Nellie Cortado Skrevet 3. mai 2005 #1 Skrevet 3. mai 2005 Nå kjenner jeg at jeg begynner å få litt angst! :o Det er 18 dager til den store dagen. Tiden har plutselig løpt i fra meg! Jeg skulle prøve å slanke meg litt til bryllupet. Det har gått ganske trått og i dag ved måling fant jeg ut at jeg har lagt på meg!!! Nå er det veldig kort tid igjen, men er det noen som har en "krisekur" som fungerer? Det er jo ikke snakk om 10 kg men bare stramme opp litt. Hjelp!
Mrs. K Skrevet 3. mai 2005 #2 Skrevet 3. mai 2005 Kutt ut søttsaker og brus med en gang og ta litt ekstra sitt-ups. (håper du passer kjolen) Hilsen Trille
Nellie Cortado Skrevet 3. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2005 Skal prøve kjolen igjen på torsdag. Men jeg har ikke gått over målene jeg hadde da jeg kjøpte den, så den skal passe. Men kunne gjerne ønske meg litt tynnere armer. :-? Dette var nok noe jeg skulle fokusert på litt før. Syns jeg har vært flink; holdt meg unna alt usunt, begynt å trene. Men det har altså skjedd veldig lite.
tommeline Skrevet 3. mai 2005 #4 Skrevet 3. mai 2005 Armhevinger er vel en klassiker hvis armene skal strammes opp... Men vær forsiktig med slanking nå da, lett å bli slapp hvis du spiser mindre enn vanlig. Og det ville jo være veldig kjedelig. Uansett blir du sikkert en vakker brud
Lillemilla Skrevet 3. mai 2005 #5 Skrevet 3. mai 2005 Spis 4-5 måltider om dagen, sunn mat, men ikke lite mat. Man trenger en del mat for å opprettholde god forbrenning. Husk reglene for middagstallerkenen, mest grønnsaker, en del stivelse (poteter, ris og lignende) og en liten del kjøtt/fisk. Ikke mat de siste 3 timene før du legger deg. Ikke animalske produkter de siste 5 timene før en treningsøkt, men du kan spise andre matvarer inntil 3 timer før treningen. Etter treningen venter du 3 timer til før du spiser (dersom du føler du bare MÅ ha noe etter treningen, så vent minimum 1 time og spise noe frukt). Trening max annenhver dag, helst 3 ganger pr uke. Både kondisjonstrening og styrketrening. Drikk mye vann, men ikke mer enn 3 liter pr dag. Dette hjelper kjempegodt, spørsmålet er om du har tid og lyst til å følge det!
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #6 Skrevet 4. mai 2005 Husk reglene for middagstallerkenen, mest grønnsaker, en del stivelse (poteter, ris og lignende) og en liten del kjøtt/fisk. Hvor er disse reglene hentet fra????
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #7 Skrevet 4. mai 2005 hvorfor skal man ikke spise etter trening?
smilepia Skrevet 4. mai 2005 #8 Skrevet 4. mai 2005 Etter treningen venter du 3 timer til før du spiser (dersom du føler du bare MÅ ha noe etter treningen, så vent minimum 1 time og spise noe frukt). Ikke spise før 3 timer etter trening?? :o Treningsinstruktørene på SATS informerer oss etter hver eneste treningsøkt at vi må spise, helst innen 1 time etter trening. Kroppen trenger påfyll for å forbrenne fett istedet for muskler. Dessuten - dersom du ikke skal kunne spise 3 timer før, under treningsøkten og 3 timer etterpå, har du jo et sprang på ca 7 timer uten mat. Det bryter vel med mønsteret om mange, små måltider om dagen... Uansett tips til stramme armer
Mrs. K Skrevet 4. mai 2005 #9 Skrevet 4. mai 2005 Lillemilla hvor har du den oppskrift på det sunne liv fra? Hilsen Trille
TeddyToria Skrevet 4. mai 2005 #10 Skrevet 4. mai 2005 Det skjønte jeg ikke... Det er jo etter trening du SKAL spise!!! Det er da kroppens forbrenning er på fullt, og helst skal ha næringstilførsel, om enn ikke i bauger og lass! Det viktigste er uansett at man spiser små porsjoner, ofte men regelmessig og drikker mye vann!
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2005 #11 Skrevet 4. mai 2005 Dessuten er det vel begrenset hva man klarer å utrette på 18 dager???
Lia Skrevet 4. mai 2005 #12 Skrevet 4. mai 2005 Kanskje ikke så lett å gå ned mange kiloene på 18 dager, men det skal iallefall la seg gjøre å holde kroppen ved like. Kutt ut brus og søtsaker. Si heller til deg selv at du skal unne deg et stort kakestykke på bryllupesdagen din. Sørg for å få i deg nok næring i løpet av dagen - små måltider ca. 4 - 5 ganger. Drikk masse vann! Dersom du er medlem på SATS, prøv å trene et par ganger i uken. Veksle mellom styrke og kondisjon. Tren f. eks høypuls en dag og stram opp en annen dag. I tillegg, sørg for å gå laaaange gode turer. Da får du masse frisk luft i tillegg, som jo trengs i innspurten til bryllupet. Ellers er det mange som sier at de går ned en del i vekt de siste 14 dagene, fordi det er så mye å tenke på og matlysten er dårlig.
Martha Stewart Skrevet 4. mai 2005 #13 Skrevet 4. mai 2005 Ellers er det mange som sier at de går ned en del i vekt de siste 14 dagene' date=' fordi det er så mye å tenke på og matlysten er dårlig.[/quote'] Vel - det har jeg hørt også, men det kommer an på hvilken type man er til vanlig, dvs hvordan man takler stress. Selv har jeg dessverre en tendens til å spise mer søtt når jeg stresser og har mindre overskudd til å tenke på fornuftig kosthold. Dette er rådene som etter min erfaring virker best når man skal raskt ned i vekt: - Mange små måltider. - Mye grønnsaker! Inneholder mye fiber og vitaminer. - Lite karbohydrater (brød, ris, poteter). - Magre proteiner (kylling, fisk, karbonadedeig). - Lite salt, det binder vannet i kroppen. - Skriv ned det du spiser, da får du oversikt og det blir vanskeligere å sluntre unna! Jeg føler selv at tiden mot bryllupet går fort nå, ikke minst med tanke på uønskede kilo...
eliassen Skrevet 4. mai 2005 #14 Skrevet 4. mai 2005 Det er viktig å spise etter trening!!!!!!!!!!!!! Dette for at kroppen skal få tid til å restituere (litt usikker på stavemåten her) seg etter trening. Banan er derfor tingen! Man skal også drikke masse vann. Jeg har vært hos ernæringsfysiolog, og fikk beskjed om å drikke minst 0,5 l vann før og etter lunsj mens jeg var på jobb. Pass på å ha vannflaske tilgjenglig. Mye lettere å drikke vann da, enn om man må til springen å hente vann hele tiden. En annen viktig ting: Frokost!! Spis alltid frokost for å få igang forbrenning. Når det gjelder å stramme opp, så er jo vekttrening tingen. Dersom man ikke har medlemsskap på et treningssenter, kan man også utrette mye ved å bruke ting hjemme. Fyll en 1,5 l flaske med vann, og bruk det som manual, ellers så gå til innkjøp av strikk, bra motstand i det også.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #15 Skrevet 4. mai 2005 Et genialt tips er å ta morgenturer, før frokost. Ikke noe lange, heftige turer men si 1/2 - 1 t i såpass tempo at pulsen ligger på en 70% av maxpuls. Det er en behagelig puls. Det er anstrengende men ikke tungt. Om du er med. Men du må huske å spise frokost etterpå Angående mat før og etter trening så kan jeg sitere ei som nettopp har hatt undervisning i temaet. Og å ikke spise 3 timer før og 3 timer etter trening høres jo rett og slett farlig ut - spesiellt det med at man ikke skal spise etter trening - da vil man jo bare senke metabolismen sin etterhvert fordi kroppen får ikke noe ny næring etter å ha jobbet til å fylle opp lagrene sine med -> vil etterhvert bidra til spareblussmodus + redusere frengang og yteevne + tære på muskler ( kroppen kan omdanne proteiner som bl.a finnes i muskler til glukose, men dette blir en veldig dyr energikilde)og bein, mens fettet har en tendens til å bli "liggende igjen" ( mindre muskler mindre behov for energi - > mindre energi tas fra fett, dvs kroppen bruker aller helst den energi kilden som er lettest tilgjengelig - nemlig glukose som hentes fra blodet eller glykogenlagre i lever og muskler og er det ikke behov for særlig med energi til muskler f.eks vil ikke fett så lett mobiliseres som energikilde ( fett kan heller ikke omdannes til glukose igjen)).
Minerva Grey Skrevet 4. mai 2005 #16 Skrevet 4. mai 2005 Vel - det har jeg hørt også, men det kommer an på hvilken type man er til vanlig, dvs hvordan man takler stress. Selv har jeg dessverre en tendens til å spise mer søtt når jeg stresser og har mindre overskudd til å tenke på fornuftig kosthold. Det er det jeg er redd for - har hørt det samme, at mange går ned i vekt like før bryllupet, men tviler på at jeg blir en av dem. Kjemper nå en daglig kamp mot trangen til søtsaker - ville omtrent drept for litt Stratos og Mallorcablanding akkurat nå, eller litt sure føtter og biler... Men så lenge jeg motstår, så kanskje... Har vært flink og spist sundt siste måneden, selv om jeg har unnet meg snop i helgene. (Men ikke masse fet mat allikevel!) Holder det gående ved å forestille meg hvilke enorme mengder pizza, sjokolade, brus og smågodt jeg skal tylle i meg etter bryllupet!
Lillemilla Skrevet 4. mai 2005 #17 Skrevet 4. mai 2005 Hehe, visste det kom til å bli mange spørsmål ja.. Dette gjelder for katabolisk trening.. altså slanking, ikke muskelbygging. Poenget her er at man slanker bort fett og avfallstoffer en periode først, deretter går man over på anabolsk trening som har helt andre måltids og treningsplaner. Det er riktig det som blir sagt, at man skal spise etter trening dersom man trener anabolsk trening. Nå var egentlig dette altfor "avansert" for denne tråden, da det egentlig krever tett oppfølging fra trenere og kostholdsveiledere. Jeg trekker dermed mitt råd fra akkurat denne diskusjonen. Poenget med denne delvis sultingen på treningsdager er som følger: "'Alt dette er i stand til å skape gunstige vilkår i stoffskiftet for å gjennomføre prosesser under fysisk belastning. Fiber og pektin reduserer mengder fett, mono- og disakkarider i blodet, de bidrar også til at "levende" vann tar ut avfallsstoffer som har samlet seg i kroppen som resultat av trening og delvis sultning før og etter trening. I denne situasjonen reduseres behovet for proteiner, og aktiviserer alle fermenter som deltar i kataboliske prosesser. Organiske syrer og andre biologiske aktive komponenter i vegetar kost deltar i å bruke kroppens fettlagre som energikilde under delvis sultning før og etter trening. Grønnsaker, grønt og frukt er forholdsvis lavkaloriprodukter. De tar stort volum og lurer magen, aktiviserer tarmene og bidrar på denne måten at man føler seg bra under lavkaloridiett..." Og det med regelen for matvarene på middagstallerkenen.. fikk dere aldri den der plakaten av helsesøster på grunnskolen hvor det sto hva som var JA mat, NEI mat, og hva som skulle spises til middagen? Jeg nevnte den egentlig bare på spøk (selv om det sikkert er noe idet)! Trenings- og kostholdsdiskusjoner tar vi en annen plass hva jenter?
Ionaa Skrevet 6. mai 2005 #18 Skrevet 6. mai 2005 Lillemilla: Og hvor vil du heller diskutere det da? Nellie Cortado: Det sier at sånne "renselseskurer" føles oppstrammende, men jeg har ikke prøvd så jeg kan ikke love det. Jeg ville satset på morgenturene og de andre rådene som gis her inne. (Unntatt Lillemilla sine)
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #19 Skrevet 7. mai 2005 Lillemilla: katabolisk trening er som du sier ikke muskelbyggende...derimot så er det muskelforebyggende, fordi du bryter ned kroppens egne celler, les: fett og muskler... Det som vil skje, er at mat med lite proteiner, kombinert med denne type trening, så vil du etterhvert se ut som en avmagret anorektiker uten muskler... Hvor vil du diskutere? Jeg er gjerne med mot deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå