Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg lurer på kan man lage sparekonto for banken hvor man selv velger å putte hvor mye man vil og når man vil? At det ikke går automatisk ellerno

og har hørt det koster å ta ut penger fra der, stemmer det? Isåfall hvor mye

Anonymkode: e788a...9d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget med en sparekonto er at du kan spare som du selv ønsker. Autosparing er ikke noe krav. 

Gebyrer er forskjellige fra bank til bank. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk nettbanken din. I min nettbank er det relativt enkelt å opprette nye konti og der ser man også en oversikt over de ulike kontotypene og hvilke vilkår som gjelder. Autotrekk er spareavtaler som vanligvis knyttes til en eksisterende konto og er som regel helt valgfritt. 

Jeg har to kontoer utenom brukskonto: en buffer med ganske lav rente der jeg kan overføre ubegrenset. I tillegg har jeg en konto med litt høyere rente der det er en maksgrense på gebyrfrie uttak i året, altså setter jeg ikke inn penger der som jeg kan få bruk for innen kort tid.

Anonymkode: 92a43...99d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sparekonto hvor jeg styrer innskudd og uttak helt selv og hvor det ikke er noen som helst gebyr. Kontoen har 2,3% rente. 

Anonymkode: d337a...932

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk nettbanken din. I min nettbank er det relativt enkelt å opprette nye konti og der ser man også en oversikt over de ulike kontotypene og hvilke vilkår som gjelder. Autotrekk er spareavtaler som vanligvis knyttes til en eksisterende konto og er som regel helt valgfritt. 

Jeg har to kontoer utenom brukskonto: en buffer med ganske lav rente der jeg kan overføre ubegrenset. I tillegg har jeg en konto med litt høyere rente der det er en maksgrense på gebyrfrie uttak i året, altså setter jeg ikke inn penger der som jeg kan få bruk for innen kort tid.

Anonymkode: 92a43...99d

Hva er renten på denne?

Anonymkode: d337a...932

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

har hørt det koster å ta ut penger fra der, stemmer det? Isåfall hvor mye

Noen banker tilbyr litt høyere rente på noen sparekonti. Til gjengjeld har man gjerne begrensning på antall uttak pr år, feks. 6 uttak. Hvis man tar ut mer enn 6 ganger kan man måtte betale gebyr. For å unngå gebyr kan man opprette en ny konto, og så flytter man alle pengene dit på det 6. uttaket. 

Noen banker tilbyr fastrente på innskudd, da bindes renta i f. eks. 5 år. Hvis du tar ut pengene før det har gått 5 år kan du risikere høyere gebyr. 

Du kan som regel ha sparekonto i en annen bank enn der du har lønnskonto. Sjekk forbrukerrådets portal for sammenligning av banktjenester:

https://www.finansportalen.no/bank/

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, petterm skrev:

Du kan som regel ha sparekonto i en annen bank enn der du har lønnskonto.

Du kan alltid ha konto i flere banker. Ingen bank kan nekte deg å opprette konto i en annen bank.

Anonymkode: 9b7c6...9d7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...