Gå til innhold

Fargeblind?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Toåringen sier grønn om de fleste farger. Blått er blått men ellers er det meste grønt. I følge legen er det altfor tidlig å tenke tanken om fargeblindhet men storesøster på seks hadde lært alle fargene da hun var på samme alder så jeg begynner jo å lure. 

Når lærte deres gutter fargene. Og dere som har fargeblinde barn eller er fargeblinde selv, når ble det oppdaget?

Anonymkode: 1a5a1...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke alle treåringer klarer å skille navnet på alle fargene fra hverandre selv om de ser forskjell. Andre barn klarer det lett fra de er 18 mnd. Du trenger derfor ikke være bekymret fordi storesøster klarte det tidligere.

Det er uansett ikke så veldig viktig å oppdage fargeblindhet tidlig. Det er ingen alvorlig diagnose, og det finnes ingen behandling. Hos eldre barn og voksne kan det være lurt å være klar over det, for å tilpasse litt (fargekoding av ting på skolen fungerer bl.a. dårlig, og trafikklys må man lære på en annen måte). For små barn har det derimot liten betydning.

Det eneste dere kan gjøre er å ikke kjefte på gutten når han sier feil. Det kan skade selvtilliten uavhengig av om han er fargeblind eller ikke.

Anonymkode: b0f5a...2c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke alle treåringer klarer å skille navnet på alle fargene fra hverandre selv om de ser forskjell. Andre barn klarer det lett fra de er 18 mnd. Du trenger derfor ikke være bekymret fordi storesøster klarte det tidligere.

Det er uansett ikke så veldig viktig å oppdage fargeblindhet tidlig. Det er ingen alvorlig diagnose, og det finnes ingen behandling. Hos eldre barn og voksne kan det være lurt å være klar over det, for å tilpasse litt (fargekoding av ting på skolen fungerer bl.a. dårlig, og trafikklys må man lære på en annen måte). For små barn har det derimot liten betydning.

Det eneste dere kan gjøre er å ikke kjefte på gutten når han sier feil. Det kan skade selvtilliten uavhengig av om han er fargeblind eller ikke.

Anonymkode: b0f5a...2c0

Takk for svar! Nei, vi kjefter så klart ikke men jeg sier for eksempel «Her får du den gule bilen» hvis han peker på den og ber om den grønne. Er det ok?

Og forresten hvis det er noen som vet. Jeg vet at fargeblinde typisk ser rød som grønn men hva med oransje og rosa :klo: Han sier rosa om en bamse som er helt mørk rosa på grensen til rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Toåringen sier grønn om de fleste farger. Blått er blått men ellers er det meste grønt. I følge legen er det altfor tidlig å tenke tanken om fargeblindhet men storesøster på seks hadde lært alle fargene da hun var på samme alder så jeg begynner jo å lure. 

Når lærte deres gutter fargene. Og dere som har fargeblinde barn eller er fargeblinde selv, når ble det oppdaget?

Gutten forstår ikke forskjellen på farger og at fargene har navn. 

Du kan begynne å si en grønn agurk. En rød tomat, den gule bilen osv. Legg til fargen på tingen du snakker om, så gjør du ting lettere å lære. Husk at barn er forskjellige. Gutter og jenter er forskjellige. 

Vi begynte tidlig å si farger på parkerte biler når vi var ute og gikk. Etterhvert ble det et "krav" å få vite hva bilen het. Så da ble det grå Ford, Mercedes osv. Inntil barna selv fortalte farge og bilmerke. 

Fargeblind er barnet ditt neppe slik at det kan diagnostiseres i dag. 

Anonymkode: b6628...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Nei, vi kjefter så klart ikke men jeg sier for eksempel «Her får du den gule bilen» hvis han peker på den og ber om den grønne. Er det ok?

Og forresten hvis det er noen som vet. Jeg vet at fargeblinde typisk ser rød som grønn men hva med oransje og rosa :klo: Han sier rosa om en bamse som er helt mørk rosa på grensen til rød.

Jeg er fargeblind på grått, beige, grønnfarger m.m. Altså ikke typisk rød/grønn fargeblind. Bruk google så finner du mange svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Gutten forstår ikke forskjellen på farger og at fargene har navn. 

Du kan begynne å si en grønn agurk. En rød tomat, den gule bilen osv. Legg til fargen på tingen du snakker om, så gjør du ting lettere å lære. Husk at barn er forskjellige. Gutter og jenter er forskjellige. 

Vi begynte tidlig å si farger på parkerte biler når vi var ute og gikk. Etterhvert ble det et "krav" å få vite hva bilen het. Så da ble det grå Ford, Mercedes osv. Inntil barna selv fortalte farge og bilmerke. 

Fargeblind er barnet ditt neppe slik at det kan diagnostiseres i dag. 

Takk for godt tips!

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er fargeblind på grått, beige, grønnfarger m.m. Altså ikke typisk rød/grønn fargeblind. Bruk google så finner du mange svar.

Så interessant. Jeg visste ikke at det finnes mange typer fargeblindehet. Har bare hørt om rød/grønn og den ekstremt sjeldne varianten hvor de bare ser svart, hvitt og grått. Ser grått, beige og grønt likt ut for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke helt det du spør om, men jeg har en kollega på noen-og-tjue år som ikke kunne navnet på noen farger. Han er ikke født i Norge, så det er ikke utenkelig at dette aldri ble snakket om i hans barndom, men det er jo litt merkelig at han aldri fanget opp hva som er hva. Han kan det nå, etter at jeg lærte han det (og jeg spør noen ganger for å teste han), så han er altså ikke fargeblind.

Det er nok ganske normalt at man lærer ting i forskjellig tempo (og du trenger neppe å vente 20 år før han finner ut av det :fnise:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge mine var sånn i den alderen. Det er først nå jeg begynner å virkelig reagere på eldstemann. Han er snart seks, og blander rødt/grønt og hvitt/blått relativt ofte.

Anonymkode: c9d71...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, noragrets said:

Dette er ikke helt det du spør om, men jeg har en kollega på noen-og-tjue år som ikke kunne navnet på noen farger. Han er ikke født i Norge, så det er ikke utenkelig at dette aldri ble snakket om i hans barndom, men det er jo litt merkelig at han aldri fanget opp hva som er hva. Han kan det nå, etter at jeg lærte han det (og jeg spør noen ganger for å teste han), så han er altså ikke fargeblind.

Det er nok ganske normalt at man lærer ting i forskjellig tempo (og du trenger neppe å vente 20 år før han finner ut av det :fnise:).

Hehe! Håper vi finner ut av det før han er voksen og i full jobb ja :laugh:

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge mine var sånn i den alderen. Det er først nå jeg begynner å virkelig reagere på eldstemann. Han er snart seks, og blander rødt/grønt og hvitt/blått relativt ofte.

Anonymkode: c9d71...c3c

Legen nevnte at man ofte finner ut av det i seksårsalderen. Og at det oftest er flere fargeblinde menn i morens familie :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hehe! Håper vi finner ut av det før han er voksen og i full jobb ja :laugh:

Legen nevnte at man ofte finner ut av det i seksårsalderen. Og at det oftest er flere fargeblinde menn i morens familie :klo:

Ja, selvfølgelig. Noe annet hadde vært rart iom at det arves fra x-kromosomet.

Men altså, min toåring kaller alt blått. Men om jeg vet han peke ut den gule bilen velger han rett i 90% av tilfellene.

Anonymkode: eb51d...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, selvfølgelig. Noe annet hadde vært rart iom at det arves fra x-kromosomet.

Men altså, min toåring kaller alt blått. Men om jeg vet han peke ut den gule bilen velger han rett i 90% av tilfellene.

Anonymkode: eb51d...1d3

Det er ingen fargeblinde i min familie så vidt jeg vet men kvinner har også x-kromosomer så det kan gå i arv fra kvinne til kvinne uten at noen utvikler fargeblindhet tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vi må være litt forsiktige fremover. Jeg hørte storesøsteren på seks kryssforhøre han om fargene på leker og det ble nok litt mye, så han ville ikke svare mer. Hun var tidlig ute med alt og vil jo bare hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann har problem med nyanser. Spesiellt grønn/brun, blå/rosa/lilla. Ingen problem med rød/grønn

Anonymkode: 50e31...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...