene at produktene er utslitt etter kort tid. Grunnen er enkel, vi kjøper kvalitet og vasker og bruker med vett og forstand. Vi skjærer heller ikke skjærefjølen i stykker selv om vi bruker skjærefjølen til underlag når vi skjærer brød, grønnsaker eller andre ting. Dy synes å trenge en skjærefjøl i tre, nei, forresten du trenger en solid høggestabbe på kjøkkenet som tåler di røffe behandling med kniven. Er knivene dine slipt og kvalitetskniver, eller har du også der et problem? Jeg skjemst på dine vegne. Anonymkode: 84627...854 Enig med deg. I et livsløpsperspektiv er det kort tid siden jeg flyttet for meg selv, 8 år siden. Noen av plastproduktene jeg kjøpte da er fortsatt med meg, og blant mine favoritter. Noen ting mannen hadde med seg inn i forholdet vårt er arvegreier, og er enda eldre. De er fortsatt hele og pene. Vi vasker på høy temperatur, og produktene tåler det godt. Men jeg er nøye på at alle «skjøre» ting ligger i over- eller bestikkskuffen. Den største grunnen til at jeg kvitter meg med plastting er fordi deler forsvinner. For eksempel Bokser som mangler lokk eller omvendt. Anonymkode: a5f25...d85 2
Frostrose Skrevet 30. juni 2019 #20 Skrevet 30. juni 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sjokkert Hvordan behandler du plastproduktene dine? Vi har matbokser, drikkeflasker, skjærebrett og alt annet i årevis. At du ikke får tingene til å holde mer enn knapt et år er ubegripelig. Kjøper du billige engangsprodukter og forventer at de skal kunne brukes i evigheter? Eller vasker du på for høy temperatur i forhold til dårlige billigprodukter? Jeg forstår rett og slett ikke hva som får deg til å mene at produktene er utslitt etter kort tid. Grunnen er enkel, vi kjøper kvalitet og vasker og bruker med vett og forstand. Vi skjærer heller ikke skjærefjølen i stykker selv om vi bruker skjærefjølen til underlag når vi skjærer brød, grønnsaker eller andre ting. Dy synes å trenge en skjærefjøl i tre, nei, forresten du trenger en solid høggestabbe på kjøkkenet som tåler di røffe behandling med kniven. Er knivene dine slipt og kvalitetskniver, eller har du også der et problem? Jeg skjemst på dine vegne. Anonymkode: 84627...854 Min datter har fått noen av matboksen jeg brukte på barneskolen. Ser fortsatt helt fine ut. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå