AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #1 Skrevet 29. juni 2019 Vi(en familie på 4,foreldre,bror og meg selv)fikk i fjor sommer en pengegave på 125 000 hver fra en slektning av familien på 97 år. En gave hun gav oss med glede fordi vi er nærmeste familie, da hun og to søstre aldri ble gift og eller fikk barn. Disse tre damene var søskenbarn av min farfar,som døde i 1992. Men de har alltid vært som ekstra besteforeldre for oss barna. Det er kun en gjenlevende av disse tre søstrene. Hun er 97 år og er nå på gamlehjem. Hun er helt klar i hodet. Probelemet er at jeg er i Navsystemet dessverre, så mine foreldre nekter å betale ut pengene til meg. Jeg har såpass forståelse for at man ikke kan vise Nav(eller lure de) og ha pengene tilgjengelig på konto, for da har man ikke rett på økonomisk støtte fra dem. Men jeg ønsker sterkt å få pengene, og har litt ting jeg trenger som jeg ønsker å bruke noe av pengene til. Min far har tatt styring på de, og satt endel på fond og noe på en sperret konto. Min bror, som er 5 år yngre enn meg, har fått sine for lengst. Han er i full jobb osv. Denne slektningen ønsket at jeg skulle få kjøpt meg en bil blant annet for noe av disse pengene, så man lettere kunne komme seg rundt(noe man ikke har kunnet på noen år pga dårlig økonomi og må være avhengig av andre som er fryktelig slitsomt og gjør en lite selvstendig). Foreldrene mine nekter for at jeg skal få kjøpe noe som helst av verdi osv, før man har fått fast jobb og bedre inntekt igjen. Dette kan ta en stund. Er dette rettferdig??Har jeg ikke krav på en gave jeg har fått, selv om jeg er i Nav?Målet er å komme seg ut av det systemet om ikke altfor lenge. Men i mellomtiden er det litt ting man trenger sårt som man ikke få gjennom Nav. Som ny tlf og pc som synger på siste verset og sårt trenger å oppgraderes. Mine foreldre nekter på at man skal få noe som helst av verdi før man har "gjort seg fortjent" til det. Med fast jobb igjen og god inntekt. Jeg er er straks 36 år, men uansett hvor man trygler og ber så nekter de å gi noe som helst. I mars i fjor døde den andre søsteren på 99 år av alderdom, og når hun levde så sa hun at jeg skulle komme til henne og se i smykkeskrinet hennes hva jeg ville ha osv. Men så rakk man dessverre aldri det. Og denne gjenlevende og yngste søsteren gav bort smykker og penger etc til de hun følte for. Deriblant min mor som ikke er nærmeste slektning av henne. Hun fortalte nylig også at hun hadde fått 9000 av arven hennes, som denne gjenlevende søsteren hadde gitt henne fra den avdøde. Hun kom og viste meg et smykke hun hadde kjøpt for 12 000, der hun hadde lagt til 3000 selv. Men poenget er at hun kom og viste dette til meg nå nylig,og liksom godtet seg over at hun kunne kjøpe seg dette. Men jeg fortjener ikke noe siden "jeg er i nav". Og forsvarte det med at jeg har så mange smykker jeg fikk til konfirmasjonen for 21!!!år siden, at jeg trenger ikke noe annet. Er det mulig liksom?!?! Det er smykker jeg ikke liker eller bruker lengre, 21 år etter. Dette ble kanskje litt innvikla og forvirrende men håper noen har noen gode innspill her. Må også nevne at jeg kontaktet gratis advokat for noen uker siden, og fikk nylig svar om at det var kompliserte spørsmål så de måtte ta timebetaling på 1400 kr. Dette har man dessverre ikke råd til for øyeblikket, men vurderer sterkt å gå til sak om man har noe å vinne av dette. Anonymkode: b3c2f...9a0 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 29. juni 2019 Høres ut som du har en veldig fornuftig familie Anonymkode: e2f16...282 123
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #3 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du har en veldig fornuftig familie Anonymkode: e2f16...282 Var det ironisk?? Anonymkode: b3c2f...9a0 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 Populært innlegg #4 Skrevet 29. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du har en veldig fornuftig familie Anonymkode: e2f16...282 Helt enig. Og jeg er ikke ironisk Anonymkode: b99ff...bd1 78
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #5 Skrevet 29. juni 2019 Du skal ikke motta sosialhjelp så lenge du har egne midler. Det som dine foreldre driver med, er følgelig svindel. Anonymkode: 4ce49...93e 42
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 Populært innlegg #6 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var det ironisk?? Anonymkode: b3c2f...9a0 Nei. Jeg mener det oppriktig. Du er litt vel gammel til at familien stepper inn på denne måten, men ut fra det du forteller i innlegget så høres det ut som at de er fornuftige og gjør deg en tjeneste. Ut fra det du forteller så syns jeg at familien din gjør det helt rette. Når du først skal lure deg unna systemet ved at de mottok pengene i stedet for deg, så er det til pass for deg at de forvalter pengene på en fornuftig måte den tiden det tar før du står på egne ben. Jeg syns du har gode foreldre som nekter deg å få i pose og sekk. Anonymkode: e2f16...282 73
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #7 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke motta sosialhjelp så lenge du har egne midler. Det som dine foreldre driver med, er følgelig svindel. Anonymkode: 4ce49...93e Det er vel heller motsatt, om jeg bruker pengegaven men ikke sier noe til Nav. Da kan jeg bli straffet osv?Er det ingen som mener jeg hat krav på pengegaven som denne slektningen gav med glede til bruk av det man vil? Har mine foreldre rett på å sitte på disse pengene, når jeg er langt over myndighetsalder og har ting av behov man trenger å bruke de på?? Og ta et valg over hodet på meg at de er øremerket til kjøp av bolig feks? Anonymkode: b3c2f...9a0
Populært innlegg Maleficenta Skrevet 29. juni 2019 Populært innlegg #8 Skrevet 29. juni 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi(en familie på 4,foreldre,bror og meg selv)fikk i fjor sommer en pengegave på 125 000 hver fra en slektning av familien på 97 år. En gave hun gav oss med glede fordi vi er nærmeste familie, da hun og to søstre aldri ble gift og eller fikk barn. Disse tre damene var søskenbarn av min farfar,som døde i 1992. Men de har alltid vært som ekstra besteforeldre for oss barna. Det er kun en gjenlevende av disse tre søstrene. Hun er 97 år og er nå på gamlehjem. Hun er helt klar i hodet. Probelemet er at jeg er i Navsystemet dessverre, så mine foreldre nekter å betale ut pengene til meg. Jeg har såpass forståelse for at man ikke kan vise Nav(eller lure de) og ha pengene tilgjengelig på konto, for da har man ikke rett på økonomisk støtte fra dem. Men jeg ønsker sterkt å få pengene, og har litt ting jeg trenger som jeg ønsker å bruke noe av pengene til. Min far har tatt styring på de, og satt endel på fond og noe på en sperret konto. Min bror, som er 5 år yngre enn meg, har fått sine for lengst. Han er i full jobb osv. Denne slektningen ønsket at jeg skulle få kjøpt meg en bil blant annet for noe av disse pengene, så man lettere kunne komme seg rundt(noe man ikke har kunnet på noen år pga dårlig økonomi og må være avhengig av andre som er fryktelig slitsomt og gjør en lite selvstendig). Foreldrene mine nekter for at jeg skal få kjøpe noe som helst av verdi osv, før man har fått fast jobb og bedre inntekt igjen. Dette kan ta en stund. Er dette rettferdig??Har jeg ikke krav på en gave jeg har fått, selv om jeg er i Nav?Målet er å komme seg ut av det systemet om ikke altfor lenge. Men i mellomtiden er det litt ting man trenger sårt som man ikke få gjennom Nav. Som ny tlf og pc som synger på siste verset og sårt trenger å oppgraderes. Mine foreldre nekter på at man skal få noe som helst av verdi før man har "gjort seg fortjent" til det. Med fast jobb igjen og god inntekt. Jeg er er straks 36 år, men uansett hvor man trygler og ber så nekter de å gi noe som helst. I mars i fjor døde den andre søsteren på 99 år av alderdom, og når hun levde så sa hun at jeg skulle komme til henne og se i smykkeskrinet hennes hva jeg ville ha osv. Men så rakk man dessverre aldri det. Og denne gjenlevende og yngste søsteren gav bort smykker og penger etc til de hun følte for. Deriblant min mor som ikke er nærmeste slektning av henne. Hun fortalte nylig også at hun hadde fått 9000 av arven hennes, som denne gjenlevende søsteren hadde gitt henne fra den avdøde. Hun kom og viste meg et smykke hun hadde kjøpt for 12 000, der hun hadde lagt til 3000 selv. Men poenget er at hun kom og viste dette til meg nå nylig,og liksom godtet seg over at hun kunne kjøpe seg dette. Men jeg fortjener ikke noe siden "jeg er i nav". Og forsvarte det med at jeg har så mange smykker jeg fikk til konfirmasjonen for 21!!!år siden, at jeg trenger ikke noe annet. Er det mulig liksom?!?! Det er smykker jeg ikke liker eller bruker lengre, 21 år etter. Dette ble kanskje litt innvikla og forvirrende men håper noen har noen gode innspill her. Må også nevne at jeg kontaktet gratis advokat for noen uker siden, og fikk nylig svar om at det var kompliserte spørsmål så de måtte ta timebetaling på 1400 kr. Dette har man dessverre ikke råd til for øyeblikket, men vurderer sterkt å gå til sak om man har noe å vinne av dette. Anonymkode: b3c2f...9a0 Sorry Mac. Jeg er enig med foreldrene dine. Dessuten koster det penger å eie bil. Tror nok det er best du får pengene når du kommer deg i jobb slik at du ikke sløser de vekk på 1,2,3 56
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #9 Skrevet 29. juni 2019 Det er vel fornuftig at du ikke får pengene før du har kommet i jobb og er ferdig med NAV? Eller har du tenkt å være i NAV bestandig? Hvis du får et større beløp er en side av det at NAV kan ta det (d.v.s. redusere tilsvarende). Utenom det, hvordan takler du å ha mange penger? Brenner de i fingra dine slik at de forsvinner med en gang? Hva vil du bruker penger på? Spill, fyll, fest, ferier og horer? Eller har du en historie på at du bruker pengene forsiktig og nøysomt? Hva tror du familien din tenker om dette? Anonymkode: fd04d...8b3 8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #10 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel heller motsatt, om jeg bruker pengegaven men ikke sier noe til Nav. Da kan jeg bli straffet osv?Er det ingen som mener jeg hat krav på pengegaven som denne slektningen gav med glede til bruk av det man vil? Har mine foreldre rett på å sitte på disse pengene, når jeg er langt over myndighetsalder og har ting av behov man trenger å bruke de på?? Og ta et valg over hodet på meg at de er øremerket til kjøp av bolig feks? Anonymkode: b3c2f...9a0 Hvorfor er det dine foreldre som har pengene dersom du fikk de? Dersom du hadde fått de hadde da ikke foreldrene dine kunne nektet deg de. Anonymkode: 4fdee...738 20
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #11 Skrevet 29. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg mener det oppriktig. Du er litt vel gammel til at familien stepper inn på denne måten, men ut fra det du forteller i innlegget så høres det ut som at de er fornuftige og gjør deg en tjeneste. Ut fra det du forteller så syns jeg at familien din gjør det helt rette. Når du først skal lure deg unna systemet ved at de mottok pengene i stedet for deg, så er det til pass for deg at de forvalter pengene på en fornuftig måte den tiden det tar før du står på egne ben. Jeg syns du har gode foreldre som nekter deg å få i pose og sekk. Anonymkode: e2f16...282 Få i pose og sekk?Alvorligtalt. Får knapt noe av Nav. 2000 kr annenhver uke. Det er ingenting!! Anonymkode: b3c2f...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #12 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Få i pose og sekk?Alvorligtalt. Får knapt noe av Nav. 2000 kr annenhver uke. Det er ingenting!! Anonymkode: b3c2f...9a0 De betaler vel leien din også? Anonymkode: ddbc7...9c4 30
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #13 Skrevet 29. juni 2019 Trist å høre at du har en helt ødelagt familie. De har selvsagt ikke lov til å holde tilbake penger på dette viset, den enkleste måten du kan få dem på er antakelig ved å gå til http://www.forliksraadet.no/. Det er straffbart å skjule slike beløp for Nav, og det straffes ganske strengt. Anonymkode: 9b83b...22e 11
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #14 Skrevet 29. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke motta sosialhjelp så lenge du har egne midler. Det som dine foreldre driver med, er følgelig svindel. Anonymkode: 4ce49...93e Det er jo det som er så morsomt med hele saken. TS ville komme seg unna konsekvensene som fulgte med det å få egne midler. Familien hjelper TS ved å nekte TS tilgang. 😄 Så TS har i praksis ingen midler. Bare en lovnad om å få en gang i fremtiden. Anonymkode: e2f16...282 15
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #15 Skrevet 29. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel fornuftig at du ikke får pengene før du har kommet i jobb og er ferdig med NAV? Eller har du tenkt å være i NAV bestandig? Hvis du får et større beløp er en side av det at NAV kan ta det (d.v.s. redusere tilsvarende). Utenom det, hvordan takler du å ha mange penger? Brenner de i fingra dine slik at de forsvinner med en gang? Hva vil du bruker penger på? Spill, fyll, fest, ferier og horer? Eller har du en historie på at du bruker pengene forsiktig og nøysomt? Hva tror du familien din tenker om dette? Anonymkode: fd04d...8b3 Er kvinne. Og nei fester ikke noe lengre, alkohol kun til hygge og kos nå. Nei, til forbruksvarer. Ny tlf,pc og bil. Anonymkode: b3c2f...9a0 1
Maleficenta Skrevet 29. juni 2019 #16 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er kvinne. Og nei fester ikke noe lengre, alkohol kun til hygge og kos nå. Nei, til forbruksvarer. Ny tlf,pc og bil. Anonymkode: b3c2f...9a0 Er som sagt økonomisk ufornuftig å eie bil. Og funker ikke mobilen din eller vil du bare ha den nyeste modellen? Og er pcn virkelig så dårlig i stand? Driver du og søker aktivt etter jobb? 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #17 Skrevet 29. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er kvinne. Og nei fester ikke noe lengre, alkohol kun til hygge og kos nå. Nei, til forbruksvarer. Ny tlf,pc og bil. Anonymkode: b3c2f...9a0 Men det er vel noe som gjør at du må leve av sosialstønad. Det er bare et fåtall som har ting på stell som likevel må leve av det. Anonymkode: 4fdee...738 14
Maleficenta Skrevet 29. juni 2019 #18 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er vel noe som gjør at du må leve av sosialstønad. Det er bare et fåtall som har ting på stell som likevel må leve av det. Anonymkode: 4fdee...738 Er det sosialstønad eller arbeidsavklaringspenger?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #19 Skrevet 29. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist å høre at du har en helt ødelagt familie. De har selvsagt ikke lov til å holde tilbake penger på dette viset, den enkleste måten du kan få dem på er antakelig ved å gå til http://www.forliksraadet.no/. Det er straffbart å skjule slike beløp for Nav, og det straffes ganske strengt. Anonymkode: 9b83b...22e Er fullstendig klar over dette. Og har aldri bedt om eller ønsket å ha hele beløpet på min brukskonto. Ja, det er fornuftig at de har de på sine kontoer så Nav ikke ser det. Og de skåner en der, så en ikke blir straffet. Ønsker heller ikke å lure noen. Har tryglet om å kun få til en ny mobil da min er en gammel dritt og knapt fungerer. Da man har spurt nav om ekstra til ny mobil og pc nekter de å gi til det,og at inntekt fra jobb er eneste muligheten der for å få kjøpt det man trenger. Og ja, skal komme i fast arbeid snart, men det har ingenting med en gave jeg har fått fra en gavmild slektning som ønsker at vi skal bruke det på de vi ønsker Anonymkode: b3c2f...9a0
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2019 #20 Skrevet 29. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel heller motsatt, om jeg bruker pengegaven men ikke sier noe til Nav. Da kan jeg bli straffet osv? Nei. Om du bruker av pengene, er likegyldig. Det er om du HAR penger, som betyr noe. Når du har penger, skal du bruke opp alle dem før du kan få sosialhjelp. Dine foreldre skjuler det faktum at du har et betydelig beløp og er er følgelig medskyldige (sammen med deg) i svindel. Håper dere alle vil få deres velfortjente straff. Anonymkode: 4ce49...93e 21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå